Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v Tyttärelläni luokan paras keskiarvo...

Vierailija
31.05.2015 |

... Ja ei ole tyytyväinen. Keskiarvo oli 8.7. Sanoin, ettei minullakaan ole koskaan ollut noin hyvää. Harmistunut ja "ihan surkee paska keskiarvo".

Luuli, että saisi paremman.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun numerot ovat ihan mitä sattuu ja usein on näin yläasteellakin. Jos luokassa on paljon yli ysin keskiarvoja on selvää, että arvosteluasteikko ei ole kohdallaan. Lapsi pettyy myöhemmässä vaiheessa, kun yläasteella ja lukiossa numerot laitetaan kohdilleen. Tuo että annetaan niin paljon ysejä ja kymppejä on lapsille haitallista, sillä sillä saadaan aikaan virheellinen omakuva. Kriisi tulee siinä vaiheessa, kun totuus paljastuu. Eli normaaleja eivät ole luokat, joissa valtaosa saa yli ysin keskiarvon. Ja tulee siinä jatkossa kriisi vanhemmallekin, kun lapsi ei olekaan yläasteella tai lukiossa nappaamassa kaikista kymppejä.

Vierailija
22/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:07"]

... ja lahjattomat lapsillaan

Joku muu voi kertoa sen sanonnan kokonaisuudessaan. Itse en muista. Huvittava näin nuorena aikuisena työpaikoilla seurata kun ihmiset ovat ylpeitä jostakin hemmetin alakoulun todistuksista :)

[/quote] Ihmiset on ylpeitä LAPSISTAAN! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ka oli 9.8 eikä se edes ollut luokkani paras

Vierailija
24/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:15"]

Alakoulun numerot ovat ihan mitä sattuu ja usein on näin yläasteellakin. Jos luokassa on paljon yli ysin keskiarvoja on selvää, että arvosteluasteikko ei ole kohdallaan. Lapsi pettyy myöhemmässä vaiheessa, kun yläasteella ja lukiossa numerot laitetaan kohdilleen. Tuo että annetaan niin paljon ysejä ja kymppejä on lapsille haitallista, sillä sillä saadaan aikaan virheellinen omakuva. Kriisi tulee siinä vaiheessa, kun totuus paljastuu. Eli normaaleja eivät ole luokat, joissa valtaosa saa yli ysin keskiarvon. Ja tulee siinä jatkossa kriisi vanhemmallekin, kun lapsi ei olekaan yläasteella tai lukiossa nappaamassa kaikista kymppejä.

[/quote] Itseasiassa voi olla arvostelut kohdallaan. Mun tyttären luokka yläasteella oli koottu niin, että siellä oli lähes kaikki rauhalliset ja hyvät oppilaat. Luulenpa, että luokka oli tarkoituksella koottu näin...

Lapseni, joka siirtyi ala-asteelta tuohon yläasteelle, joutui aivan eri luokkaan muiden ala-asteella samalla luokalla olevien kanssa. Toiset jatkoivat yläasteella suurimmaksi osaksi saman luokkana. Ala-asteen luokka oli täys mätä. Hyvin levotonta väkivaltaistakin sakkia. Toivoimme tyttären kanssa, että yläasteella pääsee eri luokkaan heidän kanssaan. Lähes kaikki heistä aloitti dokaamisen ja polttamisen heti seiskalla. Koulunkäynti oli hyvin toissijaista.

Yläasteen luokanvalvoja tuumasi uudesta luokastaan, että ehkä paras ikinä :) Joten luulen, että tyypit on valitsemalla siihen valittu. Hienoa, että hyville oppilaille annettiin mahdollisuus rauhalliseen työskentelyyn, kerrankin :)

Vierailija
25/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:22"]Mun ka oli 9.8 eikä se edes ollut luokkani paras
[/quote]
Ja ai niin, käyn monikulttuurista koulua, kun joku täällä arveli sen vaikuttavan koulun oppilaiden todistusten tasoon.

Vierailija
26/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:20"]... Ja ei ole tyytyväinen. Keskiarvo oli 8.7. Sanoin, ettei minullakaan ole koskaan ollut noin hyvää. Harmistunut ja "ihan surkee paska keskiarvo".

Luuli, että saisi paremman.
[/quote]no onpa huonotasoinen luokka jos tuo on paras keskiarvo! Omien lasteni luokilla on aina useampia lapsia joilla ka. on täysi kymppi ja 9,9-9,8 on vielä useammilla.
Meillä 13 v:n ka.oli 9,5 eikä päässyt sillä edes luokan kymmenen parhaan keskiarvon joukkoon.
[/quote]
Suomessa peruskouluissa ei kai enää ole yhtään valtakunnallisia kokeita, aikoinaan kyllä oli ja silloin nähtiin nämä koulut, joissa keskiarvo oli tuloksiin nähden liian suuri. Silloin vielä oli periaate että jokaisen opetusryhmän keskiarvo on ryhmänä aina 7. Gaussinkäyrään luotettiin aivan pokkana vain yksi luokalta oli mahdolista saada lähes kympin keskiarvo toisiksi parhas jäi jo kauaksi.
Itse hyödyin tästä toheloinnista ensimäisenä peruskouluun menneen ikäluokan jäsenenä.
Luokat oli jostain syystä jaettu valinnaisaineiden mukaan, ja itse otin kielten sijasta kotitaloutta ja muuta. Olin luokkani paras kyllä ja ainoa koko luokasta jolla oli valittuna laajat oppimäärät englannista matematiiikasta ja jopa ehkä ruotsista, en tosin muista oliko ruotsissa eri oppimäärät.
Keskiarvoni oli varmaan juuri 8.7 tai vastaava ja sain tuon tuloksen näkemättä mitään vaivaa opintojen eteen.
Sillä ei juuri ollot väliä, mitä osasin vain se että olin muita surkeita luokkalaisiani parempi ratkaisi. Luokamme lukioon jatkoi minun lisäksi kaksi, muut olivat jo valmiiksi valinneet tasokurssit, joilla ei voinut edes päästä lukioon.

Vierailija
27/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:35"]Noin huonolla keskiarvolla pitäisi hävetä! Meidän lapsemme ovat aina saaneet pelkkiä kymppejä. Sinuna haukkuisin hänet pystyyn. [/quote] Niin ja sitku saavat ysin, ovat tippalinssissä. Ap

[/quote] Mulla on samanlainen tytär. Tosin keskiarvo on huidellut koko ajan yli ysin, ja kaikki numerot ovat joko ysejä tai kymppejä. Mutta ottaa häntä päähän, jos todistuksessa on ysi aineesta, josta hänen olisi mielestään kuulunut saada ehdottomasti 10.

Siinä ei auta selitellä, että Hei, ysihän on hemmetin hyvä, ole tyytyväinen...

[/quote]

Saahan sitä olla pettynyt. Ottaahan aikuisiakin päähän monikin asia ja lapsilla muutenkin vielä tunteidensäätely on harjoitteluasteella ja opetellaan sietämään pettymyksiä.

[/quote] Saa toki olla. Mutta lapsi tajusi itsekin, että nyt menee yli, ja halusi mennä terapeutille juttelemaan asiasta, että osaa ottaa lukion rennommin. Kärsii itse tästä asiasta.

Vierailija
28/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikein hyvä.

Vierailija
29/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan arvostelu nykyään sellaista, että puoli luokkaa vetelee yli ysin keskiarvoja, huhuh.
Itse olin ala-asteen lopussa luokkani paras keskiarvolla 9.1 ja yläasteelta pääsin 16 vuotta sitten luokan toka parhaalla keskiarvolla 8.7, ei silloin ollut koko koulussa, kuin muutamia yli ysin keskiarvoja. Koko koulun paras ka oli 9.7

Vierailija
30/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokalla on paljon kymppejä, arvostelu on lepsu tai kokeet helppoja, jos taas 8,7 on luokan paras, arvostelu on tiukka. Yleensä on muutama yli ysin ja  7,5-8 on yleisin koko luokan keskiarvoväli. 

Vierailija
31/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:20"]

... Ja ei ole tyytyväinen. Keskiarvo oli 8.7. Sanoin, ettei minullakaan ole koskaan ollut noin hyvää. Harmistunut ja "ihan surkee paska keskiarvo". Luuli, että saisi paremman.

[/quote]

On opettajia, jotka eivtä anna kymppiä koskaan, vaikka aihetta olisi.

Vierailija
32/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse koko peruskoulun luokkani paras, ka lähes 10. Sain myös luokkakaverieni äänestämänä hymytyttöpatsaan. Nautin jo lapsena, kuten myös nyt aikuisena, hirveästi uuden oppimisesta ja minusta koulussa oli tosi kivaa. Sama juttu sitten jatkunut myös aikuisena ja olen alalla, jossa omaa osaamista täytyy kehittää koko ajan. Omia lapsia aion kannustaa sen oman mielenkiinnon löytämiseen. Samaa kehottanut myös apn lapselle. Ei kai noilla ala-asteen numeroilla niin suurta merkitystä ole? Tosin meidät jaettiin kyllä niitten perusteella yläasteella matikan ja luonnontieteiden tasoryhmiin, mutta näin ei kyllä ehkä enää tehdä?

Vierailija
33/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on sama keskiarvo ja on tehnyt ihan hirveästi töitä sen eteen. Mikä ihme käsitys täällä on, että yli 8,7 keskiarvot olisivat ihan arkipäivää. Usein luokassa on yksi tai kaksi, jolla on yli ysin keskiarvo ja sitten suurimmalla osalla hyvistä siellä 8,5-8,8 luokkaa.

Olen opettajana pääkaupunkiseudun koulussa, joten kokemusta on monista tuhansista oppilaista.

Vierailija
34/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oikeasti muka nykyään ole peruskoulussa valtakunnallisia kokeita? Millä ihmeellä se osaaminen valtakunnallisesti sitten mitataan? Ei ole kyllä mitään järkeä että numerot annetaan naaman perusteella ja puoli luokkaa saa kiitettävät. Nyt alan kyllä suhtautua ihan eri tavalla noiden yli ysin keskiarvoja saaneiden tuttujen lasten osaamiseen. (itsellä ei ole vielä lapsia ja en tiennyt tästä ollenkaan)

Vierailija
35/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:32"]

Onko tosiaan arvostelu nykyään sellaista, että puoli luokkaa vetelee yli ysin keskiarvoja, huhuh. Itse olin ala-asteen lopussa luokkani paras keskiarvolla 9.1 ja yläasteelta pääsin 16 vuotta sitten luokan toka parhaalla keskiarvolla 8.7, ei silloin ollut koko koulussa, kuin muutamia yli ysin keskiarvoja. Koko koulun paras ka oli 9.7

[/quote]

No ei ole. Tällä palstalla vaan kaikkien lapsilla on sellaiset 9,7 keskiarvot lapsilla, mutta normaalissa elämässä sellainen keskiarvo on ehkä kahdella neljästä luokasta ja sellaisia yli ysinkin keskiarvoja on korkeintaan 2-4 per luokka, riippuen vähän luokan painotuksista sun muusta.

ope

Vierailija
36/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:n lasta. Oma keskiarvoni oli alakoulussa samaa luokkaa, ja olin sillä myös luokan paras, mutta ei se silti tarkoittanut että olisin siihen ollut tyytyväinen. Voi olla, että lasta ärsyttää tiettyjen aineiden heikommat numerot tai jotain muuta sellaista?

Vierailija
37/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:52"]

Eikö oikeasti muka nykyään ole peruskoulussa valtakunnallisia kokeita? Millä ihmeellä se osaaminen valtakunnallisesti sitten mitataan? Ei ole kyllä mitään järkeä että numerot annetaan naaman perusteella ja puoli luokkaa saa kiitettävät. Nyt alan kyllä suhtautua ihan eri tavalla noiden yli ysin keskiarvoja saaneiden tuttujen lasten osaamiseen. (itsellä ei ole vielä lapsia ja en tiennyt tästä ollenkaan)

No on. Ihan oli nyt loppusuorallakin ysillä äikän valtakunnallinen. Ja aiemmin matikan.

[/quote]

Vierailija
38/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuli? Eli ei edes osaa laskea keskiarvoaan?

Vierailija
39/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta sitä parantamaan sitä.

Vierailija
40/63 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:21"]Luuli? Eli ei edes osaa laskea keskiarvoaan?
[/quote]
Osaa. Mikä mättää?

Ap