Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisät pois hyvätuloisilta

Vierailija
01.06.2015 |

Lapsilisiin olisi syytä laittaa tuloraja. Outoa ettei tähän saada muutosta, mutta pienituloisilta eläkeläisiltä ja vahävaraisilta lapsiperheiltä ollaan surutta leikkaamassa. Ainut mikä hallitusohjelmassa koski parempituloista kansanosaa oli veneiden verotus, niinpä.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:12"]

Oi sitä byrokratian (ja lisäkustannusten) määrää kun on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena. Saiko joku bonuksia? Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa, lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin? Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä?

Oi voi, sitä vaivan määrää, kun jokainen voi itse Kelan laskurilla laskea, että onko oikeutettu johonkin tukeen. Ja itse sinne Kelalle viedään kaikki todisteet tuloista ja omaisuudesta. Ei siitä tulisi yhtään lisäkuluja. 

Vielä vastauksina:

"on selvitettävä paljonko yrittäjäisä ja keikkatyötä tekevä äiti on ansainnut kunakin kuukautena"

-Ilmoitat nämä tiedot itse Kelalle ja viet tarvittavat todisteet.

"Asuvatko vanhemmat edelleen samassa osoitteessa"

-Ilmoitat tämän asian Kelalle itse, ja toimitat tarvittavat todisteet.

"lasketaanko perheen 16v lapsen tulot perheen tuloihin"

-Kyllä lasketaan. Koko perheen tulot lasketaan. Viet näistä todisteet itse Kelalle.

"Entä jos ansiotulot on nolla mutta omaisuutta on miljardin edestä"

-Omaisuuden määrä otetaan huomioon. Viet siitä todisteet itse Kelalle.

Ja millä tavalla tämä EI lisää byrokratiaa? No syntyyhän niitä säästöjä siitäkin, kun vähemmän älykäs ja passiivinen köyhä joka ei käytä tietotekniikkaa, omista printteriä tai ei jaksa joka ikinen kuukausi raahautua Kelan toimistoon jää ilman lapsilisiä. Onneksi olkoon, olet juuri riistänyt lapsilisät yhteiskunnan heikoimmilta.

Sen yhteiskunnan heikoimman EI PIDÄ tehdä lapsia!

Vierailija
102/161 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan nykyään melkein joka etuudessa tulorajat, joten ei luulisi olevan vaikeata säätää tätäkin koskevaksi.

Kyse ei olekaan siitä kenen lapsi on arvokkaampi, tämän nyt luulisi olevan itsestään selvää, vaan siitä miten yhteiskunta pyörii, jos jossain pitää säästää.

Esm. eläkeläisten asumistuon leikkaus on 95€/kk. Aika iso summa jos eläke on 1200€ ja vuokra 500€. Samoin lääkkeiden Kela korvausten supistaminen. Eli eiköhän se osoite säästöihin olisi ennemminkin näiden rikkaiden tenavien huvittelurahan poistaminen.

Eläkeläiset ovat pitkän päivätyön tehneitä sota-ajan lävitse käyneitä, ei korvauksilla loikoilleita. Minä ainakin soisin heille etuudet, en alati kiristyvää ja kurjistuvaa vanhuutta.

Ettekö te kertakaikkiaan ymmärrä, että kaikkien tukien ainut tarkoitus ei ole syltää loputtomasti rahaa työssäkäyviltä köyhille, vaan osa on sitä varten että halutaan kannustaa tai ohjata ihmisiä yhteiskunnan kannalta järkevään toimintaan. Lapsilisät on tarkoitettu tasaamaan elintasoeroja saman tuloluokan perheettömien ja perheellisten kesken. Ajatus on kannustaa ihmisiä hankkimaan lapsia korvaamalla osa lapsista aiheutuvista kuluista, jotta perheiden taloudellinen tilanne ei kärsi lastenhankinnasta kohtuuttomasti. Nyt te vaaditte täällä suu vaahdossa, että vain niitä ihmisiä pitäisi kannustaa lisääntymään, jotka eivät kykene huolehtimaan kunnolla edes itsestään. Se nyt ei kuitenkaan ole yhteiskunnan kannalta mielekästä.

Kenellekään ei pidä maksaa lapsilisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloja tasataan jo verojen progressiolla. Tämän lisäksi on esim. päivähoitomaksuissa vielä kummallista tuplaprogressiota, mikä johtaa pahimmillaan siihen, ettei työnteko kannata. Mikäli vielä erilaisia etuuksia (esim. lapsilisät ja on jo täällä ehdottanut, että "rikkaat" voisivat käyttää vain yksityistä terveydenhuoltoa...) rajataan koskemaan vain tiettyjä ryhmiä, on silloinkin kyse tuplaprogressiosta. Tällainen etuuksien rajaaminen olisi ihan ok, mikäli meillä olisi käytössä esim. 25% tasavero, mutta nyt köyhät haöuavat rusinat pullasta ja imeä "hyvätuloiset" (4000e/kk brutto ei ole Suomessa hyvätuloinen) kuiviin. Onko oikein, että vuosien opiskelusta ja kovasta työnteosta ei jää käteen muuta kuin maksumiehen rooli yhteiskunnassa? Syy, miksi monet "hyvätuloiset" (yleensä kyse ihan normaalituloisista ihmisistä) pystyvät säästämään lapsilisät, on se, että heillä on ihan eri tavalla elämän hallintaa kuin sossupummeilla. He eivät polta tai käytä runsaasti alkoholia, ostele ja matkustele yli varojensa. Suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus säästää lapsilisät, mikäli tinkivät jostain muusta, esim. juuri päihteet, matkustelu, merkkivaatteet, herkut... Moni vain kokeee edellä mainitut tärkeämmiksi. Kun on itse tämän valinnan tehnyt, on turha urputtaa ja olla kateellinen toiselle, joka on onnistunut säästämään luopuessaan jostain.

Kyllä. Ja vaikka kyse ei olisikaan elintavoista, niin on jotenkin lähtökohtaisesti outo ajatus, ettei parempituloinen saisi saada säästöön penniäkään enemmän kuin pienituloinen. Tästä ajattelutavasta minusta paljastuu näiden ihmisten todelliset tavoitteet. Periaatteessa hyväksytään, että esimerkiksi kouluttautumisesta, ylitöiden tekemisestä ja lisävastuun ottamisesta voi hyötyä vähän isommalla palkkakuitilla, kunhan se hyöty ulosmitataan tuplaprogressiolla niin tehokkaasti ettei se pääse näkymään millään tavalla elintasossa. Jos hyvätuloinen saa säästettyä satasen suuruisen lapsilisän verran kuussa, niin se katsotaan merkiksi siitä ettei tuplaprogressio ole riittävän kireä, vaan jotain pitää vielä ottaa pois. Vasta sitten on hyvä, kun joka penni menee kädestä suuhun myös niillä hyvätuloisilla. Sitten on ehkä otettu riittävästi.

Vierailija
104/161 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Ei kiitos.

Koska se aiheuttaa vastakkainasettelua ja muuttuu köyhäinavuksi jos kaikilta pois ja vain joillekin.

Ghettouttamista seuraisi, sinä olet köyhä, minä en.

Ei kiitos.

Kaikille hyvä.

Vierailija
105/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan lapsilisät kokonaan pois nii ihmiset alkaa enemmän miettimään sitä lapsen tekoa, ettei synny näitä heittopussi lapsia mitkä joutuu sijaiskodista sijaiskotii..

Vierailija
106/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatusleikki: mitä jos jokaisesta lapsesta pitäisikin maksaa tekomaksua 500?

No eihän tuo oikeasti ole summa eikä mikään jos lapsen haluaa. Tuo 500e menee nykyäänkin helposti jo pelkkään synnytyksen sairaalalaskuun, jos joudut olemaan vähääkään pidempään kuin sen päivän/ pari.

Moni maksaa kymmeniä tuhansia hedelmällisyyshoidoista.

Vierailija
107/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tämä tuloraja sitten olisi. Jos saisi euron yli, niin rangaistuksena tästä menettäisi lapsilisät.

Samat tulorajat kuin päivähoitomaksuissa. Eli aika pian työssäkäyvä keskituloinen menettäisi lapsilisän.

Vierailija
108/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on hyvin pieni summa sosiaalimenoissa. Jos oikeasti halutaan säästää yhteiskunnan varoja, säästettäisiin eläkkeistä. Näistä koostuu sosiaalimenojen jättipotti. Kakkosmenona on lasten huostaanoton kulut. Isoja eläkkeitä leikkaamalla, voitaisiin rahaa kohdentaa lapsieperheille ja ehkä se huostaanottokulujenkin määrä sitä kautta vähenisi.

Vierailija
109/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin säästö syntyisi kun roskasakki steriloitaisiin

Vierailija
110/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisten demonisointi ei tiedä hyvää tulevaisuuden verokertymille. Ei nuorempi sukupolvi jää tänne haukuttavaksi. Se muuttaa muualle töihin.

Vierailija
111/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamonella lapsilisät tuntuu hupenevan omaan biletykseen.

Vierailija
112/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan.

YT. En saa enää lapsilisiä yhdestäkään lapsesta, mutta silti ne kuuluvat mielestäni kaikille, joilla lapsia on

Vierailija
113/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keskituloinen, mutta palkansaaja kuitenkin. Minäkin säästän ja sijoitan lapsilisistä, vaikka nettotulot on itsellä reippaasti alle 2000e ja lapsia 2 kpl. Valintoja se useimmalla on. Se on ihan fakta että moni köyhä on myös ryssinyt taloutensa itse. Ja sen lapsilisän verran rahaa laitetaan kuukaudessa tupakkaan, kaljaan ja kaikenlaisiin turhiin pilipaliostoksiin. En todellakaan ymmärrä miten se olisi oikeutetumpaa kuin minun rahastosäästämiset lapsille. Sentään yritän tehdä jotain sen eteen että omat lapset pääsisi elämässä taas vähän pidemmälle kuin mitä itse pääsen.

Vierailija
114/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset ovat tulonsiirtojen nettomaksajia muutenkin.

Vierailija
115/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lapset eivät ole muita lapsia arvokkaampia, siksi lapsilisä kuuluu jokaiselle. 

Kyllä taas itsekkyys paistaa. Totta, jokainen lapsi on yhtä arvokas, mutta... ”nämä rahat kuuluvat minulle, vain minulle, vahingossakaan en halua auttaa muita köyhempien lasten perheitä pärjäämään paremmin, taata näille yhtä arvokkaille lapsille parempi elämä, koska vaikka minulla on jo rahaa tarpeeksi, nämä lisärahat kuuluvat vain minulle.”

Vierailija
116/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lapset eivät ole muita lapsia arvokkaampia, siksi lapsilisä kuuluu jokaiselle. 

Kyllä taas itsekkyys paistaa. Totta, jokainen lapsi on yhtä arvokas, mutta... ”nämä rahat kuuluvat minulle, vain minulle, vahingossakaan en halua auttaa muita köyhempien lasten perheitä pärjäämään paremmin, taata näille yhtä arvokkaille lapsille parempi elämä, koska vaikka minulla on jo rahaa tarpeeksi, nämä lisärahat kuuluvat vain minulle.”

Miten se, että joku parempituloinen ei saisi lapsilisää auttaisi pienituloista köyhää? Vai luuletteko te, että hyvätuloiset luopuisivat lapsilisistään ja se summa jotenkin kilahtaisi köyhien kukkaroon. Ei ei, se summa menee sitten ennemmin vaikka armeijan uusiin leluihin. T: Kokoomuksen äänestäjä.

Vierailija
117/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no määnkin sitten pois työelämästä kotiin loisimaan. Jos samat tulot siitä kerran saa.

Joo jää pois vaan! Ehkä sitten huomaat köyhänä, että todellisuudessa ne tulot on ihan tosissaan minimaaliset. N.500 euroo kuussa, ihan totta.

Vierailija
118/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän kertoo vain sen vanhan faktan, että paha ei anna paljostakaan. Nauttikaa nyt oikein kunnolla siitä lapsilisästä minkä olette ihan ansainneet sillä aikaa kun Silja-mummonne (joka muuten on maksanut veroja 70vuotta) etsii itselleen halvemman asunnon jostain perähikiältä palveluiden ulottumattomista ja riutuu hiljalleen pois tästä maailmasta, koska ei ole kyytiä lääkäriin eikä rahaa edes kunnon ruokaan.. Nauttikaa nyt, koska mummon kohtalo tulee teidänkin kohdallenne ennenkuin huomaattekaan.

Mitä sinä teet sen Silja-mummon eteen, tai edes omien vanhempiesi eteen? Ärsyttää tälläinen syyllistäminen.

Maksan joka kuukausi veroa 1500 euroa, perheellemme ei siis kuulu lapsilisät. Monesti ennen tilipäivää tili on todella tyhjä. Ja niin, säästän minä, kolmen lapsen vanhempi yhteensä 100 euroa kuussa. Vararahastoon, jos joku laite hajoaa ja lapsille pesämunaa.

Minä myös autan iäkkäitä, liki 8-kymppisiä vanhempiani joka viikko. Eilen olen auttanut palelevalle isälleni takin päälle, perjantaina autossa turvavyön kiinni. Viettänyt viikonlopun heidän, enkä oman perheeni kanssa, koska vanhempani tarvitsevat apua.

Verotus tasaa tuloeroja jo nyt. Mieheni bruttotulo on 1500 pienempi kuin omani, nettotulossa eroa onkin vain 600 euroa.

Vierailija
119/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt mutta ns hyvätuloiset maksaa tuloistaa joka kuukausi jopa 60 prosenttia juurikin köyhille lapsille. Joiden vanhemmat ei itse osaa kuin pirttiviljellä.

Vierailija
120/161 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä olisi hyvä, jos tietyn määrän jälkeen ei saisi enää lapsilisää, koska esim lestadiolsisilla voi olla helposti yli kymmenenkin lasta.. Eikai ketään haittaa maksaa veroja, että yksi lapsi tai jopa kaksi saisi vähän enemmän ruokaa ja tarvikkeita, mutta että kymmenen lasta yhdessä perheessä.

Ja voin läheltä seuranneena sanoa, että jos noissa oikein isoissa perheissä edes niitä tukia lapsiin käytetään, niin ei kyllä hirveästi muuten, kuin ruuan muodossa. Eräässäkin isossa perheessä (10)vanhemmat polttaa askista tupakkaa ja muutenkin talouden hallinta on ihan päin mäntyä.

Muuten en halua arvostella, mutta aika hyvin ne lapsilisät riittää ainakin tupakkaan kuitenkin. Itse olen savuton, mutta kaupan kassana tiedän tupakan olevan kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä