Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskulujen jälkeen satanen per naama per viikko meilläkin

Vierailija
02.06.2015 |

Tuosta artikkelista tuli mieleen, että ei meilläkään lapsiperheenä ole sen suuremmat tulot, 125 euroa rahaa ihan kaikkeen viikossa per naama.

"Köyhän eläkeläisrouvan hätähuuto:hänelle jää tällä hetkellä käyttörahaa noin sata euroa viikossa"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060219791855_uu.shtml

Meidän tilanne:

Lapsiperhe, toinen vakituisessa työssä, toinen työtön, kaksi lasta. Velaton omistusasunto asunto-osakkeena, asumiskulut 650 euroa kuussa, sisältää veden ja sähkön ja vastikkeen. Kelan laskurien mukaan emme ole oikeutettuja lainkaan asumistukeen.  

Nettotulot siis työmarkkinatuki 650 e työtön, työssäkäyvä 2000 euroa nettotulot. 2650 kuussa. Asumiskulujen jälkeen jää 2000 euroa kaikkeen muuhun neljälle hengelle, joka tekee 500 euroa per naama per kuukausi ja jaettuna vielä yhdelle viikolle, on 125 euroa per viikko per naama. Tästä maksetaan siis itse kaikki laskut, puhelinlaskut, netti, harrastukset, kuukauden arkiruuat, lääkkeet, ihan kaikki. Ja mitään tukea tosiaan ei mistään tipu. Ihmettelen, että tuolla kommentointiin, että eikö tällaisissa tapauksissa sossu tule tukeen tuolle vanhukselle. Ei tule tällaisilla summilla. Ei meillekään.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää 26€/vk kaikkien laskujen jälkeen. Eikä tee edes tiukkaa! Esim. mun sohva on mun sänky, ruokapöytä, opiskelunurkka ja loikoilumesta. Olen rikas mutta rahaton. :) Opiskelija

Vierailija
82/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen tällä hetkellä toimeentulotuella, joten rahaa jää vuokran jälkeen se 120e per viikko. Pärjään oikein hyvin, vaikka mitään kalliita asioita ei ostella, kaikki lidlista ja kirpparilta. Kauhistuttaa kun parin vuoden päästä tarkoitus olisi päästä yliopistoon, silloin saan opintotuen ja se ei ole enää mitään. Miksi hallituksen oli pakko leikata opintotuesta, mieluummin vaikka tästä toimeentulotuesta jos köyhiltä aivan pakko ottaa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:40"]

Meinataanko tuossa nyt sitä, että laskujen ja pakollisten menojen jälkeen jää 100€/viikko ruokaan ja muuhun huvitteluun? Jos meinaa, niin et nyt kyllä käsitä mikä tuossa mättää. Käymme moelmmat mieheni kanssa töissä ja me elämme juurikin tuolla 400 eurolla kuukaudessa kaikkien menojen ja lomasäästöjen lälkeen. Ei ole tehnyt vielä kertaakaan tiukkaa. Eivätkö ihmiset tosiaan osaa käyttää sitä rahaa enää oikein?

[/quote]

Onko lukemisenymmärtämisessä vikaa? Tuo sata euroa per viikko per lätty pitää riittää IHAN KAIKKEEN MAHDOLLISEEN. Vain asumiskulut on laskettu pois. Ja se mitä käteen jää, on satku per viikko per naama ja siitä pitää maksaa IHAN KAIKKI.

Vierailija
84/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:01"]

Eläkeläiset liioittelevat pienituloisuuttaan hyvin yleisesti. Kyse on siitä, että kun on tottunut vuosikymmenien aikana palkkatuloihin ja siinä vaiheessa jo velattomaan asuntoon eli korkeampaan elintasoon, niin sen aleneminen tuntuu katastrofilta. Nuoret jotka ovat koko ajan sinnitelleet pienemmillä tuloilla pärjäävät siksi paremmin. Eli kyse on siitä, että eläkeläiset ovat tottuneet kuluttamaan enemmän ja sitten on henkisesti vaikeampaa alkaa elää vaatimattomammin. Lisäksi monilla on ihan liian iso asunto yhden tai kahden hengen tilatarpeeseen, kun lapset ovat jo aikapäiviä sitten muuttaneet pois. He ovat tottuneet asumaan väljästi eivätkä näe, että olisi mahdollista muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon. Kyse on siis korvien välistä.

[/quote]

Liioittelevat? Entäs nuoret, pienituloiset eläkeläiset? Liioittelevatko hekin? Tiesitkö, että monilla eläkeläisillä on mm. apuvälinetarvetta, minkä vuoksi tarvitsevat isomman asunnon?

Vierailija
85/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:41"]

Lemmikkisi ei tule koskaan olemaan täysimääräinen veronmaksaja ja näin kustantamaan myöhemmin sinun elämisesi.

[/quote]

Ei niin. Minä kustannan itse elämiseni.

Vierailija
86/93 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
87/93 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelisin herroiks jos mulla olis 100 euroa per viikko. Terveisin kahden hengen talous ja tulot 900-1400

Vierailija
88/93 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:31"]

Elelisin herroiks jos mulla olis 100 euroa per viikko. Terveisin kahden hengen talous ja tulot 900-1400

[/quote]

Paljon asumiskustannukset?

Vierailija
89/93 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, et se satanen per viikko ei ole mitään huvittelurahaa, vaan sen täytyy riittää yhdelle hengelle yhden viikon kaikkiin ruokiin, vakuutuksiin, lääkkeisiin, harrastuksiin, automenoihin, bensoihin, puhelinmaksuun, vaatteisiin, kenkiin, kodin hankintoihin, ihan mihin tahansa. Et ei musta se satanen per viikko kaikkeen ole paljoa.

Vierailija
90/93 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
91/93 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:08"]

Miks pitää olla OMA tietokone lapsella? Eikö taloudessa voi olla yks tietokone ja sitä käytetään vuorotellen koulutehtäviin ja muihin? Säästää rahaa, jos jokaisella ei oo omaa tietokonetta. Terveellinen ruokavalio? Perustelisitko, miksi se maksaa PALJON? Mikä siinä on muka niin kallista?

[/quote]

En ole henkilö jolta kysyt, mutta terveellinen ruokavalio on älyttömän kallista. Ei itselläni ainakaan ollut opiskeluaikana varaa syödä salaattia tai ostaa maitotuotteita. Kun tulot ovat luokkaa: ostan tänään yhden kurkun tai syön huomenna, niin ei paljon terveellisillä tuotteilla juhlita. Omenoita saa edullisesti, mutta ei niilläkään voi oikeaa ruokaa korvata.

Vierailija
92/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
93/93 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:22"]

Yksin asuvalle täytyy jäädä toimeentulotukilaskelmassa reilu 400e asumisen,veden,sähkön ja mahdjulkisten .terv.menojen jälkeen. En muista tarkkaa summaa, mutta yksinelävä ja perheellinen ei voi suoraan verrata tuloja toisiinsa

[/quote]

Perheellisellä jää vähemmän käytettäväksi henkeä kohden kuin sinkulla, myös siis toimeentulotuella eläessä. Vaikka todellisuudessahan lapset kuluttaa enemmän kuin aikuiset. Kasvavat lapset syö paljon ja vaatteita menee kaiken aikaa pieneksi ja kuluu myös leikeissä enemmän kuin aikuisten käytössä.

Eipä ihme että yhä suurempi osa lapsista elää köyhyydessä.

[/quote]

Lasten vaatteita saa kirpputorilta todella halvalla, tyyliin 20c - pari euroa. Yritäpä löytää aikuiselle samalla rahalla vaatetta... Kyllä aikuisen työssäkäyvän ihmisen (joka ei voi pukeutua ihan mihin vaan) vaatteet tulee paljon kalliimmaksi kuin lapsen. Lisäksi aikuinen maksaa itse esim. kotivakuutuksen, netin, puhelimen, jne jne. Lapset eivät lisää näitä kuluja mitenkään, eli lapsesta on paljon vähemmän kuluvaikutusta kuin aikuisesta.

[/quote]kyllä lapsen vakuutukset maksaa erikseen, esim. tapaturmavakuutus tai matkavakuutus, jos vanhemmalla ei ammattiliiton vakuutuksissa jo ole. Myös puhelin ja netti maksavat tietysti! Koululaisella on oltava tabletti tai muu tietsikka, koska tehtäviä pedanetissä jo usein ja jatkossa entistä enemmän kun kouluihin tulevat digitaaliset oppimisympäristöt. Koululaisten kirpparivaatteita ei hyväkuntoisina ja siisteinä löydy, koska ovat kovassa kulutuksessa. Myös harrastukset maksavat, jos haluaa ottaa huomioon lapsen taidot ja lahjakkuudet. Terveellinen ruokavalio maksaa välipaloineen. Aikuisena voisin syödä yksin sitä sun tätä työlounaan päälle illalla ja en ostaisi ruokaa kuin hyvin vähän. Lapsiperheessä on ajateltava muuta kuin sitä omaa napaa.
[/quote]
Miks pitää olla OMA tietokone lapsella? Eikö taloudessa voi olla yks tietokone ja sitä käytetään vuorotellen koulutehtäviin ja muihin? Säästää rahaa, jos jokaisella ei oo omaa tietokonetta.

Terveellinen ruokavalio? Perustelisitko, miksi se maksaa PALJON? Mikä siinä on muka niin kallista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi