REHELLISESTI, onko riittävä häälahja?
Sain kutsun yhden lapsuudenystävän häihin ihan täytenä yllätyksenä. Olen opiskelija, jolla on hyvin rajattu budjetti, ja jo hääpaikalle matkustaminen veisi ainakin 100 euroa, vielä enemmän jos siellä täytyy majoittuakin jossain. Lahjaan ei siis juurikaan ole rahaa käytettävissä. Olen kuitenkin kätevä käsistäni ja yhdestä fb-ryhmästä sain idean häävillasukista - morsiamelle ja sulhaselle molemmille omansa, joissa on jokin yhdistävä tekijä. Olen oikeasti aika taitava eikä kyse olisi mistään yksivärisistä perussukista (sellaisia vähättelemättä!), vaan monimutkaisesta pitsi-, kirjo- tai pintaneuleesta.
Olen kuitenkin aika herkkä käsitöideni suhteen enkä halua antaa niitä sellaisille ihmisille, jotka eivät niitä oikeasti arvosta. Lapsuudenystävän olettaisin arvostavan käsin tehtyä ja on aika luonnonläheinen tyyppi muutenkin, mutta en jotenkin tiedä :/ Periaatteessahan sukille tulee hintaa ihan hemmetisti jos laskee myös työn kustannukset, mutta ajattelisivatkohan ne, että olen pihi ja inhottava ihminen, kun tulen heidän hienoon noutopöytään tuomalla vastineeksi sukat...
Rehellisesti siis, mitä olisit ajatellut jos olisi saanut/jos saisit häälahjaksi villasukat?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:29"]
Kaunis ajatus, mutta rehellisesti. Kuinka monen miehen tiedät käyttävän "pitsimäisiä" villasukkia?
[/quote]
Eihän ap puhunut pelkästään pitsistä vaan myös kirjo- ja pintaneuleesta. Miehille on paljon todella upeita sukkamalleja, joita ainakin oman tuttavapiirini miehet käyttävät ylpeinä.
Me saatiin tädiltämme tosi hienot samankaltaiset villasukat. Melkeinpä paras lahja! Kaikenlisäksi ne olivat tismalleen oikeankokoiset, koska äitini kerran pyysi meitä astumaan A4:n päälle ja piirsi siihen jalkojemme ääriviivat. Aikoi joskus itse kutoa, mutta otti siis mallin tätiä varten. En osannut ollenkaan odottaa näin kivoja sukkia häälahjaksi.
Todella hyvä lahja! Jos valmiina sellaiset ostaisi niin maksaisi aika paljon.
Saimme häälahjaksi itse tehdyn viltin. Vaikka se oli vähän itse tehdyn näköinen ja ei rahallisesti arvokas, niin se oli yksi mieluisimmista lahjoista! Anna mennä siis.
Tosi ihana lahja, kyllä itse tykkäisin! Arvostaisin sata kertaa enemmän itse neulottuja, huolella mietittyjä ja työtunteja vaatineita sukkia kuin vaikka jotain peruskivaa Pentikin valmista lahjasettiä. Vielä jos kirjailet ne nimikirjaimet ja päivämäärän, niin kuulostaa aivan upealta.
Luin vain aloituksen. Vastaus on kyllä, voit sukat kutoa. Liitä oheen kortti, jossa vaikka sydämellinen toivotus ja runo. Arvostettavaa tuossa lahjassa on, että olet taitava kutoja ja välittänyt yleensäkin persoonallisesta lahjasta. Meillä oli prameat häät, prameita ihmisiä hyvällä sielulla. Jos olisimme lahjaksi saaneet itsekudotut persoonalliset villasukat, niin voi vietävä miten hieno lahja olisi ollut, kaikkien mielstä. Hurjan hieno ajatus yleensäkin tuo, enkä ole vastaavan törmännyt. Kudo ja anna häälahjaksi iloisin mielin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:00"]Rehellisiä mielipiteitä kysyttiin. Eikö miellytäkään, että kaikki eivät huokaile ihastuksesta?
[/quote]
Aika vähän teitä ei huokailevia on. Demokratia on puhunut :)
Kiva idea, jos sinulla on taitoa tehdä jotain muuta kuin nuo kolmannen kuvan puolisokean mummon kutomat saapassukat. Minulle olisi kelvannut vaikka nuo kakkoskuvan sukat ja miehelle sukat samalla värillä, mutta ei noin kuviollisina. Hyvin tehty ja käyttöön sopiva käsityö on lahjana parempi kuin kirkuvan värinen mariskooli.
Ihana lahja. Meillä oli toiveena matkalahjarahaa aikoinaan ja vaikka saatiinkin upea matka tehtyä, niin ajatuksella itsetehdyt lahjat ovat kulkeneet mukanamme maasta toiseen.
AP täällä, kiitos viesteistä! Kyllä minä ne sukat taidan tehdä, täytyy vain etsiä molemmille sopivat mallit ja udella ystävän siskon kautta (hänen kanssaan olen ollut viime aikoina enemmän tekemisissä) ystävän ja miehensä jalankoko. Tuollaisista kirjailuista (päivämäärä, nimi) en niin välitä.
Ja niin, kutsu tuli siis aivan täysin yllätyksenä, ollaan nähty sellaista kerran kesässä -tahtia kun asutaan eri paikkakunnilla ja elämäntilanteet ovat muutenkin aika erit, mutta kutsu oli iloinen ylläri, häät ovat kivoja juhlia ja nämä ovat ekat mihin minut on kutsuttu ihan itsenäni, ei vanhempieni mukana.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:53"]
minun häissäni ei ollut vieraita, vain yksi todistaja. En minä ala kestitsemään villasukkapalkalla satoja ihmisiä.
[/quote]
Ihan hyvä ettet kutsunut vieraita. Kas kun hääjuhla ei ole liiketoimintaa, josta pitää saada palkka. Morsiuspari järjestää juhlat saadakseen juhlia tärkeää päivää läheistensä kanssa ja tarjotakseen heille jotakin. Juhlat järjestetään ennen kaikkea morsiusparin maun ja kukkaron mukaan. Vieraat puolestaan tuovat lahjoja osaksi siksi, että se kuuluu asiaan, ja osaksi siksi, että haluavat ilahduttaa morsiusparia tärkeänä päivänä. Lahja ei ole maksu juhlasta. Sen arvoon vaikuttaa muun muassa se, kuinka läheinen vieras on morsiusparin kanssa, ja mikä hänen rahatilanteensa on.
[/quote]
Juuri noin. Jos menen häihin joihin pyydetään laittamaan lahjarahat rahana tilille kun meillä on jo kaikkea niin en todellakaan anna rahaa ihan periaatteesta. Jokainen maksakoot itse häänsä ja häämatkansa. Ei niitä vierailla maksateta.
Kuuntelin kerran yhtä sukulaista joka puhui että joku lapsiperhe oli tuonut niin ja niin halvan lahjan heidän häihin ja syöneet kaikki aivan kunnolla. Haloo jos heidät oli kutsuttu niin kai he kaikki saivat syödäkin ja lahja on antajan valinta. Pidin tulen etten itse mennyt pahoittamaan ko naisen 30v synttäreitä. Olisin voinut vaikka juoda boolia enemmän kuin tuomani lahjan edestä.
Kiva, henkilökohtainen ja persoonallinen idea - anna mennä vain! Mukavia juhlia! :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:39"]Rehellisesti. Olain pettynyt jos saisin häälahjaksi villasukat. Ellei lahjalistassa sitä löydy, jiin en uskaltaisi viedä. Matkakulut, yöpyminen jne eivät saisi näkyä lahjassa hintaa alaspäin vievänä. 50-100e on sopiva lahja, sillä saa aika monet villauskat.. [/quote] Eli köyhät ja pienituloiset eivät ole tervetulleita juhliisi. Tai sitten pikavipillä häälahja.
[/quote]
minun häissäni ei ollut vieraita, vain yksi todistaja. En minä ala kestitsemään villasukkapalkalla satoja ihmisiä.
[/quote]
No tämä ei kyllä yllätä yhtään :D Jokainen tyylillään tai tyylittömyyttään. Jos omiin juhliinsa asennoituu siten, että pitää "kestitä muita" ja tavoitteena on kivojen juhlien sijaan saada siitä vain asianmukainen korvaus (muina kuin villasukkina), niin on kyllä fiksuinta juhlia ihan vain keskenään. Ja tuolla asenteella sinulla tuskin olisi ollut satoja kutsuttavia ;) Toivottavasti se puoliso edes vaivautui paikalle?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:53"] minun häissäni ei ollut vieraita, vain yksi todistaja. En minä ala kestitsemään villasukkapalkalla satoja ihmisiä. [/quote] Ihan hyvä ettet kutsunut vieraita. Kas kun hääjuhla ei ole liiketoimintaa, josta pitää saada palkka. Morsiuspari järjestää juhlat saadakseen juhlia tärkeää päivää läheistensä kanssa ja tarjotakseen heille jotakin. Juhlat järjestetään ennen kaikkea morsiusparin maun ja kukkaron mukaan. Vieraat puolestaan tuovat lahjoja osaksi siksi, että se kuuluu asiaan, ja osaksi siksi, että haluavat ilahduttaa morsiusparia tärkeänä päivänä. Lahja ei ole maksu juhlasta. Sen arvoon vaikuttaa muun muassa se, kuinka läheinen vieras on morsiusparin kanssa, ja mikä hänen rahatilanteensa on. [/quote] Juuri noin. Jos menen häihin joihin pyydetään laittamaan lahjarahat rahana tilille kun meillä on jo kaikkea niin en todellakaan anna rahaa ihan periaatteesta. Jokainen maksakoot itse häänsä ja häämatkansa. Ei niitä vierailla maksateta. Kuuntelin kerran yhtä sukulaista joka puhui että joku lapsiperhe oli tuonut niin ja niin halvan lahjan heidän häihin ja syöneet kaikki aivan kunnolla. Haloo jos heidät oli kutsuttu niin kai he kaikki saivat syödäkin ja lahja on antajan valinta. Pidin tulen etten itse mennyt pahoittamaan ko naisen 30v synttäreitä. Olisin voinut vaikka juoda boolia enemmän kuin tuomani lahjan edestä.
[/quote]
Wtf, mitä tekstiä täällä on -miten joku voi saada jotain tuollaista päähänsä, että kuvittelee lahjan olevan maksu juhlasta??? Ja että ihan omasta periaattesta ei anna rahaa lahjatilille??? Voi jumaleisson. Toivottavasti jokainen hääpari on ennen hääkutsuja nähnyt, millaista sakkia ympärillä on. Ettei niitä kutsuttaisi häihin. Sitä ennenkin voisi tarkistaa, millaista sakkia kuuluu sukuun tai kaveripiireihin. Voi jumaleisson, että tuossa luki vielä että maksakoon itse häänsä ja häämatkansa: ))) Mistä noita löytyy. Ja jatkuu, syynä oli että oli kuullut yhden sukulaisen puhuvan kun lapsiperheinen tuonut halvan häälahjan ja syöneet oikein kunnolla. Ettei vaan itse olisi ollut se lapsiperheellinen. No ei se juhlalta tunnu, jos tuollaisia on vieraissa. Asiallisesti kun ajattelee, niin lapsiperhe 3-4,5,6,7,8 henkeä tuo lahjaksi Tokmannin paskakeittiöpyyhkeet 2 kpl 5 euroa, ja tullan vetämään safkaa "oikein kunnolla" 60-80-100-120-140 euron edestä, ei muakaan naurattaisi. Kertoo paljon yleensäkin, että ko. henkilö viestittää pystyen ajattelemaan "lahja on maksu hääjuhlasta", on kyse jostain sellaisesta alueesta, mihin hääpari ei halua paneutua. Suoraan sanoen, ei kukaan. Ei kuulu hääalueeseen, eikä millekään juhla-alueelle. Ehkä joku terapia olisi järkevin paikka, johon pitää yksin mennä, heittelemään omia traumoja.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:48"]Kiva idea! :) voisiko mukaan lisätä esimeriksi keksiaineet purkissa? Korttiin voisit kirjoittaa jotain yhteisestä tekemisestä syksyn pimeinä iltoina.
http://www.ruokala.net/resepti/pikkuleivat-purkista
[/quote]
Tää on ihana idea :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]
Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
[/quote]
500 km junalla edestakaisin, ei 100 euroa edes aikuiselle riitä, jos ei hyvällä tuurilla saa alennuslippuja. Missä bunkkerissa sinä elät? Minulla maksaa yhdensuuntainen lippu poikki Suomen nykyiseltä asuinpaikkakunnalta kotikuntaani junalla 60-90 euroa riippuen matkustusajankohdasta ja siitä, mitkä kauttakulkuasemat valitsee, kaksi vaihtoa. Sen lisäksi bussilippu asemalta kotiin hiukka vajaa maksaa muistaakseni 9,80 yhteen suuntaan. Missä tynnyrissä sinä elät, kun et matkojen hinnoista tiedä mitään? Bussilla ko. matka lähimmälle paikkakunnalle 50 km päähän maksaa 56 euroa yhteen suuntaan, n. 300 km, mutta siltä paikkakunnalta ei kulje busseja ollenkaan kotiin. Se on halvin tapa päästä siellä käymään, jos joku ehtii hakemaan sieltä 50 km päästä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:42"]
Yhteen sukkapariin 7-veljestä-lanka maksaa korkeintaan 7e, ja kun teet kirjolangoista, käytät kai vanhoja jämäpätkiä. Hintaa ei siis tule oikeasti kymppiäkään kaksilta sukilta. On se oikeasti aika noloa.
[/quote]
Olet varmaan se tyyppi jonka mielestä villasukkia pitäis myydä vitosella pari. Oletko kuullut työajasta ja omalle työlle hinnanlaskemista.
Mutta AP ihana ajatus. Askartele kylkeen vielä joku kaunis kortti kivalla värssyllä. Tykkäisin itse!
Minusta sukkien sisään voisi laittaa vielä jotain. Kukan siemeniä, kuohuviinipullo tms.
Kaunis ajatus, mutta rehellisesti. Kuinka monen miehen tiedät käyttävän "pitsimäisiä" villasukkia?