Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Kolmanneksella palvelualojen työntekijöistä ei riitä rahaa ruokaan

Vierailija
29.01.2022 |

"Tuoreen tutkimuksen mukaan huomattavalla osalla palvelualojen työntekijöistä on vaikeuksia saada rahat riittämään ruokaan.

Helsingin ja Tampereen yliopistojen tekemässä tutkimuksessa 65 prosenttia kyselyyn vastanneista Palvelualojen ammattiliiton (PAM) jäsenistä koki jonkin asteista ruokaturvattomuutta. Käytännössä he olivat joutuneet yksipuolistamaan ruokavaliotaan tai jopa jättämään aterioita väliin.

Kolmannes vastaajista koki vakavaa ruokaturvattomuutta, joka tarkoittaa toistuvaa aterioiden pienentämistä, aterioiden jättämistä väliin, nälkäisenä nukkumaan menemistä tai olemista koko päivän syömättä.

Kysely tehtiin vuonna 2019 eli ennen koronapandemiaa."

https://yle.fi/uutiset/3-12292020

Yle on valinnut haastateltavaksi henkilön, jolla on selvästi varaa värjätä hiuksiaan ja laittautua, vaikka rahat ei riitäkään ruokaan. Koirakin on, kuinkas muuten. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon tämäkin haastateltava tienaa ja mihin kaikki raha kuluu?

En kiistä etteikö joidenkin palkka olisi oikeasti niin pieni, että ruuasta olisi joskus pakko tinkiä. Mutta kuinkahan monella kyse on siitä, että terveellistä ja ravitsevaa ruokaa ei vaan priorisoida tarpeeksi, vaan rahat hassataan ennemmin johonkin muuhun?

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan todellisuutta: syyllistetään kun työssäkäyvä ihminen on käyttänyt rahojaan kaupan hiusväriin ja on koirakin. Olette te kyllä sekaisin. 

Jos Sandrasta puhutaan, niin sillähän on selvä juurikasvu Ylen kuvassa. Eli ei ole värjäillyt ainakaan pariin kuukauteen, jos kuva edes on uusi. :D

Vierailija
82/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä tekemällä ei kuulu olla köyhä. Sitä mieltä olen. Aika on ihmisen tärkein resurssi ja työn tekemisestä tulee saada kunnon korvaus. Palkan pitää riittää elämiseen. Palkkoja ylös ja sopimukset kuntoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruoka ja asuminen on järkyttävän kalliita. Tällaisten perusasioiden pitäisi maksaa vähemmän niin olisi sitten varaa kuluttaa niihin muihin palveluihin, jotka toki myös ovat kalliita. 

Tosin USA:ssa jos haluaa terveellistä ruokaa johon ei ole lisätty sokeria jossain muodossa ja esimerkiksi antibiootitonta lihaa, se on vielä huomattavasti kalliimpaa, mutta palkatkin taitavat olla isommat.

Vierailija
84/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kansalla on varaa laihduttaa. THL:n toisen tuoreen tutkimuksen mukaan yhä useampi työikäinen on ylipainoinen. Suomalaisista 20–54-vuotiaista miehistä 65 prosenttia ja naisista 49 prosenttia oli painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020.

Terveellinen ruoka on kalliimpaa, huomattavasti. Jos halutaan ihmisten laihduttavan, pitää laskea sitä terveellisen ruoan hintaa eikä uikuttaa köyhien lihavuudesta.

Vierailija
85/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi termi mulle ruokaturvattomuus. Opiskeluaikoina ei ruoka vaan aina riittänyt. Kävin kyllä osa-aikatöissä, mutta silti. Joskus söin vain makaronia ketsupilla tai kaurapuuroa. Oletin sen olevan ihan normaalia nuorena 19-26-vuotiaana…

Vierailija
86/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ruoka ja asuminen on järkyttävän kalliita. Tällaisten perusasioiden pitäisi maksaa vähemmän niin olisi sitten varaa kuluttaa niihin muihin palveluihin, jotka toki myös ovat kalliita. 

Tosin USA:ssa jos haluaa terveellistä ruokaa johon ei ole lisätty sokeria jossain muodossa ja esimerkiksi antibiootitonta lihaa, se on vielä huomattavasti kalliimpaa, mutta palkatkin taitavat olla isommat.

Palkat ovat paljon isommat. Jopa Mäkkärissä tienaa saman kuin meillä terveydenhoitoalalla, varsinkin nyt työvoimapulan vaivatessa tuntipalkat ovat korkealla.

Vierailija
87/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi termi mulle ruokaturvattomuus. Opiskeluaikoina ei ruoka vaan aina riittänyt. Kävin kyllä osa-aikatöissä, mutta silti. Joskus söin vain makaronia ketsupilla tai kaurapuuroa. Oletin sen olevan ihan normaalia nuorena 19-26-vuotiaana…

Itse söin loppukuusta Prismasta ostettuja mahdollisimman halpoja hampurilaisia. Euro/kalorisuhde oli paras, ainoastaan ruokaöljyt ja sokeri olisi ollut parempaa mutta jos olisin vaihtanut niihin niin olisin varmaan joutunut sairaalaan. Vettä sitten perään vatsaan niin tuntui täydemmältä. Tämä aikoinaan opiskellessa myös.

Vierailija
88/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekemällä ei kuulu olla köyhä. Sitä mieltä olen. Aika on ihmisen tärkein resurssi ja työn tekemisestä tulee saada kunnon korvaus. Palkan pitää riittää elämiseen. Palkkoja ylös ja sopimukset kuntoon!

Aivan infernaalinen verotuksen taso alas niin tämä mahdollistuu. Ei tule tapahtumaan tässä maassa.

Vierailija
89/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat paljon isommat. Jopa Mäkkärissä tienaa saman kuin meillä terveydenhoitoalalla, varsinkin nyt työvoimapulan vaivatessa tuntipalkat ovat korkealla.

Koulutus ja terveydenhoito on kallista.

Sairausajalta ei myöskään saa palkkaa tai päivärahoha.

En ole matkustellut, mutta keskustelen kansainvälisillä harrasteaiheisilla keskustelupalstoilla ja usein joku myy harrastekamansa kun on ollut kuukauden tai kaksi sairaana ja siten ei saa mistään rahaa.

Vierailija
90/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole matkustellut, mutta keskustelen kansainvälisillä harrasteaiheisilla keskustelupalstoilla ja usein joku myy harrastekamansa kun on ollut kuukauden tai kaksi sairaana ja siten ei saa mistään rahaa.

USA:ssa on oletuksena että kansalainen hoitaa itse asiansa ja ottaa tarvitsemansa vakutuukset joilla hoitaa nuo asiat. Jos ei ota, niin sitten ei saa niitä yhteiskunnaltakaan (toisten kansalaisten piikkiin). Se on yksi syy miksi palkkataso on korkeampi kun työnantaja ei tilitä niin isoa osaa palkasta erilaisiin vakuutusjärjestelmiin kuin täällä.

Vierailija
91/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä ihmiset tekevät rahoillaan? Minulla on ollut rahaa ruokaan viimeiset 15 vuotta 850€/kk tuloilla. Sijoituksiinkin olen saanut säästettyä seitsemän tonnia samana aikana.

Vierailija
92/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamin teettämä tutkimus jossa kysymyksenasettelu ohjaa haluttuun tulokseen.

Vierailija
93/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä ihmiset tekevät rahoillaan? Minulla on ollut rahaa ruokaan viimeiset 15 vuotta 850€/kk tuloilla. Sijoituksiinkin olen saanut säästettyä seitsemän tonnia samana aikana.

Mulla on pelkkä vuokra 710e... Sinun tuloillasi minulla jäisi 140e/kk kaikkeen muuhun elämiseen. Ja siitä pitäisi sijoittaa?

Vierailija
94/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se ruokavalio yksipuolistaminen tarkoittaa? Jätetäänkö sushit ja kylmäsavuporot ostamatta ja ostetaan tilalle lohta ja possun fileetä?

Eiköhän moni osta ihan sitä sika-nautajauhelihaa.

Ei suomalaiset ole mikään gourmet-kansa.

Jauhelihakin on kyllä melko kallista, ainakin täällä päin Prismassa maksaa 4,97 € / kg. Avokadokin on hiukan halvempaa, 4,61 € / kg. Vertailun vuoksi kaurahiutaleiden, omenan, porkkanan ja perunan kilohinta on alle euron.

Vierailija
95/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö koskaan mitään, joka ei maistu hyvälle. Kaurapuuronkin kyllä saa maistumaan hyvälle.

Vierailija
96/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on oletuksena että kansalainen hoitaa itse asiansa ja ottaa tarvitsemansa vakutuukset joilla hoitaa nuo asiat. Jos ei ota, niin sitten ei saa niitä yhteiskunnaltakaan (toisten kansalaisten piikkiin). Se on yksi syy miksi palkkataso on korkeampi kun työnantaja ei tilitä niin isoa osaa palkasta erilaisiin vakuutusjärjestelmiin kuin täällä.

Näin on.

Mutta kattava vakuutusturva on erittäin kallis.

Vierailija
97/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysely tehty vain PAM:n jäsenille. Minulla ei ollut varaa maksaa jäsenmaksua ollessani kaupanalalla. Enkä ole ainut joka sen maksun lopetti ja osti mielummin ruokaa.

Vierailija
98/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruuan verotusta laskettaisiin Suomessa, niin köyhälläkin olisi varaa syödä terveellisemmin. Varsinkin talvella on hedelmät ja vihannekset kalliita, jos haluaa syödä muutakin kuin kaalia ja porkkanaa.

Jos syö vähän vähemmän, niin ruoka riittää paremmin. Yli 60 prosenttia suomalaisista on lihavia tai ylipainoisia. Jos laihtuisimme, niin jäisi sairaanhoidosta verorahoja säästöön maksaa parempia palkkoja.

Olen ollut aika köyhä enkä rikas nytkään ja syön terveellisen vähän. LInssit, munat, pavut  ja quinoa ovat halpoja proteiineja, ja juureksistakin riittää moneen ruokaan. Kausihedelmiäkin saa edullisesti. Ja välillä on varaa ostaa kalliimpiakin ruoka-aineita, janälkää ei tarvitse nähdä.

Ja tuo ylipaino-ongelma on lapsillakin aika pelottava, kun tulevaisuutta ajatellaan. Roskaruoka, ja sokeriset herkut vähemmälle, niin jää rahaa oikeaan ruokaan.

Toki on kohtuutonta, että juuri tärkeillä palvelualoilla joutuu senttejä laskemaan, ja jotkut saa kaikki ilman työntekemistäkin. Toisaalta, kun on eletty niin paljon velkarahalla, niin ei oikein ole palkankorotuksiinkaan varaa ,muuten voi seurata lama tai konkurssi ja silloin todella oltaisiin kusessa.

Ruoka on kallistunut ja yhä kallistuu koronan takia ja varsinkin jos vielä naapuriin sota tulee.

Vierailija
99/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos minuakin mulkoillaan kassalla kun ostan herkkuja? Jos toisella ei ole varaa edes maksalaatikkoon ja ostan karkkia.

Vierailija
100/156 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön ketju😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme