Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suomessa enää varaa opiskella?

Vierailija
03.06.2015 |

Kun opintotuki laskee? Taitaa olla varaa käydä enää elämänkoulua.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen korkeakouluopiskelija ja kyllä, mielestäni on varaa opiskella myös tulevaisuudessa. Rahat ovat ainakin tähän asti riittäneet mainiosti. Kämppiksen kanssa olen asunut yksityisiltä vuokramarkkinoilta vuokratussa asunnossa pääkaupunkiseudulla. Kesätöistä saaduilla säästöillä ja tuilla olen elänyt, enkä rehellisesti sanoen muista että kertaakaan olisi ollut erityisen tiukkaa. Opintolainaakaan en ole ottanut.

Mielestäni kyllä opiskelijoilta on varaa leikata. Itse en kertakaikkiaan kykene ymmärtämään että miten joillain opiskelijoilla voi olla niin äärettömän tiukkaa kun näitä keskusteluja kuuntelee. Ehkä jos haluaa pitää yllä yltäkylläistä elämän laatua koko ajan niin opinto- ja asumistuilla se ei onnistu, mutta normaali elämä ainakin omalla kohdallani onnistuu. 

Muutenkin ärsyttää nämä kaikista leikkauksista vinkuminen. Tuntuu että ihmiset ovat tottuneet ihan älyttömän hyvään ja mistään ei missään nimessä voisi luopua.

Vierailija
62/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:45"]

Juttelin just anoppini kanssa siitä millaista oli lähteä maailmalle 50-luvulla. Asuttiin sukulaisten tai tuttavien nurkissa tai yhteismajoituksissa. Ei puhettakaan että jokaiselle olis ollu joku oma yksiö tai kaksio. Siihenhän sitä rahaa menee, asumiseen. Tasoa pitäisi vähän laskea ja miettiä, voisko elää köyhemmin. Tai sitten ottaa ihan reilusti opintolainaa. Niinhän monissa maissa pitää tehdä. 

[/quote]

Minä nostan opintolainaa, silti rahat tiukilla vuokran, laskujen (vesi, sähkö yms.) ja bussikorttien jälkeen... Kaikki loma-ajat menee töissä.

Suomessa ei ole halpoja asuntoja kaikille. Yksiötkin ovat opiskelukaupungeissa hirvittävän hintaisia.

[/quote] jotkut vanhemmat ovat varautuneet aikanaan ja ostaneet sijoitusyksiön/kaksion Hgistä. Otaniemessä on soluasuntoja että yksiöitä kaksioita. Jätkäsaaressa on opiskeluasuntoja, Ruoholahdessa, uusimpia. Ei se soluasuminen niin kauheeta oo. Kuitenkin on oma soppi ja jos haluaa seuraa niin sitäkin tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, opintolaina on aina ollut suuri taloudellinen riski. Tilanne ei ole muuttunut yhtään mitenkään.

Toinen vaihtoehto opiskelijoille on säästää ennen opintoja ja/tai työskennellä opintojen aikana. Kuten fiksut tekevätkin.

Suuri määrä ns. amiskorkeen opiskelijoista keskeyttää opintonsa. Miksi yhteiskunnan pitäisi sponsoroida tuollaista idiotismia?

Vierailija
64/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus nimenomaan on se, josta sopiikin leikata. Olisi yksinkertaisesti jo aika hyväksyä se, että työtä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Tällöin on täysin järjetöntä tuhlata yhteiskunnan varoja koulutukseen. Suomessa nykypäivänä työttömänä on sellaiset 30 % työvoimasta. Edes 2000-luvun Nokia-vetoisen nousukauden aikana työttömyys ei laskenut alle 15 %:n. Automaation ja robotiikan ansiosta tuo luku tulee pelkästään kasvamaan.

Jo ihan lähitulevaisuudessa voidaan odottaa Suomessa vallitsevan 50 % työttömyysaste. Tällöin ei olisi mitään järkeä hankkia koulutusta kaikille. Pitäisi ottaa tavoitteeksi, että tulevaisuudessa vain 50 % ikäluokasta hankkisi jonkun perusasteen jälkeisen koulutuksen. Tämä koulutettu puolisko olisi työssäkäyvä eliitti, ja työmarkkinoiden ulkopuolelle syrjäytynyt puolisko olisi köyhälistö, jollle maksettaisiin kansalaispalkkaa.

Vierailija
65/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:12"]

Meidän tyttö on nyt lukion toisella, ja heti leikkauksista kuultuaan päätti lähteä Ruotsiin opiskelemaan. Tuen häntä täysin.

[/quote]

Sinne ne A:n ylioppilaat joutaakin...
[/quote]
Ihan vaan hänen keskiarvonsa on 9,7, joten tuskin ylppäreistä pelkkää A:ta tulee.

Vierailija
66/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:02"]

24, opintolaina on aina ollut suuri taloudellinen riski. Tilanne ei ole muuttunut yhtään mitenkään.

Toinen vaihtoehto opiskelijoille on säästää ennen opintoja ja/tai työskennellä opintojen aikana. Kuten fiksut tekevätkin.

Suuri määrä ns. amiskorkeen opiskelijoista keskeyttää opintonsa. Miksi yhteiskunnan pitäisi sponsoroida tuollaista idiotismia?

[/quote]

Tilanne on muuttunut siten että työtä ei ole. Ennen oli lähes varma työpaikka valmistumisen jälkeen, nykyään todella harva voi olla varma siitä, että tulee ylipäätään saamaan mitään töitä (tai parhaassa tapauksessa epävarmaa pätkää toisen perään). Työmarkkinat ovat muuttuneet todella paljon epävarmemmiksi 2000-luvun aikana, minkä tietäisit, jos seuraisit uutisointia. Sen takia laina on nykyään suurempi riski kuin kultaisella 70-luvulla, jolloin asuttiin alivuokralla hellahuoneessa ja hiihdettiin yliopistolle kesät talvet kaurapuuron voimin.

Vierailija
67/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:02"]

Koulutus nimenomaan on se, josta sopiikin leikata. Olisi yksinkertaisesti jo aika hyväksyä se, että työtä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Tällöin on täysin järjetöntä tuhlata yhteiskunnan varoja koulutukseen. Suomessa nykypäivänä työttömänä on sellaiset 30 % työvoimasta. Edes 2000-luvun Nokia-vetoisen nousukauden aikana työttömyys ei laskenut alle 15 %:n. Automaation ja robotiikan ansiosta tuo luku tulee pelkästään kasvamaan.

Jo ihan lähitulevaisuudessa voidaan odottaa Suomessa vallitsevan 50 % työttömyysaste. Tällöin ei olisi mitään järkeä hankkia koulutusta kaikille. Pitäisi ottaa tavoitteeksi, että tulevaisuudessa vain 50 % ikäluokasta hankkisi jonkun perusasteen jälkeisen koulutuksen. Tämä koulutettu puolisko olisi työssäkäyvä eliitti, ja työmarkkinoiden ulkopuolelle syrjäytynyt puolisko olisi köyhälistö, jollle maksettaisiin kansalaispalkkaa.

[/quote]

Miten kuvittelet niiden kouluttamattomien työllistyvän, kun nytkin joka siivoojan paikkaankin tarvitaan tutkinto?

Vierailija
68/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:12"] Meidän tyttö on nyt lukion toisella, ja heti leikkauksista kuultuaan päätti lähteä Ruotsiin opiskelemaan. Tuen häntä täysin. [/quote] Sinne ne A:n ylioppilaat joutaakin... [/quote] Ihan vaan hänen keskiarvonsa on 9,7, joten tuskin ylppäreistä pelkkää A:ta tulee.

[/quote]

Mikä keskiarvo? Lukiossa ei kurssiarvosanojen keskiarvoja lasketa että siltä pohjalta. Taisi osua kun älähdit?

Vierailija
69/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:22"]

Yhdysvalloissa esim. säästetään rahaa lapsen koulutukseen hänen syntymästään saakka. Suomessa ne rahat laitetaan, perheestä riippuen, ihan muuhun. Lapsilisääkin maksetaan. Ai niin, on ilmainen terveydenhuolto, hammashuolto, neuvolat, äitiysavustus.

Saa sitä itkeä, kun on ilmainen koulutus ja vielä saa ilmaista rahaa kaupan päälle.

[/quote]

No Yhdysvalloissa asiat on muutenkin paremmin. Esimerkkinä kannabiksen laillisuus ja laillistamisliike. Suomi on ihan takapajula jossa ihmisten yksityisasioihin puututaan viranomaistahoin...

Vierailija
70/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:12"]

Silläkö se Suomi pienenä kansakuntana saadaan kasvuun ja vienti vetämään, että jätetään kouluttamatta nuoria?

Typerintä tässä tilanteessa ovat kertomukset siitä, kuinka ennenkin on pärjätty, luettu ja lainaa maksettu. Lopettakaa se lässytys! Olin itse perintätoimistossa edellisen laman aikana töissä (opintolainoja perimässä) ja näin sen nurjan puolen. Sitäkö tässä taas tarjoillaan nuorille? Mitään ei opittu?

[/quote]

Mitä helvettiä? Kyllä sitä 90-luvun lamassakin yritettiin etsiä töitä opiskelujen oheen ja jos ei saatu, niin otettiin lainaa. Ei asuttu yksiöissä, syötiin makaronia yms.

[/quote]

Mää säästin sisukkaasti opintolainasta ajokorttiin. Söin pelkkää mannaryyniä vedessä. Kun tonni oli säästetty ajattelin että vau helppoa. Päätin säästää vielä halpaan autoon. Erakoiduin vähitellen, koska ystävät ja tapaamiset kuluttivat rahaa.

Paino putosi rajusti. Olen 182cm pituinen mies ja painoin noin 50-55kg kieppeillä. Sitten eräänä päivänä se tapahtui. Skolioosi ja selkärankarappeuma. Oli pureskelemista kun lääkäri sanoi että eläkkeelle joudun 21 vuotiaana. Sen lisänä sain myös koko suvun halveksinnan ja myöhemmin puhkesi kova masennus jota aloin lääkitsemään 3000e säästöillä alkoholilla yksin omassa yksiössäni. Koulu jäi pian kesken ja nautin eläkepäivistäni tähän aikaan.

Asiat ovat vähän paremmin mutta terveydelläni en enää säästä.

Laman uhri

Vierailija
71/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. Ei kovin hyvin tueta enää opiskelua täällä.

Vierailija
72/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:07"]

Ihan samalla lailla kuin suurimmassa osassa maailmaa, ilmainen raha valtiolta on aika monessa maassa tuntematon käsite, lisäksi suurinosa maksaa lukukausimaksuja. Töitä, lainaa ja soluasumista. Kaverini meni Ruotsiin opiskelemaan, ei saa tukea yhtään mutta piti ankaran säästökuurin kun opintoja edeltävä vuonna oli töissä sekä ekan vuoden kävi töissä. Itse rahoitti siis koko opinnot ilman suomen valtion tukea.

[/quote]

Ja minkäköhän takia Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista eikä täällä ole samanlaista luokkayhteiskuntaa ja valtavaa kuilua rikkaiden ja köyhien välillä kuin vaikka Britanniassa tai Usassa? Täällä ei ainakaan toistaiseksi tarvitse rikkaiden eristäytyä omille asuinalueilleen piikkilankojen taakse.

[/quote]

Asun Englannissa ja ei taalla piikkilankaeristeita ole nakynyt... Olen kommentoinut aiemminkin samaa aihetta. Jotenkin tuntuu, etta Suomessa ei aina ymmarreta etta kaikki asiat maksaa! Opiskelun kustantaminen kokonaan valtion piikkiin on TODELLA kallista. Olen opiskellut ulkomailla monta vuotta ja Suomesta en siis saa penniakaan tukea enaa (en ole saanut pitkaan, pitkaan aikaan). Alussa sain opintotukea ja otin myos opintolainaa, jota aloin maksamaan takaisin kandin tehtyani. Asuin neljan muun nuoren kanssa. Vasta kokopaivaduunissa ollessani pystyin muuttamaan omaan pikku kaksioon. Olin lahes 30 silloin! Muutaman vuoden olin toissa, saastin rahaa, maksoin lainaa ja olen nyt palannut opiskelemaan uudelleen. Vanhemmat auttavat jonkin verran, mutta suurin osa menoista (tuhansien puntien lukukausimaksut mukaan lukien) maksavat uusi laina, omat saastot ja omat tyot (talla hetkella on 4 osa-aikaista tyopaikkaa).

Joten minun kysymykseni kuuluvatkin, miksei olisi ihan ymmarrettavaa, etta opiskeluun taytyy panostaa muutenkin kuin vain paasykokeisiin lukemalla?! Miksi alivuokralaisena oleminen tai isommassakin solussa asuminen ei kay painsa? Ja miksi osa-aikatyolle nyrpistellaan nenaa? En vaita, etta opiskelijana on helppoa valttamatta kenellakaan, mutta kylla niista muutamista vuosista oikeasti selviaa hengissa vaikka joutuisi toita painamaankin 24/7.

Vierailija
73/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, Ilmainen terveydenhuolto tai hammashuolto on kyllä näennäisilmaista hoitoa, koska nehän piru vie maksavat

Vierailija
74/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:03"]

kyllä minä olen valmis tukemaan oman lasten opiskelua ja siihen rahat kyllä meillä riittää. Voi olla että muutama loma jää pois tai auto jää pidemmäksi kuin 3 vuotta käyttöön. Mutta nuo ovat pienet ongelmat.

[/quote]Sepä se. Vaan jos teidän lapsilla ei olekaan sitä korkeinta älliä päässä, vaan naapurin yh-siivoojan lapsella. Suomi kouluttaa väärän nuoren ja jää lahjakas kapasiteetti käyttämättä. Mietippä!

[/quote]

Suomi kouluttaa molemmat nuoret. Toisen vaan vanhemmat on valmiita elättämään ja toista ei. 

Vierailija
75/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI VITTU saatanan opiskelijat!!Ottakaa lainaa se on sijoitus itseensä se opiskelu ja itse se kuuluu maksaakin!!!!

Opiskeltiin vain ammattikoulu miehen kanssa ja lainaa täytyi ottaa kun kotoa ei tuettu yhtään.Vittu se oo mikään yhteiskunnan asia maksaa jollekin kuspäälle joka on koulussa viä 30 vuotiaana!!!

Vierailija
76/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:27"]

Opintotuen idea on, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet opiskella haluamaansa alaa riippumatta iskän ja äiskän varallisuudesta. Nykyinen suunta on se, että kohta duunariperheistä tulevilla ei ole mitään mahdollisuuksia kouluttautua korkeammalle, vaikka olisi kuinka lahjakas.

[/quote]

Mulla on iso asunto ja asun yksin. Omat lapset ovat jo maailmalla. Ajattelin katsoa, miten nämä suunnitellut leikkaukset lopulta toteutetaan. Ja mahdollisesti tarjoan yhden huoneista jollekin vähävaraisen perheen lahjakkaalle lapselle yliopisto-opintojen ajaksi ilmaiseksi. 

Vierailija
77/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista saa lainaa..sinne vaan..niin sitä on joutunu ottaan muutkin..en halua maksaa kenenkään opiskeluja!!!

Vierailija
78/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:32"]

VOI VITTU saatanan opiskelijat!!Ottakaa lainaa se on sijoitus itseensä se opiskelu ja itse se kuuluu maksaakin!!!!

Opiskeltiin vain ammattikoulu miehen kanssa ja lainaa täytyi ottaa kun kotoa ei tuettu yhtään.Vittu se oo mikään yhteiskunnan asia maksaa jollekin kuspäälle joka on koulussa viä 30 vuotiaana!!!

[/quote]

Niinpä. Siksi moni opiskeleekin säästöillään

Vierailija
79/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee säästöillään!!!Miten opiskelijalla voi olla säästöjä???Valottakaa nyt vanhaa rasvakouraa????

Vierailija
80/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:57"]

Opiskelee säästöillään!!!Miten opiskelijalla voi olla säästöjä???Valottakaa nyt vanhaa rasvakouraa????

[/quote]

Jos on käynyt töissä aijemmin ja säästänyt että voi elää omilla rahoillaan ottamatta kantaa kelaan.