Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?
Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.
Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.
Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti tarkasteltuna sillä on merkitystä mihin vuodenaikaan syntyy. Mutta jokainen joka yhtään ymmärtää mitä tarkoittaa "tilastollisesti" ymmärtää, ettei se yksilötasolla merkkaa. Sekä alku- että loppuvuonna syntyneissä on niitä joilla on haasteita ja niitä jotka pärjää hyvin, kyse on vain todennäköisyyksistä.
Tilastoja pitäisi lisäksi avata paitsi korrelaation, myös kausaliteetin suhteen.
Niitä harvoja asioita, jotka suoraan voi johtaa syntymäajasta vuoden sisällä, on riski sairastua ms-tautiin. (Ja tässä riski on isompi keväällä syntyneillä, pienempi syksyllä syntyneillä.)
Useimmat syntymäaikaan liittyvät tilastolliset korrelaatiot saavat kausaliteettinsa pidemmän kaavan kautta.
Se on sen luokan tilastotiedettä ettei mene jakeluun kuin pienelle osalle. Jo sana "tilasto" saa monet sekaisin.
Ei sillä nyt oikeasti mitään suurtakaan merkitystä ole, mutta etu se on pienikin etu, ja se näkyy nimenomaan lapsena ja nuorena, aikuisena sitten on jo ihan sama.
Lapsena jo puolessa vuodessa tapahtuu paljon kehitystä, joka on etu juurikin koulussa ja sitten harrastuksissa. Ajokortti-iässä sitten on kurjaa, kun muut ajelee mopoilla ja myöhemmin autoilla ja käy baareissa, ja itse joulukuun lapsena pääsee vasta seuraavana vuonna touhuun mukaan.
Tämä oli jo elokuun lapsena vähän tylsää, kun kaikki kaverit sattuivat olemaan alkuvuoden lapsia ja bilettivät sen abikesän ja tuolloin olisi tietysti halunnut kulkea mukana mutta tunnollisena en lähtenyt papereita lainailemaan tmv.
Mutta sitten kun se maaginen 18v on mittarissa, vaikutus on täysi nolla. Sitäkin ennen aika pieni, joten harvalle siitä traumoja jää.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt joukukuussa.
Lapsena ala asteella se wtutti huolella.
Tuntui että alkuvuodesta syntyneet pojat oli paljon isompia, fyysisesti ja henkisesti.Yleensä et saanut synttärilahjoja/juhlia, koska "jouluhan on seuraavana päivänä niin saat sitten yhdistetyn lahjan".
Kun tulin mopoikään, sain sen vasta seuraavana kesänä koska "eihän sitä talvea vasten kannata ottaa".
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuli terassit, baarit, festarit, ensimmäinen kesä oli tylsää kun kaikki muut oli ja meni, itse et päässyt kun ikä ei riitä.
Mies 39
No onpa kauhea juttu, et päässyt ryyppäämään muiden kanssa. Jaksuhalit
Vierailija kirjoitti:
Periytyvää tyhmyyttä voi yrittää kompensoida sillä. Ei aina onnistu, jos koskaan.
Toki alkuvuonna syntynyt on motorisilta taidoiltaan lähes vuoden loppuvuonna syntyneitä edellä. Henkisesti ei välttämättä yhtään. Mun lapset oppivat lukemaan nelivuotiaina, syntyneet joulukuussa ja syyskuun lopussa.
Sekä henkisessä että motorisessa kehityksessä on isoja eroja lasten välillä, ihan riippumatta mihin aikaan vuodesta on syntynyt. Keskimäärin alkuvuodesta syntyneet ovat kypsempiä kouluun kaikin puolin, mutta tietenkin yksilöllisiä eroja on. Sillä taas ei ole juurikaan merkitystä minkään kannalta missä iässä lapsi oppii lukemaan, ne erot tasoittuvat nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntui että alkuvuodesta syntyneet pojat oli paljon isompia, fyysisesti ja henkisesti.Yleensä et saanut synttärilahjoja/juhlia, koska "jouluhan on seuraavana päivänä niin saat sitten yhdistetyn lahjan".
Kun tulin mopoikään, sain sen vasta seuraavana kesänä koska "eihän sitä talvea vasten kannata ottaa".
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tuli terassit, baarit, festarit, ensimmäinen kesä oli tylsää kun kaikki muut oli ja meni, itse et päässyt kun ikä ei riitä.
Ei sillä, että alkoholin takia, vaan onhan nuo omanlaisia siirtymäriittejä sosiaalisissa ympyröissä jotka olisi kiva kokea yhdessä. Seuravaana vuonna ne on sulle uutta, muille jokapäiväistä leipää.
Enää sillä ei ole väliä, mutta kyllä se ensimmäiset 20 vuotta harmitti.
Mies 39
Samat kokemukset minulla aikoinaan.
Onneksi oli väärennetyt paperit, että edes baariin pääsi muiden mukana...
Itse olen syntynyt lokakuun lopulla ja olin koulussa aina se pienin ja hennoin ja jäin kaikessa urheilussa aina jälkeen. Siitä syntyi aikamoinen suoranainen viha liikuntaa kohtaan, joka nyt seuraa keski-iässä kunnon heikentyessä vaikka varsinaista paino-ongelmaa nyt ei olekaan.
Kauheat defenssit päällä näillä loppuvuoden lasten vanhemmilla :D ei kukaan ole väittänyt että juuri ne teidän kullannuppunne olisivat jotenkin huonompia kuin alkuvuodesta syntyneet. Se että loppuvuodesta syntyneillä on useammin haasteita, ei tarkoita että kaikilla olisi. Tai että alkuvuodesta syntyneillä ei olisi haasteita. On niitä. Kieltämättä pidän itsekin vähän yli menevänä kontrollointina sitä, jos yritetään hirveän tarkkaan optimoida lapsen syntymäaika, koska kaikkea voi kuitenkin sattua, mutta tavallaan ymmärrän toiveen että lapsi saisi olla lapsi himpun pidempään, jos syntyy alkuvuodesta.
Suosittelen
Syntymäkuukausi vaikuttaa merkittävästi
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen
Syntymäkuukausi vaikuttaa merkittävästi
kohdassa 10:50 mm. menestyneiden urheilijoiden syntymäpäiviä
Halusin itse keväällä lapset, koska se oli helpointa raskaus- ja vauvavaiheessa.
Alkuvuonna syntyminen käynnistää itseään toteuttavan kehän
Alkuvuonna syntyneet valitaan kehittyneempinä ja heille annetaan enemmän mahdollisuuksia
pikku hiljaa heistä tulee parempia kuin muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 39
No onpa kauhea juttu, et päässyt ryyppäämään muiden kanssa. Jaksuhalit
No onhan se nyt ikävää, kun ei pääse kokemaan sitä mitä muut. Mikä sinä olet moralisoimaan normaaliin elämään kuuluvaa riittiä? Nämä raittiuspaasaajat kyllä ottaa aivoon.
Olen syntynyt syyskuussa ja oli 6 kun menin ekaluokalle. Täytin sitten vasta öhemmin 7.
Molemmat lapseni on syntyneet elokuussa.
Itse olen suorittanut kouluni hyvin arvosanoin ja opiskellut kohtuullisen pitkälle. Lapset seuraavat perässä.
Varsinkin nuorempi eli tyttö on paljon fiksumpi kuin minä hänen iässään. Pitkälle menee se on varmaa.
Siinä mielessä tietysti alkuvuodesta syntyminen on etu kun ei tarvitse kuumia kesäviikkoja kulkea ison mahan kanssa. Molemmat lapseni on oleet suht. isoja synytessään; poika 3880 grammaa ja 53 cm pitkä, tyttö 3993 grammaa ja 51 cm. Pitkiksi kasvaneet molemmat.
Meillä esikoinen on tammikuun lapsi ja keskimmäinen joulukuun lapsi. Molemmat osasivat lukea kouluun mennessä. Joulukuiselle koulun aloitus oli tosi rankkaa. Hän oli tosi väsynyt ekan syksyn. Esikoisesta en huomannut samaa. Laitoin tämän väsymyksen iän piikkiin. Jo kakkosluokalla erot olivat tasaantuneet. Molemmat ovat nyt ylioppilaita ja aloittelemassa jatko-opintojaan.
Synnyttäjänä olisin mieluiten synnyttänyt joskus toukokuussa, mutta niin vain on lapsia syntynyt sekä alku että loppuvuoteen. Loppuvuonna syntyneet ovat juurikin olleet liikunnassa lahjakkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt syyskuussa ja oli 6 kun menin ekaluokalle. Täytin sitten vasta öhemmin 7.
Molemmat lapseni on syntyneet elokuussa.
Itse olen suorittanut kouluni hyvin arvosanoin ja opiskellut kohtuullisen pitkälle. Lapset seuraavat perässä.
Varsinkin nuorempi eli tyttö on paljon fiksumpi kuin minä hänen iässään. Pitkälle menee se on varmaa.
Siinä mielessä tietysti alkuvuodesta syntyminen on etu kun ei tarvitse kuumia kesäviikkoja kulkea ison mahan kanssa. Molemmat lapseni on oleet suht. isoja synytessään; poika 3880 grammaa ja 53 cm pitkä, tyttö 3993 grammaa ja 51 cm. Pitkiksi kasvaneet molemmat.
Hieno juttu.
Se e silti muuta sitä, että alkuvuodesta syntyminen antaa lapsille etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periytyvää tyhmyyttä voi yrittää kompensoida sillä. Ei aina onnistu, jos koskaan.
Toki alkuvuonna syntynyt on motorisilta taidoiltaan lähes vuoden loppuvuonna syntyneitä edellä. Henkisesti ei välttämättä yhtään. Mun lapset oppivat lukemaan nelivuotiaina, syntyneet joulukuussa ja syyskuun lopussa.
Sekä henkisessä että motorisessa kehityksessä on isoja eroja lasten välillä, ihan riippumatta mihin aikaan vuodesta on syntynyt. Keskimäärin alkuvuodesta syntyneet ovat kypsempiä kouluun kaikin puolin, mutta tietenkin yksilöllisiä eroja on. Sillä taas ei ole juurikaan merkitystä minkään kannalta missä iässä lapsi oppii lukemaan, ne erot tasoittuvat nopeasti.
Mitkä asiat ovat niitä tärkeitä koulukypsyyden kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjänä olisin mieluiten synnyttänyt joskus toukokuussa, mutta niin vain on lapsia syntynyt sekä alku että loppuvuoteen. Loppuvuonna syntyneet ovat juurikin olleet liikunnassa lahjakkaampia.
Okei,
Yhteiskunta ja koululaitos mittaa osaamista kalenterivuoden sisällä.
Tammikuun lapsi saa tehdä samoja koulutehtäviä/kokeita/pääsykokeita vuoden kypsemmillä aivoilla. Joten menestyy paremmin arvostelussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen on tammikuun lapsi ja keskimmäinen joulukuun lapsi. Molemmat osasivat lukea kouluun mennessä. Joulukuiselle koulun aloitus oli tosi rankkaa. Hän oli tosi väsynyt ekan syksyn. Esikoisesta en huomannut samaa. Laitoin tämän väsymyksen iän piikkiin. Jo kakkosluokalla erot olivat tasaantuneet. Molemmat ovat nyt ylioppilaita ja aloittelemassa jatko-opintojaan.
Tohtoriopintoja?
Tammikuu kaikkein synkin ja lohduttomin kuukausi. Siihen vielä synnytys. AJ kauheeeeta miten mustaa.