Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä jämälangoista?

Vierailija
25.10.2023 |

Minulla on kauppakassillinen erilaisia jämälankoja ja ideat alkaa loppua. Tykkään virkata ja neuloa kaikenlaista vaatetta ja käyttötavaraa. Oma ja tuttujen tossujen/korien/sukkien/lapastensietokyky alkaa olla ylittymässä, mutta olisi sääli heittää langat poiskin. Olen virkannut myös jo kymmeniä kissanleluja, vauvojen mustekaloja ja afrikkalaisia kukkia 3D-töiksi.

Mitä ihmettä noista vielä keksisi? Noita on nyt miljoona kpl 20-50 gramman minikeriä kaikissa mahdollisissa väreissä ilman mitään yhtenäistä harmoniaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peiton

Vierailija
2/25 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita esim. sukkia, lapasia, seurakunnalle joulupaketteihin lahjoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillalangasta tekisin leikkiruokia lapsille.

Vierailija
4/25 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivillapaita talveksi.

mä tein joskus niin että leikkasin ja yhdistin noin metrin pituisia langanpätkiä jämäkeristä, kerin kerälle ja neuloin villapaidan . Ihanan lämmin ja väri vaihtui itsestään. Olihan siinä työtä mutta oli vaan aikaa ja tuo oli kiva harrastus.

Vierailija
5/25 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tilkkutäkki. Mutta noista saa myös kohtuulliset villasukat tai lapaset, jos aloittaa kaks kerralla ja käyttää samanmittaiset pätkät jämälangasta. Voi antaa muuallekin kuin tutuille.

Vierailija
6/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi lisävaihtoehto.

Kirjo isolla eli parsinneulalla "kuvioneulekoristeet" villasukkien varsiin, miksei myös villapaitoihin. Teen itse niin, että aloitan sen kummemmin miettimättä muuta kuin että "joku kukka tästä tulee ja siihen lehdet" ja jatkan niin kauan, kunnes olen tyytyväinen. Kivaa sommittelua ja suunnittelua ja kädenjäljenkin näkee heti. Näistähän voi myös kehittää vaikka kuinka hienoja taideteoksia.

Vierailija
7/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista saa ihanan peiton virkkaamalla neliöitä. Tai vaikkapa sellaisen hauskan villatakit missä erivärisiä raitoja.

Vierailija
8/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä virkkasin jämälangoista sellaisia vanhanajan ripustettavia kännykkäkoteloita, kun tuntuu että älyluuriaikana sellaiset kännykotelot katosi kokonaan.Toki ne metalliklipit jotka pujotetaan vyölenkkeihin ja tarrat piti hakea clasulta mutta ihan hauskaa oli.

Lisäksi olen virkannut verkkokasseja esim vaatteille ja juomapulloille ja suojakoteloita vähän kaikenlaiselle.

Vierailija
9/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää, jos ovat vielä eri materiaaleja ja eripaksuisia, että niitä on vähän vaikea käyttää samaan tekeleeseen.

Joku vanhanaikainen ryijyn tapainen olisi sellainen, johon menisi hyvinkin erilaisia lankoja. Joku sellainen verkkopohja, johon niitä voisi pistellä.

Vierailija
10/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jämijärven kansallispuvun?

Vierailija
11/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oikeasti keksi käyttöä jämille, niitä voi käyttää virkattujen lelujen täytteenä. Yhteen leluun menee yllättävän paljon.

Vierailija
12/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymattopaita tai hyviä vinkkejä on jämälanka-sukkakirjassa. 

Itse teen seuraavaksi räsymattopaidan, siihen menee kaikki langan pätkätkin. 

Vierailija
13/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa sellainen kuin follyskirt. On siis joku kanadalainen yhteisneulonta (mennyt siis jo) mutta ohje on ilmainen ja saatavilla edelleen.

Sen ainakin mainostetaan sopivan jämälangoillekin ja olikohan siinä jotain 13 eri väristä lankaa jo ihan silloinkin jos neuloo ihan kokonaisista keristä.

Tuo on mun seuraava projekti kunhan tämä nytkin sylissä oleva erämaa on valmis.

Vierailija
14/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kotivillapaita talveksi.

mä tein joskus niin että leikkasin ja yhdistin noin metrin pituisia langanpätkiä jämäkeristä, kerin kerälle ja neuloin villapaidan . Ihanan lämmin ja väri vaihtui itsestään. Olihan siinä työtä mutta oli vaan aikaa ja tuo oli kiva harrastus.

Tuollaisesta tulee kiva myös niin, että neuloo kahdella langalla ja toinen on tuollaista vaihtuvaa jämää ja toinen sitten ns pohjavärinä aina samaa. Tulee nopsaan valmista isoilla puikoilla eikä yhtään haittaa vaikka ne jämät olisi eripaksuisia tai vaikka osa jotain mohairia.

Ja siis voihan noin tehdä vaikka sukatkin. Tai sellaisen "pyllyttimen" tai vaikka hameen.

Vierailija
15/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenkirjavan patalapun.

Vierailija
16/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Googlaa sellainen kuin follyskirt. On siis joku kanadalainen yhteisneulonta (mennyt siis jo) mutta ohje on ilmainen ja saatavilla edelleen.

Sen ainakin mainostetaan sopivan jämälangoillekin ja olikohan siinä jotain 13 eri väristä lankaa jo ihan silloinkin jos neuloo ihan kokonaisista keristä.

Oi, tuo on ihana!!! 

Vierailija
17/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä saa hyvin sellaisia hapsuja lapasen sisäpuolelle (joskus kasarilla mulla oli jotkut tuollaiset tumput) ja tuon voi tehdä niinkin, että neuloo ensin ihan yksiväriset lapaset vähän ronskissa koossa. Sitten neuloo toiset omassa koossa ihan jämistä tai mistä vaan ns vuoreksi (ne kun ei näy) ja sitten pujottelee hapsut sen sisälapasen ulkopuolelle ja sitten vetää sen isomman lapasen siihen hapsujen päälle. 

Nuo sitten ompelee kiinni toisiinsa siitä suuaukosta niin ne fyllinä olevat hapsut jää sinne lapasten väliin.

Samalla tavalla voi tehdä sukatkin.

Vierailija
18/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kehrätä tweedlankaa, siihen menee langanpätkiä 

Vierailija
19/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myssyjä/päähineitä syöpäpotilaille joilta hoidot vievät hiukset.

Vierailija
20/25 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oi, tuo on ihana!!! 

Niin on! Ja lopulta tosi simppeli se ohje vaikka ekaksi kun näin tuosta hameesta kuvan niin ajattelin, että huh heijaa tuollaisen tekemisessä menee ikä sekä terveys..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi