Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ne vaan saa kesältä palkkaa ja kotihoidontukea.

Vierailija
01.06.2015 |

Opettajatuttuni juuri palasi kesäksi töihin hoitovapaalta ja saa siis kesältä normipalkkansa (sijainen ei) ja vielä päälle kotihoidon tuen, vaikka onkin virallisesti töissä!! Eli noin kolme tonnia tipahtaa hänelle kuukaudessa käteen kesän ajalta, kun minä saan muutaman satasen, vaikka ihan samalla tavalla lapsia kotona hoidamme. WTF?? Kyllä, olen kateellinnen. Sillä vaikka opettajat tekevätkin vaativaa ja arvokasta työtä, niin kyllä teen minäkin -ja varmaan myös moni muu!!

Tiedän, että äitiysloman kohdalla kyse on siitä, että opettaja ei voi siirtää vuosittaista kesälomaansa äitiysloman "jatkoksi" tai muulloin pidettäväksi ja siksi kuulemma voivat palata kesäksi töihin (kaksi ja puoli kuukautta...häh?), mutta eihän hoitovapaan ajalta kerry lomia muillekaan.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:45"]Ei me opettajat olla keksitty tätä systeemiä, joten meitä tästä turha on syyttää. Tottakai nostan minulle kuuluvan palkan kesältäkin ja tuskin kukaan teistä kritisoijistakaan jättäisi nostamatta.
Pidän palkallista lomaani kuitenkin kohtuullisena. Viiden vuoden yliopisto-opintojen jälkeen bruttopalkkani on 2600€/kk, kun taas merkonomiystäväni tienaa satasen enemmän.
[/quote]ihan törkeän huono palkka. Edelleenkää en ymmärrä miksi opettajien palkkoja pidetään hyvinä!

Vierailija
42/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muutkin joiden alle kolmevuotias ei ole kunnallisessa hoitopaikassa, saavat kotihoidontuen, turha sitä on opettajilta kadehtia. 

Tekeekö muuten miesopettajat, joilla on pieniä lapsia, tätä systeemiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitovapaalla ja nostan kesän palkan. Ensimmäistä kertaa. Näitä palkattomia kesiä olen urani alussa tehnyt itse kolme.. en syyttänyt mielessäni viranhaltijaa siitä, kun näin se vaan menee. Jos haluaisinkin luopua palkasta sijaisen vuoksi, niin ei hän sitä saisi. Tää useat aloitukset samasta aiheesta kertoo, että kateus käy päälle. No kyllä mäkin kadehdin joltain muilta aloilta jotakin, mutta en jaksa jankuttaa siitä. Tie on avoin opettajaksi meille ja meille kaikille. Antaa palaa! Tän vuoden hakuun ei ehdi, mutta ensi lukuvuoteen voi saada tuntumaa vaikka tekemällä sijaisuuksia.

Vierailija
44/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:45"]

Ei me opettajat olla keksitty tätä systeemiä, joten meitä tästä turha on syyttää. Tottakai nostan minulle kuuluvan palkan kesältäkin ja tuskin kukaan teistä kritisoijistakaan jättäisi nostamatta. Pidän palkallista lomaani kuitenkin kohtuullisena. Viiden vuoden yliopisto-opintojen jälkeen bruttopalkkani on 2600€/kk, kun taas merkonomiystäväni tienaa satasen enemmän.

Oletko siis sitä mieltä että merkonomiystäväsi ei ole ansainnut palkkaansa, koska sinä olet opiskellut pitempään? Whkä hänen työnsä on vaan vaativampaa kuin sinun.

[/quote]

[/quote]. toi sun palkkas on oikasti törkeän hyvä, kun katsoo paljonko siihen on viikkotyötunteja. Aikasta monessa muussakin ammatissa joutuu valmistelaan työpäiväänsä ennakkoon päiväänsä ja ylläpitää amattitaitoaan se vain tehdään sen mormi 8h työpäivän päälle!

Vierailija
45/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kotihoidontukea voi nostaa samaan aikaan, kun saa palkkaa. Jos saa kotihoidontuen ja palkkaa samaan aikaan, saa KELA tästä tiedon viiveellä verotietojen perusteella ja perii kotihoidontuen takaisin. Eli nyt kun saan kesältä palkkaa, olen ilmoittanut siitä KELAan. Tukia saavan tulee ilmoittaa aina tuloissa tapahtuvat muutokset. Syksyllä jatkuu taas hoitovapaa ja kotihoidontuen saaminen. T. Äitiysvapaalla oleva luokanopettaja

Vierailija
46/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ope saa sen viran. Munkin virkaa oli hakemassa 120 pätevää opettajaa. Eli turha sanoa, että viranhaltija ei ole se paras.

Vierailija
47/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen saa sillä perusteella että lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Palkkaa ja vanhempainrahaa ei voi vastaanottaa samaan aikaan. http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_kotihoidon-tuki

Vierailija
48/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:53"]

Ei sitä kotihoidontukea voi nostaa samaan aikaan, kun saa palkkaa. Jos saa kotihoidontuen ja palkkaa samaan aikaan, saa KELA tästä tiedon viiveellä verotietojen perusteella ja perii kotihoidontuen takaisin. Eli nyt kun saan kesältä palkkaa, olen ilmoittanut siitä KELAan. Tukia saavan tulee ilmoittaa aina tuloissa tapahtuvat muutokset. Syksyllä jatkuu taas hoitovapaa ja kotihoidontuen saaminen. T. Äitiysvapaalla oleva luokanopettaja

[/quote]

onkohan näin?? Kelan sivuilla lukee näin: "Kela maksaa kotihoidontukea alle 3-vuotiaasta lapsesta, jolle ei ole varattu kunnallista päivähoitopaikkaa. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot, joten vanhemmat voivat olla töissä tai esimerkiksi palkallisella vuosilomalla ja saada hoitorahaa."

Vierailija
49/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:32"]

Ystäväni, luokanopettaja, olisi tahtonut "antaa" kesäloman palkan sijaiselle, joka oli hänen luokkaansa opettanut syyskuusta toukokuun loppuun. Olisi ollut oikeudenmukaista niin hänen mielestään. Mutta eipä se onnistunut, sijaisen pesti päättyi toukokuun loppuun eikä hänelle olisi maksettu kesältä palkkaa missään tapauksessa. Eli jos tämä opeystäväni ei olisi ns palannut kesäksi töihin, kenellekään ei olisi maksettu kesäajan palkkaa. Että turha niitä opettajia on kaikesta syyttää.

[/quote]

Kunta olisi säästänyt rahaa, jos ei olisi mennyt. Mutta oli ihan pakko mennä - oikein uhrautua, jotta kunta pääsisi maksamaan palkkaa edes jollekin

[/quote]

Mikä olisi estänyt uhrautujaa luovuttamasta nostamaansa palkan sijaisopelle?

[/quote]

Niimpä. Käteisenä. Edes puolet. Vaan ei. Ahneus.

[/quote]

öööö? Meidän koulussa on tällä hetkellä useampi opettaja virkavapaalla ja useampi vanhempainvapailla. Mulla ei todellakaan ole hajuakaan kuka niistä sijaisista on mun sijaisekseni merkitty. Oma luokkani lähti yläkouluun, kun jäin äitiyslomalle. Pitäisikö minun mennä antamaan palkkani jollekin ventovieraalle ihmiselle, ja sitten joku toinen niistä sijaisista jäisi ilman?

Vierailija
50/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tää ei pidä paikkaansa. Kotihoidontuen saamiseksi riittää, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Voihan vanhemmat olla töissä, ja esim. isovanhemmat hoitavat lasta. Tällöinkin on oikeus kotihoidontukeen!

Vierailija
51/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hoitorahaa voi nostaa vaikka saa palkkaa. Hoitolisään vaikuutavat muut tulot. Kuntalisän ehdot ovat kuntakohtaiset.

Aikoinaan olin töissä ravintolassa, jossa pari työntekijää teki täyspäiväisesti töitä kuten miehensäkin. Hoitivat vuorotellen miehensä kanssa lastansa ja saivat siitä kotihoidon tukea (hoitorahan osuuden) ja ilmeisesti myös kuntalisän.

Vierailija
52/56 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerrassaan katkeraa tekstiä ap.Opiskele itse opettajaksi niin ehkäpä katkeruutesi hälvenee.

Vierailija
53/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä tuttuni siis jatkaa hoitovapaata syksyllä.

ap

Vierailija
54/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma kesän ja koulujen loppumisen merkki, kateelliset mammat jotka ulisee kun opettajat sitä ja opettajat tätä. Ois kannattanu ite opiskella aikoinaan opettajaks kanssa niin ei tarvitsisi kateellisena ulista.

Vierailija
55/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat joutuvat opettamaan ja kasvattamaan myös huonosti käyttäytyvien vanhempien hölmöjä lapsia.

Opettajille pitäisi maksaa tuplapalkka jo siitä, että he joutuvat puhumaan "Meidän Nico-Petteri on NIIN lahjakas, mutta laiska!" -vanhempien kanssa tietäen, että Niksukka on oikeasti ääliö. 

Kuten vanhempansakin.

Vierailija
56/56 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele itse sama ammatti, niin et turhaan katkeroidu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi