Opettajat ne vaan saa kesältä palkkaa ja kotihoidontukea.
Opettajatuttuni juuri palasi kesäksi töihin hoitovapaalta ja saa siis kesältä normipalkkansa (sijainen ei) ja vielä päälle kotihoidon tuen, vaikka onkin virallisesti töissä!! Eli noin kolme tonnia tipahtaa hänelle kuukaudessa käteen kesän ajalta, kun minä saan muutaman satasen, vaikka ihan samalla tavalla lapsia kotona hoidamme. WTF?? Kyllä, olen kateellinnen. Sillä vaikka opettajat tekevätkin vaativaa ja arvokasta työtä, niin kyllä teen minäkin -ja varmaan myös moni muu!!
Tiedän, että äitiysloman kohdalla kyse on siitä, että opettaja ei voi siirtää vuosittaista kesälomaansa äitiysloman "jatkoksi" tai muulloin pidettäväksi ja siksi kuulemma voivat palata kesäksi töihin (kaksi ja puoli kuukautta...häh?), mutta eihän hoitovapaan ajalta kerry lomia muillekaan.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:32"]
Ystäväni, luokanopettaja, olisi tahtonut "antaa" kesäloman palkan sijaiselle, joka oli hänen luokkaansa opettanut syyskuusta toukokuun loppuun. Olisi ollut oikeudenmukaista niin hänen mielestään. Mutta eipä se onnistunut, sijaisen pesti päättyi toukokuun loppuun eikä hänelle olisi maksettu kesältä palkkaa missään tapauksessa. Eli jos tämä opeystäväni ei olisi ns palannut kesäksi töihin, kenellekään ei olisi maksettu kesäajan palkkaa. Että turha niitä opettajia on kaikesta syyttää.
[/quote]
Kunta olisi säästänyt rahaa, jos ei olisi mennyt. Mutta oli ihan pakko mennä - oikein uhrautua, jotta kunta pääsisi maksamaan palkkaa edes jollekin
[/quote]
Mikä olisi estänyt uhrautujaa luovuttamasta nostamaansa palkan sijaisopelle?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:10"]
Ystäväni, luokanopettaja, olisi tahtonut "antaa" kesäloman palkan sijaiselle, joka oli hänen luokkaansa opettanut syyskuusta toukokuun loppuun. Olisi ollut oikeudenmukaista niin hänen mielestään. Mutta eipä se onnistunut, sijaisen pesti päättyi toukokuun loppuun eikä hänelle olisi maksettu kesältä palkkaa missään tapauksessa. Eli jos tämä opeystäväni ei olisi ns palannut kesäksi töihin, kenellekään ei olisi maksettu kesäajan palkkaa. Että turha niitä opettajia on kaikesta syyttää.
[/quote]
Kunta olisi säästänyt rahaa, jos ei olisi mennyt. Mutta oli ihan pakko mennä - oikein uhrautua, jotta kunta pääsisi maksamaan palkkaa edes jollekin
[/quote]
Mikä olisi estänyt uhrautujaa luovuttamasta nostamaansa palkan sijaisopelle?
[/quote]
Niimpä. Käteisenä. Edes puolet. Vaan ei. Ahneus.
Jokainen pois viralta. Paras ope saakoon töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Onko oikeasti näin? Käsittääkseni äitiyslomalle tai hoitovapaalle ei voi jäädä työnantajan piikkiin muutoin kuin päätoimisesta työstä. Äitiyslomalaisella pitää siis koko lomansa ajan olla sijainen tai sitten lomalaisen pitää itse olla töissä. Jos olen oikein ymmärtänyt, ei ole sellaista mahdollisuutta, että äippälomailisi niin, ettei kellekään maksettaisi palkkaa siitä työstä, josta lomalla ollaan (ei voi olla lomalla työstä, jota ei ole).
[/quote]
Tässähän puhutaan hoitovapaasta, joka on eri asia kuin äitiys- ja vanhempainvapaa, jotka kaikilla muillakin kerryttävät lomaa ja on täysi oikeus ja kohtuus, että myös opettajat sen saavat.
Hoitovapaa puolestaan ei kerrytä palkallista lomaa millekään muulle ammattiryhmälle kuin opettajille. Eli opettaja voi palata "töihin" heti päättäjäispäivänä ja palata hoitovapaalle ensimmäisenä opetuspäivänä ja nostaa palkkaa + kotihoidontukea.
Miksi tätä töihin palannutta tosiaan ei velvoiteta siivoamaan luokkaa (tämähän on palstan opettajien mukaan työ, joka vie kaksi ensimmäistä lomaviikkoa ihan täyspäiväisesti) ja puolestaan lukuvuoden alkaessa valmistelemaan asiat opetusta varten (toinen pari viikkoa, joka työllistää opettajia loman lopussa), jos kerran siihen ensimmäiseen opetuspäivään saakka on palkallisella lomalla? Pitääkö sen sijaisen siis tehdä palkatta tätä armottoman rankkaa työtä palkallisena olevan opettajan puolesta?
Kun itse jäin äitiyslomalle, tietenkin tein kaiken valmiiksi sijaiselle, kirjallisine ohjeineen ja vielä äitiyslomalla ollessani neuvoin puhelimessa. Ja pidettiinpä meillä pari palaveriakin kotosalla vauvan synnyttyä, koska toimenkuvani oli sellainen, että paljon tietoa oli jaettavana. Ja ennen kuin joku alkaa känistä johtavasta asemasta ja hyvästä palkasta, jonka eteen kuuluukin tehdä ylimääräistä, niin ihan peruspäällikkö olin kuntayhtymässä ja palkka 2700 € brutto. Korkeakoulutusnja kokonaistyöaika, ei ylityökorvauksia.
Mua ei pätkääkään ärsytä tässä opettajien ansiotulo, ei yhtään. Minua ärsyttää sijaisten kohtalo palkattomissa kesälomissa, olkootkin että sijainen ei ehkä sitä palkkaa saisi, vaikka viranhaltija ei "palaisikaan töihin". Käsi sydämellä, sijainenhan sen kuitenkin on ansainnut, eikä se viranhaltija.
Lisäksi nää opettajien ontuvat selitykset, kuinka kesän palkka ansaitaan opetuksella vuoden aikana. Tässä tapauksessahan se ei sitten päde.
Ja vielä tämä äärimmäisen rankaksi kerrottu kesälomalla työskentely - tosin meidän lähikoulussa en ole ikinä tätä uutteraa siivous- ja valmistelutyötä nähnyt, asutaan ihan alakoulun nurkalla, jonka sijainen tekee siis palkatta opettajan viettäessä palkallista lomaa.
Muuten, pitäkää lomanne ja lyhyet työpäivät, mutta kai sen nyt voi tunnustaa, että järjestelmän vuoksi tämä härskiys "kun mulle kuuluu totakai" on mahdollista ja että muillakin aloilla on vähintään yhtä rankkaa, eikä tällaisia etuja.
Jos tuntee opettajan työtä vähääkään, kuulostaa tuo vakituisen opettajan laittaminen kesällä siivoamaan/valmistelemaan todella oudolta.
Fyysisestihän luokan siivoaa siivooja. Piirristukset ym koristeet oppilaat vievät koteihinsa ennen koulujen loppumista. Oppilaat jättävät kirjat seuraaville oppilaille luokkaan tai ne viedään yhdessä esim toiseen luokkaan. Opetustarvikkeet kuuluvat yleensä luokkaan ja ne jätetään paikoilleen. Omat opetusmateriaalinsa ope vie kotiinsa tai jättää koululle. Mitä siivoustyötä opettaja siis tulisi koululle kahdeksi viikoksi tekemään? En ymmärrä.
Vielä kummallisemmalta kuulostaa se, että opettaja tulisi valmistelemaan lukuvuotta elokuussa. Itse opetustyössä suurta osaa näyttelee suunnittelu ja valmistelu. Sitä ei toinen opettaja voi tehdä toisen opettajan puolesta. Suunnittelu on suurimmalta osin ajatustyötä. Perehdytään tuleviin oppilaisiin, opetussuunnitelmaan, suunnitellaan ajankäyttöä, arviointia, jne. Jos joku kuvittelee, että valmistelutyö on jotain hemmetin nimilappujen askartelua, niin on aika pihalla opettajan varsinaisesta työnkuvasta.
Ei käy kyllä kateeksi opettajan työ, surkea palkka+joutuu kuuntelemaan pentujen, vanhempien ja ehkä rehtorin vittuilua suuren osan ajasta. Työn rasittavuuteen nähden noi lomat ei oo todellakaan pahasta.
Mun puolesta pitäkööt opettajat lomansa ja livahtakoot klo 12kotiin "kokeita korjaamaan", mutta tää kesälomaksi töihin ja kotihoidontuki on todella törkeä käytäntö.
Ei mua sen opettajan ansiot sinänsä kaivele, vaan sen sijaisen kohtalo. Vuodesta toiseen aina palkaton kesä, kun viranhaltija "palaa töihin" nauttimaan palkasta.
Aina opettajat puolustelevat lomaa sillä, että palkka on ansaittu niin, että se kattaa myös opetuksettoman ajan. Mutta mites tää nyt sitten? Mites se sijainen on sen palkkansa ansainnut jotenkin eri käytännöllä? ja miten se viranhaltija yhtäkkiä onkin ansainnut sen 2,5 kuukauden palkan tekemättä muina aikoina mitään töitä.
Lopetais selittelyn, nauttisi kesälomasta ja myöntäisi suoraan, että tää röyhkeä perseily nyt vaan sattuu olemaan ko. ammattikunnan tapa, jota se sijainenkin sitten jatkaa kun aikanaan viran saa. Pistää vahingon kiertämään.
Niin, siis eikös vauvalomalais-ope ole "töissä" kesäkuusta elokuun puoleenväliin, jolloin palkka on siltä koko ajalta.
Opettajilla on ihan älyttömät käsitykset työnsä ainutlaatuisesta kuormituksesta ja lisäksi herkin hipiä ikinä.
onhan toi hieman epäreilua sen sijaisen kannalta. Täälläkin lapsen yksi opettaja oli töissä kaksi viimeistä viikkoa ja syksyllä jatkaa taas hoitovapaataan. Ymmärrän sijaista jos on katkera... Ensin tasitaan talvella tehdyn työn palkka myös kesäkuukausille ja sitten vakiope tulee ja nappaa sen kesän palkan itselleen. Kyllähän se jossain mättää ei sovi mun oikeustajuun.
Voi ap, ei näitä aloituksia kannata nyt laittaa kun kymmenet tuhannet opettajat on palkallisella lomalla ja vettäkin sataa. Kaikki jotka peräänkuuluttavat kohtuutta leimataan opettajien toimesta kateellisiksi koulupudokkaiksi. Näin on ollut aina. Mutta lupaan että muutosta on tulossa. Opettajat eivät voi lakkoilla, koska heidän tilalleen on päteviä tulijoita pilvin pimein. Kukaan ei ole enää heidän puolellaan. Toivotaan siis, että tilanne kohtuullistuu olemattomien palkankorostusten tai työajan pidennysten kautta. Vapaaehtoisestihan se joukko ei mistään luovu. Ei näköjään edes kesälomistaan silloin, kun eivät ole olleet lukuvuotta opettamassa. Kyllähän se jo kertoo jotain...
Niin, vaikka se opettaja ei palaisi kesäksi töihin, ei se sijainen saisi muuta kuin ansiosidonnaista.
EN jaksa tätä valitusta, opiskelkaa opettajiksi, jos noin kadettaa.
No joo. Joku opettaja tainnut käydä kiksauttamassa ap:n miestä. Ei muuta selitystä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:40"]No joo. Joku opettaja tainnut käydä kiksauttamassa ap:n miestä. Ei muuta selitystä.
[/quote]
Tai sitten on yrittänyt iskeä jotain miesopettajaa joka on kuitenkin lähtenyt toisen opettajan matkaan.
Ei me opettajat olla keksitty tätä systeemiä, joten meitä tästä turha on syyttää. Tottakai nostan minulle kuuluvan palkan kesältäkin ja tuskin kukaan teistä kritisoijistakaan jättäisi nostamatta.
Pidän palkallista lomaani kuitenkin kohtuullisena. Viiden vuoden yliopisto-opintojen jälkeen bruttopalkkani on 2600€/kk, kun taas merkonomiystäväni tienaa satasen enemmän.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:45"]
Ei me opettajat olla keksitty tätä systeemiä, joten meitä tästä turha on syyttää. Tottakai nostan minulle kuuluvan palkan kesältäkin ja tuskin kukaan teistä kritisoijistakaan jättäisi nostamatta. Pidän palkallista lomaani kuitenkin kohtuullisena. Viiden vuoden yliopisto-opintojen jälkeen bruttopalkkani on 2600€/kk, kun taas merkonomiystäväni tienaa satasen enemmän.
Oletko siis sitä mieltä että merkonomiystäväsi ei ole ansainnut palkkaansa, koska sinä olet opiskellut pitempään? Whkä hänen työnsä on vaan vaativampaa kuin sinun.
[/quote]
Juu. Eilen vika työpäivä ja tänään ilmottauduin työttömäksi. Henkilö, jonka opintovapaan sijainen olin, palasi tänään töihin. Olisi tehnyt mieli jättää luokka siivoomatta ja sanoa, että siivotkoon itse kun kerran palaa töihin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:45"]
Ei me opettajat olla keksitty tätä systeemiä, joten meitä tästä turha on syyttää. Tottakai nostan minulle kuuluvan palkan kesältäkin ja tuskin kukaan teistä kritisoijistakaan jättäisi nostamatta. Pidän palkallista lomaani kuitenkin kohtuullisena. Viiden vuoden yliopisto-opintojen jälkeen bruttopalkkani on 2600€/kk, kun taas merkonomiystäväni tienaa satasen enemmän.
[/quote]
Mutta miten se palkka kuuluu sulle? Kun opettajat aina selittää, että se kesäloman ajan palkka muodostuu siitä, kun he opettavat sen vajaa 10 kuukautta ja tällä tavalla kesäloman palkka on siis ansaittu sen lukuvuoden aikana tehdyllä opetustyöllä eikä siis oikeastaan ole mitään plkallista kesälomaa vaan se on osa opetusajan palkkaa, joka tasataan kesäkuukausille.
ja että opetustyö on niin kamalaa ja rankempaa kuin mikään muu, vaikkapa merkonomin työ, on vain oikeus ja kohtuus kaikki lomat ja palkalliset kesälomat kesken hoitovapaan jne.
ööö...mutta jos sä olet hoitovapaalla, niin ethän sä ole tehnyt sitä opetustyötä ja ansainnut sitä kesäajan palkkaakaan? Etkä ole joutunut kestämään niitä karseita oppilaita ja hulluja vanhempia. Vai mites tää nyt menee, hyvät opettajat?
Lto ansaitsisi lisää lomaa ja palkkaa myös. Ei ole helppo homma sekään.