Lapsilisät pois hyvätuloisilta
Lapsilisiin olisi syytä laittaa tuloraja. Outoa ettei tähän saada muutosta, mutta pienituloisilta eläkeläisiltä ja vahävaraisilta lapsiperheiltä ollaan surutta leikkaamassa. Ainut mikä hallitusohjelmassa koski parempituloista kansanosaa oli veneiden verotus, niinpä.
Kommentit (161)
En jaksa lukea pitkää ketjua.
Ap loisi uuden kannustinloukun.
Ja mikä on se raja?
Esim. yrittäjillä verotettava tulo voi heilahdella rajusti erilaisten tulovirtojen
muutosten takia, ilman, että se oikeasti muuttaa henkilökohtaista vuosittain käytettävissä olevaa rahamäärää.
Lisää byrokratoaa vain ap rakentaisi.
Joko kaikki lapsilisät pois tai pidetään se kaikilla. Piste.
67- teidän tuloilla ei mene korkeinta päivähoitomaksua. Ette ilmeisesti ole toimittaneet tulotietojanne? Nyt kipinkapin paperit päivähoitotoimistoon!!!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:44"]Lapsilisät kuuluvat jokaiselle lapselle, tai eivät yhdellekään lapselle.
Tiedätkö että kaikkein pienituloisimmat eli ne perheet jotka saavat toimeentulotukea eivät saa lapsilisää?
1994 tehtiin muutos toimeentulotukeen niin että lapsilisä ns sisältyikin jo siihen toimeentulotukeen. Siihen asti oli esim saanut kuukaudessa vaikka 6000 markkaa toimeentulotukea ja lapsilisät siihen päälle. Muutoksella keksittiin että hei lapsilisähön sisältyykin tuohon 6000 markkaan. Ja tuli säästöjä valtiolle.
Eli Suomessa kaikkein rikkaimmatkin saavat lapsilisän mutta kaikkein pienituloisimmat ei.
Eli köyhät saa lapsilisiä jopa kuustonnia kuussa, ihan helvetin epäreilua.
Lapsilisä maksetaan valtion budjetista eli veroista, jotka kasvavat progressiivisesti. Hyvätuloinen käytännössä maksaa veroissa pois sekä omat että muiden lapsilisät, kun taas köyhän ei tarvitse maksaa valtion veroa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien lapset eivät ole muita lapsia arvokkaampia, siksi lapsilisä kuuluu jokaiselle.
Kyllä taas itsekkyys paistaa. Totta, jokainen lapsi on yhtä arvokas, mutta... ”nämä rahat kuuluvat minulle, vain minulle, vahingossakaan en halua auttaa muita köyhempien lasten perheitä pärjäämään paremmin, taata näille yhtä arvokkaille lapsille parempi elämä, koska vaikka minulla on jo rahaa tarpeeksi, nämä lisärahat kuuluvat vain minulle.”
Kyllä taas kiittämättömyys paistaa. Meidänkin talous maksaa jo tonnitolkulla veroja joka kuukausi yhteiseen pottiin, josta näitä köyhimpiä perheitä autetaan kansainvälisesti vertailtuna hyvin avokätisesti lukuisten tukien sekä julkisten palveluiden joukosta. Mutta kun jotain haluaisi omalla työllä tekemästään rahasta antaa niille omillekin lapsilleen, niin heti alkaa itku kuinka itsekkäästi ei vahingossakaan haluta yhtään ketään auttaa.
Joillekin ihmisille ei sitten vaan mikään määrä muiden rahaa riitä.
Lapsilisä on synnytyskannustin. Onko poliittisesti fiksu veto lakata kannustamasta hyvätuloisia lisääntymiseen ja toivoa että köyhin väestönosa pukkaa mukulaa senkin edestä?
Toisille ahkerasti työtä tekeville maksetaan vähemmän palkkaa kuin toisille (verojen jälkeenkin käteen jää paljon enemmän) . Se on epäreilua ja parempipalkkaiset ahkerat ei siksi tarvitse lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Toisille ahkerasti työtä tekeville maksetaan vähemmän palkkaa kuin toisille (verojen jälkeenkin käteen jää paljon enemmän) . Se on epäreilua ja parempipalkkaiset ahkerat ei siksi tarvitse lisiä.
Jokainen voi valita alan ihan vaåaasti. EI se ole muiden moka.
Miksi köyhiä tai syrjäytyneitä pitäisi kannustaa rahalla lastentekoon?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisiin olisi syytä laittaa tuloraja. Outoa ettei tähän saada muutosta, mutta pienituloisilta eläkeläisiltä ja vahävaraisilta lapsiperheiltä ollaan surutta leikkaamassa. Ainut mikä hallitusohjelmassa koski parempituloista kansanosaa oli veneiden verotus, niinpä.
Joo, hyvä ajatus jos samalla luovutaan progressiivisesta verotuksesta ja aletaan verottamaan kaikkia samalla veroprosentilla.
Lapsilisäni ansiosta minä pystyn nyt kouluttautumaan ja asumaan opiskelukaupungissa. Vanhempani olivat hyvätuloisia, mutta eivät antaneet minulle penniäkään, pistivät vain lapsilisät tulemaan tilille. Nykyäänkään heiltä en saa apua, joten lapsilisillä elelen. Eiköhän päättäjät ole nyt niin epätoivoisia saamaan uusia vaivoja tänne, etteivät rikkaiden lapsilisiin uskalla kajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien lapset eivät ole muita lapsia arvokkaampia, siksi lapsilisä kuuluu jokaiselle.
Kyllä taas itsekkyys paistaa. Totta, jokainen lapsi on yhtä arvokas, mutta... ”nämä rahat kuuluvat minulle, vain minulle, vahingossakaan en halua auttaa muita köyhempien lasten perheitä pärjäämään paremmin, taata näille yhtä arvokkaille lapsille parempi elämä, koska vaikka minulla on jo rahaa tarpeeksi, nämä lisärahat kuuluvat vain minulle.”
Ja se toinen näkökulma, hyvätuloiset voivat maksaa enemmän veroja, he voivat maksaa kaikesta enemmän, kun ovat hyvätuloisia. Niin pienempituloinen käy hyvätuloisen kukkarolla ja tasaa hyvätuloisen tulot omaan pussiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisäni ansiosta minä pystyn nyt kouluttautumaan ja asumaan opiskelukaupungissa. Vanhempani olivat hyvätuloisia, mutta eivät antaneet minulle penniäkään, pistivät vain lapsilisät tulemaan tilille. Nykyäänkään heiltä en saa apua, joten lapsilisillä elelen. Eiköhän päättäjät ole nyt niin epätoivoisia saamaan uusia vaivoja tänne, etteivät rikkaiden lapsilisiin uskalla kajota.
Oho, vauvoja siis. Freudilainen paholainen...
Lapsilisä ja asumistuki pois kaikilta. Työttömyyspäiväraha vastikkeelliseksi. Oikesti sairaat työkyvyttömyyseläkkeelle. Vanhustenhoitoon säästyneet rahat.
Lapsilisät pois kaikilta. Tulorajojen asettaminen vie hurveesti burokratiaa ja sit taas erilaisilla tulonkierroilla väännetään homma niin, että näytetään liki varattomilta.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi minun pitäisi kärsiä siitä, että olen käynyt vuosia kouluja ja tehnyt lapset järkevään aikaan?
Ei vaan miksi minun pitäisi kärsiä siitä on se oikea kysymys, kun olen järkevästi jättänyt lapset tekemättä.
Kyllä minäkin maksan itse koirani menot, miksi te ette maksa itse lapsienne menoja?
Sinkkumies
On sietämätöntä, että köyhä sinkku maksaa esim. omakotitalossa leveästi asuvalle tulonsiirtoja!
Siis köyhemmältä tulonsiirtoja paremmin toimeentulevalle, paremmin asuvalle jne.
Siis tämähän on ihan sikamaista orwellilaisuutta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloja tasataan jo verojen progressiolla. Tämän lisäksi on esim. päivähoitomaksuissa vielä kummallista tuplaprogressiota, mikä johtaa pahimmillaan siihen, ettei työnteko kannata. Mikäli vielä erilaisia etuuksia (esim. lapsilisät ja on jo täällä ehdottanut, että "rikkaat" voisivat käyttää vain yksityistä terveydenhuoltoa...) rajataan koskemaan vain tiettyjä ryhmiä, on silloinkin kyse tuplaprogressiosta. Tällainen etuuksien rajaaminen olisi ihan ok, mikäli meillä olisi käytössä esim. 25% tasavero, mutta nyt köyhät haöuavat rusinat pullasta ja imeä "hyvätuloiset" (4000e/kk brutto ei ole Suomessa hyvätuloinen) kuiviin. Onko oikein, että vuosien opiskelusta ja kovasta työnteosta ei jää käteen muuta kuin maksumiehen rooli yhteiskunnassa? Syy, miksi monet "hyvätuloiset" (yleensä kyse ihan normaalituloisista ihmisistä) pystyvät säästämään lapsilisät, on se, että heillä on ihan eri tavalla elämän hallintaa kuin sossupummeilla. He eivät polta tai käytä runsaasti alkoholia, ostele ja matkustele yli varojensa. Suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus säästää lapsilisät, mikäli tinkivät jostain muusta, esim. juuri päihteet, matkustelu, merkkivaatteet, herkut... Moni vain kokeee edellä mainitut tärkeämmiksi. Kun on itse tämän valinnan tehnyt, on turha urputtaa ja olla kateellinen toiselle, joka on onnistunut säästämään luopuessaan jostain.
Kyllä. Ja vaikka kyse ei olisikaan elintavoista, niin on jotenkin lähtökohtaisesti outo ajatus, ettei parempituloinen saisi saada säästöön penniäkään enemmän kuin pienituloinen. Tästä ajattelutavasta minusta paljastuu näiden ihmisten todelliset tavoitteet. Periaatteessa hyväksytään, että esimerkiksi kouluttautumisesta, ylitöiden tekemisestä ja lisävastuun ottamisesta voi hyötyä vähän isommalla palkkakuitilla, kunhan se hyöty ulosmitataan tuplaprogressiolla niin tehokkaasti ettei se pääse näkymään millään tavalla elintasossa. Jos hyvätuloinen saa säästettyä satasen suuruisen lapsilisän verran kuussa, niin se katsotaan merkiksi siitä ettei tuplaprogressio ole riittävän kireä, vaan jotain pitää vielä ottaa pois. Vasta sitten on hyvä, kun joka penni menee kädestä suuhun myös niillä hyvätuloisilla. Sitten on ehkä otettu riittävästi.
Tuo on tosikommunistin märkä päiväuni.
Antaa vaan niiden rikkaiden painaa pitkää päivää ja ottaa isoja riskejä, mutta mitään he eivät saa siitä hyötyä. Pahoilta rikkailta pitää viedä aivan kaikki.
Sillä tavalla me saadaan Suomi nousuun, ja samanlaiseen loistoon kuin pohjois-korea, maailman viimeinen kommunistinen linnake.
Ei missään tapauksessa koska veroja maksavat liikaa