REHELLISESTI, onko riittävä häälahja?
Sain kutsun yhden lapsuudenystävän häihin ihan täytenä yllätyksenä. Olen opiskelija, jolla on hyvin rajattu budjetti, ja jo hääpaikalle matkustaminen veisi ainakin 100 euroa, vielä enemmän jos siellä täytyy majoittuakin jossain. Lahjaan ei siis juurikaan ole rahaa käytettävissä. Olen kuitenkin kätevä käsistäni ja yhdestä fb-ryhmästä sain idean häävillasukista - morsiamelle ja sulhaselle molemmille omansa, joissa on jokin yhdistävä tekijä. Olen oikeasti aika taitava eikä kyse olisi mistään yksivärisistä perussukista (sellaisia vähättelemättä!), vaan monimutkaisesta pitsi-, kirjo- tai pintaneuleesta.
Olen kuitenkin aika herkkä käsitöideni suhteen enkä halua antaa niitä sellaisille ihmisille, jotka eivät niitä oikeasti arvosta. Lapsuudenystävän olettaisin arvostavan käsin tehtyä ja on aika luonnonläheinen tyyppi muutenkin, mutta en jotenkin tiedä :/ Periaatteessahan sukille tulee hintaa ihan hemmetisti jos laskee myös työn kustannukset, mutta ajattelisivatkohan ne, että olen pihi ja inhottava ihminen, kun tulen heidän hienoon noutopöytään tuomalla vastineeksi sukat...
Rehellisesti siis, mitä olisit ajatellut jos olisi saanut/jos saisit häälahjaksi villasukat?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:39"]Rehellisesti. Olain pettynyt jos saisin häälahjaksi villasukat. Ellei lahjalistassa sitä löydy, jiin en uskaltaisi viedä. Matkakulut, yöpyminen jne eivät saisi näkyä lahjassa hintaa alaspäin vievänä. 50-100e on sopiva lahja, sillä saa aika monet villauskat..
[/quote]
Eli köyhät ja pienituloiset eivät ole tervetulleita juhliisi. Tai sitten pikavipillä häälahja.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? En mä ainakaan häitä siksi järjestänyt että saisin lahjoja - ja itse tehtyjä sukkia lapsuudenystävältä kyllä arvostaisin enemmän kuin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:39"]Rehellisesti. Olain pettynyt jos saisin häälahjaksi villasukat. Ellei lahjalistassa sitä löydy, jiin en uskaltaisi viedä. Matkakulut, yöpyminen jne eivät saisi näkyä lahjassa hintaa alaspäin vievänä. 50-100e on sopiva lahja, sillä saa aika monet villauskat.. [/quote] Eli köyhät ja pienituloiset eivät ole tervetulleita juhliisi. Tai sitten pikavipillä häälahja.
[/quote]
minun häissäni ei ollut vieraita, vain yksi todistaja. En minä ala kestitsemään villasukkapalkalla satoja ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]
Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
[/quote]
Siis tarkoitin sitä, että jos pidempivartiset vaativammat sukat vievät helposti tottuneeltakin tekijältä sen kymmenen tuntia, niin ajan muuttaminen rahaksi tekee niille helposti aika hyvän hinnan. Ei ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään ylimieliseltä, mutta liian usein käsityön arvoksi määritellään tasan ne materiaalikustannukset, minkä vuoksi käsityöalan yrittäjät ovat pulassa. Ja mistään 7-veikasta en niitä ole tekemässä, en nyt tosin mistään kaikista hienoimmasta käsin kehrätystä kasviväreillä värjätystä alpakastakaan. Laadukkaaksi tietämästäni sukkalangasta, joka on jonkun verran Novitaa kalliimpaa.
Kiitos mielipiteistänne kaikille. Suurin osa ei pitäisi villasukkalahjaa huonona, se on ihan ilahduttavaa. Ystäväni on juuri sellainen herttainen ja vähään tyytyvä ihminen, mutta hänen puolisostaan en osaa sanoa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]
Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
[/quote]
No johan nyt joku on pahalla päällä :)
Kyllähän sukkien tekemiseen menee aikaa ja vaivaa; jos kaupasta kävisit vastaavat ostamassa niin eivät todellakaan ole ilmaisia. Ja tiedoksi, että esim. juna Turku-Oulu maksaa opiskelijalta 40 euroa suuntaansa. Eikä kummatkaan paikat ole missään "perseessä".
[/quote]
Juna on luksusta, oikeasti vähävaraiset käyttää onnibussia.
[/quote]
Jos otetaan esimerkiksi vaikka se Oulu-Turku, niin sillä välillä ei mene onnibus. Kävelläkö ap:n pitäisi?
On ihana lahja! Meillä on ensi kesänä häät eikä todellakaan odoteta muilta kuin vanhemmiltaan jotain suurta.
En usko, että kukaan on niin tyhmä, että olettaa opiskelijan tuovan jotain hulppeaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:53"]
minun häissäni ei ollut vieraita, vain yksi todistaja. En minä ala kestitsemään villasukkapalkalla satoja ihmisiä.
[/quote]
Ihan hyvä ettet kutsunut vieraita. Kas kun hääjuhla ei ole liiketoimintaa, josta pitää saada palkka. Morsiuspari järjestää juhlat saadakseen juhlia tärkeää päivää läheistensä kanssa ja tarjotakseen heille jotakin. Juhlat järjestetään ennen kaikkea morsiusparin maun ja kukkaron mukaan. Vieraat puolestaan tuovat lahjoja osaksi siksi, että se kuuluu asiaan, ja osaksi siksi, että haluavat ilahduttaa morsiusparia tärkeänä päivänä. Lahja ei ole maksu juhlasta. Sen arvoon vaikuttaa muun muassa se, kuinka läheinen vieras on morsiusparin kanssa, ja mikä hänen rahatilanteensa on.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:57"]On ihana lahja! Meillä on ensi kesänä häät eikä todellakaan odoteta muilta kuin vanhemmiltaan jotain suurta.
En usko, että kukaan on niin tyhmä, että olettaa opiskelijan tuovan jotain hulppeaa.
[/quote]
vanhemmiltamme*
Ihan rohkeasti menet vaan :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:48"]
Kiva idea! :) voisiko mukaan lisätä esimeriksi keksiaineet purkissa? Korttiin voisit kirjoittaa jotain yhteisestä tekemisestä syksyn pimeinä iltoina. http://www.ruokala.net/resepti/pikkuleivat-purkista
[/quote]
Joo ja sitte sinne vielä pari kynttilää:) tosi ihana lahja, paljon parempi kuin raha. Itse annan aina rahaa koska en osaa tehdä mitään mutta jos osaisin niin tekisin:)
Ps. mun hieman erikoisemmat sukat myyjäisissä maksoi 35e
Rehellisiä mielipiteitä kysyttiin. Eikö miellytäkään, että kaikki eivät huokaile ihastuksesta?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:39"]
Rehellisesti. Olain pettynyt jos saisin häälahjaksi villasukat. Ellei lahjalistassa sitä löydy, jiin en uskaltaisi viedä. Matkakulut, yöpyminen jne eivät saisi näkyä lahjassa hintaa alaspäin vievänä. 50-100e on sopiva lahja, sillä saa aika monet villauskat..
[/quote]
No eivät saisi ehkä, mutta pahus sentäs kun tässä taloustilanteessa se näkyy väistämättä :D Olin oikeasti ilahtunut kutsusta ja vähän hämmentynytkin, mutta tämä raha-asia kyllä stressaa. Vuokran, ruuan ja laskujen jälkeen minulle jää n. 50-60 euroa kuussa, ellen saa töistä lisävuoroja.
Ihana lahja! Tykkäisin kovasti ja tulisivat myös kovaan käyttöön (molemmille).
Mielestäni lahjaideasi on oikein hyvä. Kun teet sukat saajan maun mukaisesti, lahjassa on ajatusta ja vaivannäköä mukana. Tykkäisin tuollaisesta erityisestä mutta käytännöllisestä häälahjasta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:48"]
Kiva idea! :) voisiko mukaan lisätä esimeriksi keksiaineet purkissa? Korttiin voisit kirjoittaa jotain yhteisestä tekemisestä syksyn pimeinä iltoina. http://www.ruokala.net/resepti/pikkuleivat-purkista
[/quote]
Ei ole todellista :D :D
Lisäksi voisi itse hillota pikkelsiä tai ommella kauppakassin kahvipusseista, virkata vessaan räsymaton vanhoista farkuista, punoa risuista fallossymbolin ja tarjota henkistymistä puidenhalailukurssilla!
Mä hajoon!
Paljonko rahaa sulla rehellisesti menisi lahjan tarvikkeisiin? Jos noin 40-50 euroa niin sehän on jo todella sopiva lahja rahana hääparille, varsinkin kun olet opiskelija. Eli siinä tilanteessa rahalahja olisi varmempi ja säästäisi myös sinua työtunneilta.
Villasukat ovat ihana lahja (varsinkin linkkaamasi kuvien sukat olivat todella hienoja!) mutta kaikki eivät arvosta niitä, ja kieltämättä itsekin näkisin ne enemmänkin joululahjana.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:21"]
Paljonko rahaa sulla rehellisesti menisi lahjan tarvikkeisiin? Jos noin 40-50 euroa niin sehän on jo todella sopiva lahja rahana hääparille, varsinkin kun olet opiskelija. Eli siinä tilanteessa rahalahja olisi varmempi ja säästäisi myös sinua työtunneilta.
Villasukat ovat ihana lahja (varsinkin linkkaamasi kuvien sukat olivat todella hienoja!) mutta kaikki eivät arvosta niitä, ja kieltämättä itsekin näkisin ne enemmänkin joululahjana.
[/quote]
Naisen sukkiin jonkin verran alta kympin, riippuen teenkö pidemmällä vai lyhyemmällä varrella. Yksi suosikkilangoistani on nyt tosi hyvässä tarjouksessa, joten lyhytvartisista voisi selvitä vitosellakin. Miesten sukkia tykkään tehdä vähän paksummasta langasta, niihin voisi jonkun 10-12 euroa varata lankakustannuksiin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]
[/quote]
No johan nyt joku on pahalla päällä :)
Kyllähän sukkien tekemiseen menee aikaa ja vaivaa; jos kaupasta kävisit vastaavat ostamassa niin eivät todellakaan ole ilmaisia. Ja tiedoksi, että esim. juna Turku-Oulu maksaa opiskelijalta 40 euroa suuntaansa. Eikä kummatkaan paikat ole missään "perseessä".
[/quote]
Juna on luksusta, oikeasti vähävaraiset käyttää onnibussia.