Totta se on! Ruoka ei lihota kaikkia samalla tavalla
Lasket kalorit tarkkaan ja treenaat säännöllisesti. Silti paino ei tipu. Samaan aikaan keventävä kaverisi kutistuu silmissä. Mistä on kyse? Tutkijat ovat jälleen löytäneet lisätodisteita siitä, että sama laskennallinen energiavaje ei laihduta meitä kaikkia samalla tavalla.
Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tarkkailtiin 12 ihmistä, jotka söivät täysin kontrolloidusti ja joiden energiankulutusta tarkkailtiin eristetyissä olosuhteissa. Joukosta erottuivat ihmiset, joiden aineenvaihdunta – eli energiankulutus levossa hidastui, kun he söivät alle kulutuksensa. Toisilla aineenvaihdunta ei hidastunut juuri lainkaan.
Jos ihminen syö vähemmän, mutta samalla energiankulutus tippuu, energiavaje on laskennallista arviota pienempi. Silloin painonpudotus hidastuu huomattavasti. Tämä efekti näkyy helposti myös painonpudotusta tukevassa asiakastyössä: osa ihmisistä laihtuu silmissä, ja he eivät edes ole lainkaan nälkäisiä. Toisilla taas painonpudotus on ahkerista pyrkimyksistä huolimatta tuskallisen hidasta ja nälkä tuppaa olemaan jatkuva seuralainen.
Toiset lihovat nopeammin
Sama ilmiö toistuu, kun energiansaantia lisätään. Edellinen tutkimus sisälsi myös jakson, jossa energiaa lisättiin reilusti yli kulutuksen. Edelleen porukasta erottuivat he, joilla energian lisääminen ei juuri kiihdyttänyt aineenvaihduntaa sekä porukka, jolla se kiihtyi todella paljon. Kun energiansaanti lisääntyy, mutta aineenvaihdunta ei juuri kiihdy, suurempi osa tästä lisäenergiasta päätyy talteen rasvasoluihin ja ihminen lihoo.
Tutkijat ovat havainneet tämän efektin jo kauan sitten. Kun ihmisille syötettiin 1000 ylimääräistä kaloria 83 päivän ajan, porukka lihoi keskimäärin 8,1 kg. Porukan vähiten lihoneen paino nousi kuitenkin vain 4,3 kiloa ja eniten lihoneen 13,3 kiloa. Ero ääripäissä oli siis 9 kiloa kolmen kuukauden aikana. Osa meistä siis todella pystyy syömään ”mitä vaan” juurikaan lihomatta. Toisilla keho tuntuu varastoivan kaiken mahdollisen. Geenit vaikuttavat taustalla, sillä kaksosilla lihominen oli tässä tutkimuksessa samankaltaista.
Tuleeko alistua kohtaloonsa?
Vaikka toiset meistä ovat onnekkaampia niin laihtumisen kuin lihomisherkkyyden suhteen, voi käytännössä jokainen saada tuloksia aikaan terveellisillä elämäntavoilla. Painonpudotus vaatii vähemmän onnekkailla tarkempaa otetta syömiseen ja liikuntaan, paino ei heillä välttämättä putoa yhtä paljon ja tasannevaihe saattaa tulla aikaisemmin vastaan. Tärkeintä on lopulta löytää hyvä tasapaino, jossa voi yhdistää terveelliset elämäntavat sellaiseen painoon, jonka pystyy ylläpitämään ilman jatkuvaa nälkää ja itsensä tuhotonta rääkkäämistä.
Lähteet: Reinhardt ym. 2015. A Human Thrifty Phenotype Associated With Less Weight Loss During Caloric Restriction. Diabetes. Published ahead print 11.5.2015.
Bouchardt ym. 1990. The response to overfeeding in indentical twins. The new England journal of medicine. 21:322.
Teksti: Tuuli Lindgren
http://keventajat.fi/hyvinvointi/terveys/totta-se-on-ruoka-ei-lihota-kaikkia-samalla-tavalla
Kommentit (78)
Olen käynytkin. Tanitalla rasvat 30, inbodyllä 34. Pihtimittauksessa 25%. Tuota solujen vesimäärää yritin katsella. Arvot olivat normaalien rajoissa. Lähinnä tarkoitin, että jos juhlapyhinä syö ylimääräistä, jonka seurauksena paino nousee pari kg, niin näkisi heti sillä kotipuntarilla, että Huh se onkin vain nestettä jne.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:36"] Ei pidä paikkaansa. Syön oikeasti tosi vähän ja terveellisesti ja herkkuja ehkä kerran viikossa. Jos mun paino putoaa sanotaan nyt ma-pe 500g ja perjantai iltana syön herkkuja niin mun paino on la aamuna noussut kilon. Mulla on niitä raskauskiloja 5 jäljellä joten en ole ylipainoinen mutta en saa niitä millään pois. [/quote] Otappa ensi perjantaina herkutteluilta ja käytä kaikki herkut vaa'an kautta. Joko vedät ihan överisatsin tai sitten keksit omiasi. [/quote] No voi vittu! :D Enkä vedä. Siihen kiloon riittää esim itse tehtyä pitsaa pari palaa ja puolikas suklaa levy! En mä keksi omiani. Miksi niin tekisin? :D Mä en saa sitä viittä kiloa pois, en sitten millään. Pituus on 173 ja paino tällä hetkellä 69kg. Onko vaan niin että ns normipainossa olevan on vaan vaikeampaa laihduttaa?! En tiedä mutta tää ongelma on seurausta tuosta kolmannesta muksusta. Ei ennen ollut tällästä vaikka ruokavalio pysynyt ihan samana. Tosin ennen söin paljon enemmän "paskaa" enkä lihonut grammaakaan.
[/quote]
Kerrotko miten voi lihoa kilon jos syö alle kilon?
[/quote]
Missä kirjoitin, että syön alle kilon? Tuo herkkupäivä kattaa kyllä mun normisyömisetkin ja sitten lisäksi esim nyt pari palaa pitsaa illalla ja suklaata.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:36"] Ei pidä paikkaansa. Syön oikeasti tosi vähän ja terveellisesti ja herkkuja ehkä kerran viikossa. Jos mun paino putoaa sanotaan nyt ma-pe 500g ja perjantai iltana syön herkkuja niin mun paino on la aamuna noussut kilon. Mulla on niitä raskauskiloja 5 jäljellä joten en ole ylipainoinen mutta en saa niitä millään pois. [/quote] Otappa ensi perjantaina herkutteluilta ja käytä kaikki herkut vaa'an kautta. Joko vedät ihan överisatsin tai sitten keksit omiasi. [/quote] No voi vittu! :D Enkä vedä. Siihen kiloon riittää esim itse tehtyä pitsaa pari palaa ja puolikas suklaa levy! En mä keksi omiani. Miksi niin tekisin? :D Mä en saa sitä viittä kiloa pois, en sitten millään. Pituus on 173 ja paino tällä hetkellä 69kg. Onko vaan niin että ns normipainossa olevan on vaan vaikeampaa laihduttaa?! En tiedä mutta tää ongelma on seurausta tuosta kolmannesta muksusta. Ei ennen ollut tällästä vaikka ruokavalio pysynyt ihan samana. Tosin ennen söin paljon enemmän "paskaa" enkä lihonut grammaakaan.
[/quote]
[/quote]
Mä laihdutin tässä kevään aikana ishkon määrän kiloja. Treenasin paljon, juoksi, uin ja kävin salilla.
Söin tunnontarkasti n. 1200 kcal, kovina treenipäivinä enemmän ja join paljon vettä.
Kyllä mulle tapahtui parikin kertaa niin, että edellisenä päivänä olin ihan että jee, paino pudonnut kilon. Siitä intoutuneena sitten oikeen niukkakalorinen päivä ja uinti + juoksutreeni siihen. Ja kas, seuraavana aamuna + 2 kg ja sitä sitten junnattiin taas monta päivää alaspäin. Kyllä noissa hetkissä teki mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne.
Etkö esim. tajua, että kaikkien vatsa ei, kröhöm, toimi ihan samalla tavalla. En minä esim. käy ns. "kakkosella" läheskään joka päivä. Olen joskus testannut peräti tämän asian vaa'alla, vaikutus voi olla puolikin kiloa.
Lisäksi, jos juo paljon vettä ja vetää tuon pari palaa pizzaa, minkä ei pitäisi olla mikään kauhea asia, niin se suola sitoo sitä nestettä ja vaikuttaa just tuolleen.
Ethän sä nyt oikeasti voi olla niin yksinkertainen, että ajattelet, että paino ei voi nousta syötyä grammamäärää enempää. Jos vedän sipsipussin, joka painaa 150 g, niin takuuvarmasti ei seuraavana aamuna se kilokaan riitä painonlisäyksenä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:50"]
Olen käynytkin. Tanitalla rasvat 30, inbodyllä 34. Pihtimittauksessa 25%. Tuota solujen vesimäärää yritin katsella. Arvot olivat normaalien rajoissa. Lähinnä tarkoitin, että jos juhlapyhinä syö ylimääräistä, jonka seurauksena paino nousee pari kg, niin näkisi heti sillä kotipuntarilla, että Huh se onkin vain nestettä jne.
[/quote]
Eikö siihen riitä, että järki sanoo, että 'huh, se onkin vain nestettä' ja katsoo tilanteen parin päivän päästä uudelleen.
Tätä on turha palstalla kertoa, kukaan ei usko. Palstalla laihtuminen on vain kalorien ja liikunnan määrästä kiinni, ja jos et laihdu, olet itsepetoksessa elävä laiska läski.
Odota hetki, kyllä kohta täällä palstalla tulee kumoamaan ton teorian
Tässä ei puhuttu mitään liikunnan ja treenin määrästä. Jos tutkimukseen osallistuvien liikunnallisia tottumuksia ei seurattu, ei katsottu muuttuivatko ne yleensäkään tai otettu mitenkään huomioon, niin koko teksti on aivan tyhjän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:54"]Tässä ei puhuttu mitään liikunnan ja treenin määrästä. Jos tutkimukseen osallistuvien liikunnallisia tottumuksia ei seurattu, ei katsottu muuttuivatko ne yleensäkään tai otettu mitenkään huomioon, niin koko teksti on aivan tyhjän kanssa.
[/quote]
Noni, sieltä se tuli. T. 3 :)
Ja valvottiinko tässä muuten, että kaikki söivät sen tuhat ylimääräistä kaloria? Olivatko 24/7 valvotuissa olosuhteissa? Muuten ei oikeasti tiedetä kuinka paljon ihmiset ovat syöneet. Jos ovat tutkitusti syöneet sen tuhat kaloria enemmän, mutta sitten vedelleet vähän illemmalla muutaman suklaalevyn, niin se tutkimus oli siinä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:54"]Tässä ei puhuttu mitään liikunnan ja treenin määrästä. Jos tutkimukseen osallistuvien liikunnallisia tottumuksia ei seurattu, ei katsottu muuttuivatko ne yleensäkään tai otettu mitenkään huomioon, niin koko teksti on aivan tyhjän kanssa.
[/quote]
Tai millaiset liikuntatottumukset olivat ennen koetta. Jos on lihaksikas niin kuluttaa enemmän, vaikka ei liiku.
[/quote]
"Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tarkkailtiin 12 ihmistä, jotka söivät täysin kontrolloidusti ja joiden energiankulutusta tarkkailtiin eristetyissä olosuhteissa. "
Eli energiankulutusta tarkkailtiin kaikilla, joten eiköhän ne jossain laitoksessa ole olleet tuon ajan ja joko liikkuneet kaikki saman verran, tai tulokset on suhteutettu liikkumiseen.
Näinpä. Itse olen laihduttanut kaksi kuukautta laskemalla joka ikisen suupalan, 1500-1600 kcal päivässä ja liikunnan kaloreita en ole "syönyt" sen lisäksi. Painon olisi pitänyt laskennallisesti pudota jo 4 kg, tulos on vajaa 2 kg. En ole liikkunut hullun lailla, pari lenkkiä ja yksi sali viikossa. Ylipainoa 5 kg.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:48"]
[/quote]
[/quote]
Mä laihdutin tässä kevään aikana ishkon määrän kiloja. Treenasin paljon, juoksi, uin ja kävin salilla.
Söin tunnontarkasti n. 1200 kcal, kovina treenipäivinä enemmän ja join paljon vettä.
Kyllä mulle tapahtui parikin kertaa niin, että edellisenä päivänä olin ihan että jee, paino pudonnut kilon. Siitä intoutuneena sitten oikeen niukkakalorinen päivä ja uinti + juoksutreeni siihen. Ja kas, seuraavana aamuna + 2 kg ja sitä sitten junnattiin taas monta päivää alaspäin. Kyllä noissa hetkissä teki mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne.
Etkö esim. tajua, että kaikkien vatsa ei, kröhöm, toimi ihan samalla tavalla. En minä esim. käy ns. "kakkosella" läheskään joka päivä. Olen joskus testannut peräti tämän asian vaa'alla, vaikutus voi olla puolikin kiloa.
Lisäksi, jos juo paljon vettä ja vetää tuon pari palaa pizzaa, minkä ei pitäisi olla mikään kauhea asia, niin se suola sitoo sitä nestettä ja vaikuttaa just tuolleen.
Ethän sä nyt oikeasti voi olla niin yksinkertainen, että ajattelet, että paino ei voi nousta syötyä grammamäärää enempää. Jos vedän sipsipussin, joka painaa 150 g, niin takuuvarmasti ei seuraavana aamuna se kilokaan riitä painonlisäyksenä.
[/quote]
Milloin te pässit tajuatte, että jokapäiväinen tai edes joka viikkoinen punnitus ei ole fiksua jos siitä vetää tuollaisia johtopäätöksiä ja saa vitutusta! Et voi olla niin tyhmä, että vedät johtopäätöksiä painosta vaikka suolessa voi olla kilo paskaa tai sitten olematta! Hei, lihon minäkin kilon jos juon litran vettä!!!1 yyh, vittu kun lihoin vettä!
Suosittelen, että punnitkaa itseänne vaikka kerran kuussa mutta siten, että punnitsette 20 kertaa kahdessa vuorokaudessa ja niistä keskiarvo. Näin se tasaa kusi ja paska määriä yms. turvotuksia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:56"]
Ja valvottiinko tässä muuten, että kaikki söivät sen tuhat ylimääräistä kaloria? Olivatko 24/7 valvotuissa olosuhteissa? Muuten ei oikeasti tiedetä kuinka paljon ihmiset ovat syöneet. Jos ovat tutkitusti syöneet sen tuhat kaloria enemmän, mutta sitten vedelleet vähän illemmalla muutaman suklaalevyn, niin se tutkimus oli siinä.
[/quote]
Tai mitäs jos molemmat ryhmät aloittivat tilanteesta, että painoa vähän liikaa ja energian tarve 2000kcal. Molemmat tipauttivat syömisen 1500kcal, jonka jälkeen toisella ryhmällä oli -500kcal ja toisella -100, kun energiantarve tippui 1600:aan.
En ymmärrä mikä laihduttamisessa on niin hankalaa: syöt vähemmän kuin kulutat. Se kulutus voi muuttua liikunnan ja/tai sen syömisen johdosta. Mutta on fysiikan lakien vastaista lihoa jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:01"]
Näinpä. Itse olen laihduttanut kaksi kuukautta laskemalla joka ikisen suupalan, 1500-1600 kcal päivässä ja liikunnan kaloreita en ole "syönyt" sen lisäksi. Painon olisi pitänyt laskennallisesti pudota jo 4 kg, tulos on vajaa 2 kg. En ole liikkunut hullun lailla, pari lenkkiä ja yksi sali viikossa. Ylipainoa 5 kg.
[/quote]
Kumpi on mielestäsi todennäköisempää: 1) Kehosi ei noudata fysiikan lakeja? 2) Olet laskenut kalorit väärin?
Kahdentoista ihmisen otos on kyllä vähän tyhjän kanssa. Katsotaan, jos tutkimus joskus toistetaan. Vähän kyllä epäilen.
No totta hitossa se on totta! Kyllä mulla on kavereita, jotka saa mättää mitä vaan ja grammaakaan ei kerry.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:01"]
[/quote]
Kumpi on mielestäsi todennäköisempää: 1) Kehosi ei noudata fysiikan lakeja? 2) Olet laskenut kalorit väärin?
[/quote]
Miksi on niin vaikea uskoa, että aineenvaihdunta vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen ja lihomiseen? Ja vaikka sitä voi itse vähän nopeuttaa syömällä tiettyjä ruokia ja juomalla paljon vettä, niin se riippuu tosi paljon ihmisestä, kehosta, geeneistä... Mikään tässä ei elämässä ei ole täysin yksinkertaista ja mustavalkoista, varsinkaan laihduttaminen.
Minä kuulun noihin joilta paino putoaa tosi hitaasti ja kerttyy todella nopeasti.
Juoksen 4-5 kertaa viikossa ja lihastreenin teen 2-4 kertaa viikossa. Syön minulle tehdyn ruokavalion mukaan. Aloitin elämäntsparemontin alkuvuodesta. Paino on tippunut 10kg 90kg->80kg, mutta luulisi, että tällä ruokavaliolla tippuisi enemmän. Ja olen tämän vuoden aikana syönyt kolmesti herkkuja. Tuo herkuttelu päivä nostaa painoa n. 3kg jonka tiputtamisern menee pari viikkoa. Tiedän ettei se läskiä kaikki ole, mutta aivan hemmetin turhauttavaa, kun nälkä on lähes kokoajan ja herään aamulla kuudelta lenkille.
Sitten kaveri sanoo, että on tässä pari kuukautta vähän heilutellut kahvakuulss ja 10kg on paino tippunut. Kateeellinen olen!
[/quote]