Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä asia ihmetytti synnytyslaitoksella? Äidit avautuvat

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö hyppi mahan päällä ja huuteli mulle, että katso nyt miten paljon hyytymiä täältä tulee, katso nyt!

Täh, mitä ihmettä mä niistä ymmärtäisin tai olisin niille voinut tehdä. Sama kun ponnistusvaiheessa napsautteli suutansa ja katseli että "voi kun repee", ai-van kiitos tiedosta!

Vierailija
42/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oyssissa ekoina päivinä ei annettu lisämaitoa nälkäiselle keskoselle, vaikka sanoin, ettei maito ole vielä noussut. Kolmen päivän jälkeen sitten moitittiin, että vauva kuivuu ja kellastuu, kun ei ole saanut tarpeeksi maitoa. Silloin juuri imetys alkoi vasta onnistua. Tosi ristiriitaiset olivat ruokintaohjeet. Muuten suurin osa henkilökunnasta oli mukavia, kova kiire vain kaikilla.

Ainoa hapannaama oli toinen laitoshuoltajista. Sai jopa huonetoverini itkemään, kun tuli ajamaan tämän pois sängystä, että ehtii vaihtaa petivaatteet ennen vuoron loppumista. Huonekaveri oli siis kotiutettu ja odotti vaivan kanssa kyytiä jostain pidemmän matkan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopisto 2014 ja perhehuone. Aivan ihania ihmisiä töissä siellä. Hyvää huolta pidettiin. Oli tunne että se vauva oli tärkeä, vaikka arkipäivää heille. Ponnistusvaiheeseessa vaihtunut kätilö oli ilkeä ja pahat repeämät tuli mutta näköjään tämä ystävällisyys ja ammattitaito tuli ensimmäisenä mieleen <3

Vierailija
44/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei hoitajat ottaneet vauvaa hoidettavakseen vaikka olin valvonut 3vrk putkeen ja psykoosin rajamailla.

Vierailija
45/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:38"]se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..
[/quote]
Joo toi lisämaito. Minulla oli rd ja vauva (iso 4500g) sokeriseurannassa. Maito ei noussut ja vauva huuti ja tärisi nälkäänsä. Eivät antaneet vaikka kuinka sanoin ettei maitoa tule. "Kyllä sieltä sen verran tulee" no vauvalla sitten romahti sokerit tosi alas ja vasta tässä vaiheessa raasu sai sitä lisämaitoa.

Vierailija
46/240 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymä oli melko rankka kokemus ja osastolla olo myös! Imetys ei sujunut alkuun ollenkaan. Vauva kyllä imi mut ei varmaan saanut tarpeeksi syödäkseen, joten yhden hoitajan toimesta päätettiin antaa lisämaitoa mutta jatkaa silti imettämistä. No eräs vanhempi, hyvin hapan hoitaja, oli lukenut papereista, että vauvalleni oli annettu lisämaitoa ja tuli sen tähden moittimaan minua etten muka yritä imettää tarpeeksi. Hän kielsi lisämaidon pyytämisen/antamisen joten lopputulos oli se, että vauvani kuivui ja hänelle nousi kuume. Olin aivan sekaisin ja väsynyt synnytyksestä etten tajunnut nousta vastarintaan. No kuivumisen takia lisämaitoa alettiin taas antaa ja vauva elpyi nopeasti.

Samalla reissulla kävi myös toinen erittäin ikävä tapaus. Yritin siis aina päivän aikana imettää aina kun vauva oli hereillä ja se oli todella hankalaa. Olin nimittäin niin pahasti revennyt alapäästäni etten pystynyt juurikaan istumaan joten yritin imettää makuuasennossa. No yhtenä iltapäivänä eräs hoitaja tuli huoneeseen kun meneillään oli taas yksi epätoivoinen imetysyritys. Hän alkoi kovaan ääneen päivittelemään sitä miksi imetän makuullaan ja nosti minut reippain ottein istumaan. Huusin, etten pysty vielä istumaan, sillä se teki TODELLA kipeää. No hän kuitenkin pakotti istumaan, tuumas vaan, et kyllä se alapää turtuu... Sitten hän nosti vauvani syliini, avasi paitani ja alkoi lypsämään rintaani ja vei itkevän vauva rinnalle. Lopputulos oli se, että alapää alkoi vuotamaan ihan sikana verta ja minä sekä vauva itkettiin. 

Voitte kuvitella miten onnellinen olin kun vihdoin pääsin kotiin! Ja siellä myös imetys alkoi sujumaan kun vihdoin sain rentoutua ja olla rauhassa.

Vierailija
47/240 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:33"]

Ihme itkemistä. Olen itse synnyttänyt neljä lasta ja kaikki mennyt loistavasti. Aika paljon on kiinni ihan omasta itsestä. Synnyttäminenkin on nääs taitolaji.

[/quote]

Kerro  meillekin se taito, jolla saat uuden puhtaan pyyhkeen kun ensimmäinen on niin verinen, ja millä taidolla sinä hankit vauvallesi lisämaitoa silloin, kun omaa ei vielä tule ja henkilökunta panttaa sitä?

Vierailija
48/240 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oysissa ensisynnyttäjänä viime vuonna en saanut mihinkään ohjeita. Vauva kiidätettiin teholle ja minä olin osastolla. Heti synnytyksen jälkeen laitettiin kävelemään pitkä matka lasten teholle ja siellä sitä ihmeteltiin.

Kukaan ei kertonut, mistä ruokaa saa hakea ja kaikki tieto piti lypsää. Oli ihanaa käydä suihkussa synnytyksen jälkeen, mutta ihmettelin, kun hiuksia ei saanut pestä! Kätilö minulle näin sanoi.

Lisäksi henkilökunnalle oli kovin vaikeaa, että vaihdoin omat vaatteet päälle pian. Lasten teholla oli sitten ihanaa henkilökuntaa <3

Vierailija
49/240 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin opiskeluaikoinani yhden kättärin kätilön/opiskelijan kanssa, enkä kamalampaa ihmistä ole eläessäni tavannut., Ihan psykopaatti! huhhuh! Hyvä ettei murhaa tapahtunut, lukitsin jopa huoneeni oven hänen takiaan öiksi! Täytyy oikein varmistaaa jos joskus synnytän eettei psyko ole siellä just töissä.

Vierailija
50/240 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 17:33"]Ihme itkemistä. Olen itse synnyttänyt neljä lasta ja kaikki mennyt loistavasti. Aika paljon on kiinni ihan omasta itsestä. Synnyttäminenkin on nääs taitolaji.
[/quote]
Jaa, seuraavalla kerralla mestari voikin sitten synnyttää yksin kotona?
Tuurista kiinni meneekö kaikki niinkuin pitää. Ja potilaana moni on täysin henkilökunnan armoilla, joskus tulee vastaan niitä ammattitaidottomia. T: toinen jolla synnytys meni täydellisesti, vähiten taidon ansiosta

Vierailija
51/240 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:38"]

se pirun kipulääkkeiden ja lisämaidon panttaaminen ! vauva saa itkeä nälkäänsä. kun imetys ei onnistu ja sektioitu äiti pistetään yhden Burananan voimin marssimaan pitkin osastoa..

[/quote]

Missä? Mulle ainakin Koksissa kannettiin niin paljon särkylääkkeitä sektion jälkeen, että vein niitä kourallisen takaisin kansliaan pois lähtiessäni. Lisämaitoa tarjosivat joka välissä jos oma maito ei ole vielä noussut, vaikka se nousi ihan normaalisti ja sitä riitti.

Vierailija
52/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa 2013 synnytyksen 4 tuntia synnytyksen jälkeen koitti iltapalan aika, jolloin hoitaja kysyi että pesisikö vauvaa vähän niin voin hakea syötävää. Kertoi kyllä varmaan missä saa istua mutten siitä jaksanut ottaa tokkurassa selvää, raahustin tosi hissun kissun 15 tikkiä alapäässä hakemaan leipää.

Seuraavana päivänä samainen hoitaja nuhteli minua kun olin istunut siellä keittiössä tuolissa, mikä oli laitoshoitajan tuoli. Mitä helvettiä oikeesti, mitä ihmeen väliä??

Pyysin myös toista tyynyä itselleni että saan imetettyä paremmin niin tultiin oikeen huoneeseen toteamaan ettäjoo, ei täällä ole toista tyynyä, kai voin sen antaa.

Synnytys oli mahtava, Jorvissa Anne ja Anni ihania!

Vierailija
53/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poislähtiessä mulle korostettiin moneen kertaan, että abortti ei ole ehkäisykeino. Siis mulla vauva kainalossa enkä ikänä ole aborttia teettänyt ja ihan aikuinen ihminen silloin oli ja naimisissa ja kaikkea.

Vierailija
54/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikka remontissa, Kätilöopistolla hirveä kiire. Jäin synnyttäjänä kiireen jalkoihin. Ei koskaan enää Kättärille!

Vierailija
55/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan keskussairaalassa kaikki hoitajat ja lääkärit puhuivat vain ruotsia.

Vierailija
56/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:15"]Vaasan keskussairaalassa kaikki hoitajat ja lääkärit puhuivat vain ruotsia.
[/quote] kyllä minulle on aina puhuttu suomea ja hyvää sellaista.

Vierailija
57/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihmeissäni synnärillä, kun jotkut äidit näyttivät pitävän sitä viiden tähden hotellina. Pomputtivat hoitajia, luulivat että hoitajat hoitavat lapsen, eivätkä suostuneet mitään tekemään itse. Moni oli täysin hyväkuntoinen jne, mutta ei kun hän oli nyt kruunattu synnyttäjä kun on uusi veronmaksaja taas putkautettu maailmaan. Ja toinen mikä myös yllätti on se, miten moni äiti ei osannut tehdä mitään ilman opastusta. Ei edes kokeilleet esim vaipanvaihtoa tai imetystä, vaan olivat heti että en osaa, neuvo! Mistä tietää ettei osaa, jos ei viitsi edes kokeilla?
ja sitten oli vielä nämä valittajat. Joka asiasta valittivat. Tyynyn muhkuraisuudesta ruoan laatuun ja siihen ettei ne hoitajat palvelleet kuin kuninkaallista tajuamatta, että sielä on muitakin synnyttäjä, jotka tarvitsee sitä apua. Osa jopa todella huonossa kunnossa.

Vierailija
58/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:30"]

Menee ohi aiheen, mutta oyssissa ei henk.kohtasesti mitään moitittavaa! Ihana kätilö, mukava henkilökunta! 22v ensisynnyttäjänä jännitin hirveästi mutta sain apua kaikkeen, kysyttiin tarviiko mitään jne. Ainoa joka säikäytti oli ensimmäisenä aamuna kun ei oltu tultu herättämään imetykselle (vauva nukkui hoitajien huoneessa, koska en voinut nousta sängystä), olin kuulemma nukkunut niin sikeästi etteivät raaskineet herättää.. :D Onneksi pääsen tälläkin kertaa sinne! :)

[/quote]

Mullakin kolme mukavaa kokemusta Oysista. Mukava henkilökunta ja homma toimi. Ekan kohdalla sai todella hyvän opastuksen, ei tuntunut turvattomalta lähteä kotiin. Tokalla kerralla sitten kätilö vähän moitiskeli mua (siis ihan huumorilla) että hän jää toimettomaksi kun mä en tarvi apua lainkaan. No, lapsilla oli 1½v. ikäeroa, joten kaikki oli vielä hyvässä muistissa :)

Vierailija
59/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:14"]Naistenklinikka remontissa, Kätilöopistolla hirveä kiire. Jäin synnyttäjänä kiireen jalkoihin. Ei koskaan enää Kättärille!
[/quote]

Vain siksi että yksi sairaala on remontissa ja tämä aiheuttaa kiireen toisessa et mene uudestaan vaikka toinen sairaala ei olisi remontissa? Hoh hoijaa

Vierailija
60/240 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:12"]Poislähtiessä mulle korostettiin moneen kertaan, että abortti ei ole ehkäisykeino. Siis mulla vauva kainalossa enkä ikänä ole aborttia teettänyt ja ihan aikuinen ihminen silloin oli ja naimisissa ja kaikkea.
[/quote]

Mitä tekemistä abortilla ja naimisissa olla on? Ihan samalla tavalla niitä abortteja tekee naimisissa olevat.