Mikä asia ihmetytti synnytyslaitoksella? Äidit avautuvat
Kommentit (240)
Oma lapseni syntyi jo 1993. Mutta kuulin kun vauva huusi nälkää, annettiin lisämaitoa sen sijaan että olisi tuotu minulle. Mutta kun oli päätetty että neljän tunnin välein, niin ei voitu tuoda. Omat rintani olivat koko ajan täynnä ja aloitin luovutuksen jo sairaalassa. Se neljä tuntia oli silloin niin ehdoton, että meni naurettavuuksiin. Eikä vauvaa saanut pitää yöllä vieressä. Onneksi tällaisia älyttömyyksiä ei taida enää olla?
Näistä moniin on kyllä ihan perustelu. Kuten vastasyntyneen herkät painon ja verensokerin heilahdukset eli todellakin yölläkin pätee 3-4h syöttövälit "normaalillakin" vauvalla. Ei vauvalla ole mitään syömisrytmiä vielä. Särkylääkkeet yms määrää tietenkin lääkäri eikä hoitajat niitä vain jakele! Kun ollaan vuodeosastolla jossa monta hoitajaa niin onhan se turvallisempaakin. Ensikerralla kysykää ihmeessä perustelut sillä vaikka hölmöjäkin hoitajia on mutta emme me aina kiusallaan tee asioita jos ne vaan eivät mene kuten luulitte. Ja esim tuo perhehuoneasia oli todennäköisesti vain nopeat syövät hitaat meininki eikä kiusaamista! Sitä kun saa kuka vaan toivoa ja se laitetaan valmiiksi heti vauvan synnyttyä eikä siinä vaiheessa merkkaa isän panos vaan järjestys. Saman asian voi toki sanoa monella eri tavalla. Tuokin selkäpotilaan liikkuminen perustuu todennäköisesti kohonneeseen veritulppariskiin vuodelevossa ja esim maidon pumppausohjeet voivat ihan normaalistikin muuttua päivän mittaan, ei esim hoitajan mielivallan mukaan. Välillä vaan ihmettelen miten hoitajia muka arvostetaan ja silti niin usein perusteettomasti kritisoidaan. :(
OYS 2008; menin synnyttämään toista lastani ja lapsivesi oli mennyt jo kotona. Sairaalassa minut laitettiin odotushuoneeseen sydänkäyrään ja vanha kätilö laittoi peräruiskeen, vaikka olin todella kipeä ja tunsin lapsen syntyvän. Sanoin monta kertaa kätilölle, että lapsi syntyy, mutta hän ei reagoinut asiaan. Lopulta pääsin saliin, minne sain kävellä omin jaloin tuskasta itkien lapsen pää jo tulossa ulos. Salissa alkoikin tapahtumaan, kun salissa ollut kätilö kuuli omien sanojensa mukaan äänestäni, että lapsi on jo syntymässä. Toivottavasti minut vastanottanut kätilö ei ole siellä enää töissä vaan eläkkeellä!
"Ihme itkemistä"??? Mahottoman kiva että joku on mielestään ammattilainen synnyttämisessä,mutta kyllä näissä kommenteissa tais lähinnä olla keskustelua huonoista sairaala kokemuksista,ei siitä että synnytys olisi ollut jotenkin kamala tai "huono". Munkin synnytys meni mahtavasti,mutta sen jälkeinen aika sairaalassa oli aivan helvettiä,kiitos todella inhottavien hoitajien! Lapsen isä ei olisi saanut nukkua vieressäni koska minun piti imettää,aivan kuin hän ei olisi sitä kotona nähnyt. Jos se nyt olisi onnistunut, lapsen kun sain rinnalle ekan kerran 7TUNTIA synnytyksestä ja hoitajat kun tunkivat heti rintakumin väliin ja lapsi ei jaksanut imeä,siinä sitä sit ihmettelivät miksi sokerit laski,jaa a miksiköhän.. Myös ruoka-ajat ja ruuat olivat kamalia,uv:nä nakkia ja perunasalaattia??nam. Eikä paikkaa jossa säilyttää omat ruuat. Valituslistaa voisin jatkaa ja jatkaa mutta onneks ei siellä tarvihe viettää enäö koskaan päivääkään.
Synnytin toista lastani yksin kun olin juuri eronnut lasten isästä.
Kätilö kyseli kaikennäköistä miehestäni ja erosta kesken kipeiden supistusten ja kun en välillä kyennyt vastaamaan niin tenttasi että enkö kuullut kysymystä!
Kipulääkettä ei suostunut antamaan ollenkaan ja väitti ettei synnytys etene.
Helvetilliset oli ne kaksi tuntia joista viimeinen tunti kivun ja tajunnan rajamailla!
Ei ommellut tikkejä kun ei kuulemma ollut korjattavaa. Vuoden päästä kyllä korjailtiin paikkoja onneksi.
Vihasin sitä kätilöä monta vuotta! Meni pitkä aika ennen kuin pystyin puhumaan synnytyksestä ilman että kyyneleet nousi silmiin.
Nyt tästä on aikaa 8 vuotta ja sen jälkeen olen vielä kerran synnyttänyt ilman kipua kun sain ajoissa lääkkeet.
Onneksi lapset on jo tehty!
Rovaniemen synnärillä tuli siivoojat herättelemään aamulla, alkoi huoneiden luutuaminen,roskalaatikoiden kolistelu, lavuaarien pesu, verhojen avaus ja syömään käskeminen. Kaikki tämä tapahtui aamulla kello 6. Mistä lähtien siivoajien tehtävänä on ollut herättää vasta synnyttäneet? Jos muut lähiomaiset yrittivät osastolla saada kahvia tuli huutia koska kahvi oli tarkoitettu vain iseille. (Minulla ei ole miestä) suihkussakaan ei rauhassa saanut käydä kun sitäkin piti juuri silloin tulla siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:38"]se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..
Minulla on ollut molemmilla kerroilla omat buranat mukana. Käsileikkauksen jälkeen opin,että kipulääkkeitä pantataan sairaaloissa!
Buranaa ei aina saa syödä leikkausen jälkeen, koska lisää mm. vuotoriskiä. Joten sinuna en söisi salaa mitään lääkkeitä, tyhmää töimintaa suorastaan. HUHHUH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:38"]se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..
Minulla on ollut molemmilla kerroilla omat buranat mukana. Käsileikkauksen jälkeen opin,että kipulääkkeitä pantataan sairaaloissa!
Buranaa ei aina saa syödä leikkausen jälkeen, koska lisää mm. vuotoriskiä. Joten sinuna en söisi salaa mitään lääkkeitä, tyhmää töimintaa suorastaan. HUHHUH.
Miksi sitä sitten annetaan vakiona leikkauksien jälkeen yhdessä parasetamolin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä sitten annetaan vakiona leikkauksien jälkeen yhdessä parasetamolin kanssa?
Jossain tapauksissa burana kielletään, se on lääkärin tekemä päätös. Pääsääntöisesti se on kuitenkin sallittu, tai se on kielletty vain tietyn ajan leikkauksen jälkeen. Tällöin on hyvin typerää että potilas kaivaa omat buranat taskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksissa burana kielletään, se on lääkärin tekemä päätös. Pääsääntöisesti se on kuitenkin sallittu, tai se on kielletty vain tietyn ajan leikkauksen jälkeen. Tällöin on hyvin typerää että potilas kaivaa omat buranat taskustaan.
Mut on tänä vuonna leikattu neljästi ja niin sitä burana-panadol -cocktailia vaan meille kaikille leikkauspotilaille annettiin kivunlievitykseen ilman mitään varoaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tänä vuonna leikattu neljästi ja niin sitä burana-panadol -cocktailia vaan meille kaikille leikkauspotilaille annettiin kivunlievitykseen ilman mitään varoaikoja.
Siltikin joku muu voi mennä leikkaukseen ja saada kiellon. Riippuu ihan leikkauksesta ja riskeistä. Eikä siitä mitenkään erikseen välttämättä mainita potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää veren hyytymistä hidastavat tulehduskipulääkkeet ovat muihin kuin ibuprofeenien ryhmään kuuluvia. Buranaa nimenomaan määrätään silloin kun on tehty joku verta vuodattava toimenpide tai leikkaus, esim. viisaudenhampaan leikkaus, vatsan alueen leikkaukset jne.Toimii myös runsaiden kuukautisvuotojen hillitsemisessä kivunlievityksen lisäksi. Esteenä käytölle voi olla sairastettu mahahaava.
Vierailija kirjoitti:
Oysissa ensisynnyttäjänä viime vuonna en saanut mihinkään ohjeita. Vauva kiidätettiin teholle ja minä olin osastolla. Heti synnytyksen jälkeen laitettiin kävelemään pitkä matka lasten teholle ja siellä sitä ihmeteltiin.
Kukaan ei kertonut, mistä ruokaa saa hakea ja kaikki tieto piti lypsää. Oli ihanaa käydä suihkussa synnytyksen jälkeen, mutta ihmettelin, kun hiuksia ei saanut pestä! Kätilö minulle näin sanoi.
Lisäksi henkilökunnalle oli kovin vaikeaa, että vaihdoin omat vaatteet päälle pian. Lasten teholla oli sitten ihanaa henkilökuntaa <3
Mä synnytin kättärilla 4 viikkoa sitten ja minuank kiellettiin synnytyksen jälkeen pesemästä hiuksia. Ihmettelen kovasti tätä, miksi? Sellaisen puserruksen jälkeen on tukkakin ihan hiessä että pakkohan sekin on pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oysissa ensisynnyttäjänä viime vuonna en saanut mihinkään ohjeita. Vauva kiidätettiin teholle ja minä olin osastolla. Heti synnytyksen jälkeen laitettiin kävelemään pitkä matka lasten teholle ja siellä sitä ihmeteltiin.
Kukaan ei kertonut, mistä ruokaa saa hakea ja kaikki tieto piti lypsää. Oli ihanaa käydä suihkussa synnytyksen jälkeen, mutta ihmettelin, kun hiuksia ei saanut pestä! Kätilö minulle näin sanoi.
Lisäksi henkilökunnalle oli kovin vaikeaa, että vaihdoin omat vaatteet päälle pian. Lasten teholla oli sitten ihanaa henkilökuntaa <3
Mä synnytin kättärilla 4 viikkoa sitten ja minuank kiellettiin synnytyksen jälkeen pesemästä hiuksia. Ihmettelen kovasti tätä, miksi? Sellaisen puserruksen jälkeen on tukkakin ihan hiessä että pakkohan sekin on pestä.
Siis mitä ihmettä, kyllä minä ainakin pesin, tosin seuraavana aamuna vasta. Ihan mainitsin tästä kätilölle mennessäni, eikä sanonut muuta kuin että pitää olla varovasti jos alkaa huimaamaan.
Mua ihmetytti vuosina 2002, 2004 ja 2005 Naistenklinikalla että suihkussa piti käydä yksin vauvan ollessa ilman valvontaa sen ajan potilashuoneessa. Sinänsä toi logiikka on ok kun samalla tavalla sitä kotonakin tulee käytyä suihkussa ilman vauvaa mutta tää yllätti, kun olin kuullut että vauvan saa tällaisissa tilanteissa kansliaan hoitajien vahdittavaksi. Ei ainakaan naikkarilla ollut tuollaista vauvanvahtipalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, kyllä minä ainakin pesin, tosin seuraavana aamuna vasta. Ihan mainitsin tästä kätilölle mennessäni, eikä sanonut muuta kuin että pitää olla varovasti jos alkaa huimaamaan.
Mulle sanottiin myös että ei kannata pestä hiuksia, ja pointtina oli nimenomaan se ettei pyörry sinne suihkuun kun joutuu seistä kauan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin myös että ei kannata pestä hiuksia, ja pointtina oli nimenomaan se ettei pyörry sinne suihkuun kun joutuu seistä kauan
Eikö kaikissa sairaalan suihkuissa olekaan suihkutuolia? Itse en ole kuin noita suihkutuolein varustettuja suihkuja sairaaloissa nähnyt.
On kyllä outoja valittamisen aihetta. Hoitajat ei varmaan tiedä jakaessaan perhehuoneita, että kenen mies on kokoajan sairaalassa ja kenen ei. Lopputarkastus on ihan hyvä tehdä naisellekin ja mitä siinä on ihmeellistä että katsotaan värkkiin jos pari päivää sitten synnytit sitä kautta lapsen. Ei kätilöt varmaan silmät kiinni sitä lasta ottanut kiinni synnyttyään? Sairaalassa ei saa nukkua, synnytyksen jälkeen? No, nukutko sitten kotona parin päivän päästä? Ja miten maito nousee tisseihin ellei imetä myös yöllä?
Ite olen synnyttänyt nyt vasta yhden lapsen mutta ei kyllä tullut mieleenkään että nyt mä saan nukkua tai että joku muu hoitaa mun lapsen. Ja
Pois lähtiessä naistenklinikalta sain äidinmaitoa vähän mukaan niin hoitaja sanoi että tämä on kallista. Olen yleensä sanavalmis mutta olin kai vielä niin hormoonihuuruissa että en älynnyt sanoa mitään.
Mutta unilääkkeitä ei pantata! Omakin kokemus on se, että kipulääkettä ei saanut kysymättä lääkäriltä. Eikä vielä sittenkään heti ennen kuin vasta sitten samalla "kun tuon sen unilääkkeen". Minä en koskaan ollut unilääkettä pyytänyt, en häirinyt hoitajia öisin eikä minun käsitääkseni yhdelläkään lääkärillä ole milloinkaan ollut aihetta määrätä minulle unilääkettä.