Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomessa enää varaa opiskella?

Vierailija
03.06.2015 |

Kun opintotuki laskee? Taitaa olla varaa käydä enää elämänkoulua.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkee opiskella kun sossusta saa saman ilmaiseksi

Vierailija
42/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla lailla kuin suurimmassa osassa maailmaa, ilmainen raha valtiolta on aika monessa maassa tuntematon käsite, lisäksi suurinosa maksaa lukukausimaksuja.

Töitä, lainaa ja soluasumista.

Kaverini meni Ruotsiin opiskelemaan, ei saa tukea yhtään mutta piti ankaran säästökuurin kun opintoja edeltävä vuonna oli töissä sekä ekan vuoden kävi töissä. Itse rahoitti siis koko opinnot ilman suomen valtion tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asyu vanhempiensa luona opiskeluajan. Ei sen kalliimmaksi tule kuin lukiokaan.

Vierailija
44/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:07"]

Ihan samalla lailla kuin suurimmassa osassa maailmaa, ilmainen raha valtiolta on aika monessa maassa tuntematon käsite, lisäksi suurinosa maksaa lukukausimaksuja. Töitä, lainaa ja soluasumista. Kaverini meni Ruotsiin opiskelemaan, ei saa tukea yhtään mutta piti ankaran säästökuurin kun opintoja edeltävä vuonna oli töissä sekä ekan vuoden kävi töissä. Itse rahoitti siis koko opinnot ilman suomen valtion tukea.

[/quote]

Ja minkäköhän takia Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista eikä täällä ole samanlaista luokkayhteiskuntaa ja valtavaa kuilua rikkaiden ja köyhien välillä kuin vaikka Britanniassa tai Usassa? Täällä ei ainakaan toistaiseksi tarvitse rikkaiden eristäytyä omille asuinalueilleen piikkilankojen taakse.

Vierailija
45/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on nyt lukion toisella, ja heti leikkauksista kuultuaan päätti lähteä Ruotsiin opiskelemaan. Tuen häntä täysin.

Vierailija
46/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkö se Suomi pienenä kansakuntana saadaan kasvuun ja vienti vetämään, että jätetään kouluttamatta nuoria?

Typerintä tässä tilanteessa ovat kertomukset siitä, kuinka ennenkin on pärjätty, luettu ja lainaa maksettu. Lopettakaa se lässytys! Olin itse perintätoimistossa edellisen laman aikana töissä (opintolainoja perimässä) ja näin sen nurjan puolen. Sitäkö tässä taas tarjoillaan nuorille? Mitään ei opittu?

Vierailija
47/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:05"]

Olet väärässä. Tää on just tätä kokoomuslaista oman onnensa seppä -bullshittiä. Jos perheellä ei ole rahaa, sitä ei voi mistään taikoa, ja jos opintojen rahoittaminen tehdään järjettömillä kiristyksillä mahdottomaksi opiskelijan itsensä järjestää, niin siinähän olet sitten sisukas. Ja on epäreilua, että vähävaraisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä koko ajan kiristyvien opiskeluaikojen ja työnteon yhteensovittamisen kanssa, kun rikkaammat elävät isukin rahoilla. Kyllähän tämä ihan tasan varmasti karsii niitä huonommista lähtökohdista tulevia opiskelijoita, jolloin korkeakouluopiskelijoista aina vain suurempi osa tulee hyvätuloisista perheistä.

[/quote]

No kiva tietää, että minä olen hyvätuloisen perheen lapsi. Vaikka molemmat vanhemmat työttömiä alkoholisteja ja molemmat pääsivät sairaseläkkeelle jo reilusti alle 50 vuotiaina.

Mielestäni kukaan ei edes ymmärrä mitä se köyhyys oikeasti on. Vaikka itselläni ei ole varaa hankkia edes ajokorttia, niin en koe itseäni köyhäksi. Joudun vain priorisoimaan asiat toisella tavalla ja tehdä töitä opiskelun päälle. Myös siskoni ennen minua joutuivat tekemään niin. Ja monet muutkin ennen minua ja varmasti minun jälkeenikin. Ei se ole kuin asenteesta kiinni. Ja pysyn kannassani, vaikka kuinka huudetaan, että köyhyys periytyy. Ei, ennemmin se paska asenne ja jo lähtöoletukset surkeaan elämään periytyvät. Ja perheen lisäksi monesti myös yhteiskunta uskottelee lapselle, ettei hänestä voi tulla mitään kun vanhemmatkin on tuommoisia.

Vierailija
48/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:03"]

kyllä minä olen valmis tukemaan oman lasten opiskelua ja siihen rahat kyllä meillä riittää. Voi olla että muutama loma jää pois tai auto jää pidemmäksi kuin 3 vuotta käyttöön. Mutta nuo ovat pienet ongelmat.

[/quote]Sepä se. Vaan jos teidän lapsilla ei olekaan sitä korkeinta älliä päässä, vaan naapurin yh-siivoojan lapsella. Suomi kouluttaa väärän nuoren ja jää lahjakas kapasiteetti käyttämättä. Mietippä!

Vierailija
49/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:05"]

Olet väärässä. Tää on just tätä kokoomuslaista oman onnensa seppä -bullshittiä. Jos perheellä ei ole rahaa, sitä ei voi mistään taikoa, ja jos opintojen rahoittaminen tehdään järjettömillä kiristyksillä mahdottomaksi opiskelijan itsensä järjestää, niin siinähän olet sitten sisukas. Ja on epäreilua, että vähävaraisilta vaaditaan ihan älytöntä venymistä koko ajan kiristyvien opiskeluaikojen ja työnteon yhteensovittamisen kanssa, kun rikkaammat elävät isukin rahoilla. Kyllähän tämä ihan tasan varmasti karsii niitä huonommista lähtökohdista tulevia opiskelijoita, jolloin korkeakouluopiskelijoista aina vain suurempi osa tulee hyvätuloisista perheistä.

[/quote]

No kiva tietää, että minä olen hyvätuloisen perheen lapsi. Vaikka molemmat vanhemmat työttömiä alkoholisteja ja molemmat pääsivät sairaseläkkeelle jo reilusti alle 50 vuotiaina.

Mielestäni kukaan ei edes ymmärrä mitä se köyhyys oikeasti on. Vaikka itselläni ei ole varaa hankkia edes ajokorttia, niin en koe itseäni köyhäksi. Joudun vain priorisoimaan asiat toisella tavalla ja tehdä töitä opiskelun päälle. Myös siskoni ennen minua joutuivat tekemään niin. Ja monet muutkin ennen minua ja varmasti minun jälkeenikin. Ei se ole kuin asenteesta kiinni. Ja pysyn kannassani, vaikka kuinka huudetaan, että köyhyys periytyy. Ei, ennemmin se paska asenne ja jo lähtöoletukset surkeaan elämään periytyvät. Ja perheen lisäksi monesti myös yhteiskunta uskottelee lapselle, ettei hänestä voi tulla mitään kun vanhemmatkin on tuommoisia.

[/quote]

Sekö sitten auttaa, että vähävaraisten mahdollisuuksia kouluttautua heikennetään entisestään? 

Vierailija
50/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:12"]

Meidän tyttö on nyt lukion toisella, ja heti leikkauksista kuultuaan päätti lähteä Ruotsiin opiskelemaan. Tuen häntä täysin.

[/quote]

Sinne ne A:n ylioppilaat joutaakin...

Vierailija
51/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:12"]

Silläkö se Suomi pienenä kansakuntana saadaan kasvuun ja vienti vetämään, että jätetään kouluttamatta nuoria?

Typerintä tässä tilanteessa ovat kertomukset siitä, kuinka ennenkin on pärjätty, luettu ja lainaa maksettu. Lopettakaa se lässytys! Olin itse perintätoimistossa edellisen laman aikana töissä (opintolainoja perimässä) ja näin sen nurjan puolen. Sitäkö tässä taas tarjoillaan nuorille? Mitään ei opittu?

[/quote]

Mitä helvettiä? Kyllä sitä 90-luvun lamassakin yritettiin etsiä töitä opiskelujen oheen ja jos ei saatu, niin otettiin lainaa. Ei asuttu yksiöissä, syötiin makaronia yms.

Vierailija
52/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan asenteen opiskelun ja eteenpäinetenemiseen pitää muuttua. Suomessa pääsee sossuloisen lapsikin opiskelemaan, jos on oikeasti valmis tekemään töitä sen eteen. Ei hyvätuloiseksi pääseminen saakkaan olla helppoa. Pitäisi oikeasti katsoa asioita vähän taaksepäin ja ottaa pää pois perseestä ja arvostaa niitä hyviä asioita, joita ei ennen edes ollut.

Vierailija
53/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti suurin osa on opiskellut nostamatta opintolainaa tai on nostanut ja sijoittanut sen. Vastauksena aloittajan kysymykseen voidaan siis todeta, että kyllä, on varaa opiskella. Ihan turhaa ylidramatisointia taas. Sitä paitsi: http://liljat.fi/2015/05/nain-paljon-opintotukea-leikataan/

Vierailija
54/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:45"]

Juttelin just anoppini kanssa siitä millaista oli lähteä maailmalle 50-luvulla. Asuttiin sukulaisten tai tuttavien nurkissa tai yhteismajoituksissa. Ei puhettakaan että jokaiselle olis ollu joku oma yksiö tai kaksio. Siihenhän sitä rahaa menee, asumiseen. Tasoa pitäisi vähän laskea ja miettiä, voisko elää köyhemmin. Tai sitten ottaa ihan reilusti opintolainaa. Niinhän monissa maissa pitää tehdä. 

[/quote]

Oletko tietoinen, ettei ihmisillä ole varaa majoittaa saati majoittua kenenkään nurkissa? Jos elät kelan tai sosiaalituen varassa ja majoitat luonasi ihmisen, sen ihmisen tulot vaikuttavat nostettaviin tukiin ja päin vastoin. Opiskelijana ei kannata edes asua työssäkäyvän puolison kanssa, koska heti kun laina on nostettu niin et saa mitään mistään. Samasta syystä munkin piti muuttaa pois äitini luota kun täysi-ikäistyin, koska silloinen elämänvaiheemme oli sellainen että äiti uudelleenkouluttautui ja itsekin opiskelin. Kyse ei siis todellakaan ole tuillaelämisestä ja niillä lokkeilusta vaan kylmästä todellisuudesta elämänvaiheessa, jolloin valtion tulonsiirrot ovat ainoa elatus. 

Hiukan on maailma muuttunut sitten 50-luvun. Sitä paitsi on älytöntä, että minäkin joka lähden opiskelemaan 28-vuotiaana joutuisin muuttamaan selma- tädin yläkertaan kuin itsenäistymätön lapsi. Siitähän ei tulisi kuin lihava riita, koska säännöt yhteishenki ei taatusti kohtaa. 

Vierailija
55/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opikelin 80-luvulla opintorahan ja opintolainan turvin. Meillä ei ollut opiskelijab-asunnossa astianpesukonetta, pesukonetta tai autoa. TV oli vanha 70-lukuinen rupu.

Vierailija
56/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua hyödytä, kun jos asun halvasti, asumistuki laskee!
Jos saisin könttäsumman 400e kk, voisin asua sukulaismummon luona kotitöitä vastaan opiskeluajan!
Liian vaikeaksi tehty!

Vierailija
57/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:11"]

Otin opiskeluaikana opintolainaa, jonka maksoin myöhemmin takaisin.

Laina-ajatus tuntuu mahdottomalta niistä ihmisistä, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken toisten maksamana.

[/quote]

Aikoinani tein juuri samalla lailla opiskellessani diplomi-insinöörinksi mutta olin myös kesäisin töissä ja opetin lukukausien aikana nuorempia opiskelijoita. Lääkäriksi opiskelin sitten työn ohessa ilman mitään yhteiskunnan tukea. 

Kovin moni ei taida tietää että opintotuki on Suomessa maailman parhaimmalla tasolla ja lisäksi opiskelijoiden asumista, ruokailua, liikkumista ja terveydenhoitoa tuetaan avokätisesti. Kaiken huipuksi opiskelu on täysin maksutonta ja kirjat voi lainata eli varsinaiseen opiskeluun ei juuri kulu rahaa. Ainoa käytännön kuluerä on ylioppilaskunnan jäsenmaksu.

Opiskelijoilta on vähän vääristynyt kuva todellisuudesta. Opiskeluajan pitäisi olla hauskaa ja helppoa mutta töitä ei olla valmiita tekemään. Kun opiskellaan pitkään niin kuka ihmeessä haluaisi tällaisia vätyksiä palkata. Jatkossa olisi varmaan parempi vähentää opiskelijoiden sisäänottoa niin saataisiin resurssit riittämään paremmin lahjakkaille ja motivoituneille isänmaan toivoille.  

Vierailija
58/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:11"]

Otin opiskeluaikana opintolainaa, jonka maksoin myöhemmin takaisin.

Laina-ajatus tuntuu mahdottomalta niistä ihmisistä, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken toisten maksamana.

[/quote]

Aikoinani tein juuri samalla lailla opiskellessani diplomi-insinöörinksi mutta olin myös kesäisin töissä ja opetin lukukausien aikana nuorempia opiskelijoita. Lääkäriksi opiskelin sitten työn ohessa ilman mitään yhteiskunnan tukea. 

Kovin moni ei taida tietää että opintotuki on Suomessa maailman parhaimmalla tasolla ja lisäksi opiskelijoiden asumista, ruokailua, liikkumista ja terveydenhoitoa tuetaan avokätisesti. Kaiken huipuksi opiskelu on täysin maksutonta ja kirjat voi lainata eli varsinaiseen opiskeluun ei juuri kulu rahaa. Ainoa käytännön kuluerä on ylioppilaskunnan jäsenmaksu.

Opiskelijoilta on vähän vääristynyt kuva todellisuudesta. Opiskeluajan pitäisi olla hauskaa ja helppoa mutta töitä ei olla valmiita tekemään. Kun opiskellaan pitkään niin kuka ihmeessä haluaisi tällaisia vätyksiä palkata. Jatkossa olisi varmaan parempi vähentää opiskelijoiden sisäänottoa niin saataisiin resurssit riittämään paremmin lahjakkaille ja motivoituneille isänmaan toivoille.  

[/quote]

Kenellä täällä on vääristynyt kuva? Paljon olet itse opiskellut tai pyrkinyt korkeakouluihin sisään?

Vierailija
59/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Ainoa käytännön kuluerä on ylioppilaskunnan jäsenmaksu....

[/quote]

Tarkoitus oli kirjoittaa opiskeluun kuluvista kulueristä. Elämiseen ja muuhun menee tietysti rahaa..

Vierailija
60/109 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Eipä muuten pidä paikkaansa. Omat lapseni (3) opiskelevat yliopistossa Keski-Euroopassa ja heistä maksetaan vieläpä tuntuvat lapsilisätkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän