Mikä asia ihmetytti synnytyslaitoksella? Äidit avautuvat
Kommentit (240)
Huhuh mitä juttuja lukee, oma ensi synnytys kättärillä meni kyllä kätilöiden ja kohtelun suhteen ihan hyvin. Kolme kätilöä oli koko rumban aikana (koska kesti n15h), kaikki mukavia, mutta etenkin viimeinen kätilö joka auttoi synnytyksessä oli aivan mahtava :D
Ensimmäinen yö vauvan kanssa oli kamala, mutta päivystävät auttoivat aina vaan kun tajusin apua pyytää, ja huomasivat huonon vireeni joten tulivat tarkistamaan välillä muutenkin onko kaikki hyvin. Sain vauvan myös yöllä pariksi tunniksi kätilöille hoitoon jotta sain nukkua.
Ainoastaan yksi kätilö vaikutti tympeältä ja en uskaltanut hänelle ongelmistani kertoa. Toisaalta hän oli ensimmäinen joka toi minulle rintakumin imuote ongelman takia.
Ainiin, ja oma synnytys huone oli ja oman perhehuoneenkin sain, vaikka mies tuli yöksi vasta seuraavana päivänä.
Ehkä olisi saanut enemmän antaa informaatiota siitä mitä tulee tapahtumaan ja milloin, sekä enemmän imetys ohjausta. Vähän sai olla kysymysmerkkinä kun sanottiin että jotain tehdään, mutta ei milloin ja missä. Ja sitten piti käydä tarkistamassa aina uudestaan.
Halusin synnytyksen jälkeen tupakalle vuonna kivi ja nakki, kun olin ollut raskausajan tietysti polttamatta.
Henkilökuntaihminen synnytyssairaalassa kohteli / piti minua lähes murhaajaa / sosiopaattina sentakia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:37"]Kättärillä 2013. Joku kätilö oppilaineen tuli opettamaan imetystä. Kerroin tämän sujuvan jo hyvin, meillä ei ollut alusta lähien mitään ongelmaa tämän kanssa. Makasin sängyllä, vauva vieressä. Kätilö käsi minua sormin lypsämään maitoa nännistä siinä kaikkien edessä (mieheni, kätilö ja oppilaat) sanoin että vauva on juuri syönyt ja kaiki sujuu hyvin. Lopulta väittelyiden jälkeen kätilö itse riuhtaisi paitani auki ja lypsi nännistäni pisaran maitoa ja työnsi vauvan päätä tissiäni kohti. Olin todella häkeltynyt tästä tapahtumasta enkä tajunnut tehdä tai sanoa mitään. Jos joskus vielä synnytän niin vannon että minua ei näin enää häpäistä.
Tuosta olisi voinut jo nostaa syytteen
Minulla revittiin tissit sinisenpunaiseksi Joensuussa. Täynnä sormenjälkimustelmia. Takana vaikea synnytys, iso poika eikä maitoa tule. Korviketta ei annettu pyynnöistä huolimatta. Minun ei annettu nukkua, vauva kun oli hereillä (huusi koko ajan) niin pitivät huolen että se on tissi suussa koko ajan ja jos poika nukkui niin mun piti olla maidon pumppaushuoneessa.
En tiedä miten edes selvittiin hengissä tuolta pois. Kotiin tullessa annettiin korviketta, poika nukahti ja rentoutui hetkessä ja värikin muuttui terveemmäksi. Yritin imettää kodin rauhassa mutta se ei onnistunut. Neuvolassa huomasivat ettei poika osaa imeä edes rintakumin kanssa. Mulla ei maito noussut vaikka 6 kk imetin ja pumppasin. Pumpulla ei tullut pisaaraakaan pulloon. Ei edes sillä sairaalan pumpulla.
ensisynnyttäjä kirjoitti:
On kyllä outoja valittamisen aihetta. Hoitajat ei varmaan tiedä jakaessaan perhehuoneita, että kenen mies on kokoajan sairaalassa ja kenen ei. Lopputarkastus on ihan hyvä tehdä naisellekin ja mitä siinä on ihmeellistä että katsotaan värkkiin jos pari päivää sitten synnytit sitä kautta lapsen. Ei kätilöt varmaan silmät kiinni sitä lasta ottanut kiinni synnyttyään? Sairaalassa ei saa nukkua, synnytyksen jälkeen? No, nukutko sitten kotona parin päivän päästä? Ja miten maito nousee tisseihin ellei imetä myös yöllä?
Ite olen synnyttänyt nyt vasta yhden lapsen mutta ei kyllä tullut mieleenkään että nyt mä saan nukkua tai että joku muu hoitaa mun lapsen. Ja
Jos vaikka hoitajat KYSYVÄT, KUKA HALUAA PERHEHUONEEN KUIN MIES TAI ISOMPI LAPSI ON MUKANA YÖLLÄKIN! Ei tiedonsaanti sen vaikeampaa ole.
Nukuin kotona kun KENENKÄÄN MUUN vauva ei herättänyt minua yöllä, kiitos kysymästä.
Hyvinkäällä 2001 oli äärimmäisen sadistisen meno.
Yli kuusikiloinen vauva oli synnytetty alateitse jne.
Olen synnyttänyt 2 kertaa naistenklinikalla ja kaikki mennyt hyvin. Se mikä ihmetytti oli se vierailijoiden määrä ja se että sinne on ihan vapaa pääsy. Kuka vaan voi lampsia sisään. Ja pällistellä vastasyntyneistä ja synnyttäneitä äitejä. Avointen ovien - päivät koko ajan.
Hyvinkäällä 2001 oli sadistisen meno.Mm.yli 6 kg lapsi synnytettiin alateitse jne.
Hieman ohis, mutta sain keskenmenon ja menin Kättärille, kun siellä olisi pitänyt synnyttää. Vastaanottava kätilö oli todella tyly, kuin olisin tahallani saanut keskenmenon. Tutkimukseen kuului myös pakollinen klamydia-testi, vaikka olin kipeä, vuosin verta ja kauhuissani. Kysyin vielä onko pakko, sanoivat että on. Nyt sanoisin että yhtäkään testitikkua ette muhun tunge ja piste. Ei ollut klamydia sitten. Myös edellisen potilaan veriset paperit olivat näkyvillä, potilas tuli ennen mua hysteerisesti itkien huoneesta, tyttöparka.
Mulla on useampikin tuttu sanonut, että opiskeli alunperin kätilöksi, mutta kun tuli iharjoittelut ja huomasi kuinka huono työpaikkahenki synnytysostatoilla oli, vaihtoikin joko ihan perussairaanhoitoon tai terveydenhoitajan linjalle.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:33"]
Ihme itkemistä. Olen itse synnyttänyt neljä lasta ja kaikki mennyt loistavasti. Aika paljon on kiinni ihan omasta itsestä. Synnyttäminenkin on nääs taitolaji.
Kerro meillekin se taito, jolla saat uuden puhtaan pyyhkeen kun ensimmäinen on niin verinen, ja millä taidolla sinä hankit vauvallesi lisämaitoa silloin, kun omaa ei vielä tule ja henkilökunta panttaa sitä?
Ottakaa Tutteli purkki ja tuttipullo mukaan käsilaukkuun, kun menette synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:33"]
Ihme itkemistä. Olen itse synnyttänyt neljä lasta ja kaikki mennyt loistavasti. Aika paljon on kiinni ihan omasta itsestä. Synnyttäminenkin on nääs taitolaji.Kerro meillekin se taito, jolla saat uuden puhtaan pyyhkeen kun ensimmäinen on niin verinen, ja millä taidolla sinä hankit vauvallesi lisämaitoa silloin, kun omaa ei vielä tule ja henkilökunta panttaa sitä?
Ottakaa Tutteli purkki ja tuttipullo mukaan käsilaukkuun, kun menette synnyttämään.
Minulla oli kolmannen lapsen kohdalla mukana tuttelia ja tuttipulloja. Tiesin kokemuksesta että pihtaavat sen lisämaidon kanssa ja itselläni maito nousee vasta noin neljän päivän kuluttua synnytyksestä vaikka kuinka pitäisi vauvaa rinnalla. Noh, tuolla kerralla ei noille mitään käyttöä ollut koska lapsi joutui heti vastasyntyneiden teholle/tarkkailuun ja maitoa tuotiin valmiiksi jääkaappiin useampi pullollinen. Sieltä sai sitten vauvan tahdin mukaan lämmitellä maitoa ja kun sanoi ettei kaapissa ole enempää niin toivat lisää.
Mutta itselläni oli ihmetyksen aiheena juuri tuo, että herätetään vähän väliä syöttämään vauvaa. Ihan täysiaikaisia, terveitä vauvoja olleet.
Näistä kommenteista ei tietty kovin tarkkaa käsitystä voi saada mutta tulee mieleen että osassa sairaaloista on vielä vanhan ajan jäykkä ja kurinalainen osastorytmi myös lapsivuodeosastoilla. Nuo herättelyt kuulostavat vähän oudoilta myös. Itse olen Naistenklinikka-fani kahden hyvin hoidetun synnytyksen jälkeen. Olen ollut siellä sekä perheosastolla että tavallisella ja tykkäsin siitä että sai olla aika itsenäisesti, hakea vaatteet kaapeista ja ruokaa ruokailutilasta silloin kun siltä tuntui, no tietty ateriat oli tarjolla aina tietyn aikaa ja välillä mehuja/jogurtteja ym. Ekalla kerralla seurattiin imetystä enemmän niinkuin pitääkin, tokalla vauva nukkui kainalossa koko ajan eikä meitä kyllä herätelty eikä muutenkaan 2 pv aikana häiritty ennenkuin jostain syystä kotiinlähtöaamuna joku hoitaja halusi vielä näyttää mulle miten vauva pestään :) se vähän huvitti kun oli esikoisen jäljiltä tuoreessa muistissa ja olin kertaalleen jo pessytkin nuoremmankin...
Tietääkö joku muuten saako nykyään NKL:lla nukkua vauva vieressä vai onko suositukset muuttuneet siltä osin?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten saako nykyään NKL:lla nukkua vauva vieressä vai onko suositukset muuttuneet siltä osin?
Siis voiko olla jotain syytä miksei saisi nukkua? Olen itse synnyttänyt 2 vuotta sitten TAYSissa, ja silloin sanoin nukkuvani vauva vieressä, koska se tuntui todella luontevalta (vaikka olin varma, etten ikinä uskaltaisi perhepedissä nukkua). Kätilöt todellakin vain rohkaisivat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:38"]se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..
Minulla on ollut molemmilla kerroilla omat buranat mukana. Käsileikkauksen jälkeen opin,että kipulääkkeitä pantataan sairaaloissa!
Buranaa ei aina saa syödä leikkausen jälkeen, koska lisää mm. vuotoriskiä. Joten sinuna en söisi salaa mitään lääkkeitä, tyhmää töimintaa suorastaan. HUHHUH.
Nää veren hyytymistä hidastavat tulehduskipulääkkeet ovat muihin kuin ibuprofeenien ryhmään kuuluvia. Buranaa nimenomaan määrätään silloin kun on tehty joku verta vuodattava toimenpide tai leikkaus, esim. viisaudenhampaan leikkaus, vatsan alueen leikkaukset jne.Toimii myös runsaiden kuukautisvuotojen hillitsemisessä kivunlievityksen lisäksi. Esteenä käytölle voi olla sairastettu mahahaava.
Mistähän tietosi on peräisin. Ibuprofeiini nimenomaan lisää verenvuotoriskiä. Löytää netistäkin helposti tietoa.
T. Sairastava, jonka täytyy välttää tämän ryhmän ja muidenkin verenvuotoa aiheuttavien lääkkeiden käyttöä.
Se lisämaidon panttaaminen yllätti. Vauva oli ollut jo neljä tuntia putkeen rinnalla eräs yö (eli se lisämaidon antaminen olisi ollut todellakaan pois rinnalta olosta..) ja jäi selkeästi nälkäiseksi, tiesin ettei minulla maito ollut noussut tai sitä ei tullut ainakaan tarpeeksi ison vauvan tarpeisiin. Pyysin KOKSissa hoitajalta että voisiko vauva saada lisämaitoa kun on selkeästi itki nälkäänsä, pääsisi pieni vihdoin nukkumaan. Hoitaja tiuskaisi vain että ei täällä vauvoille siksi anneta lisämaitoa että ne nukkuisivat. Jäin ihan hämilleni, olin odottanut ensisynnyttäjänä että totta kai vauvalle annetaan lisämaitoa jos lapsi on selkeästi nälkäinen.
No niinhän siinä kävi että vauvan paino putosi yli 400 grammaa kun raukkaa pidettiin nälässä. Jouduimme jäämään vielä ekstra yöksi osastolle suuren painonpudotuksen vuoksi. Lievästi sanottuna v*tutti että kotiutus viivästyi siksi että sairaalassa ei anneta nälkäiselle vauvalle ruokaa. Ensi kerralla tiedän pakata omat korvikkeet hätävaraksi mukaan.
Burana + Panadol - yhdistelmä siksi, että niissä on eri vaikuttava lääkeaine. Jos on tarvetta lisälääkkeelle, kannattaa mieluummin ottaa toinen Panadol, koska se on hellävaraisempi.
Synnytin esikoiseni tammisaaressa. Siellä oli useampi synnyttäjä samaan aikaan ja kätilöillä kiire. Jouduin osastolle illalla ja ensisynnyttäjänä kävin sanomassa kätilölle 23 aikaan illalla, että luulen että minulla on supistuksia. Alkoivat saman tien ihan säännöllisinä. Näin oli myös kahdessa seuraavassa synnytyksessä. Kätilö sanoi ettei se vielä mitään synny, vaan aamulla sitten katsotaan uudestaan.
Kohta kivut olivat isot ja viimein kätilö tutki minut. Synnytyshän eteneekin vauhdilla. Tarvitsin tipan ja kätilö yritti sitä laittaa, mutta onnistui vain puhkaisemaan neljä suonta. Paikalle tarvittiin anestesiahoitaja joka sai tipan laitettua ensiyrittämällä.
Mieheni ajettiin myös pois huoneesta sillä siellä oli liikaa ihmisiä anestesiahoitajan mielestä. Mukanani oli myös onneksi tukihenkilö.
Synnytyksen jälkeen kätilö lähti raportille. Tunnin päästä huoneeseen tuli toinen kätilö (aivan ihana) ja kysyi nousenko suihkuun. Tukihenkilöni kysyi enkö tarvitse tikkejä? En itse ensisynnyttäjänä olisi edes moista osannut kysyä. Kätilö oli ihmeissään kun ei hän ollut aamuraportilla saanut kunnon informaatiota edelliseltä kätilöltä ja huomasi että tikkejähän tarvitaan kuin tarvitaankin. Olisin siis jäänyt kursimatta ilman tukihenkilöäni.
Emme saaneet mieheni kanssa kahveja koska kukaan ei niitä antanut. No se on tietysti pieni asia, mutta olihan se vähän ikävää kun muut saivat.
Seuraavat kaksi synnytin lohjalla, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa siitä paikasta. Toisella kerralla siellä oli myöskin remontti ja jouduin synnyttämään gynekologin tuolissa (vai mikä sen nimi on) eikä siitä silti tullut millään tapaa huonoa kokemusta. Erittäin ihanat kätilöt!
Vierailija kirjoitti:
Burana + Panadol - yhdistelmä siksi, että niissä on eri vaikuttava lääkeaine. Jos on tarvetta lisälääkkeelle, kannattaa mieluummin ottaa toinen Panadol, koska se on hellävaraisempi.
No jaa
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/01/parasetamoli-yha-useamman-myrky…
kannattaa kuitenkin tehdä ohjeiden mukaan eikä keksiä omasta päästä
Taysissa synnytyksen jälkeen odotettiin potilashotelliin pääsyä synnytyssalissa. Vauvalla oli pieniä hankaluuksia imuotteen kanssa ja heti tyrkytettiin lisämaitoa. Moneen kertaan tultiin kysymään. Vauva sai kyllä maitoa vaikka ote välillä irtosikin.
Vauvalla hieman yli 37 lämpöä, mutta muuten kaikki hyvin, ei päästy kotiin. Vaikka hoitajat monesti sanoivat että siellä on kesäisin sellaista ongelmaa, vauvat lämpenevät kun sisällä on niin kuuma.
Kyllä nukuin ja oikein sikeästi, kaikkien kolmen lapsen kohdalla. Oli kyllä ihana päästä kotiin kun koko ajan joku ei ramppaa huoneessa herättämässä.