Te jotka vaaditte lapsilisiä pois!
Ymmärrättekö, etteivät ne rahat ole sitä vanhempaa, vaan lasta varten?
Lapsi ei ole voinut vaikuttaa siihen, mihin perheeseen hän syntyy. Jos lapsi syntyy vaikkapa köyhään suurperheeseen, niin lapsilisien lopetus aiheuttaisi perheelle (ja sen myötä myös lapselle) niin suurta taloudellista ahdinkoa, ettei rahaa välttämättä riittäisi enää edes ruokaan.
Ja turha minulle tulla sanomaan, että "olisit miettinyt ennenkuin teit lapsia!!!!11!1!1!!!1". Itse olen 15-vuotias nuori, joka on kotoisin köyhästä perheestä. Ja ei, vanhempani eivät ole ns. sossuloisia, vaan käyvät töissä, tosin hyvin pienipalkkaisissa sellaisissa. Minä en ole voinut vaikuttaa siihen, että synnyin tänne.
Jos siis haluatte poistaa lapsilisän, niin ymmärrättekö, että se lapsikin kärsii siitä? Turha heitä on rankaista siitä, että köyhät vanhemmat "tehtailevat" lapsia.
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"]Tulorajat.
[/quote]
Itsekin olen tätä mieltä. Tosin en sitten tiedä onko sekään reilua, että rikkailta viedään kaikki mutta he eivät saa mitään vastapainoksi.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
No voit luopua saamastasi lapsilisästä sitten! :)
[/quote]
Miksi luopuisin? Jonkun sellaisen takia joka ei osaa pitää jalkoja ristissä vaikka ei ole varaa lapsiin?
Ollaanko lapsilisiä poistamassa vai mikä on apn pointti? t. lapseton
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:20"]Ollaanko lapsilisiä poistamassa vai mikä on apn pointti? t. lapseton
[/quote]
Ei ainakaan minun tietääkseni mutta jotkut haluavat tätä.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"]Totta kai niin kauan kuin lapsilisää jaetaan niin se mulle kelpaa. Silti odotan että milloin tullaan siihen pisteeseen ettei sitä enää, tämä tulee vastaan joskus ja jolleivat jotkut vanhemmat sitä tajua, niin itse asiassa se on voi voi. Ei se tietenkään ole sen lapsen vika, mutta ymmärrä nyt ap, että kukaan muu ei voi ajatella vanhempien puolesta. Jos jo valmiiksi pienituloiseen perheeseen tulee lasta lapsen perään, niin yhteiskunta ei voi (eikä se mielestäni ole velvoitettukaan) pelastamaan vanhempien töpeksimisiltä niin kauan, kun ei puhuta suorasta lailminlyönnistä. [/quote] Jos lapsilisät on AIVAN PAKKO poistaa taloudellisista syistä, niin toivoisin, että siitä ilmoitettaisiin pari vuotta etukäteen. Ihan niiden lasten takia. En itsekään kannata sitä, että huonossa taloudellisessa tilanteessa olevat ihmiset lisääntyvät. Mutta ei ole minun, tai kenenkään muunkaan köyhän perheen lapsen vika. AP
[/quote]
Kätevästi pari vuotta, jotta ei vaikuttaisi apn perheen elämään. Kyllä tuet saa ottaa pois kun eivät enää muutenkaan koskisi minua...
[/quote]
Ei vaan vastasin tälle kirjoittajalle, jonka mielestä perheeni elätys on minun asiani. Oikeasti en kannata niiden poistamista ollenkaan. Äitiysvapaata taas voisi lyhentää.
AP
[/quote]
Minä en ole sitä mieltä että perheesi elanto on sinun vastuullasi vaan vanhempiesi, mutta sinähän tämän keskustelun aloitit. Eivät vanhempasi.
Mun mielestä kukaan järkevä ihminen ei halua lapsilisiä pois. Suurituloisten lapsilisät pitäisi kyllä poistaa. Raja on jossain 4000-5000 e paikkeilla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:09"]Totta kai niin kauan kuin lapsilisää jaetaan niin se mulle kelpaa. Silti odotan että milloin tullaan siihen pisteeseen ettei sitä enää, tämä tulee vastaan joskus ja jolleivat jotkut vanhemmat sitä tajua, niin itse asiassa se on voi voi. Ei se tietenkään ole sen lapsen vika, mutta ymmärrä nyt ap, että kukaan muu ei voi ajatella vanhempien puolesta. Jos jo valmiiksi pienituloiseen perheeseen tulee lasta lapsen perään, niin yhteiskunta ei voi (eikä se mielestäni ole velvoitettukaan) pelastamaan vanhempien töpeksimisiltä niin kauan, kun ei puhuta suorasta lailminlyönnistä. [/quote] Jos lapsilisät on AIVAN PAKKO poistaa taloudellisista syistä, niin toivoisin, että siitä ilmoitettaisiin pari vuotta etukäteen. Ihan niiden lasten takia. En itsekään kannata sitä, että huonossa taloudellisessa tilanteessa olevat ihmiset lisääntyvät. Mutta ei ole minun, tai kenenkään muunkaan köyhän perheen lapsen vika. AP
[/quote]
Kätevästi pari vuotta, jotta ei vaikuttaisi apn perheen elämään. Kyllä tuet saa ottaa pois kun eivät enää muutenkaan koskisi minua...
[/quote]
Ei vaan vastasin tälle kirjoittajalle, jonka mielestä perheeni elätys on minun asiani. Oikeasti en kannata niiden poistamista ollenkaan. Äitiysvapaata taas voisi lyhentää.
AP
[/quote]
Minä en ole sitä mieltä että perheesi elanto on sinun vastuullasi vaan vanhempiesi, mutta sinähän tämän keskustelun aloitit. Eivät vanhempasi.
[/quote]
Ok. Pahoittelen väärinkäsitystä.
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:02"]Ei ole lasten vika ei, mutta olisiko sitten sijaisperhejärjestelmä parempi ratkaisu lapsitehtailijoille? Lapsilisät pois ja lapset joita ei vanhemmat pysty elättämään sijoitetaan kodin ulkopuolelle eikä nää vanhemmat saisi vastikkeetonta rahaa mistään.
Kerro ap, miksi niitä lapsia on liikaa vain huonotuloisilla tai siis niillä joilla on muutenkin elämänhallinnan ongelmia?
[/quote]
Ja tällä saa säästöjä kun laitetaan sijoitukseen, halpaahan se. Tekee myös viattomille lapselle hyvää? Alkaa sitten mahdollisesti isompana terapiat yms. Juupa juu..
ap muista olla levittelemättä haarojasi pojille ettei tule lapsia teininä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:30"]ap muista olla levittelemättä haarojasi pojille ettei tule lapsia teininä
[/quote]
En ymmärrä tämän viestin pointtia, ja kaiken lisäksi jos "availisin haarojani" (mitä?? :D) pojille niin ei siitä edes lapsia voisi syntyäkään :D
AP
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:45"]Ei ole yhteiskunnan vaan vanhempien asia huolehtia lapsista. Kyllä ilmainen koulutus, kouluruoka ja halpa päiväkoti on ihan riittävä kädenojennus. Ja mulla on kolme lasta itselläni, pärjäisin oikein hyvin ilman lapsilisiä
[/quote]
No voit luopua saamastasi lapsilisästä sitten! :)
[/quote]
Miksi luopuisin? Jonkun sellaisen takia joka ei osaa pitää jalkoja ristissä vaikka ei ole varaa lapsiin?
[/quote]
Sinä olet yhtlailla taakka yhteiskunnalle lapsilisinesi kuin vähävarainenkkn perhe.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:46"]Elämäntilanteetkin vaihtelee. Yhdessä tuttavaperheessä on neljä lasta ja vanhemmat oli töissä kaikkien syntymien aikoihin ja rahat riitti. Toinen vanhemmista kuoli sairauteen ja toinen jäi työttömäksi, minkä jälkeen perheellä on ollut todella tiukkaa ja lapsilisät on kullanarvoisia.
Vähän siis kritisoisin tuota ajatusta, että lapset on vaan jätettävä tekemättä, kukaan ei tiedä miten elämä heittelee. Toki pelkän lapsilisän takia lasten tekeminen on absurdia (lapset maksaa kuitenkin enemmän kuin sen tuen verran), mutta nämä perheet varmaankin vähemmistössä.
[/quote]
Leskeneläke ja lapset saavat myös jotain lapsuuseläkettä jos ovat alaikäisiä. Ei mene tää stoori läpi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:30"]ap muista olla levittelemättä haarojasi pojille ettei tule lapsia teininä
[/quote]
En ymmärrä tämän viestin pointtia, ja kaiken lisäksi jos "availisin haarojani" (mitä?? :D) pojille niin ei siitä edes lapsia voisi syntyäkään :D
AP
[/quote]
aina voi syntyä lapsia vaikka käyttäisi ehkäisyä
Hyvä AP!
Mun puolestani mua saa verottaa lisää JOS rahat menee ihmisistä huolehtimiseen. Aseisiin en halua penniäkään.
Ei ole rahalle parempaa käyttötapaa kuin huolenpito. Harmi kyllä monet ovat niin omaan napaan tuijottavia etteivät halua ketään auttaa. Siinä sitten näkevät kun elämä paskookin päälle. Toivon että silloin he saavat apua valtiolta ja näkevät kuinka tärkeää se on.
Kiitos veronmaksajille, olette auttaneet mielenterveyspotilasta kuntoutumaan ja paranemaan. Yhdeksän vuotta sairautta ja nyt alkaa näkyä valoa. Kiitos, olette pelastajia <3
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:30"]ap muista olla levittelemättä haarojasi pojille ettei tule lapsia teininä
[/quote]
AP
[/quote]
aina voi syntyä lapsia vaikka käyttäisi ehkäisyä
[/quote]
En ole muuten koskaan kuullut homoparista, joka saisi biologisesti keskenään lapsia.
AP
Miten olisi että tässä ja nyt päätetään joku vuosi, esim. 2020, jonka jälkeen lapsilisä leikattaisiin puoleen eikä esim. kolmannen lapsen jälkeen maksettaisi ollenkaan. Tämä olisi kaikkien tiedossa niin jokainen voisi osaltaan suunnitella että onko tulevaisuudessa varaa vielä kuinka moneen lapseen. Ai mutta tämä taas ei käy, sillä jokaisella on oikeus vääntää niitä mukuloita juuri niin monta kuin huvittaa eikä yhteiskunta saa rankaista lasta siitä etteivät vanhemmat viitsi ajatella lastensa parasta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:47"]Hyvä AP!
Mun puolestani mua saa verottaa lisää JOS rahat menee ihmisistä huolehtimiseen. Aseisiin en halua penniäkään.
Ei ole rahalle parempaa käyttötapaa kuin huolenpito. Harmi kyllä monet ovat niin omaan napaan tuijottavia etteivät halua ketään auttaa. Siinä sitten näkevät kun elämä paskookin päälle. Toivon että silloin he saavat apua valtiolta ja näkevät kuinka tärkeää se on.
Kiitos veronmaksajille, olette auttaneet mielenterveyspotilasta kuntoutumaan ja paranemaan. Yhdeksän vuotta sairautta ja nyt alkaa näkyä valoa. Kiitos, olette pelastajia <3
[/quote]
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
AP
Tehtailee lapsia?"tyrsk"
Joo se on oikein kannattavaa liiketoimintaa..siksi meilläkin kohta 4 lasta että saadaan käärittyä niillä voittoa.
Joo otetaan lapsilisät pois muttaa emmää sitten enää halua maksaa verojakaan tällästä määrää..
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:12"]
[/quote]
[/quote]
AP