Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totta se on! Ruoka ei lihota kaikkia samalla tavalla

Vierailija
03.06.2015 |

Lasket kalorit tarkkaan ja treenaat säännöllisesti. Silti paino ei tipu. Samaan aikaan keventävä kaverisi kutistuu silmissä. Mistä on kyse? Tutkijat ovat jälleen löytäneet lisätodisteita siitä, että sama laskennallinen energiavaje ei laihduta meitä kaikkia samalla tavalla.

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tarkkailtiin 12 ihmistä, jotka söivät täysin kontrolloidusti ja joiden energiankulutusta tarkkailtiin eristetyissä olosuhteissa. Joukosta erottuivat ihmiset, joiden aineenvaihdunta – eli energiankulutus levossa hidastui, kun he söivät alle kulutuksensa. Toisilla aineenvaihdunta ei hidastunut juuri lainkaan.

Jos ihminen syö vähemmän, mutta samalla energiankulutus tippuu, energiavaje on laskennallista arviota pienempi. Silloin painonpudotus hidastuu huomattavasti. Tämä efekti näkyy helposti myös painonpudotusta tukevassa asiakastyössä: osa ihmisistä laihtuu silmissä, ja he eivät edes ole lainkaan nälkäisiä. Toisilla taas painonpudotus on ahkerista pyrkimyksistä huolimatta tuskallisen hidasta ja nälkä tuppaa olemaan jatkuva seuralainen.

Toiset lihovat nopeammin

Sama ilmiö toistuu, kun energiansaantia lisätään. Edellinen tutkimus sisälsi myös jakson, jossa energiaa lisättiin reilusti yli kulutuksen. Edelleen porukasta erottuivat he, joilla energian lisääminen ei juuri kiihdyttänyt aineenvaihduntaa sekä porukka, jolla se kiihtyi todella paljon. Kun energiansaanti lisääntyy, mutta aineenvaihdunta ei juuri kiihdy, suurempi osa tästä lisäenergiasta päätyy talteen rasvasoluihin ja ihminen lihoo.

Tutkijat ovat havainneet tämän efektin jo kauan sitten. Kun ihmisille syötettiin 1000 ylimääräistä kaloria 83 päivän ajan, porukka lihoi keskimäärin 8,1 kg. Porukan vähiten lihoneen paino nousi kuitenkin vain 4,3 kiloa ja eniten lihoneen 13,3 kiloa. Ero ääripäissä oli siis 9 kiloa kolmen kuukauden aikana. Osa meistä siis todella pystyy syömään ”mitä vaan” juurikaan lihomatta. Toisilla keho tuntuu varastoivan kaiken mahdollisen. Geenit vaikuttavat taustalla, sillä kaksosilla lihominen oli tässä tutkimuksessa samankaltaista.

Tuleeko alistua kohtaloonsa?

Vaikka toiset meistä ovat onnekkaampia niin laihtumisen kuin lihomisherkkyyden suhteen, voi käytännössä jokainen saada tuloksia aikaan terveellisillä elämäntavoilla. Painonpudotus vaatii vähemmän onnekkailla tarkempaa otetta syömiseen ja liikuntaan, paino ei heillä välttämättä putoa yhtä paljon ja tasannevaihe saattaa tulla aikaisemmin vastaan. Tärkeintä on lopulta löytää hyvä tasapaino, jossa voi yhdistää terveelliset elämäntavat sellaiseen painoon, jonka pystyy ylläpitämään ilman jatkuvaa nälkää ja itsensä tuhotonta rääkkäämistä.

Lähteet: Reinhardt ym. 2015. A Human Thrifty Phenotype Associated With Less Weight Loss During Caloric Restriction. Diabetes. Published ahead print 11.5.2015.

Bouchardt ym. 1990. The response to overfeeding in indentical twins. The new England journal of medicine. 21:322.

Teksti: Tuuli Lindgren

http://keventajat.fi/hyvinvointi/terveys/totta-se-on-ruoka-ei-lihota-kaikkia-samalla-tavalla

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:08"]

Miksi on niin vaikea uskoa, että aineenvaihdunta vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen ja lihomiseen? Ja vaikka sitä voi itse vähän nopeuttaa syömällä tiettyjä ruokia ja juomalla paljon vettä, niin se riippuu tosi paljon ihmisestä, kehosta, geeneistä... Mikään tässä ei elämässä ei ole täysin yksinkertaista ja mustavalkoista, varsinkaan laihduttaminen.

[/quote]

Koska se on tieteellisten tutkimusten vastaista. Terveellä ihmisellä muistaakseni oli paino-, koko- ja ikäryhmissään maksimissaan 200 kilokalorin ero aineenvaihdussa. Syö yhden suklaapatukan vähemmän, niin se on siinä. Ja se nyt ei silti muuta sitä faktaa, että kalorit sisään, kalorit ulos kiistattomasti toimii. Vaikka aineenvaihdussa olisi eroja, niin jos lihoaa, niin syö silti liikaa. 

Vierailija
42/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:08"]

Miksi on niin vaikea uskoa, että aineenvaihdunta vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen ja lihomiseen? Ja vaikka sitä voi itse vähän nopeuttaa syömällä tiettyjä ruokia ja juomalla paljon vettä, niin se riippuu tosi paljon ihmisestä, kehosta, geeneistä... Mikään tässä ei elämässä ei ole täysin yksinkertaista ja mustavalkoista, varsinkaan laihduttaminen.

[/quote]

Koska se on tieteellisten tutkimusten vastaista. Terveellä ihmisellä muistaakseni oli paino-, koko- ja ikäryhmissään maksimissaan 200 kilokalorin ero aineenvaihdussa. Syö yhden suklaapatukan vähemmän, niin se on siinä. Ja se nyt ei silti muuta sitä faktaa, että kalorit sisään, kalorit ulos kiistattomasti toimii. Vaikka aineenvaihdussa olisi eroja, niin jos lihoaa, niin syö silti liikaa. 
[/quote]
Tottakai lihoaa, olihan tuossa tutkimuksessakin kaikki lihoneet, mutta toiset huomattavasti vähemmän ja toiset enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne on aina näitä läpipaskoja jotka ei liho oikein millään jotka huutelee, että et vaan osaa laskea kaloreita.
Asuin opiskeluaikana kaverini kanssa. Syötiin aina yhdessä, kaikki laitettiin tasan puoliksi. Jos syötiin herkkuja nekin jaettiin. No koulussa syötiin erikseen, mutta kumpikin se normaali suht samanlainen annos.
Erona ainoastaan se että kaverini asui koulun vieressä joten ei harrastanut liikuntaa. Minulla kouluun oli matkaa 7km ja sen kuljin edestakaisin pyörällä. Eli minä pyöräilin 14km päivässä viitenä päivänä viikossa. Kaverini ei yhtään.
Silti minä painoin n. 10kg enemmän. Pituutta meillä on samanverran

Vierailija
44/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:01"] Näinpä. Itse olen laihduttanut kaksi kuukautta laskemalla joka ikisen suupalan, 1500-1600 kcal päivässä ja liikunnan kaloreita en ole "syönyt" sen lisäksi. Painon olisi pitänyt laskennallisesti pudota jo 4 kg, tulos on vajaa 2 kg. En ole liikkunut hullun lailla, pari lenkkiä ja yksi sali viikossa. Ylipainoa 5 kg. [/quote] Kumpi on mielestäsi todennäköisempää: 1) Kehosi ei noudata fysiikan lakeja? 2) Olet laskenut kalorit väärin? [/quote] Miksi on niin vaikea uskoa, että aineenvaihdunta vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen ja lihomiseen? Ja vaikka sitä voi itse vähän nopeuttaa syömällä tiettyjä ruokia ja juomalla paljon vettä, niin se riippuu tosi paljon ihmisestä, kehosta, geeneistä... Mikään tässä ei elämässä ei ole täysin yksinkertaista ja mustavalkoista, varsinkaan laihduttaminen.

[/quote]

Laihduttaminen on erittäin mustavalkoista. Syöt vähemmän kuin kulutat -> laihdut.

Vierailija
45/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:14"]

Tottakai lihoaa, olihan tuossa tutkimuksessakin kaikki lihoneet, mutta toiset huomattavasti vähemmän ja toiset enemmän.

[/quote]

Ja tutkimus on edelleen kyseenalainen.

Vierailija
46/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon että aineenvaihdunta vaikuttaa... Mutta myös syödyn ruuan energiamäärä vaikuttaa paljon:) Kaikkihan siinä tutkimuksessa kuitenkin laihtuivat sen kolmen kuukauden aikana.

Vierailija
47/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:15"]

Ja ne on aina näitä läpipaskoja jotka ei liho oikein millään jotka huutelee, että et vaan osaa laskea kaloreita. Asuin opiskeluaikana kaverini kanssa. Syötiin aina yhdessä, kaikki laitettiin tasan puoliksi. Jos syötiin herkkuja nekin jaettiin. No koulussa syötiin erikseen, mutta kumpikin se normaali suht samanlainen annos. Erona ainoastaan se että kaverini asui koulun vieressä joten ei harrastanut liikuntaa. Minulla kouluun oli matkaa 7km ja sen kuljin edestakaisin pyörällä. Eli minä pyöräilin 14km päivässä viitenä päivänä viikossa. Kaverini ei yhtään. Silti minä painoin n. 10kg enemmän. Pituutta meillä on samanverran

[/quote]

Läpipaskuus on myytti. Ilmeisesti muuten painoitte alunperin täysin saman verran kaverin kanssa, lihamasanne oli sama ja olitte täsmälleen yhtä pitkiä. Koska jos ette olleet, sanomallasi ei ole mitään arvoa. Ei se oikeasti ole näin vaikeaa ymmärtää. Ja neljän toista kilometrin pyöräily ei oikeasti kuluta paskan vertaan, se voi hyvin johtua siitä kouluruokailusta. Kauhallinen enemmän riisiä niin sen pyöräilyn kulutus oli siinä.

Vierailija
48/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 10:56"]

Ja valvottiinko tässä muuten, että kaikki söivät sen tuhat ylimääräistä kaloria? Olivatko 24/7 valvotuissa olosuhteissa? Muuten ei oikeasti tiedetä kuinka paljon ihmiset ovat syöneet. Jos ovat tutkitusti syöneet sen tuhat kaloria enemmän, mutta sitten vedelleet vähän illemmalla muutaman suklaalevyn, niin se tutkimus oli siinä.

[/quote]

Huomaa, ettet ymmärrä tutkimusten tekemisestä tahi julkaisemisesta mitään. Ei esim. The new England journal of medicine julkaise tutkimusta jossa naapurin reiskalle on syötetty 1200 kaloria ja sitten lähetetty kotiinsa sikailemaan suklaan kanssa, aamulla sitten mitattu paino. 

Vierailija
49/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:15"]

Ja ne on aina näitä läpipaskoja jotka ei liho oikein millään jotka huutelee, että et vaan osaa laskea kaloreita. Asuin opiskeluaikana kaverini kanssa. Syötiin aina yhdessä, kaikki laitettiin tasan puoliksi. Jos syötiin herkkuja nekin jaettiin. No koulussa syötiin erikseen, mutta kumpikin se normaali suht samanlainen annos. Erona ainoastaan se että kaverini asui koulun vieressä joten ei harrastanut liikuntaa. Minulla kouluun oli matkaa 7km ja sen kuljin edestakaisin pyörällä. Eli minä pyöräilin 14km päivässä viitenä päivänä viikossa. Kaverini ei yhtään. Silti minä painoin n. 10kg enemmän. Pituutta meillä on samanverran

[/quote]

Läpipaskuus on myytti. Ilmeisesti muuten painoitte alunperin täysin saman verran kaverin kanssa, lihamasanne oli sama ja olitte täsmälleen yhtä pitkiä. Koska jos ette olleet, sanomallasi ei ole mitään arvoa. Ei se oikeasti ole näin vaikeaa ymmärtää. Ja neljän toista kilometrin pyöräily ei oikeasti kuluta paskan vertaan, se voi hyvin johtua siitä kouluruokailusta. Kauhallinen enemmän riisiä niin sen pyöräilyn kulutus oli siinä.
[/quote]

Siskoistani 1 on läpipasko, minä normaali ja kolmas siskoni lihava. LIhava sisko on aina ollut meistä urheilullisin ja kaikki me olemme samaa pöperöä syöneet, saman määrän. Yhtä pitkiäkin olemme, lihava sisko on minua n. 2 cm pidempi. Velikin meillä on ja hän on kans 'normaali'. En ole tuo jolle vastasit mutta kumminkin.

Vierailija
50/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmintä mitä ihminen voi tehdä, on lähteä laihduttamaan niukoilla kaloreilla jos aineenvaihdunta ei toimi kunnolla. Itse aloitin dieetin niin, että ekat 3 kk en laskenut kaloreita vaan söin PALJON terveellistä kotiruokaa säännöllisesti ja kävin punttiksella. Tässäkin vaiheessa paino tippui pari kiloa, vaikka kalorit tosiaan olivat 2500-3000 päivittäin. Vasta tämän jälkeen aloitin herkkulakon ja pienensin hieman annoskokoja ja lisäsin aerobista.
Kannattaa tosiaan buustata omaa ainenvaihduntaansa, mikäli ennen dieettiä 1. ei ole syönyt säännöllisesti ja suht terveellisesti b. ei ole harrastanut liikuntaa säännöllisesti.

Vierailija
51/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:07"]

No totta hitossa se on totta! Kyllä mulla on kavereita, jotka saa mättää mitä vaan ja grammaakaan ei kerry. 

[/quote]Olisiko niin että he liikkuvat koko ajan istuessaan ja polttavat kaloreita siten esimerkiksi. Minä olen näitä. Ja jos syön pizzan, syön vaistomaisesti vähemmän seuraavalla aterialla. sama paino yli 30 vuotta.

Vierailija
52/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:01"] Näinpä. Itse olen laihduttanut kaksi kuukautta laskemalla joka ikisen suupalan, 1500-1600 kcal päivässä ja liikunnan kaloreita en ole "syönyt" sen lisäksi. Painon olisi pitänyt laskennallisesti pudota jo 4 kg, tulos on vajaa 2 kg. En ole liikkunut hullun lailla, pari lenkkiä ja yksi sali viikossa. Ylipainoa 5 kg. [/quote] Kumpi on mielestäsi todennäköisempää: 1) Kehosi ei noudata fysiikan lakeja? 2) Olet laskenut kalorit väärin? [/quote] Miksi on niin vaikea uskoa, että aineenvaihdunta vaikuttaa tosi paljon laihtumiseen ja lihomiseen? Ja vaikka sitä voi itse vähän nopeuttaa syömällä tiettyjä ruokia ja juomalla paljon vettä, niin se riippuu tosi paljon ihmisestä, kehosta, geeneistä... Mikään tässä ei elämässä ei ole täysin yksinkertaista ja mustavalkoista, varsinkaan laihduttaminen.

[/quote]

Laihduttaminen on erittäin mustavalkoista. Syöt vähemmän kuin kulutat -> laihdut.
[/quote]
Joo mutta tässä olikin puhe siitä, että vaikka kaksi samassa lähtötilanteessa olevaa ihmistä söisi ja kuluttaisi saman verran niin toinen voi silti laihtua enemmän ja nopeammin kuin toinen.

Vierailija
53/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:03"]

Tai mitäs jos molemmat ryhmät aloittivat tilanteesta, että painoa vähän liikaa ja energian tarve 2000kcal. Molemmat tipauttivat syömisen 1500kcal, jonka jälkeen toisella ryhmällä oli -500kcal ja toisella -100, kun energiantarve tippui 1600:aan.

En ymmärrä mikä laihduttamisessa on niin hankalaa: syöt vähemmän kuin kulutat. Se kulutus voi muuttua liikunnan ja/tai sen syömisen johdosta. Mutta on fysiikan lakien vastaista lihoa jos syö vähemmän kuin kuluttaa.

[/quote]

En ymmärrä mikä kulutuksen tajuamisessa on niin hankalaa: On fysiikan lakien vastaista lihoa jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta pointtina näissä tutkimuksissa oli että toiset kuluttavat enemmän kuin toiset. Eikä nyt puhuttu liikunnan tai muun toiminnan aiheuttamasta kulutuksesta vaan LEPOkulutuksesta. 

Toisilla aineenvaihdunta hidastui, toisilla nopeutui. Toisin sanoen toiset käyttivät saamansa energiamäärän tehokkaammin kuin toiset. 

Vierailija
54/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä palstan lihavuusteoreetikot uskovat myös siihen, että lihasmassa kehittyy kaikilla saman käyrän mukaan, kunhan ravinto ja lihasten kuormitus treenissä yhteneväiset. Nämä palstan lihavuusteoreetikot myös kumoavat henkilöiden ominaislahjakkuudet (liikkuvuus, kestävyys, voima, matemaattisuus, kielellisyys), kaikki on kaikille yhtä helppoa ja vaikeaa, yhtä luontevaa tai luonnotonta. Kaikessa on kyse vain omasta viitseliäisyydestä. Ihmeellistä on se, että maailmassa on satoja eri urheilulajeja, vaikka kaikki ovat potentiaalisesti yhtä hyviä kaikissa niistä. 

Vierailija
55/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:15"]

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa juuri läpipaskuutta on vaikka mitä lajia. Voi olla keliakian tuhoamasta suolinukasta vaikka lapamatoon.

Sehän on ihan selvää että jos jostain syystä elimistö ei kykene pilkkomaan/imemään kaikkia ruoka-aineita, ei myöskään liho. 

Kaloreiden ilmestyminen tyhjästä sen sijaan on myytti, on korkeintaan mahdollista että aineenvaihdunta hidastuu ja siksi pitäisi syödä vielä vähemmän.

Vierailija
56/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koita väittää, että kaikkien olisi yhtä helppoa laihtua, mutta kyllä mua myös ärsyttää lihavat ihmiset jotka luovuttavat ja hokevat vaan etteivät laihdu sitten millään. Tuohon en usko, vaan syynä on joko a. itselleen valehtelu eli suusta livahtaa enemmän kaloreita kuin väittää b. heikentynyt aineenvaihdunta, johon voi itse vaikuttaa syömällä säännöllisesti suuria annoskokoja terveellistä perussafkaa c. kilppariarvot, jotka nämäkin joskus yhteydessä epäsäännöllisiin/stressaaviin elämäntapoihin.
Itse olen aina ollut vartalomalliltani roteva ja oon vaan joutunut myöntämään, että mun on tarkkailtava syömisiäni ja liikuttava enemmän kuin monien tuttujeni, jos haluan säilyä hoikkana. Ihan turha luovuttaa ja alkaa selitellä jostain biologiasta.

Vierailija
57/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:07"]

No totta hitossa se on totta! Kyllä mulla on kavereita, jotka saa mättää mitä vaan ja grammaakaan ei kerry. 

[/quote]Olisiko niin että he liikkuvat koko ajan istuessaan ja polttavat kaloreita siten esimerkiksi. Minä olen näitä. Ja jos syön pizzan, syön vaistomaisesti vähemmän seuraavalla aterialla. sama paino yli 30 vuotta.

[/quote]Liikkuvat istuessaan? Ihan kyllä ovat läpipaskoja, eivätkä säästele syömisiään. Tasan ei käy onnenlajat.

Vierailija
58/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos olet läski ja haluat laihtua, sun täytyy vaan tehdä tarpeeksi!

siis lisätä liikuntaa ja rukata ruokavaliota.

mahdotonta, että joku ei laihtuisi millään keinoilla!

Vierailija
59/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:03"]

Tai mitäs jos molemmat ryhmät aloittivat tilanteesta, että painoa vähän liikaa ja energian tarve 2000kcal. Molemmat tipauttivat syömisen 1500kcal, jonka jälkeen toisella ryhmällä oli -500kcal ja toisella -100, kun energiantarve tippui 1600:aan.

En ymmärrä mikä laihduttamisessa on niin hankalaa: syöt vähemmän kuin kulutat. Se kulutus voi muuttua liikunnan ja/tai sen syömisen johdosta. Mutta on fysiikan lakien vastaista lihoa jos syö vähemmän kuin kuluttaa.

[/quote]

En ymmärrä mikä kulutuksen tajuamisessa on niin hankalaa: On fysiikan lakien vastaista lihoa jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta pointtina näissä tutkimuksissa oli että toiset kuluttavat enemmän kuin toiset. Eikä nyt puhuttu liikunnan tai muun toiminnan aiheuttamasta kulutuksesta vaan LEPOkulutuksesta. 

Toisilla aineenvaihdunta hidastui, toisilla nopeutui. Toisin sanoen toiset käyttivät saamansa energiamäärän tehokkaammin kuin toiset. 

[/quote]

Aineenvaihdunnan lisäksi vaikuttavat mm. suolinukan kunto ja suolen mikrobiota, jotka vaikuttavat suoraan ravinnon imeytymiseen. Mikäli ravintoaineet eivät imeydy samalla tavoin, ei saatu energiamääräkään ole sama. Suolinukka voi tuhoutua esim. hoitamattomassa keliakiassa ja mikrobiotan koostumus vaihtelee mm. ravinnon vaikutuksesta ja niiden kirjo voi kaventua antibiooteilla tai roskaruualla.

Vierailija
60/78 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan selvää, että pitkät ihmiset voivat syödä paljon enemmän kuin lyhyet ihmiset samalla liikuntamäärällä ja pysyä hoikkana. Vaikka olen lyhyt, pystyn silti rajoittamaan syömisiäni niin, että pysyn hoikkana. Voin lohduttautua sillä, että ainakin syömiseni tulee halvaksi.

Kannattaa hankkia muuta sisältöä elämään kuin syöminen, niin paino pysyy hallussa.