Te jotka vaaditte lapsilisiä pois!
Ymmärrättekö, etteivät ne rahat ole sitä vanhempaa, vaan lasta varten?
Lapsi ei ole voinut vaikuttaa siihen, mihin perheeseen hän syntyy. Jos lapsi syntyy vaikkapa köyhään suurperheeseen, niin lapsilisien lopetus aiheuttaisi perheelle (ja sen myötä myös lapselle) niin suurta taloudellista ahdinkoa, ettei rahaa välttämättä riittäisi enää edes ruokaan.
Ja turha minulle tulla sanomaan, että "olisit miettinyt ennenkuin teit lapsia!!!!11!1!1!!!1". Itse olen 15-vuotias nuori, joka on kotoisin köyhästä perheestä. Ja ei, vanhempani eivät ole ns. sossuloisia, vaan käyvät töissä, tosin hyvin pienipalkkaisissa sellaisissa. Minä en ole voinut vaikuttaa siihen, että synnyin tänne.
Jos siis haluatte poistaa lapsilisän, niin ymmärrättekö, että se lapsikin kärsii siitä? Turha heitä on rankaista siitä, että köyhät vanhemmat "tehtailevat" lapsia.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:02"]
Ei ole lasten vika ei, mutta olisiko sitten sijaisperhejärjestelmä parempi ratkaisu lapsitehtailijoille? Lapsilisät pois ja lapset joita ei vanhemmat pysty elättämään sijoitetaan kodin ulkopuolelle eikä nää vanhemmat saisi vastikkeetonta rahaa mistään.
Kerro ap, miksi niitä lapsia on liikaa vain huonotuloisilla tai siis niillä joilla on muutenkin elämänhallinnan ongelmia?
[/quote] Määrittele LIIKAA tässä nimenomaisessa tarkoituksessa! (ohis)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:02"]Ei ole lasten vika ei, mutta olisiko sitten sijaisperhejärjestelmä parempi ratkaisu lapsitehtailijoille? Lapsilisät pois ja lapset joita ei vanhemmat pysty elättämään sijoitetaan kodin ulkopuolelle eikä nää vanhemmat saisi vastikkeetonta rahaa mistään.
Kerro ap, miksi niitä lapsia on liikaa vain huonotuloisilla tai siis niillä joilla on muutenkin elämänhallinnan ongelmia?
[/quote]
Luultavasti siksi koska - karusti sanoen - elämänhallinnan ongelmia omaavilla ihmisillä on _YLEENSÄ_ keskimääräistä matalempi älykkyysosamäärä joten he eivät osaa suunnitella elämäänsä lapsen mukaan. He eivät ehkä ymmärrä, kuinka paljon se lapsi tulee kuluttamaan rahaa.
Mutta tästä on silti turha rangaista lapsia.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:04"]Köyhällä on suurempi riski syrjäytyä ja olla tuottamattomia.
Kun he ovat huomanneet lapsesta lähtien ettei kannata työskennellä ja opiskelu ei kiinnosta, kun saa vielä vähemmän rahaa.
Mitä ajattelee lapsi, jonka äiti siivoaa kokopäiväisesti, mutta silti ei ole varaa siihen mihin kavereilla?
[/quote]
Minä ainakin ajattelen, että aion opiskella itselleni hyväpalkkaisen ja varmasti työllistävän ammatin, jotta mahdolliset omat lapseni eivät joudu elämään lapsuuttansa samanlaisessa köyhyydessä kuin minä.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
Mutta ymmärrätkö, että se lapsi ei ole voinut valita, että mihin perheeseen syntyy?! Joo itsekin olisin halunnut syntyä johonkin rikkaaseen perheeseen, mutta sen sijaan synnyin tänne, perheeseen, jossa on juuri ja juuri rahaa ruokaan!
Ja jos lapsilisät on pakko lopettaa, niin ilmoitettaisiinko vaikka siitäkin pari vuotta etukäteen.
AP
[/quote]
Siis saatko sä lapsilisät itsellesi, et esim perheen ruokaan? Ja nyt nyppii jos niitä leikataan? Katsos muruseni kun se on ihan hyvää opetusta. Oppii suhteuttamaan menot tuloihin jo nuoresta asti niin ehkä itse aikanaan teet lapsia kun siihen on varaa
[/quote]
Olen todellakin oppinut suhteuttamaan menot jo ihan pienestä lähtien! Ja kuule se raha menee meidän perheen ruokiin ja joskus jopa - vau - uusiin vaatteisiin, joita saamme ehkä kerran tai kaksi vuodessa! Jos lapsilisät nyt leikataan, niin meillä ei ole luultavasti enää varaa ruokaan.
AP
[/quote]
Elämä on kovaa. Ei se silti muiden veronmaksajien asia ole teidän toimeentulosta huolehtia omansa lisäksi
[/quote]
No ei se ole minunkaan asiani huolehtia perheeni toimeentulosta! Olen kuitenkin päättänyt, että aion opiskella hyvän (ja varmasti työllistävän) ammatin ja sitten kun valmistun ja pääsen töihin, niin alan vaikka elättämään lapsuudenperhettäni.
AP
[/quote]
Enemmän sun perheesi toimeentulo on sun asiasi kuin mun. Minä taas huolehdin sitten omasta perheestäni.
Ei ole lasten vika ei, mutta olisiko sitten sijaisperhejärjestelmä parempi ratkaisu lapsitehtailijoille? Lapsilisät pois ja lapset joita ei vanhemmat pysty elättämään sijoitetaan kodin ulkopuolelle eikä nää vanhemmat saisi vastikkeetonta rahaa mistään.
[/quote]
No kylläpä keksit hyvän ratkaisun. Erotetaan kaikki lapset vaan vanhemmistan rahan takia ja aiheutetaan heille traumoja ja eroahdistusta, itse olen psykologia tämmösten lasten kanssa työskennellyt. Toivottavasti sulla ei ole lapsia!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
Mutta ymmärrätkö, että se lapsi ei ole voinut valita, että mihin perheeseen syntyy?! Joo itsekin olisin halunnut syntyä johonkin rikkaaseen perheeseen, mutta sen sijaan synnyin tänne, perheeseen, jossa on juuri ja juuri rahaa ruokaan!
Ja jos lapsilisät on pakko lopettaa, niin ilmoitettaisiinko vaikka siitäkin pari vuotta etukäteen.
AP
[/quote]
Siis saatko sä lapsilisät itsellesi, et esim perheen ruokaan? Ja nyt nyppii jos niitä leikataan? Katsos muruseni kun se on ihan hyvää opetusta. Oppii suhteuttamaan menot tuloihin jo nuoresta asti niin ehkä itse aikanaan teet lapsia kun siihen on varaa
[/quote]
Olen todellakin oppinut suhteuttamaan menot jo ihan pienestä lähtien! Ja kuule se raha menee meidän perheen ruokiin ja joskus jopa - vau - uusiin vaatteisiin, joita saamme ehkä kerran tai kaksi vuodessa! Jos lapsilisät nyt leikataan, niin meillä ei ole luultavasti enää varaa ruokaan.
AP
[/quote]
Elämä on kovaa. Ei se silti muiden veronmaksajien asia ole teidän toimeentulosta huolehtia omansa lisäksi
[/quote]
No ei se ole minunkaan asiani huolehtia perheeni toimeentulosta! Olen kuitenkin päättänyt, että aion opiskella hyvän (ja varmasti työllistävän) ammatin ja sitten kun valmistun ja pääsen töihin, niin alan vaikka elättämään lapsuudenperhettäni.
AP
[/quote]
Enemmän sun perheesi toimeentulo on sun asiasi kuin mun. Minä taas huolehdin sitten omasta perheestäni.
[/quote]
Ai on minun asiani, että vanhempani päättivät tehdä minut? No selvä!
AP
Totta kai niin kauan kuin lapsilisää jaetaan niin se mulle kelpaa. Silti odotan että milloin tullaan siihen pisteeseen ettei sitä enää, tämä tulee vastaan joskus ja jolleivat jotkut vanhemmat sitä tajua, niin itse asiassa se on voi voi. Ei se tietenkään ole sen lapsen vika, mutta ymmärrä nyt ap, että kukaan muu ei voi ajatella vanhempien puolesta. Jos jo valmiiksi pienituloiseen perheeseen tulee lasta lapsen perään, niin yhteiskunta ei voi (eikä se mielestäni ole velvoitettukaan) pelastamaan vanhempien töpeksimisiltä niin kauan, kun ei puhuta suorasta lailminlyönnistä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
Enemmän kuin mun asiani. Sinä elät siinä perheessä, minä en.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:05"]
[/quote] Määrittele LIIKAA tässä nimenomaisessa tarkoituksessa! (ohis)
[/quote] NIINPÄ! Esimerkki lapsuudestani : olimme köyhiä ja meillä oli 5 lasta, naapuri erittäin varakas ja heillä yli 10 lasta, kummalla laåsia oli liikaa? 1)No meillä tietysti sikäli että olimme köyhiä. 2) Naapurilla jos mietitään asiaa maapallon kannalta. 3) ei kummalakaan koska molemmat perheet rakasti lapsiaan ja huolehti heistä....vastauksia l vaihtoehtoja olisi enemmänkin. Eli tuo tummentamani kysymys oli HUANO!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"]Totta kai niin kauan kuin lapsilisää jaetaan niin se mulle kelpaa. Silti odotan että milloin tullaan siihen pisteeseen ettei sitä enää, tämä tulee vastaan joskus ja jolleivat jotkut vanhemmat sitä tajua, niin itse asiassa se on voi voi. Ei se tietenkään ole sen lapsen vika, mutta ymmärrä nyt ap, että kukaan muu ei voi ajatella vanhempien puolesta. Jos jo valmiiksi pienituloiseen perheeseen tulee lasta lapsen perään, niin yhteiskunta ei voi (eikä se mielestäni ole velvoitettukaan) pelastamaan vanhempien töpeksimisiltä niin kauan, kun ei puhuta suorasta lailminlyönnistä.
[/quote]
Jos lapsilisät on AIVAN PAKKO poistaa taloudellisista syistä, niin toivoisin, että siitä ilmoitettaisiin pari vuotta etukäteen. Ihan niiden lasten takia.
En itsekään kannata sitä, että huonossa taloudellisessa tilanteessa olevat ihmiset lisääntyvät. Mutta ei ole minun, tai kenenkään muunkaan köyhän perheen lapsen vika.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"]VASTINEENA ERÄÄSEEN VASTAUKSEEN. Kyllä se on nykyään tuon ilmaisen koulunkin kanssa niin ja näin. Tässä pieni lista jota siitä mitä olen maksanut ilmaisesta koulusta :koulumatka 33e/kk, laskin...noin 100e, kopiointi (ihan tarkkaa tietoa ei ole mutta keskimäärin ainakin 10e /kk), kynät, kumit, viivaimet,muutama vihko, urheilutarvikkeita ja urheilumaksuja esim laskettelu, lähes tulokoon pakollisia elokuva ja teatteri reissuja jne jne...
sitten se "ruoka", no esim Turun Norssissa se oli kyllä vielä ihan suht laadukasta, muutettiin sitten muualle niin laski sekä taso että määrä. Eli välillä se on niin huonoa että sitä ei pysty syömään, niinä muutamina kertoina kun ruoka on ihan OK, se loppuu kesken eli sitä ei ole kuin n 2/3 oppilaista.
[/quote]
Ei jumalauta. Pitäskö yhteiskunnan siis maksaa sin koulumatkasikin? Ja tarjota lounasmenu josta voit valita mikä kelpaa?
Urheiluvälineet ei ole mitenkään pakollisia, hyvin voi sanoa että ei oo luistimia enkä aio niitä koulun takia ostaa ja laskimiakin on yleensä kouluilla lainaksi
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
No toivon sitten, että jos ne lapsilisät pitää poistaa niin silloin, kun valmistun joskus ammattiini (joka ei valitettavasti tapahdu lähiaikoina, sillä olen vasta 15v).
AP
Lapsilisät ovat sitä varten että sillä rahalla voidaan täyttää lapsen perustarpeita, ostaa ruokaa, vaatteita jne. Meidän duunariperheen yhteenlasketut kk-tulot on n. 3700e. Kyllä meillä lapsilisä menee elämiseen eli myös niihin lapsen tarvitsemiin vaatteisiin jne. Ja niin ne menivät myös minun lapsuudessani. Mutta rikkailta ottaisin tuet mieluusti pois. Jos on kerta varaa laittaa koko lapsilisä säästöön ja antaa tämä "potti" nuorelle kun tämä täyttää 18v niin ei seillainen perhe tarvitse tätä rahaa lapsen perustarpeiden täyttämiseen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"]VASTINEENA ERÄÄSEEN VASTAUKSEEN. Kyllä se on nykyään tuon ilmaisen koulunkin kanssa niin ja näin. Tässä pieni lista jota siitä mitä olen maksanut ilmaisesta koulusta :koulumatka 33e/kk, laskin...noin 100e, kopiointi (ihan tarkkaa tietoa ei ole mutta keskimäärin ainakin 10e /kk), kynät, kumit, viivaimet,muutama vihko, urheilutarvikkeita ja urheilumaksuja esim laskettelu, lähes tulokoon pakollisia elokuva ja teatteri reissuja jne jne...
sitten se "ruoka", no esim Turun Norssissa se oli kyllä vielä ihan suht laadukasta, muutettiin sitten muualle niin laski sekä taso että määrä. Eli välillä se on niin huonoa että sitä ei pysty syömään, niinä muutamina kertoina kun ruoka on ihan OK, se loppuu kesken eli sitä ei ole kuin n 2/3 oppilaista.
[/quote]
Ei jumalauta. Pitäskö yhteiskunnan siis maksaa sin koulumatkasikin? Ja tarjota lounasmenu josta voit valita mikä kelpaa?
Urheiluvälineet ei ole mitenkään pakollisia, hyvin voi sanoa että ei oo luistimia enkä aio niitä koulun takia ostaa ja laskimiakin on yleensä kouluilla lainaksi
[/quote]
Tuo ei ole minun kirjoittamani (merkitsen kaikki viestini nimimerkillä AP), ja olen myös edellisen kirjoittajan kanssa erimieltä. Koulumatkan voi mennä esimerkiksi pyörällä, se ei maksa mitään.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
No toivon sitten, että jos ne lapsilisät pitää poistaa niin silloin, kun valmistun joskus ammattiini (joka ei valitettavasti tapahdu lähiaikoina, sillä olen vasta 15v).
AP
[/quote]
Nehän loppuu joka tapauksessa kun olet 17, ei sitten kun olet valmistunut
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"]Totta kai niin kauan kuin lapsilisää jaetaan niin se mulle kelpaa. Silti odotan että milloin tullaan siihen pisteeseen ettei sitä enää, tämä tulee vastaan joskus ja jolleivat jotkut vanhemmat sitä tajua, niin itse asiassa se on voi voi. Ei se tietenkään ole sen lapsen vika, mutta ymmärrä nyt ap, että kukaan muu ei voi ajatella vanhempien puolesta. Jos jo valmiiksi pienituloiseen perheeseen tulee lasta lapsen perään, niin yhteiskunta ei voi (eikä se mielestäni ole velvoitettukaan) pelastamaan vanhempien töpeksimisiltä niin kauan, kun ei puhuta suorasta lailminlyönnistä. [/quote] Jos lapsilisät on AIVAN PAKKO poistaa taloudellisista syistä, niin toivoisin, että siitä ilmoitettaisiin pari vuotta etukäteen. Ihan niiden lasten takia. En itsekään kannata sitä, että huonossa taloudellisessa tilanteessa olevat ihmiset lisääntyvät. Mutta ei ole minun, tai kenenkään muunkaan köyhän perheen lapsen vika. AP
[/quote]
Kätevästi pari vuotta, jotta ei vaikuttaisi apn perheen elämään. Kyllä tuet saa ottaa pois kun eivät enää muutenkaan koskisi minua...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
Nehän loppuu joka tapauksessa kun olet 17, ei sitten kun olet valmistunut
[/quote]
Niin mutta minulla on pikkusisaruksia.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
No voit luopua saamastasi lapsilisästä sitten! :)
Köyhällä on suurempi riski syrjäytyä ja olla tuottamattomia.
Kun he ovat huomanneet lapsesta lähtien ettei kannata työskennellä ja opiskelu ei kiinnosta, kun saa vielä vähemmän rahaa.
Mitä ajattelee lapsi, jonka äiti siivoaa kokopäiväisesti, mutta silti ei ole varaa siihen mihin kavereilla?