Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverilla polyamorinen perhe

Vierailija
04.06.2015 |

Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo. 

Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.

Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä. 

Kommentit (212)

Vierailija
21/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä tuota ajatusta tasa-arvoisuudesta. Minusta on aika tasa-arvoista, että he voivat olla tuollaisessa suhteessa niin halutessaan. Tasa-arvo loppuu siinä vaiheessa, kun naapuri on kertomassa minkälainen suhde hänen mielestään on oikeanlainen ja ketä saisi rakastaa. Jos siis kysesssä on aikuiset, päästään terveet ihmiset eikä ketään käytetä hyväkseen.

Vierailija
22/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:18"]Mä en oikein ymmärrä tuota ajatusta tasa-arvoisuudesta. Minusta on aika tasa-arvoista, että he voivat olla tuollaisessa suhteessa niin halutessaan. Tasa-arvo loppuu siinä vaiheessa, kun naapuri on kertomassa minkälainen suhde hänen mielestään on oikeanlainen ja ketä saisi rakastaa. Jos siis kysesssä on aikuiset, päästään terveet ihmiset eikä ketään käytetä hyväkseen.
[/quote]
tottakai se voi olla tasa-arvoinen, ja vaikka ei olisi niin siihen tuskin ketään on pakotettu. Ennemmin vain ajattelen sitä, näkeekö ulkopuolinen siinä sen tasa-arvon, jos naisella on 2 miestä tai päinvastoin. Tajuaako varsinkin lapsi silloin, että kaikki ovat tasa-arvoisia sukupuolestaan riippumatta. Ja että kaikki ovat yhdessä?
Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:18"]Mä en oikein ymmärrä tuota ajatusta tasa-arvoisuudesta. Minusta on aika tasa-arvoista, että he voivat olla tuollaisessa suhteessa niin halutessaan. Tasa-arvo loppuu siinä vaiheessa, kun naapuri on kertomassa minkälainen suhde hänen mielestään on oikeanlainen ja ketä saisi rakastaa. Jos siis kysesssä on aikuiset, päästään terveet ihmiset eikä ketään käytetä hyväkseen.
[/quote]
Jos mietitään roolimalleja, niin moniavioisuus näyttäytyy hyvinkin epätasa-arvoisena, esim ap:n kuvailemassa perheessä, jossa on yksi mies, josta naiset kilpailevat. Syntyy mielikuva, että mies on ylijohtaja, jolla on alamaisvaimoja. Ihminen on toki vapaa elämään näin, mutta en pidä tällaista kilpailuasetelmaa kovinkaan terveenä noin niinkuin perhe-elämässä.

Vierailija
24/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista heteroperheistäkin syntyy vaikutelma, että Justiina on ylijohtaja ja tossukkamies on alamainen. En pidä tällaista astelmaa kovinkaan terveenä noin niinkuin perhe-elämässä. 

Vierailija
25/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:36"]Monista heteroperheistäkin syntyy vaikutelma, että Justiina on ylijohtaja ja tossukkamies on alamainen. En pidä tällaista astelmaa kovinkaan terveenä noin niinkuin perhe-elämässä. 
[/quote]
En minäkään.
-tuo lainaamasi

Vierailija
26/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon.

Vierailija
27/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko, kun keskusteltiin siitä, saako homoparilla olla lapsia, kun ne homot kuksii siellä kotona ja lapset altistuvat? Tässä on vähän sama juttu. Mietitään niitä akteja, ryhmäseksiä, alfauroksia tms., vaikka ap:n lapsi kaiketi leikkisi ikätoverinsa kanssa, eikä osallistuisi polyamoriseen seksiin tai sen katseluun? Vähän niinku seksualisoidaan se koko perhe-elämä. Ja ikään kuin siinä olisi kauhean paljon informaatiota lapsille, että ketkä aikuiset nukkuvat yhdessä?

No kasvatuksellinen neuvo ap:lle. Uusi asia, joka poikkeaa vahvasti perinteisestä perhemallista herättää ymmärrettävästi huolta. Et toivoisi lapsesi  harkitsemaan polyamoriaa. Joku toinen ei haluaisi lapsensa altistuvan jollekin toiselle vähemmistölle. Tässä olisi nyt kaksi suuntaa, joita voisit työstää erikseen:

1. Voisit nostaa kissan pöydälle ja keskustella asiasta kaverin vanhemmille aikuisten kesken. He ovat tottuneet ennakkoluuloihin, eikä ole huonotapaista kertoa, että tämä tuntuu vaikealta, arvojesi vastaiselta. Kenties he kertovat sinulle perhe-elämästään ja antavat turvallisuustakuita siitä, että kotona ollaan hienotunteisia lastasi kohtaan. Avoimessa keskustelussa saatat huomata, että vierailut perheessä eivät olekaan uhka lapsellesi tai sitten saat negatiivisen vaikutelman. Sillä voihan polyamoriset perheet olla tervehenkisen lisäksi myös huono kasvuympäristö. Lapsenne kuitenkin tuntevat toisensa ja kaveruutta ei saisi sotkea aikuisten välisiin näkemysaeroihin. Neuvottelulla ja avoimuudella voit tukea tätä. Sinun on myös mahdollista sopia tämän perheen kanssa, mitä he kertovat perhemuodostaan lapsellesi. Kaappiin et voi heitä tunkea, mutta eiväthän vanhemmat yleensäkään selitä rakkaussuhteitaan lastensa kavereille.

2. Erilaisuuden kohtaaminen on juuri paras tapa opettaa lapselle oman kodin arvoja. Oletan, että sinusta on hyvä, että polyamoristen perheiden lapset ovat tasavertaisia toisten lasten kanssa, minkä vuoksi myös heidän vanhempiensa elämäntapaa tulee vähintäänkin suvaita. Ei tarvitse osoitella ja paheksua, jos asia tulee esiin, niin sinulla on tuhannen taalan paikka kertoa parisuhteista.

Älä pliis lyö luukkuja kiinni, ennen kuin olet tutustunut perheeseen. Ajattele sitä lapsesi kaveria. On hänen etunsa, että hän voi tuntea teidän perheen, eikä häntä suljeta kaveruuden syvenemisen ulkopuolelle perhemuodon vuoksi.

Vierailija
28/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:38"]Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon.
[/quote]

Unohtui pääasia, että älä päästä lastasi sinne! Jos ovat samanlaisia kuin minun exäni, toitottavat, että eivät ymmärrä, miten joku mies voi olla uskollinen vain yhdelle naiselle.

Vierailija
29/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun parhaan ystäväni perhe oli vasemmistoradikaaleja. Vietin todella paljon aikaa heillä teininä ikävuosien 13-20 välissä. Minusta tuli tylsä ja sovinnainen juristi. Olen tosin joskus harkinnut vasemmistoliiton äänestämistä, toistaiseksi se on toteuttamatta.

Vierailija
30/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lapseni mennä polyamoriseen perheeseen leikkimään, vaan pyytäisin lapsen kaveria meille. Kertoisin lapselleni, että vaikka he näyttävät ulospäin ihan normaaleilta, se elämäntapa ei ole suotavaa, sillä se on epätasa-arvoinen ja epätasapuolinen, ja epänormaali.

Mitä enemmän nämä normaalista poikkeavat elämäntavat leviävät, sitä sekavampi on yhteiskunta ja sitä epätodennäköisempää on USKOLLISUUS ja PERHEIDEN PYSYVYYS. Kukin hyppii missä huvittaa. On homoutta, polyamoriaa, sukupuolenvaihtoja (verovaroin!!!), pedofiliaa ja eläimiin sekaantumista. Jotkut menevät naimisiin lemmikkilampaansa kanssa, tai Eifeltornin! 

Kaikista eniten kärsivät lapset, jotka eivät enää tiedä, ketä ovat, mistä tulevat ja miten tulisi elää, kun kaikki normit on alasajettu ja anargia vallitsee.

Nämä normaalista poikkeavat perhemallit pyrkivät tietenkin levittämään ideologiaansa, joten ap:nä varoisin. Kohta on miehesikin kiinnostunut ja silloin saatat joutua itsekin jakamaan miehesi jonkun naisen kanssa. Miehillehän tuollainen on oikein sopivaa "kukkoilua"!

Vierailija
31/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:39"]

Muistatteko, kun keskusteltiin siitä, saako homoparilla olla lapsia, kun ne homot kuksii siellä kotona ja lapset altistuvat? Tässä on vähän sama juttu. Mietitään niitä akteja, ryhmäseksiä, alfauroksia tms., vaikka ap:n lapsi kaiketi leikkisi ikätoverinsa kanssa, eikä osallistuisi polyamoriseen seksiin tai sen katseluun? Vähän niinku seksualisoidaan se koko perhe-elämä. Ja ikään kuin siinä olisi kauhean paljon informaatiota lapsille, että ketkä aikuiset nukkuvat yhdessä?

No kasvatuksellinen neuvo ap:lle. Uusi asia, joka poikkeaa vahvasti perinteisestä perhemallista herättää ymmärrettävästi huolta. Et toivoisi lapsesi  harkitsemaan polyamoriaa. Joku toinen ei haluaisi lapsensa altistuvan jollekin toiselle vähemmistölle. Tässä olisi nyt kaksi suuntaa, joita voisit työstää erikseen:

1. Voisit nostaa kissan pöydälle ja keskustella asiasta kaverin vanhemmille aikuisten kesken. He ovat tottuneet ennakkoluuloihin, eikä ole huonotapaista kertoa, että tämä tuntuu vaikealta, arvojesi vastaiselta. Kenties he kertovat sinulle perhe-elämästään ja antavat turvallisuustakuita siitä, että kotona ollaan hienotunteisia lastasi kohtaan. Avoimessa keskustelussa saatat huomata, että vierailut perheessä eivät olekaan uhka lapsellesi tai sitten saat negatiivisen vaikutelman. Sillä voihan polyamoriset perheet olla tervehenkisen lisäksi myös huono kasvuympäristö. Lapsenne kuitenkin tuntevat toisensa ja kaveruutta ei saisi sotkea aikuisten välisiin näkemysaeroihin. Neuvottelulla ja avoimuudella voit tukea tätä. Sinun on myös mahdollista sopia tämän perheen kanssa, mitä he kertovat perhemuodostaan lapsellesi. Kaappiin et voi heitä tunkea, mutta eiväthän vanhemmat yleensäkään selitä rakkaussuhteitaan lastensa kavereille.

2. Erilaisuuden kohtaaminen on juuri paras tapa opettaa lapselle oman kodin arvoja. Oletan, että sinusta on hyvä, että polyamoristen perheiden lapset ovat tasavertaisia toisten lasten kanssa, minkä vuoksi myös heidän vanhempiensa elämäntapaa tulee vähintäänkin suvaita. Ei tarvitse osoitella ja paheksua, jos asia tulee esiin, niin sinulla on tuhannen taalan paikka kertoa parisuhteista.

Älä pliis lyö luukkuja kiinni, ennen kuin olet tutustunut perheeseen. Ajattele sitä lapsesi kaveria. On hänen etunsa, että hän voi tuntea teidän perheen, eikä häntä suljeta kaveruuden syvenemisen ulkopuolelle perhemuodon vuoksi.

[/quote]

Oho, ja wow! Järjen ääni tällä palstalla. Ei voi kuin ihmetellä.

Mutta kohta jatkuu varmaan taas, mutta kun ei ole tasa-arvoista... :)

Vierailija
32/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin kyllä lapseni kyläilemään, tokkopa se polyamorisuus häneen tarttuu. :D Ja kuulustelisin sitten mehukkaimmat juorut irti hänestä!

Vierailija
33/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun löysin nykyisen rakkaan tyttöystäväni, oli hänellä 2 muuta miestä seurustelu suhteessa. Aluksi en miettinyt asiaa, kun hän oli luonani, niin hän oli minun kanssani, kun oli muualla niin mitä se minulle kuului? Myöhemmin sitten tutustuin näihin muihin miehiin ja käytiin tilanteesta aikuismaisesti keskustelujakin. Nykyään toinen noista miehistä on hyvä toverini.

Asiat eteni siihen että meidän parisuhde vakiintui ja muut kaverit sitten jäivät matkalle. Meni vuosi puolentoista ja roolit kääntyivät, nyt minulla on parisuhteen ulkopuolinen leikkikaveri, joskaan ei mitään seurustelusuhdetta.

Kaikille ei malli sovi koska se vaatii normaalia suhdetta enemän avoimuutta ja puhetta. Ja luopumista monista asioista joita ihmiset ei koe ongelmaks, kuten vaikka perusteeton mustasukkaisuus.

Ja omistaminen: Nykyään eniten hämmästyttää ajatus parisuhteesta, missä ihminen yrittää omistaa toisen. Koitetaan suojella kumppania tapaamasta kiinnostavia ihmisiä "ettei vaan lähde jonkun mukaan." Minä luotan tyttöystävääni niin paljon, ettei mua kiinnosta jos haluaa harrastaa seksiä toisen miehen kanssa. Miten se minulta on pois? Ja jos se seksi ja muu on niin hyvää että haluaa minut vaihtaa, mitä minä sille voin? Estää häntä?

Ja tuo on fucked up minun mielestä. Kumppani on suhteessa, koska haluaa olla suhteessa, ei sen takia että "hän on sinun". 

Vierailija
34/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalla on vastuu suojella lasta sellaiselta, mikä vahingoittaa. Meidän perhe on käsitellyt tämän asian Jehovan todistajien osalta. Lapsen koulukaverin perhe kuuluu Jehovan todistajiin, ja lapsi kävi kylässä leikkimässä heillä. Sitten kuulin omin korvin tämän lapsen sanovan leikin yhteydessä, että tää ei joudu helvettiin, koska tää tunnustaa Jehovaa (tai vastaava ilmaus, en enää muista sanasta sanaan). Silloin tehtiin päätös, että kukaan ei syötä meidän lapselle sellaista sontaa. Tässä on vähän sama tilanne. Polyamoristiuskovaiset hihhulit ei välttämättä malta olla kertomatta teidän lapselle, että heidän elintapansa on ainoa oikea. Jos te opetatte lapselle, että uskollisuus on parisuhteen ydin, sen toisen perheen näkemys tuhoaa sen sanoman. Sitten kun lapsi on isompi, hänellä on kykyä ajatella kriittisesti. Siihen saakka on lupa suojella!

Vierailija
35/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kyseisessä perheessä lapsille, varsinkaan vieraille, tuodaan perheen aikuisten välisiä seksisuhteita mitenkään esiin. Miten normaali arkivierailu perheessä poikkeaa lapsen kannalta verrattuna esim. perheeseen, jossa asuu kolme sukupolvea samaa taloa? Paikalla on useampia aikuisia valvomassa lasten touhuja.

Näiltä ihmisiltä, jotka pohtivat mm. sitä, ketkä kaikki näistä aikuisista harrastavat seksiä keskenään ja käyttävätkö mahdollisesti leluja, haluan kysyä: mietittekö myös naapurin Pertsan ja Liisan lelukaapin sisältöä, aktien määrää ja asentoja? Miten tieto näistä asioista vaikuttaa teidän elämäänne? Mitä te saatte siitä?

Vierailija
36/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:38"]Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon. [/quote] Unohtui pääasia, että älä päästä lastasi sinne! Jos ovat samanlaisia kuin minun exäni, toitottavat, että eivät ymmärrä, miten joku mies voi olla uskollinen vain yhdelle naiselle.

[/quote]

Siis kauheaa! Missä se sun ex-mies käy toitottamassa "ilosanomaansa"?? Kouluissa? Teidän yhteiselle lapselle? Leikkipuistoissa? Taloyhtiön talkoissa? Missä??

Vierailija
37/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jutellut lapsen kanssa, mitä hän ajattelee kaverin perheestä? Minä varmaan kertoisin jokaisen vallitsevan sen oman tavan elää ja olla suhteessa. Lapsi ymmärtää hyvin erilaisuutta ja voi pohtia omaa suhtautumistaan isompana asiaan. Jokainen perhe on kuitenkin yksilöllinen eikä toistaan huonompi. Tai jätetään ne riitaisat ja muuten epäterveet vanhemmat pois laskuista.....

Vierailija
38/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lapseni mennä polyamoriseen perheeseen leikkimään, vaan pyytäisin lapsen kaveria meille. Kertoisin lapselleni, että vaikka he näyttävät ulospäin ihan normaaleilta, se elämäntapa ei ole suotavaa, sillä se on epätasa-arvoinen ja epätasapuolinen, ja epänormaali.

Mitä enemmän nämä normaalista poikkeavat elämäntavat leviävät, sitä sekavampi on yhteiskunta ja sitä epätodennäköisempää on USKOLLISUUS ja PERHEIDEN PYSYVYYS. Kukin hyppii missä huvittaa. On homoutta, polyamoriaa, sukupuolenvaihtoja (verovaroin!!!), pedofiliaa ja eläimiin sekaantumista. Jotkut menevät naimisiin lemmikkilampaansa kanssa, tai Eifeltornin! 

Kaikista eniten kärsivät lapset, jotka eivät enää tiedä, ketä ovat, mistä tulevat ja miten tulisi elää, kun kaikki normit on alasajettu ja anargia vallitsee.

Nämä normaalista poikkeavat perhemallit pyrkivät tietenkin levittämään ideologiaansa, joten ap:nä varoisin. Kohta on miehesikin kiinnostunut ja silloin saatat joutua itsekin jakamaan miehesi jonkun naisen kanssa. Miehillehän tuollainen on oikein sopivaa "kukkoilua"!

[/quote]

Polyamorisissa suhteissa (mitä julkisuudessa on ollut) miehellä saa olla vaikka kuinka paljon naisia noiden perheen naisten lisäksi, mutta naisilla VAIN lesbosuhteita. Tasa-arvoa, vai? Mustasukkaisuutta tuo on! Todellista kukkoilua ja naisten huomiossa paistattelua! Naiset alistuvat tietoisesti tuollaiseen? Entä, jos jompi kumpi heistä löytääkin miehen, johon rakastuu, ja haluaa pois tuosta mustasukkaisesta suhteesta?

Mitä enemmän näitä poikkeavia perhemalleja tulee, sitä suuremmat ongelmat ovat edessä!

Vierailija
39/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lapseni mennä polyamoriseen perheeseen leikkimään, vaan pyytäisin lapsen kaveria meille. Kertoisin lapselleni, että vaikka he näyttävät ulospäin ihan normaaleilta, se elämäntapa ei ole suotavaa, sillä se on epätasa-arvoinen ja epätasapuolinen, ja epänormaali.[/quote]

Hyi olkkoon kun mua inhottaa tollaset insestiset puheet lapselle! Miten oma äiti voi mennä rikkomaan lapsen kasvurauhaa saarnaamalla PERVERSIOISTA? Oman äidin suusta! Oman isän suustakin kamalaa tietty. Altistat lapsesi aikuisten seksuaaliasioille ja se on väärin, vaikka olisitte mitä kirkkoväärtejä. Se siemen itää aikansa ja sun sanat ovat ensimmäiset, mitkä lapsesi seksuaalista havahtumista kehystävät. Pahimmassa tapauksessa lapsesi altistuu seksuaaliselle hyväksikäytölle tai alkaa kapinoimaan sinun arvojasi vastaan. Niin surullista, kun kunnon ihmisiltä menee tämmönen metataso aivan yli hilseen. Meni kauhea kasa rautalankaa tähänkin.

Vierailija
40/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Julkisuudessahan todella esiintyvät polyamoristen lapsiperheiden syvät kansanrivit. Epänormatiivinen vähemmistö on toki homogeenistä (hhahhaah), että niissä tietysti on Patriarkaatti + jalkavaimot, jotka nykyajan korruption mukaan lesboilevat keskenään. Näin se on, kun telkkarissa ne olivat ja yhden sika-ex tehdä retostelevat. Sillä jos on yksi Macco-mies ja naisia, niin ne naiset ovat alistettuja samoin ku muslimeilla on se moniavioisuus. Muuta ei uskota, ennen kuin se omin silmin nähdään ja sittenkään ei katsota!! Suatana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi