Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka vaaditte lapsilisiä pois!

Vierailija
31.05.2015 |

Ymmärrättekö, etteivät ne rahat ole sitä vanhempaa, vaan lasta varten?

Lapsi ei ole voinut vaikuttaa siihen, mihin perheeseen hän syntyy. Jos lapsi syntyy vaikkapa köyhään suurperheeseen, niin lapsilisien lopetus aiheuttaisi perheelle (ja sen myötä myös lapselle) niin suurta taloudellista ahdinkoa, ettei rahaa välttämättä riittäisi enää edes ruokaan.

Ja turha minulle tulla sanomaan, että "olisit miettinyt ennenkuin teit lapsia!!!!11!1!1!!!1". Itse olen 15-vuotias nuori, joka on kotoisin köyhästä perheestä. Ja ei, vanhempani eivät ole ns. sossuloisia, vaan käyvät töissä, tosin hyvin pienipalkkaisissa sellaisissa. Minä en ole voinut vaikuttaa siihen, että synnyin tänne.

Jos siis haluatte poistaa lapsilisän, niin ymmärrättekö, että se lapsikin kärsii siitä? Turha heitä on rankaista siitä, että köyhät vanhemmat "tehtailevat" lapsia.

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanteetkin vaihtelee. Yhdessä tuttavaperheessä on neljä lasta ja vanhemmat oli töissä kaikkien syntymien aikoihin ja rahat riitti. Toinen vanhemmista kuoli sairauteen ja toinen jäi työttömäksi, minkä jälkeen perheellä on ollut todella tiukkaa ja lapsilisät on kullanarvoisia.

Vähän siis kritisoisin tuota ajatusta, että lapset on vaan jätettävä tekemättä, kukaan ei tiedä miten elämä heittelee. Toki pelkän lapsilisän takia lasten tekeminen on absurdia (lapset maksaa kuitenkin enemmän kuin sen tuen verran), mutta nämä perheet varmaankin vähemmistössä.

Vierailija
62/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ymmärretään eikä tässä ole mistään rankaisusta kysymys. Jostakin pitää leikata tai jatkossa pienituloiset ja tulottomat eivät saa yhtään mitään. Lapsilisän poistaminen on selkeä ja helppo tapa tehdä säästöjä valtiolle. Todella köyhät ja pienituloiset saavat kyllä kompensoivan osuuden sossutukina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"]Ymmärrätkö ap, että jos on niin köyhää että lasketaan pennejä lapsilisen maksamiseen, kannattaa pitää luoja mielessä ja housut jalassa?
[/quote]

Ei sitä ole aina ennalta suunniteltu.

Vierailija
64/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä täyspäisen aikuisen pitäisi osata alkeellista matematiikkaa ennen kuin alkaa miettiä lapsia. Pitäisi vanhemmallakin olla joku vastuu, millaiseen maailmaan ja taloustilanteeseen lapsia alkaa pykäämään. Jos talous uhkaa mennä nurin lapsilisen leikkaamisesta (saati poistosta) niin sitten on selkeästi joko elänyt turhan hövelisti tai on vain tyhmä. Meillä talous ei kaatuisi lapsilisän poistoon, vaikka itse tienaan nettona 1300e ja mies työtön. Lapsia vain yksi, ja arvaat varmasti miksi.

Vierailija
65/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]

Mutta ymmärrätkö, että se lapsi ei ole voinut valita, että mihin perheeseen syntyy?! Joo itsekin olisin halunnut syntyä johonkin rikkaaseen perheeseen, mutta sen sijaan synnyin tänne, perheeseen, jossa on juuri ja juuri rahaa ruokaan!

Ja jos lapsilisät on pakko lopettaa, niin ilmoitettaisiinko vaikka siitäkin pari vuotta etukäteen.

AP

Vierailija
66/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe oli hyvin toimeentuleva kunnes isä päättikin häipyä ja äiti jäi yksin viiden lapsen kanssa ja sairastui.

Vierailija
67/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]

Mutta ymmärrätkö, että se lapsi ei ole voinut valita, että mihin perheeseen syntyy?! Joo itsekin olisin halunnut syntyä johonkin rikkaaseen perheeseen, mutta sen sijaan synnyin tänne, perheeseen, jossa on juuri ja juuri rahaa ruokaan!

Ja jos lapsilisät on pakko lopettaa, niin ilmoitettaisiinko vaikka siitäkin pari vuotta etukäteen.

AP
[/quote]

Siis saatko sä lapsilisät itsellesi, et esim perheen ruokaan? Ja nyt nyppii jos niitä leikataan? Katsos muruseni kun se on ihan hyvää opetusta. Oppii suhteuttamaan menot tuloihin jo nuoresta asti niin ehkä itse aikanaan teet lapsia kun siihen on varaa

Vierailija
68/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"]Kyllä mun mielestä täyspäisen aikuisen pitäisi osata alkeellista matematiikkaa ennen kuin alkaa miettiä lapsia. Pitäisi vanhemmallakin olla joku vastuu, millaiseen maailmaan ja taloustilanteeseen lapsia alkaa pykäämään. Jos talous uhkaa mennä nurin lapsilisen leikkaamisesta (saati poistosta) niin sitten on selkeästi joko elänyt turhan hövelisti tai on vain tyhmä. Meillä talous ei kaatuisi lapsilisän poistoon, vaikka itse tienaan nettona 1300e ja mies työtön. Lapsia vain yksi, ja arvaat varmasti miksi.

[/quote]

No ihan sama, vanhempani voivat sitten olla mielestäsi tyhmiä.
Pakko myöntää, etten minäkään olisi tehnyt heidän tilassaan lapsia.

Mutta nyt sille ei enää voi mitään. Eikä se ole omaa syytäni! Itse olen päättänyt, että jos haluan joskus lapsia, niin teen ne silloin kun talouteni on hyvässä kunnossa.

AP

Vierailija
69/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on suurperheen määritelmä tänä päivänä? 4 vai 5 lasta? Kysymys kuuluu, miksi kellään, vaikka huomattan hyvätuloisella, olisi tarvetta tehdä niin monta lasta? Saati sitten sillä pienituloisella. Huomautan että on vastuuntuntoisen aikuisen ajattelutapa nimenomaan ajatella jo olemassaolevia lapsia ja olla tekemättä montaa, koska vaikka tilanne nyt olisi hyvä niin se muuttuu aika nopeasti...

Vierailija
70/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]

AP
[/quote]

Siis saatko sä lapsilisät itsellesi, et esim perheen ruokaan? Ja nyt nyppii jos niitä leikataan? Katsos muruseni kun se on ihan hyvää opetusta. Oppii suhteuttamaan menot tuloihin jo nuoresta asti niin ehkä itse aikanaan teet lapsia kun siihen on varaa
[/quote]

Olen todellakin oppinut suhteuttamaan menot jo ihan pienestä lähtien! Ja kuule se raha menee meidän perheen ruokiin ja joskus jopa - vau - uusiin vaatteisiin, joita saamme ehkä kerran tai kaksi vuodessa! Jos lapsilisät nyt leikataan, niin meillä ei ole luultavasti enää varaa ruokaan.

AP

Vierailija
71/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:51"]Mikä on suurperheen määritelmä tänä päivänä? 4 vai 5 lasta? Kysymys kuuluu, miksi kellään, vaikka huomattan hyvätuloisella, olisi tarvetta tehdä niin monta lasta? Saati sitten sillä pienituloisella. Huomautan että on vastuuntuntoisen aikuisen ajattelutapa nimenomaan ajatella jo olemassaolevia lapsia ja olla tekemättä montaa, koska vaikka tilanne nyt olisi hyvä niin se muuttuu aika nopeasti...
[/quote]

Luin joskus muistaakseni, että 4 lasta.

Mutta ne lapset eivät ole voineet päättää, mihin perheeseen syntyvät. Joo, vanhemmat voivat olla typeriä kun tekevät lapsia huonoon rahatilanteeseen, mutta se EI OLE NIIDEN LASTEN VIKA.

AP

Vierailija
72/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTINEENA ERÄÄSEEN VASTAUKSEEN. Kyllä se on nykyään tuon ilmaisen koulunkin kanssa niin ja näin. Tässä pieni lista jota siitä mitä olen maksanut ilmaisesta koulusta :koulumatka 33e/kk, laskin...noin 100e, kopiointi (ihan tarkkaa tietoa ei ole mutta keskimäärin ainakin 10e /kk), kynät, kumit, viivaimet,muutama vihko, urheilutarvikkeita ja urheilumaksuja esim laskettelu, lähes tulokoon pakollisia elokuva ja teatteri reissuja jne jne...

sitten se "ruoka", no esim Turun Norssissa se oli kyllä vielä ihan suht laadukasta, muutettiin sitten muualle niin laski sekä taso että määrä. Eli välillä se on niin huonoa että sitä ei pysty syömään, niinä muutamina kertoina kun ruoka on ihan OK, se loppuu kesken eli sitä ei ole kuin n 2/3 oppilaista.

Vierailija
73/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]

AP
[/quote]

[/quote]

Olen todellakin oppinut suhteuttamaan menot jo ihan pienestä lähtien! Ja kuule se raha menee meidän perheen ruokiin ja joskus jopa - vau - uusiin vaatteisiin, joita saamme ehkä kerran tai kaksi vuodessa! Jos lapsilisät nyt leikataan, niin meillä ei ole luultavasti enää varaa ruokaan.

AP
[/quote]

Elämä on kovaa. Ei se silti muiden veronmaksajien asia ole teidän toimeentulosta huolehtia omansa lisäksi

Vierailija
74/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 4-henkisestä perheestä. Mulla on pikkusisko. Molemmat vanhemMat alna käyneet töissä.
vanhemmat ovat käyttäneet lapsilisät milloin mihinkin, normaaliin elämiseen. Ei meillä nälkää nähty, mutta koskaan el matkusteltu ulkomailla ja vaatteitakin oli vähän.
Tuntui että elämä on tosi köyhää.
Ja tuttavaperheen lapsi sai kaikki itselleen omalle tilille säästettynä! Vitutti, mutta en voinut päättää mihin perheeseen synnyin!

Vierailija
75/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]

AP
[/quote]

[/quote]

AP
[/quote]

Elämä on kovaa. Ei se silti muiden veronmaksajien asia ole teidän toimeentulosta huolehtia omansa lisäksi
[/quote]

No ei se ole minunkaan asiani huolehtia perheeni toimeentulosta! Olen kuitenkin päättänyt, että aion opiskella hyvän (ja varmasti työllistävän) ammatin ja sitten kun valmistun ja pääsen töihin, niin alan vaikka elättämään lapsuudenperhettäni.

AP

Vierailija
76/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:51"]

Mikä on suurperheen määritelmä tänä päivänä? 4 vai 5 lasta? Kysymys kuuluu, miksi kellään, vaikka huomattan hyvätuloisella, olisi tarvetta tehdä niin monta lasta? Saati sitten sillä pienituloisella. Huomautan että on vastuuntuntoisen aikuisen ajattelutapa nimenomaan ajatella jo olemassaolevia lapsia ja olla tekemättä montaa, koska vaikka tilanne nyt olisi hyvä niin se muuttuu aika nopeasti...

[/quote]

Eräässä tuntemassani perheessä lapsiluvun piti olla kolme, mutta ilmeisesti kierukka ei ole luotettava ehkäisymuoto ja iltatähtikin päätettiin pitää...

Vierailija
77/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa.
Että miten köyhää elämä olisi ollut ilman lapsilisiä, jos ei edes niiden kanssa ole joka kuukausi varaa tehdä mitään kivaa. Isällä oli kyl varaa tupAkoida.

Vierailija
78/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lasten vika ei, mutta olisiko sitten sijaisperhejärjestelmä parempi ratkaisu lapsitehtailijoille? Lapsilisät pois ja lapset joita ei vanhemmat pysty elättämään sijoitetaan kodin ulkopuolelle eikä nää vanhemmat saisi vastikkeetonta rahaa mistään.

Kerro ap, miksi niitä lapsia on liikaa vain huonotuloisilla tai siis niillä joilla on muutenkin elämänhallinnan ongelmia?

Vierailija
79/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olet ihan OIKEASSA! Älä välitä pätkääkään noista täysin älyvapaista vastauksista joita olet saanut.

Vierailija
80/163 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"]20 jatkaa.
Että miten köyhää elämä olisi ollut ilman lapsilisiä, jos ei edes niiden kanssa ole joka kuukausi varaa tehdä mitään kivaa. Isällä oli kyl varaa tupAkoida.
[/quote]

Meidän perheessä ei tupakoida/käytetä alkoholia jne. Ei käydä ulkomailla ja asutaan vuokralla. Silti olemme köyhiä.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi