Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?

Vierailija
27.01.2022 |

Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.

Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.

Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?

Kommentit (368)

Vierailija
341/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lasta jo aikuisia He ovat syntyneet rakkaudesta,ovat rakkaus lapsia.Poika syntyi ensin ja Kesäkuu,tytär syntyi Tammikuu!

Vierailija
342/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuun puolivälissä. Ainoa haitta oli täällä jo mainittu 18v iän saavuttaminen muita myöhemmin. Sekin tuli taklattua väärillä papereilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu- ja alkuvuodesta syntyneillähän on ikää parhaimmillaan päivä tai vähemmän. En jaksa uskoa, että tällä syntymäajankohdalla on yhtään mitään muuta merkitystä kuin keinotekoiset eroavaisuudet, jotka ovat seurausta juurikin jostain sellaisesta, että ihmiset kuvittelevat sillä olevan jotain merkitystä ja sitten kohtelevat muita tiedostamattaan eri tavoin. Ja kouluiässä ja aikuistuessa nämä erot korostuvat kun on juurikin noita "siirtymäriittejä" joita pitäisi pilkuntarkasti noudattaa. Minun kaverini olivat kaikki vuoden vanhempia tai nuorempia, joten en kuitenkaan päässyt kaikkien kanssa samana vuonna baareihin vaikka olenkin syntynyt kesän alussa.

Ja jos sillä nyt jonkun loppuvuodesta syntyneen vanhemman mielestä on hirveästi väliä, niin voihan sitä hakea lapselleen lupaa aloittaa koulu 6-vuotiaana.

Vierailija
344/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää kun siis ikäeroa. ^

Vierailija
345/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ja sama mitä AP uskoo. Tutkimukset puhuvat puolestaan. Tilastojen valossa ensimmäisellä kvartaalilla syntyneet menestyvät keskimäärin paremmin akateemisesti, urheilussa, jne.

Vierailija
346/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

urheilijoille ja muusikoille hyötyä syntyä alkuvuodesta. Samoin koulussa on kypsyydestä hyötyä.

Mistä kypsyydestä?

Meidän luokalla oli tammikuun toinen päivä syntynyt tyttö, joka oppi viimeisenä lukemaan joskus ekaluokan jouluna, ei ollut liikunnallinen, käytös ei oli ihan päiväkotitasoista ja sosiaalisia taitoja ei nimeksikään.

Itse olen syntynyt joulupäivänä ja opin lukemaan 4-vuotiaana ja muutenkin aina pärjäsin koulussa hyvin.

Että ei se alkuvuodesta syntyminen takaa yhtään mitään.

Ja elämämkoululainen osasi tämän validin tutkimuksen pohjalta kertoa meille totuuden.

Vierailija
347/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ja sama mitä AP uskoo. Tutkimukset puhuvat puolestaan. Tilastojen valossa ensimmäisellä kvartaalilla syntyneet menestyvät keskimäärin paremmin akateemisesti, urheilussa, jne.

Varmaan alkuvuonna syntyneet ovat kuulleet enemmän olevansa lahjakkaita ja loppuvuoden lapset on lannistettu kertomalla, että he ovat kuitenkin niitä joilla tulee menemään huonommin ja täällä te ylläpidätte samaa jatkumoa. Ei niissä tutkimuksissasi varmaan sitä ole kuitenkaan onnistuttu selvittämään, että mikä tätä tilastoeroa selittäisi.

Vierailija
348/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan alkuvuonna syntyneet ovat kuulleet enemmän olevansa lahjakkaita ja loppuvuoden lapset on lannistettu kertomalla, että he ovat kuitenkin niitä joilla tulee menemään huonommin ja täällä te ylläpidätte samaa jatkumoa. Ei niissä tutkimuksissasi varmaan sitä ole kuitenkaan onnistuttu selvittämään, että mikä tätä tilastoeroa selittäisi.

Oletko kenties syntynyt loppuvuodesta? Käytä googlea ja opi asioita niin ei tarvitse mutuilla. Kyllä ne loka-joulukuulle lasketut syntymät kannattaa vain abortoida. Toki jos pystyy pidättelemään joulukuun että saa syntymän sinne ihan tammikuun alkuun niin upea homma. Suuri riski, mutta myös suuri palkkio

Vierailija
349/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on ainakin tammikuussa syntyneenä aina veetuttanut olla peruskouluaikaan se vanhin. Oli vielä pitkään kaikista pisin, odotettiin jotenkin kummallisesti olevan esimerkkinä muille. Alkoi itsekin uskomaan että muut on jotenkin henkisesti nuorempia kun kotonakin vanhemmat korosti sitä miten hienoa kun olet se luokan vanhin. Kai sitä nyt vanhempana on kompensoinut tahtomattaan hakeutumalla vanhempaan seuraan ja edelleen omanikäiset tuntuu lapsellisilta. Tuonut mukanaan myös ongelmia. Eli kyllä, olen toki itse vastuussa käyttäytymisestäni, mutta kyllä ympäristö jätti aika ison jäljen, jota on joutunut paljon käsittelemään.

Vierailija
350/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt ihan loppuvuodesta, vuoden viimeisinä päivinä. Olen pärjännyt elämässäni hyvin. On yliopistotutkinto jne. Mutta silti koen, että kilpailu lähes vuotta vanhempien kanssa ei aina ole ollut ihan reilua. Tietysti vuoden aikana lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii uutta valtavasti.

Näen sen nyt vielä selkeämmin, kun katson omien lasteni kehitystä vuoden aikana. Kyllähän se ero on ihan valtava. Eihän siitä pääse mihinkään. Mutta ei se loppuvuodesta syntyminen elämääni pilannut. On tehnyt ehkä sitkeämmäksi. Mutta omien lasteni tietä olen halunnut tasoittaa tähtäämällä syntymäpäivät alkuvuoteen.

Vierailija
351/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt ihan loppuvuodesta, vuoden viimeisinä päivinä. Olen pärjännyt elämässäni hyvin. On yliopistotutkinto jne. Mutta silti koen, että kilpailu lähes vuotta vanhempien kanssa ei aina ole ollut ihan reilua. Tietysti vuoden aikana lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii uutta valtavasti.

Näen sen nyt vielä selkeämmin, kun katson omien lasteni kehitystä vuoden aikana. Kyllähän se ero on ihan valtava. Eihän siitä pääse mihinkään. Mutta ei se loppuvuodesta syntyminen elämääni pilannut. On tehnyt ehkä sitkeämmäksi. Mutta omien lasteni tietä olen halunnut tasoittaa tähtäämällä syntymäpäivät alkuvuoteen.

Voisi tosiaan ajatella, että noin kasvaa sitkeämmäksi ja yritteliääksi. Mutta on aika hassua, en ole ikinä kuullutkaan että joku yrittää vuodenajan mukaan tähdätä hedelmöityksensä. Kuulostaa aika ankealta ja laskelmoivalta tavalta elää. Eikä ole suurelle osalle mahdollistakaan tässä asiassa.

Vierailija
352/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jean Sibelius syntyi 8.12., eli melkein vuoden lopussa. Ihan hienosti pärjäsi silti.

Vierailija
353/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jean Sibelius syntyi 8.12., eli melkein vuoden lopussa. Ihan hienosti pärjäsi silti.

Alkoisti naisten hak kaaja? Tosi hieno mies

Vierailija
354/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on Matti Rimpelää tai Liisa Keltikangas- Järvistä uskominen niin syntymäajankohdalla on paljonkin merkitystä. Samoin sukupuolella on valtavan iso merkitys miten koulussa menestyy. Jos on alkuvuonna syntynyt tyttö niin kehityseroa voi olla 3 vuotta loppuvuonna syntyneeseen poikaan. Hyvä ratkaisu olisikin siirtää kaikkien loppuvuonna syntyneiden poikien koulunaloitusta vuodella.

Vierailija
355/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

En tiedä, onko vanhemmille merkitystä tuossa mielessä kuin kuvaat, mutta tilastot kyllä osoittavat, että ilman muuta on etulyöntiasemassa, jos syntyy alkuvuodesta. Nimenomaan se kypsyminen on se etu suhteessa muihin, ja joiltakin osin fyysisen kasvun pieni etumatka.

Tilastot tosiaan kertovat, että:

- ADHD-diahnooseja kasautuu loppuvuonna syntyneille

- ikäkausittain järjestetyssä urheilussa alkuvuonna syntyneet suhteellisesti yliedustettuna

Olen ihan erityislapsissa huomannut, miten marras-joulukuussa synttäreitä pukkaa.

Mutta mikään ei ole varmaan tammikuun taimelle eikä peli menetetty syksyn syksyn saapujalle. Tilastot vaan osoittavat että merkitystä on.

Oisko sulla linkkiä heittää näihin tilastoihin?

Vierailija
356/368 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sillä on ns. hitaammin kypsyville merkitystä ja apua. Tosin vanhemmat eivät voi tietää millaisen lapsen saavat.

Fiksu alkuvuodesta syntynyt voi tylsistyä koulussa, jos ei eriytetä tai laiteta seuraavalle luokalle. Eikä sekään helppoa ole. Oma lapseni on loppuvuodesta syntynyt ja silti ehdotettiin luokan yli hyppäämistä. On taitava opettaja, mutta silti lapsi turhautuu ja kyllästyy välillä. Ei sillä syntymäkuukaudella ole oikeasti kyllä mitään väliä.

Vierailija
357/368 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti! Sen vuoksi että tuollainen valittajasavolainen kysyisi ja arvostelisi tätäkin asiaa!

Vierailija
358/368 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt joulukuun puolivälissä. Ainoa haitta oli täällä jo mainittu 18v iän saavuttaminen muita myöhemmin. Sekin tuli taklattua väärillä papereilla.

Eikö sua harmittanut lapsena se, että synttärit ja joulu oli samassa kuussa? Erityisesti joulun aikaan syntyneillä on usein kiusana se, että saa suurinpiirtein yhdet lahjat vuodessa, kun kaikilla muilla on erikseen synttärit ja sitten jouluna saa lahjoja, kuten muutkin. Olisi kivempi, kun olisi jotain juhlia pitkin vuotta.

Vierailija
359/368 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt syyskuussa ja oli 6 kun menin ekaluokalle. Täytin sitten vasta öhemmin 7.

Molemmat lapseni on syntyneet elokuussa.

Itse olen suorittanut kouluni hyvin arvosanoin ja opiskellut kohtuullisen pitkälle. Lapset seuraavat perässä.

Varsinkin nuorempi eli tyttö on paljon fiksumpi kuin minä hänen iässään. Pitkälle menee se on varmaa.

Siinä mielessä tietysti alkuvuodesta syntyminen on etu kun ei tarvitse kuumia kesäviikkoja kulkea ison mahan kanssa. Molemmat lapseni on oleet suht. isoja synytessään; poika 3880 grammaa ja 53 cm pitkä, tyttö 3993 grammaa ja 51 cm. Pitkiksi kasvaneet molemmat.

Hieno juttu.

Se e silti muuta sitä, että alkuvuodesta syntyminen antaa lapsille etua.

Ei anna. Alkuvuodesta syntyneillä on enemmän skitsofreniaa ja sydänsairauksia kuin loppuvuodesta syntyneillä. He ovat myös onnettomampia kuin loppuvuodesta syntyneet.

Vierailija
360/368 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt marraskuun lopussa ja, niinkuin joku tuolla ketjun alussa jo totesikin, ekat 18 vuotta se vitutti. Aina synttärit vikana. Hartaasti odotetun mopon sain vasta vuoden kavereita myöhemmin, eka terassikesä olis jääny välistä ilman väärennettyjä papereita, ajokortti tietenkin vikana. Teininä noi on isoja asioita ja vuosi on puolet elämästä.

Omat lapset on juuri tästä syystä tähdätty alkuvuoteen. Lapsen syntymää ei tietenkään voi määrätä, mutta ainakin tein kaiken minkä voin poistaakseni lapsiltani noi em. ongelmat. Ja samalla helpottaakseni omaa elämää ettei tarvitsisi kuunnella sitä mahdollista marinaa että kaverit saa kaiken ensin 😄 

Esikoinen täytti just 15 ja on kyllä iloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän