Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?

Vierailija
27.01.2022 |

Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.

Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.

Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?

Kommentit (368)

Vierailija
321/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuodesta syntyneet saavat viettää pidemmän lapsuuden ennen koulun alkamista ja pääsevät aiemmin eläkkeelle. Huutava vääryys loppuvuonna syntyneitä kohtaan.

Tästä syystä eläkkeelle pitäisi päästä ensin loppuvuodesta syntyneet, niin tulisi vähän kompensaatioita. Ehdotus ei tietenkään alkuvuodesta syntyneille sovi...

Vierailija
322/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheat defenssit päällä näillä loppuvuoden lasten vanhemmilla :D ei kukaan ole väittänyt että juuri ne teidän kullannuppunne olisivat jotenkin huonompia kuin alkuvuodesta syntyneet. Se että loppuvuodesta syntyneillä on useammin haasteita, ei tarkoita että kaikilla olisi. Tai että alkuvuodesta syntyneillä ei olisi haasteita. On niitä. Kieltämättä pidän itsekin vähän yli menevänä kontrollointina sitä, jos yritetään hirveän tarkkaan optimoida lapsen syntymäaika, koska kaikkea voi kuitenkin sattua, mutta tavallaan ymmärrän toiveen että lapsi saisi olla lapsi himpun pidempään, jos syntyy alkuvuodesta.

Mitkä defenssit ja missä?

Usein on aivan täysi ajatusvirhe, logiikaltaan kestämätöntä, väittää, että alkuvuodesta syntymisestä olisi jotain etua.

Jos joku yrittää avata tuon ajatuksen virheellisyyttä, ei se ole mikään defenssi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheat defenssit päällä näillä loppuvuoden lasten vanhemmilla :D ei kukaan ole väittänyt että juuri ne teidän kullannuppunne olisivat jotenkin huonompia kuin alkuvuodesta syntyneet. Se että loppuvuodesta syntyneillä on useammin haasteita, ei tarkoita että kaikilla olisi. Tai että alkuvuodesta syntyneillä ei olisi haasteita. On niitä. Kieltämättä pidän itsekin vähän yli menevänä kontrollointina sitä, jos yritetään hirveän tarkkaan optimoida lapsen syntymäaika, koska kaikkea voi kuitenkin sattua, mutta tavallaan ymmärrän toiveen että lapsi saisi olla lapsi himpun pidempään, jos syntyy alkuvuodesta.

Mitkä defenssit ja missä?

Usein on aivan täysi ajatusvirhe, logiikaltaan kestämätöntä, väittää, että alkuvuodesta syntymisestä olisi jotain etua.

Jos joku yrittää avata tuon ajatuksen virheellisyyttä, ei se ole mikään defenssi.

MUN lapsi syntyi loppuvuodesta ja on parempi kuin muut lapset. Tai "Ehkä ne alkuvuodesta syntyneet kehittyy sitten hitaammin" jne. Joo, naurettavaa. Ja niin, alkuvuodesta syntyminen antaa tiettyjä etuja, mutta ei mitään maailmaa mullistavaa. Yksittäistapauksissa sillä voi olla oikeaa merkitystä, usein vaan se että ei ole kiva olla aina se luokan/kaveriporukan nuorin.

Vierailija
324/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joulukuun lapsi ja ehkä jopa hitaasti kypsyvää sorttia. Varmasti on lapsia joille lähes vuoden ikäero luokan vanhimpiin ei vaikuta ollenkaan, mutta itse uskon että vuoden lisäaika olisi tehnyt minulle hyvää ja koulutieni olisi alkanut kivuttomammin.

Vierailija
325/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on kaupoissa ALEt, joista saa halvalla lapsen synttäreille joulun ylijäämäkamaa.

Vierailija
326/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periytyvää tyhmyyttä voi yrittää kompensoida sillä. Ei aina onnistu, jos koskaan.

Toki alkuvuonna syntynyt on motorisilta taidoiltaan lähes vuoden loppuvuonna syntyneitä edellä. Henkisesti ei välttämättä yhtään. Mun lapset oppivat lukemaan nelivuotiaina, syntyneet joulukuussa ja syyskuun lopussa.

Sekä henkisessä että motorisessa kehityksessä on isoja eroja lasten välillä, ihan riippumatta mihin aikaan vuodesta on syntynyt. Keskimäärin alkuvuodesta syntyneet ovat kypsempiä kouluun kaikin puolin, mutta tietenkin yksilöllisiä eroja on. Sillä taas ei ole juurikaan merkitystä minkään kannalta missä iässä lapsi oppii lukemaan, ne erot tasoittuvat nopeasti.

Mitkä asiat ovat niitä tärkeitä koulukypsyyden kannalta?

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/elamaa-koul…

Olisit toki voinut itsekin googlata, mutta vaikkapa tässä. Ei löydy lukutaito listalta. Toki se korreloi vaikkapa keskittymiskyvyn kanssa useimmiten, mutta silti se on vain yksi osa-alue.

Vierailija
327/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt joukukuussa.

Lapsena ala asteella se wtutti huolella.

Tuntui että alkuvuodesta syntyneet pojat oli paljon isompia, fyysisesti ja henkisesti.

Yleensä et saanut synttärilahjoja/juhlia, koska "jouluhan on seuraavana päivänä niin saat sitten yhdistetyn lahjan".

Kun tulin mopoikään, sain sen vasta seuraavana kesänä koska "eihän sitä talvea vasten kannata ottaa".

Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuli terassit, baarit, festarit, ensimmäinen kesä oli tylsää kun kaikki muut oli ja meni, itse et päässyt kun ikä ei riitä.

Mies 39

No onpa kauhea juttu, et päässyt ryyppäämään muiden kanssa. Jaksuhalit

No onhan se ihan oikeasti ikävää kun jää kaveriporukassa paitsioon, tai sitten on se tyyppi jonka takia mitään ei voi tehdä.

Vierailija
328/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sille mitään voi milloin lapsi syntyy. Niitä kun ei tekemällä oikein voi ajoittaa. Tai voi yrittää, mutta luonto antaa mitä antaa.

Meidän lapsi on syntynyt joulukuun lopussa ja kyllä se olisi ollut parempi jos olisi muutaman päivän myöhemmin syntynyt. On iso ero kehityksessä ja koulukypsyydessä verrattuna vuoden vanhempiin lapsiin. Onneksi tyttö on kuitenkin fiksu ja osasi mm lukea ja laskea hyvin ennen kouluun menemistä, mutta jonkun verran tuli sanomista siitä kun ei malttanut istua paikoillaan ja koulupäivät oli uuvuttavia 6-vuotiaalle.

Kyllä mun äitini, joka oli opettaja, onnistui 70-luvulla ajoittamaan kaikkien kolmen lastensa syntymät niin, että pitenevät äitiyslomat aina päättyivät kesäloman alkuun.

Vierailija
329/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joulukuun lapsi ja ehkä jopa hitaasti kypsyvää sorttia. Varmasti on lapsia joille lähes vuoden ikäero luokan vanhimpiin ei vaikuta ollenkaan, mutta itse uskon että vuoden lisäaika olisi tehnyt minulle hyvää ja koulutieni olisi alkanut kivuttomammin.

Sama. Mulle kävi niin että jäin muiden jalkoihin. Mulla oli huonommat sosiaaliset taidot kuin muilla ja jouduin kiusatuksi todella helposti. Olen sitä mieltä että menin kouluun liian aikaisin. En kuitenkaan halunnut viettää eskarissa toista vuotta koska vihasin päiväkotia ja sen hoitajia. Olen kuitenkin myöhemmin elämässä pärjännyt hyvin ja lähden opiskelemaan toista amk tutkintoa.

Vierailija
330/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt joukukuussa.

Lapsena ala asteella se wtutti huolella.

Tuntui että alkuvuodesta syntyneet pojat oli paljon isompia, fyysisesti ja henkisesti.

Yleensä et saanut synttärilahjoja/juhlia, koska "jouluhan on seuraavana päivänä niin saat sitten yhdistetyn lahjan".

Kun tulin mopoikään, sain sen vasta seuraavana kesänä koska "eihän sitä talvea vasten kannata ottaa".

Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuli terassit, baarit, festarit, ensimmäinen kesä oli tylsää kun kaikki muut oli ja meni, itse et päässyt kun ikä ei riitä.

Mies 39

No onpa kauhea juttu, et päässyt ryyppäämään muiden kanssa. Jaksuhalit

No onhan se ihan oikeasti ikävää kun jää kaveriporukassa paitsioon, tai sitten on se tyyppi jonka takia mitään ei voi tehdä.

Jep. Ja tämänin voi sinänsä olla ihan validi syy vanhemmille pyrkiä välttämään loppuvuoden lapsia tämäkin. Heillä voi olla vaikka omakohtaista kokemusta siitä että itseä tai jotain kaveria on kovasti harmittanut olla se nuorin.

Vierailija
331/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan loppuvuodesta syntyminen melkoinen vahinko, varsinkin siellä koulun aloituksessa 6-vuotiaana eri miltei vuoden vanhempiin voi olla merkittävä.

Ajokortti-ikä on myös vaarallinen vaihe, alkuvuodesta syntyneet pääsevät ajamaan myöhemmin syntyneitä aiemmin ja itsekin jouduin aikoinaan sellaisen kyydissä jo kolariin ennenkuin itsellä oli kerinnyt 18v tulla täyteen :/

Vierailija
332/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla abiluokalla oltiin neljä joulukuussa syntyneitä: Kaksi olivat varsinaisia priimuksia, jotka saivat huippuarvosanoja, yhdestä heistä tuli lääkäri, toisesta tutkija yliopistolla. Itsellä oli arvosanoja yli keskiarvon ja minusta tuli DI. Kolmas oli keskiarvoltaan keskitasoa ja hän on töissä HR -asiantuntijana. En siis osaa nähdä sitä, että syntyy loppuvuonna suurena ongelmana. Meillä oli myös muutama, jotka olivat syntyneet aikaisemmin, jotka eivät meinanneet mitenkään selvitä esim. pakollisesta kemiasta. Vitosella kemmassa pääsivät hilkulla seuraavalle luokalle.

Vierailija
333/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et usko, että syntymän ajankohdalla on merkitystä, mutta kuitenkin esimerkiksi ADHD-diagnoosien määrässä alku- ja loppuvuoden lasten välillä on ihan olennainen ero. Alkuvuoden lapsilla on liki vuosi enemmän aikaa kypsyä vastaamaan kunkin luokka-asteen odotuksia.

Itselläni on vilkas alkuvuoden poika, ja olen sekä lapsen että opettajan vuoksi iloinen että lapsi syntyi uudenvuoden jälkeen. Eskarissa ei ollut yhtään liikaa aikuisia lasten tarpeisiin, ihan hyvä että vasta vuotta myöhemmin päästiin tähän 1 aikuinen : 25 lasta -suhdelukuun.

Vierailija
334/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuun lapsi täällä. Sain hyviä arvosanoja (muun muuassa matematiikasta), kasvoin nopeasti ja kehoni kehittyi oikeastaan muita aikaisemmin. Olisi ollut varsinainen katastrofi, jos olisin ollut mennyt vuosi myöhemmin kouluun. Jossain vaiheessa jopa pohdittiin jopa sitä, olisiko minun pitänyt mennä jo viisivuotiaana kouluun.

Vierailija
335/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoinen on tammikuun lapsi ja keskimmäinen joulukuun lapsi. Molemmat osasivat lukea kouluun mennessä. Joulukuiselle koulun aloitus oli tosi rankkaa. Hän oli tosi väsynyt ekan syksyn. Esikoisesta en huomannut samaa. Laitoin tämän väsymyksen iän piikkiin. Jo kakkosluokalla erot olivat tasaantuneet. Molemmat ovat nyt ylioppilaita ja aloittelemassa jatko-opintojaan.

Isosiskot osaavat olla todella ilkeitä ja ikäviä. Onko tämä aisia otettu huomioon?

Vierailija
336/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Mulle kävi niin että jäin muiden jalkoihin. Mulla oli huonommat sosiaaliset taidot kuin muilla ja jouduin kiusatuksi todella helposti. Olen sitä mieltä että menin kouluun liian aikaisin. En kuitenkaan halunnut viettää eskarissa toista vuotta koska vihasin päiväkotia ja sen hoitajia. Olen kuitenkin myöhemmin elämässä pärjännyt hyvin ja lähden opiskelemaan toista amk tutkintoa.

Mulla myös synttäripäivä ensi viikolla. Koulussa pärjäsin aina oikein hyvin, lukemaan opin jo 5-vuotiaana omia aikojani. Oikeastaan ainoa negatiivinen asia joka tulee mieleen on puberteetti. Kasiluokalla oli noloa olla luokan ainoita, jotka oli vielä fyysisesti ihan pikkupoikia. Ysiluokan alkaessa kasvoi jo minullakin karvat.

M44

Vierailija
337/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun geenit on huonot, pitää yrittää kikkailla lapsilleen paremmat mahdollisuudet.

Eikö lapsi saa siinä juuri päinvastaiset mahdollisuudet, kun pääsee aloittamaan koulun vasta lähempänä 8 vuoden ikää?

Logiikka? Eiköhän se huonogeeninen nimenomaan hyödy siitä, että ehtii kehittyä vähän kauemmin ennen koulun aloitusta.

Vierailija
338/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kyllä muuta kuin nauraa tälle nykyajan kilpavarustelulle, lapsi saatettava maailmaan tammikuussa jotta olisi etulyöntiasema muihin nähden. Näköjään helppo lapsia sitten saada, kun on varaa nillittää siitä, koska.

T. Marraskuun lopulla syntynyt ja hyvin elämässä menestynyt

Vierailija
339/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minunkin ÄO:ni keskimääräistä korkeampi, kun olen syntynyt tammikuussa ja mennyt kouluun vuotta aikaisemmin? 🙄

Vierailija
340/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, ehkä ne tammikuun lapsoset on valmiita kouluun vasta vähän vanhempina.

Kouluvuosi alkaa elokuun lopussa, joten samalla luokalla olevista ne tammikuussa syntyneet voivat olla yli 11 kuukautta vanhempia kuin joulukuussa syntyneet. Siinä 7 vuoden iässä lähes 1 vuoden ikäerolla on ilman muuta etua jos sattuu olemaan vähän vanhempi, pidempi ja isompi etenkin jos on poika. Ne joulukuussa syntyneet ovat sitten aina luokan nuorimpia edellyttäen että suurin osa aloittaa koulun sinä vuonna kuin täyttää 7 vuotta. Peruskoulussa taitaa olla aika harvinaista että ketään jätettäisiin myöhemmin luokalle heikkojen suoritusten takia, joten ne tammikuussa syntyneet ovat aina niitä luokkansa vanhimpia.

Kun minä olin tammikuussa syntyneenä lukiossa ja täytin kaveriporukassa ensimmäisenä 18 vuotta, kävin hakemassa muutamalle samalla luokalla olevalle hyvällle kaverille vähän juotavaa Alkosta. Itse en välittänyt kaljasta tai viinasta tuolloin enkä myöhemminkään, mutta minulla ei ollut moraalisia ongelmia toimia hakumiehenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä