REHELLISESTI, onko riittävä häälahja?
Sain kutsun yhden lapsuudenystävän häihin ihan täytenä yllätyksenä. Olen opiskelija, jolla on hyvin rajattu budjetti, ja jo hääpaikalle matkustaminen veisi ainakin 100 euroa, vielä enemmän jos siellä täytyy majoittuakin jossain. Lahjaan ei siis juurikaan ole rahaa käytettävissä. Olen kuitenkin kätevä käsistäni ja yhdestä fb-ryhmästä sain idean häävillasukista - morsiamelle ja sulhaselle molemmille omansa, joissa on jokin yhdistävä tekijä. Olen oikeasti aika taitava eikä kyse olisi mistään yksivärisistä perussukista (sellaisia vähättelemättä!), vaan monimutkaisesta pitsi-, kirjo- tai pintaneuleesta.
Olen kuitenkin aika herkkä käsitöideni suhteen enkä halua antaa niitä sellaisille ihmisille, jotka eivät niitä oikeasti arvosta. Lapsuudenystävän olettaisin arvostavan käsin tehtyä ja on aika luonnonläheinen tyyppi muutenkin, mutta en jotenkin tiedä :/ Periaatteessahan sukille tulee hintaa ihan hemmetisti jos laskee myös työn kustannukset, mutta ajattelisivatkohan ne, että olen pihi ja inhottava ihminen, kun tulen heidän hienoon noutopöytään tuomalla vastineeksi sukat...
Rehellisesti siis, mitä olisit ajatellut jos olisi saanut/jos saisit häälahjaksi villasukat?
Kommentit (77)
3 lisää, että kuviolliset kirjoneulesukat toki kelpaisivat, kunhan pitsi ja muu krumeluuri puuttuisi :)
Tunnistamisen pelossa en halua omia tekeleitäni laittaa, mutta kyse on siis enemmän tämän tyylisistä (ulkonäöllisesti ja vaativuustasoltaan, en ole malleja vielä ajatellut)
http://2.bp.blogspot.com/-RCoXqlUiki0/VIhECojcAuI/AAAAAAAAFbs/yh5hjqQkB7Y/s1600/2014-015.jpg
...kuin tällaisista
https://kaupunkikoti.files.wordpress.com/2011/02/villasukat.jpg
No jaa... Ennemminkin suloinen joululahja tuttavapariskunnalle (sori, en klikkaa kenenkään bogilinkkejä). Korostat kovasti omaa taiteellista otettasi, mutta minusta lahja on vähän liian köykäinen. Parempi kuitenkin kuin ei mitään.
Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
Lahja on persoonallinen ja kiva. G
Upea ajatus, mutta itsellänikin on vain muutama kaveri/tuttu jonka väittäisin osaavan arvostavan tuollaista lahjaa.
Rehellisesti. Olain pettynyt jos saisin häälahjaksi villasukat. Ellei lahjalistassa sitä löydy, jiin en uskaltaisi viedä. Matkakulut, yöpyminen jne eivät saisi näkyä lahjassa hintaa alaspäin vievänä. 50-100e on sopiva lahja, sillä saa aika monet villauskat..
Kun teet siistin työn ja paketoit oikein nätisti niin kyllä pitäisi kelvata. Itse ainakin pitäisin kovasti ja ymmärtäisin myös tuon opiskelijabudjetin.
Minusta tuo on ihana idea, itse ainakin tykkäisin. :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
[/quote]villasukkien materiaalit maksaa n. 15-20 e per pari. Kallis lahja yhdeltä ihmiseltä kun kahdet parit tekisi.
Yhteen sukkapariin 7-veljestä-lanka maksaa korkeintaan 7e, ja kun teet kirjolangoista, käytät kai vanhoja jämäpätkiä. Hintaa ei siis tule oikeasti kymppiäkään kaksilta sukilta. On se oikeasti aika noloa.
Minä arvostaisin todella paljon. Ystäväni osaisivat myös arvostaa. Mieti millainen tyyppi ystäväsi on. Ahneille ei riitä mikään muu kuin raha ja merkkituotteet. Sydämellisille kelpaa parhaiten juuri tuollaiset lahjat. Toisaalta, miksi haluaisitkaan miellyttää ketään ahnetta?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:38"]
Toi kyllä tökkii että sukille tulee muka hintaa hemmetisti, siis sähän teet ne itse? Mikä siinä muka maksaa? Aluksi olin neuvomassa että hääpari jos tuntee sinut varmaan ymmärtää jos ei ole rahaa, mut nyt jotenkin tulee outo fiilis rivien välistä. Ja missä ihmeen korvessa häät muka on jos opiskelijallekin maksaa 100 euroa matkat? Tulee tunne että koitat ylentää itseäsi ja haet täältä jotain oikeutusta. En hyväksy.
[/quote]
No johan nyt joku on pahalla päällä :)
Kyllähän sukkien tekemiseen menee aikaa ja vaivaa; jos kaupasta kävisit vastaavat ostamassa niin eivät todellakaan ole ilmaisia. Ja tiedoksi, että esim. juna Turku-Oulu maksaa opiskelijalta 40 euroa suuntaansa. Eikä kummatkaan paikat ole missään "perseessä".
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:42"]
Yhteen sukkapariin 7-veljestä-lanka maksaa korkeintaan 7e, ja kun teet kirjolangoista, käytät kai vanhoja jämäpätkiä. Hintaa ei siis tule oikeasti kymppiäkään kaksilta sukilta. On se oikeasti aika noloa.
[/quote]
Tuskin ap on tekemässä 7 veljestä -langasta vaan jostain vähän laadukkaammasta. Ja onhan suomalaisen käsityön arvo enemmän kuin pelkät materiaalikustannukset. Mummot toki myyvät villasukkia myyjäisissä kympillä pari, mutta jos haluat hienommat, käsin tehdyt sukat, niistä saat kyllä maksaa melko tavalla.
Sitä paitsi minusta on erikoista ja surullista, että niin monet arvostavat vain rahaa, eivät ollenkaan aikaa ja vaivannäköä. Jos verrataan 50 euron seteliä ja kahta sukkaparia sen perusteella, kumpaan ap on panostanut enemmän, kaksi sukkaparia vie voiton. 50 euron setelin vaatii tuntipalkasta riippuen 4-5 tunnin työpanosta, kaksi sukkaparia 20 tuntia.
Kiva idea! :) voisiko mukaan lisätä esimeriksi keksiaineet purkissa? Korttiin voisit kirjoittaa jotain yhteisestä tekemisestä syksyn pimeinä iltoina.
http://www.ruokala.net/resepti/pikkuleivat-purkista
Hyvä lahja. Minä ja mies aannetaan sukulaiselle 50 e , ihan oikeasti opiskelijaparilla ei ole varaa parempaan. Muutenkin pitää ostaa minulle, miehelle ja lapselle vaatteet häihin ja matkata Helsingistä RRovaniemelle +majoitus. Sinun lahjasi on paljon parempi!
Mä olisin kyllä tykännyt sukista häälahjana. No joo ehkä olisin ihan vähän ihmetellyt jos hyvätuloinen kaveri olisi antanut sukat...mutta siis pointti on, että sun kaveri varmaan suunnilleen tietää mikä tulotasosi on?
Meille kahden lapsen opiskelijaisä antoi häälahjaksi kirjekuoressa 20 euroa. Jotkut toiset taas antoi 100 euroa. Ja ihan oikeasti, olin vain iloinen että tuo opiskelija oli tullut häihin mukaan!
Kiva ajatus nuo sukat. Mä vaan henk.koht en voi sietää mitään pitsineuleita, vaan mä tykkään just simppeleistä sukista. Toki esim. raitaiset ovat tosi kivat, mutta sileällä neuleella. Tykkääkö ystäväsi krumeluurista?
Tykkäisin siis sukista, kunhan ne olisivat oman makuni mukaiset. Tee ihmeessä sukat!