Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?

Vierailija
27.01.2022 |

Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.

Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.

Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?

Kommentit (368)

Vierailija
281/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi kääntää toisinpäin. Loppuvuonna syntymisessä ei ole mitään hyvää/hyötyä. Ajokortit, baarit ja kaikki muutkin missä ikää katsotaan hyötyy alkuvuodesta syntynyneet.

Vierailija
282/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti tarkasteltuna sillä on merkitystä mihin vuodenaikaan syntyy. Mutta jokainen joka yhtään ymmärtää mitä tarkoittaa "tilastollisesti" ymmärtää, ettei se yksilötasolla merkkaa. Sekä alku- että loppuvuonna syntyneissä on niitä joilla on haasteita ja niitä jotka pärjää hyvin, kyse on vain todennäköisyyksistä.

Tilastoja pitäisi lisäksi avata paitsi korrelaation, myös kausaliteetin suhteen.

Niitä harvoja asioita, jotka suoraan voi johtaa syntymäajasta vuoden sisällä, on riski sairastua ms-tautiin. (Ja tässä riski on isompi keväällä syntyneillä, pienempi syksyllä syntyneillä.)

Useimmat syntymäaikaan liittyvät tilastolliset korrelaatiot saavat kausaliteettinsa pidemmän kaavan kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett sätt att bortförklara första Maj pipperierna?

Vierailija
284/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tullut mielen lapsia suunnitellessa että tämäkin asia olisi pitänyt etukäteen valmistella. Olimme iloisia että saimme ylipäätään lapsia, nämä syys- ja marraskuussa syntyneet. Mitään viiveitä en ole huomannut oppimisessa tähän saakka. Ehkä nämä on kuitenkin aika yksilöllisiä asioista ja ympäristökin vaikuttaa siihen miten ja missä tahdissa joku oppii vs. toinen ei. Onko kotona ja koulussa tukea saatavilla. Isot hälyiset luokat jossa opettajat tuskin oppilaitaan tuntee vai pienemmän paikkakunnan rauhallisempi koululuokka jossa oppilaalle on mahdollista antaa aikaa kypsyä enempi luonnollisessa tahdissaan. Meillä ainakin nousi vanhemman lapsen oppimistulokset kun muutimme pienemmälle paikkakunnalle, lapsikin kiitteli että nyt on opiskelurauhaa paremmin ja opettajankin on oppinut tuntemaan edes vähän. 

Tietysti on erikseen sitten nämä ns. valmentaja vanhemmat jotka jo ennen synnytyslaitosta on suunnitellut oman lapsensa koulu ja harrastuspolut valmiiksi. Siellä se alkuvuoden lapsi on varmaan myös tärkeä saada em. syistä, voisin kuvitella. 

Vierailija
285/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnyt tänään ja 3 viikon kuluttua vuosi vaihtuu, niin kaikki olettaa, että olet vuoden ikäinen vuonna -23 kun olet syntynyt -22, tämä matemaattinen virhe ärsyttää ja siksi paras kuu syntyä on tammikuu.

Vierailija
286/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha ei oo maksimikoossa kesällä, melko hiostava tunne.

Vierailija
287/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilussa on tutkittu että tilastollisesti alkuvuodesta syntyneitä on eniten huippu-urheilussa ammattilaisena, jotain pientä eroa ei mitään massiivista jos oikein muistan.

Vierailija
288/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille tämä on hyvä juttu siksi, että lapsi ei ole sitten niin kovin pieni mennessään päiväkotiin. Minulla ja miehelläni ei ole mahdollisuutta olla töistä pois kovin pitkään, ja siksi jouduimme laittamaan esikoisemme (syyslapsen) tarhaan elokuussa alle vuoden ikäisenä. Se tuntui minusta pahalta, mutta elokuu oli ainoa mahdollinen aloitusajankohta. Ei ollut toivoakaan, että tyttö olisi mahtunut yhteenkään alueemme päiväkodeista keskellä vuotta. Yritämme tähdätä toisen lapsen syntymän alkuvuoteen tai kevääseen, jotta hän olisi sitten elokuussa jo reilun vuoden. Tietenkään tämä ei välttämättä toteudu, eikä se mikään maailmanloppu ole.

Vierailija
289/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen kehityksessä se melkein vuosi tekee jo todella ison eron. Toki lapsissa on yksilöllisiä eroja, mutta alkuvuodesta syntyminen antaa keskimäärin sekä tilastollisesti etumatkaa. 

Vierailija
290/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntymään ajastetusti tammikuussa ja sitten seitsemästä vuodesta eteenpäin huutamaan opettajalle, että meidän piltille pitää antaa kymppi kaikista aineista ja se käyttäytyy aina kuin enkeli.

Muuten haastan kaikki tuutit täyteen valituksia, oikaisuvaatimuksia ja haasteita, kun ajastetusti synnytetty lapsi ei täytä vanhempien asettamia kriteereitä.

Vierailija
291/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä Juhannuksen kahta puolen nussitaan eniten. Lapsia syntyy eniten maaliskuussa. Silloin pannaan kuin panettaa. Kuka sitä siinä vaiheessa miettii milloin mahdollinen lapsi syntyy?

Vierailija
292/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani ovat molemmat syntyneet joulukuussa ja ihan hyvin ovat tässä elämässä pärjänneet. Äitini oli jopa isosiskonsa kanssa samalla luokalla. Isosisko oli vuoden vanhempi mutta ujompi ja arempi vähän kaikessa. Äitini on ollut sisukas joulukuinen.

Mutta pienillä lapsilla varmasti korostuu jos ryhmässä on tammikuussa ja joulukuussa syntyneitä. Välissä on 11 tai jopa melkein 12 kuukautta kasvua, kehittymistä ja oppimista asioissa. Jos on terävä niin ei haittaa. Jos on hidas oppija niin joku varmaan suositteleekin loppuvuodesta syntynyttä aloittamaan koulun myöhemmin. Mun lokakuun lopulla syntynyt puoliso on aloittanut koulunsa vuotta myöhemmin.

293/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, ehkä ne tammikuun lapsoset on valmiita kouluun vasta vähän vanhempina.

Näinhän se on. Ihan omituinen aika syntyä alkuvuonna. Joulun alla paras. Jouskari.

Vierailija
294/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen syntynyt joulukuun 28 päivä ja kun menin kouluun, niin ihmiset surkuttelivat, että miten mahdan pärjätä siellä ja eikö olisi parempi, että menen kouluun vasta vuoden päästä. No, minä olin heti alusta alkaen yksi parhaista oppilaista luokallani ja olin esimerkiksi ensimmäinen, joka oppi lukemaan. Serkkuni taas syntyi vain muutama päivä minun jälkeeni, tammikuun 4 päivä seuraavana vuonna kun minä synnyin. Hän meni sitten kouluun ollessaan 7-vuotias, mutta hänellä se takkusi alusta alkaen ja hänen kohdallaan ilmeisesti mietitty vakavasti, että pitäisikö hänet ottaa koulusta vielä kotiin vuodeksi kypsymään niin, että hän menisikin sinne takaisin vasta 8½-vuotiaana. Niin ei tehty, mutta hän joutui sitten kolmannella luokalla erityiskouluun.

Vierailija
295/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa varsinkin skorpparit syntyy silloin kuin ilmapiiri on synkimmillään: pimeää ja muutoinkin ankeaa, eikä usein vielä edes lunta vähän valoisuutta tuomaan. Tuota he kantavat sitten taakkana lopun ikäänsä, jotkut enemmän, jotkut vähemmän? 

Alkuvuodesta syntyvät pääsevät heti mukaan positiiviseen svengiin, kun pimeyden ydin on taas kerran ajallisesti takanapäin.

Vierailija
296/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras varmaan olisi joulukuun loppu, muuten joutuu lapsi kaikenlaisten yksinkertaisten joukkoon. Tai joutuu muutenkin mutta paras olla nuorin koska muut lapsellisempia, ottaen huomioon nykykylttyyri jossa vanhemmat tuijottaa kännyä eikä viiti lasta opettaa. Liian myöhään koulun aloittavat. Jos pari vuotta aiemmin alkaisi olisi pari vuotta aiemmin loppukin.

Vierailija
297/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse olen syntynyt joulukuun 28 päivä ja kun menin kouluun, niin ihmiset surkuttelivat, että miten mahdan pärjätä siellä ja eikö olisi parempi, että menen kouluun vasta vuoden päästä. No, minä olin heti alusta alkaen yksi parhaista oppilaista luokallani ja olin esimerkiksi ensimmäinen, joka oppi lukemaan. Serkkuni taas syntyi vain muutama päivä minun jälkeeni, tammikuun 4 päivä seuraavana vuonna kun minä synnyin. Hän meni sitten kouluun ollessaan 7-vuotias, mutta hänellä se takkusi alusta alkaen ja hänen kohdallaan ilmeisesti mietitty vakavasti, että pitäisikö hänet ottaa koulusta vielä kotiin vuodeksi kypsymään niin, että hän menisikin sinne takaisin vasta 8½-vuotiaana. Niin ei tehty, mutta hän joutui sitten kolmannella luokalla erityiskouluun.

Onko oikeasti kouluja joissa ei osata lukea ennen sinne menoa?

Vierailija
298/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse syntynyt tammikuun ekalla viikolla ja paras kaverini joulun pyhinä. Ihan samantasoisia olimme aina koulussa, omat vahvuutensa ja heikkoutensa kummallakin.

Vierailija
299/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti kouluja joissa ei osata lukea ennen sinne menoa?

Esitätkö vain tyhmää vai etkö oikeasti tiedä etteivät kaikki osaa lukea kouluun mennessään?

Vierailija
300/368 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia taitoja ei todellakaan opi päiväkodissa tai muussa isossa kiireisessä ryhmässä, päinvastoin. Tai onhan se toki mahdollista, jos sosiaalisilla taidoilla tarkoitetaan kyynärpäätaktiikoiden hallintaa yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi