Asumiskulujen jälkeen satanen per naama per viikko meilläkin
Tuosta artikkelista tuli mieleen, että ei meilläkään lapsiperheenä ole sen suuremmat tulot, 125 euroa rahaa ihan kaikkeen viikossa per naama.
"Köyhän eläkeläisrouvan hätähuuto:hänelle jää tällä hetkellä käyttörahaa noin sata euroa viikossa"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060219791855_uu.shtml
Meidän tilanne:
Lapsiperhe, toinen vakituisessa työssä, toinen työtön, kaksi lasta. Velaton omistusasunto asunto-osakkeena, asumiskulut 650 euroa kuussa, sisältää veden ja sähkön ja vastikkeen. Kelan laskurien mukaan emme ole oikeutettuja lainkaan asumistukeen.
Nettotulot siis työmarkkinatuki 650 e työtön, työssäkäyvä 2000 euroa nettotulot. 2650 kuussa. Asumiskulujen jälkeen jää 2000 euroa kaikkeen muuhun neljälle hengelle, joka tekee 500 euroa per naama per kuukausi ja jaettuna vielä yhdelle viikolle, on 125 euroa per viikko per naama. Tästä maksetaan siis itse kaikki laskut, puhelinlaskut, netti, harrastukset, kuukauden arkiruuat, lääkkeet, ihan kaikki. Ja mitään tukea tosiaan ei mistään tipu. Ihmettelen, että tuolla kommentointiin, että eikö tällaisissa tapauksissa sossu tule tukeen tuolle vanhukselle. Ei tule tällaisilla summilla. Ei meillekään.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:06"]
Tuntuu ettei ihmiset nykyään osaa budjetoida mitään. Kaikki pitää saada ja itseään pidetään köyhänä jos ei ole varaan siihen uusimpaan volkkarin autoon. Järjenkäyttöä!
[/quote]
Eikun ensin ostetaan uusi omakotitalo, kaksi uutta isoa perheautoa (koska turvallisuus ja lapset), muutetaan maalle niin että työmatka on vähintään 50km suuntaansa, tehdään kolme lasta ja ollaan hoitovapaalla ainakin 2 vuotta jokaisesta ja SITTEN valitetaan että ei jää mihinkään rahaa ja ollaan niin köyhiä...
Tähän on palkkatuloista ja tuista vähennetty vain talolainanlyhennys. Tuosta summasta per viikko maksetaan vielä laskut, sähkö, vesi, jätemaksu, auto, harrastukset, ruuat, vaatteet yms. "ylimääräinen"
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:00"]
Asumiseen menee lainakulujen kanssa 1500€/kk ja autoihin menee suunnilleen saman verran (lyhennykset, polttoaineet ja vakuutukset).
[/quote]
1500e/kk autoihin? Oikeasti? Miten tuo on edes mahdollista - 50 tonnin autoja kaksi velalla ja molemmilla 100km työmatka?
[/quote]
Kuinka pihalla olet auton pidon kuluista. Meillä onkaksi autoa, toiseen tulee 10tkm vuodessa ja toiseen noin 33tkm.
Kaksi uutena ostettua Fordia, eli ei todellakaan mitään peremiumautoja. Autojen osarit yhteensä 800€/kk. Vakuutukset bonusten kanssa yhteensä 150€/kk. Ajoa yhteensä 3500km/kk, josta bensakuluja noin 400€/kk. Toiseen autoon tulee yksi huolto vuodessa ja toiseen kolme kahdessa vuodessa, huollon keskihinnaksi voi laskea 250€, eli keksimäärin 50€/kk. Edellä olevat kun summaa yhteen, niin tulee 1650€/kk, eli vähän enemmän mitä heitin tuossa edellä.
Ja tarkistuslaskenta verottajan ilmoittamalla auton käytön hinnalla, eli 44 senttiä/km * 43.000km = 18 920€/vuosi = 1 577€/kk. TÄSMÄÄ
Ei ole auton pito Suomessa halpaa.
Ja noista auton kuluistahan en laskenut laskuihin polttoaineta ja huoltoja, vaan ne menee ilmoittamastani 1500€:n ruokarahasta.
No ok, myönnetään että toisessa autossa on jonkin verran ajoa jonka työnantaja korvaa, mutta korvattu ajo on kuitenkin selvästi alle 10tkm.
-2-
Yksin asuvalle täytyy jäädä toimeentulotukilaskelmassa reilu 400e asumisen,veden,sähkön ja mahdjulkisten .terv.menojen jälkeen. En muista tarkkaa summaa, mutta yksinelävä ja perheellinen ei voi suoraan verrata tuloja toisiinsa
Ei mitenkään voi jäädä noin paljon rahaa. Meillä on tulot reilusti alle 2000€ ja siitä pois lainat ja muu pakollinen. Meidän nelihenkinen perhe elää 30€ naama per viikko.
Mun mies tienaa n. 2000 e/kk bruttona, ja meille on tulossa toinen lapsi. Ollaan muuttamassa kunnan vuokrakolmioon, 900 e/kk (sis. vesi + lämmitys). Ajattelin olla kotona vielä 2 v. lasten kanssa, sitten jatkan opiskelua. Saan nyt siis kotihoidontukea ja lapsilisät. Asumistukea ei olla vielä ainakaan haettu.
Kyllä mä laskeskelin, että me ihan hyvin pärjätään taloudellisesti. Mitään ylimääräistä ei osteta, autosta ja ulkomaanmatkoista vain haaveillaan.
Itse ollaan valittu näin, että lapset nuorena ja pk-seudulta asunto. Silloin on mun mielestä turha inistä, ettei ole rahaa. Opiskeijoiden ja tahattomasti työttömien rahanpuutteen ymmärrän kyllä.
Jos eläkeläisrouvalle jää 400 euroa, miinus puhelin 20, miinus lääkeet 50, miinus vakuutus 10, miinus sähkölasku 10, miinus wc-paperit ja pesuaineet 20 on 290 euroa kuussa. Yllättäviä menoja voi olla lääkärit ja hammaslääkärit jotka nekin maksaa joitakin kymppejä. Bussilippu? Rikkimenevät kodinkoneet? Eipä tuossa jää edes varaa ostaa tenoja tai käydä permanentissä.
Itse olen tällä hetkellä määräaikaisella sairaseläkkeellä, asunnoton olen sillä ei ole varaa maksaa vuokraa(sairaudenhoitokulut on niin kalliit, sossussa en käy) Asun sukulaisten nurkissa. Ei ole varaa ostaa edes sukkia tai uusia rintsikoita, saati lahjoja antaa lähinuorisolle/lapsille. Mulla tilanne varmaan paranee kun pääsen töihin. Itse yritän varautua siihen että eläkkeellä sitten käypi pikkasen hanttihommissa lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:40"]
Minä olen opiskelija ja minulla jää laskujen jälkeen 100e/kk rahaa. Siitä maksan ruuat ja kaiken ylimääräisen. T. opiskelija
[/quote]
Siis 25 euroa per viikko. Oletko tosissasi? Maksat siitä kaiken muun. Vai mitä nuo laskusi sisältävät? Aika laaja käsite.
[/quote]
Miten tämä voi olla sinulle yllätys? Eikö jokaisella pitäisi olla hyvin tiedossa, että opiskelijat ovat maamme köyhin ihmisryhmä? Elintaso nousee huomattavasti heti, kun opinnot päättyvät ja pääsee työmarkkinatuelle. Samoin kesä on yhtä juhlaa, vaikka ei onnistuisi saamaan kesätöitäkään, sillä toimeentulotuki on paljon korkeampi kuin opintotuki, asumislisä ja opintolaina yhteensä.
Itselläni jäi opiskeluaikana 51 € /kk vuokran, veden ja sähkön jälkeen. Ja minulla oli aika edullinen kämppä. Onneksi opintotukea on sen jälkeen vähän nostettu, että syödäkin voi joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:40"]
Mitä teille muille jää?
[/quote]
Pikaseen laskemalla jää 260€ per lätty (2+1) per viikko. Siitä menee 2 auton kulut ja ruoka + kaikki muu sälä. Meillä on _tarkoituksella_ edulliset asumiskulut ja pieni asuntolainan kk-erä.
Oikeasti tuosta summasta kulutetaan ruokaan noin 130€ ja bensoihin 55€ per viikko + muu sälä ja autojen huollot, vakuutukset, katsastukset.
Yksinäni olisin hyvätuloinen, perheenä vain keskituloinen :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:49"]Niukkuus on ahdistavaa - tiedän omasta kokemuksestani, joka edelleen jatkuu - mutta eikö ole jo pöyristyttävää, että eläkeläinen valittaa, etteivät nykyiset eläkkeenmaksajat eli me nykyiset työntekijät maksa hänen JOULULAHJOJAAN? Eläkeläiset sanovat, että he ovat itse keränneet omat eläkkeensä, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Kyllä ne meidän pienistä työntekijä- ja yrittäjätuloista vaan otetaan.
[/quote]
Jos ihminen on ollut työelämässä hän on kerryttänyt oman eläkkeensä ja sen maksaa työeläkelaitos eläkerahastosta, ei verovaroista.
Jos ei ole olut työelämässä, ei ole omaa eläkevakuutusta, tai työeläkkeen kertymä ei riitä, ihminen saa kansaneläkettä joka maksetaan verovaroista.
Vuonna 2013 Suomessa maksettiin 25 miljoona euroa eläkkeitä joista 23 miljoona euroa ovat työeläkkeitä. Lähde wiki, haku Suomen eläkejärjestelmä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:22"]
Asumiseen menee lainakulujen kanssa 1500€/kk ja autoihin menee suunnilleen saman verran (lyhennykset, polttoaineet ja vakuutukset).
[/quote]
1500e/kk autoihin? Oikeasti? Miten tuo on edes mahdollista - 50 tonnin autoja kaksi velalla ja molemmilla 100km työmatka?
[/quote]
Kuinka pihalla olet auton pidon kuluista. Meillä onkaksi autoa, toiseen tulee 10tkm vuodessa ja toiseen noin 33tkm.
Kaksi uutena ostettua Fordia, eli ei todellakaan mitään peremiumautoja. Autojen osarit yhteensä 800€/kk. Vakuutukset bonusten kanssa yhteensä 150€/kk. Ajoa yhteensä 3500km/kk, josta bensakuluja noin 400€/kk. Toiseen autoon tulee yksi huolto vuodessa ja toiseen kolme kahdessa vuodessa, huollon keskihinnaksi voi laskea 250€, eli keksimäärin 50€/kk. Edellä olevat kun summaa yhteen, niin tulee 1650€/kk, eli vähän enemmän mitä heitin tuossa edellä.
Ja tarkistuslaskenta verottajan ilmoittamalla auton käytön hinnalla, eli 44 senttiä/km * 43.000km = 18 920€/vuosi = 1 577€/kk. TÄSMÄÄ
Ja noista auton kuluistahan en laskenut laskuihin polttoaineta ja huoltoja, vaan ne menee ilmoittamastani 1500€:n ruokarahasta.
No ok, myönnetään että toisessa autossa on jonkin verran ajoa jonka työnantaja korvaa, mutta korvattu ajo on kuitenkin selvästi alle 10tkm.
-2-
[/quote]
Ihan oma valinta ostaa uusi auto ja maksaa siitä kuukausittain 800.
Se on tyhmyyttä. Hiukan vanhempikin auto kulkee ihan hyvin. Eikä tarvitse olla mikään ikäloppu silti
t. Ei autovelkaa lainkaan. Mutta käyttörahaa reilusti perheellä. Auto vaihdetaan aina ilman velkaa
Ap:n perheellä jäävä 2000 on todella paljon! Onnea matalista asumiskuluista!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:49"]Niukkuus on ahdistavaa - tiedän omasta kokemuksestani, joka edelleen jatkuu - mutta eikö ole jo pöyristyttävää, että eläkeläinen valittaa, etteivät nykyiset eläkkeenmaksajat eli me nykyiset työntekijät maksa hänen JOULULAHJOJAAN? Eläkeläiset sanovat, että he ovat itse keränneet omat eläkkeensä, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Kyllä ne meidän pienistä työntekijä- ja yrittäjätuloista vaan otetaan. [/quote] Jos ihminen on ollut työelämässä hän on kerryttänyt oman eläkkeensä ja sen maksaa työeläkelaitos eläkerahastosta, ei verovaroista. Jos ei ole olut työelämässä, ei ole omaa eläkevakuutusta, tai työeläkkeen kertymä ei riitä, ihminen saa kansaneläkettä joka maksetaan verovaroista. Vuonna 2013 Suomessa maksettiin 25 miljoona euroa eläkkeitä joista 23 miljoona euroa ovat työeläkkeitä. Lähde wiki, haku Suomen eläkejärjestelmä.
[/quote]
Joo ei verovaroista, niin en sanonutkaan. Mutta usein ajatellaan, että eläkeläisten eläkkeet ovat ikään kuin sukanvarressa eläkeyhtiöissä. Eivät ne ole, samoin kuin minun nyt itsestäni maksamat yrittäjäeläkemaksut eivät jää minua varten odottamaan eläkepäiviäni. Varaudun henkisesti siihen, että minulle ei aikoinaan tulla maksamaan eläkettä juuri ollenkaan, vaikka kuinka nyt maksan eläkemaksuja.
Tanssisin talon ympäri jos jäis satanen viikossa asumisen jälkeen
Yksinhuoltajana ei ole hätää. Meillä jää noin 330e/kk jokaiselle asumiskulujen jälkeen. Ja minusta tuntuu että meillä menee loistavasti. Ei ole pulaa mistään.
Mua hämmästyttää suuresti eläkeläisissä tämä, että eikö työuran aikana ole mitään saanut laitettua sukanvarteen? Miksi eläkeläiset kitisevät eläkkeidensä pienuutta, kun olisivat silloin hyvään aikaan 80-luvulla kun töitä riitti kaikille halukkaille vaikka kaksikin työtä, olisivat voineet sijoittaa ja säästää. Miksi kaikki piti laittaa sen hetkiseen kulutukseen, tili tuli tili meni -tyylillä? Vai onko se sittenkin niin, että istutaan sen omaisuuden päällä ja vingutaan, kun mitään ei haluta realisoida ja käsiojossa sitä eläkettä nyt pitää saada ainakin sama summa mitä työssä ollessaan sai isoja tuntipalkkoja.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:01"]
Mua hämmästyttää suuresti eläkeläisissä tämä, että eikö työuran aikana ole mitään saanut laitettua sukanvarteen? Miksi eläkeläiset kitisevät eläkkeidensä pienuutta, kun olisivat silloin hyvään aikaan 80-luvulla kun töitä riitti kaikille halukkaille vaikka kaksikin työtä, olisivat voineet sijoittaa ja säästää. Miksi kaikki piti laittaa sen hetkiseen kulutukseen, tili tuli tili meni -tyylillä? Vai onko se sittenkin niin, että istutaan sen omaisuuden päällä ja vingutaan, kun mitään ei haluta realisoida ja käsiojossa sitä eläkettä nyt pitää saada ainakin sama summa mitä työssä ollessaan sai isoja tuntipalkkoja.
[/quote]
Noh..äitini oli yksinhuoltajana kahdelle lapselle ja pienipalkkaisessa työssä. Omaisuutta ei ole. joutui jäämään työkyvyttömyyselääkkeelle varhain. Lääkekuluja, useamman päivän sairaalareissuja, invataksimatkoja ym. Toimeentulotukea ei saa koska vähän liian "kallis asunto". Äitini asuu lähellä meitä koska olemme ainut tuki ja turva hänelle. On kuukausia että ruokarahaa jää parikymppiä ainoastaan. Itse ruokin äitini ettei nälkään kuole ja ostin hänelle juuri silmälasit. Hän on äitini ja pulaan en jätä! On paljon vanhuksia samanlaisessa ahdingossa!
[/quote]
[/quote]
-2-
[/quote]
Mulla on ollut auto itselläni noin 15 vuotta, joten kyllä niistä kuluista tiedän jotain.. Enkä tunne ketään joilla tuollaisia summia menisi autoiluun!
Minulla vakuutus kaskoineen maksaa 40 euroa kuussa, käyttömaksu 10e ja katsastusta + rengaskuluja voi jyvittää kuukausille 20e per kuukausi. Vaikka laittaisi huoltoa ja korjauksia 50e/kk, tulee tästä vasta noin 120 euroa kuussa, ja siihen sitten polttoaineet päälle (ajan vähän, menisikö alle 50e/kk). Kyllä tuo 1600 euroa kuulostaa omiin korviin aivan järkyttävältä summalta, mutta teillä tosiaan on kalliit (kokonaan?) velalla ostetut uudet autot ja todella paljon ajoa. 3500km/kk tekee 80km päivässä per auto, eli onhan se tosi paljon, eli ilmeisesti työpaikatkin on teillä matkan päässä. Kyllä itseä hapottaisi maksaa tuollaisia summia.. tuosta kun tiputtaisi kulut viiteen sataan, voisitte maksaa noin 150 tonnia kalliimpaa asuntoa. Tai vaikka paria sijoitusasuntoa tms...
Yksin asuvalle täytyy jäädä toimeentulotukilaskelmassa reilu 400e asumisen,veden,sähkön ja mahdjulkisten .terv.menojen jälkeen. En muista tarkkaa summaa, mutta yksinelävä ja perheellinen ei voi suoraan verrata tuloja toisiinsa
[/quote]
Perheellisellä jää vähemmän käytettäväksi henkeä kohden kuin sinkulla, myös siis toimeentulotuella eläessä. Vaikka todellisuudessahan lapset kuluttaa enemmän kuin aikuiset. Kasvavat lapset syö paljon ja vaatteita menee kaiken aikaa pieneksi ja kuluu myös leikeissä enemmän kuin aikuisten käytössä.
Eipä ihme että yhä suurempi osa lapsista elää köyhyydessä.
Samalla kaavalla meille jää 67,3€/hlö per viikko. Jos lasketaan myös lapsilisä tuloihin jää 93,4€/hlö per viikko.