Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset

Vierailija
27.01.2022 |

Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".

Kommentit (2993)

Vierailija
1761/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hinasin likan kämpille ja paidan kun sain pois ja olin avaamassa rintaliivejä huomasin fritsut tisseissä, likka sanoi että ei kai tää  haittaa, no ei haitannut kun pillua piti saada nopeaan ja useaan kertaan taisin kysyäkkin ettei ole kuin 5 kortsua ei kai se haittaa

🤭

Vierailija
1762/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit laittoi Meidän paikalle pysäköineelle "maksumääräyksen" Jouduttiin mekin maksamaan paikasta vuokraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäremme oli pienenä todella allerginen kananmunalle. Asiasta kerrottiin varmaan jo liikaakin..

Menimme vanhempieni luo ja äitini oli jälleen tehnyt jotain marengin tapaista. Eipä huomannut kertoa sitä kun antoi tytölle joka tietenkin halusi makeaa. Itse olin isäni kanssa katsomassa jotain toisessa huoneessa. Tyttö tulee paikalle ja meinaa tukehtua. Äitini vain että ei kait se nyt tuosta voi tukehtua, sehän on niin pehmeää.

Todella kiireellä sairaalaan.

Ei mennyt kuin muutama kuukausi ja sama tilanne. Oli tehnyt pashaa jossa raakaa valkuaista.

Ihmettelee edelleen miten se voi muka haitata jos siedättää lasta.

Näitä tapauksia riittää! Tuttavan lapsella paha maitoallergia, ja mummu ihan vahingossa vähän nyt kaataa tavallista maitoa, kun se soijamaito on niin pahaa ja kallista. Sairaalaan kaasu pohjassa.  Ja seuraavalla kerralla kyläillessä mummu kysyy, että voiko antaa vähän kermavaahtoa lapsen kakun päälle. Mistä näitä sikiää?? Vielä ihan muuten "normaali", työssäkäyvä mummu kyseessä. 

En kyllä väittäis näit kumpaakaa mummoa normaaliksi. Miettisin kyllä äitinä kannattaako viedä lapsia sinne enää. 'Vahingossa' saattais lähteä lapselta henki.

Vierailija
1764/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin vastaanotolla puhelin soi. Lääkäri vastasi ja alkoi kertoilla laveasti toisen potilaan sairaustietoja. Aikansa puhuttuaan totesi puhelimeen, että ei tässä mikään kiire ole, asiakas tuossa istuu, mutta ei häntä näytä haittaavan. Kyllä haittasi, oli kiire töihin. Mun asia hoidettiin sitten miten kuten parissa minuutissa.

Vierailija
1765/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin isovanhemmille ei vaan mene alkeelliset ja yksinkertaiset tosiasiat perille. Ratkaisu on, että nämä vastuuttomat ja välinpitämättömät isovanhemmat eivät hoida lapsia. Lasta ei jätetä isovanhemman seuraan ilman lapsen vanhemman valvontaa.

Lasta pitää valvoa! Suomessa jo lastensuojelulaki velvoittaa vanhemmat huolehtimaan lapsistaan. Jos vanhempi ei huolehdi lapsestaan hänen ikänsä vaatimalla tavalla, niin kyseessä on lapsen heitteillejättö.

1) Ruoka-aineallergiselle lapselle EI saa antaa ruokia, jotka on lapselta kielletty. Lapselle voi tulla ihottumaa tai suolisto-oireita kuten oksentelua ja ripulia. Pahimmassa tapauksessa lapselle voi tulla ruoka-aineen aiheuttama anafylaktinen reaktio. Anafylaksia on äkillinen yliherkkyysreaktio, joka voi olla jopa hengenvaarallinen lapselle.

2) Pientä lasta EI jätetä valvomatta ulos kuten 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla tehtiin. Lapsi voi loukata itsensä, joutua tapaturmaan, karata pihasta ajotielle tai hukkua matalaankin veteen (vesitynnyri, vesiallas, oja, puro jne.). Jos vettä on 20 senttimetriä, niin se riittää jo aiheuttamaan pienen lapsen hukkumisen.

3) Uimataidotonta lasta EI laiteta yksin veteen. Uimataidotonta lasta vahditaan vedessä lapsen vieressä. Ei siis juoruta rannalla 20-50 metrin päässä vesistöstä tai altaasta. Kesällä näkee valitettavasti tilanteita, että uimataidoton lapsi on isovanhemman mukana uimarannalla ja isovanhempi ei valvo lasta. Isovanhempi ei ole vedessä, vaan kököttää kuin tatti rannalla. Uimataidoton lapsi on vedessä ilman valvontaa, usein uimarenkaansa kanssa. Miten yksinkertainen ihminen jättää uimataidottoman lapsen yksin veteen?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäremme oli pienenä todella allerginen kananmunalle. Asiasta kerrottiin varmaan jo liikaakin..

Menimme vanhempieni luo ja äitini oli jälleen tehnyt jotain marengin tapaista. Eipä huomannut kertoa sitä kun antoi tytölle joka tietenkin halusi makeaa. Itse olin isäni kanssa katsomassa jotain toisessa huoneessa. Tyttö tulee paikalle ja meinaa tukehtua. Äitini vain että ei kait se nyt tuosta voi tukehtua, sehän on niin pehmeää.

Todella kiireellä sairaalaan.

Ei mennyt kuin muutama kuukausi ja sama tilanne. Oli tehnyt pashaa jossa raakaa valkuaista.

Ihmettelee edelleen miten se voi muka haitata jos siedättää lasta.

Näitä tapauksia riittää! Tuttavan lapsella paha maitoallergia, ja mummu ihan vahingossa vähän nyt kaataa tavallista maitoa, kun se soijamaito on niin pahaa ja kallista. Sairaalaan kaasu pohjassa.  Ja seuraavalla kerralla kyläillessä mummu kysyy, että voiko antaa vähän kermavaahtoa lapsen kakun päälle. Mistä näitä sikiää?? Vielä ihan muuten "normaali", työssäkäyvä mummu kyseessä. 

Vierailija
1766/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli kutsunut siskonsa miehineen mökille viikonlopuksi. Pariskunta tuli sovittuna aikana ja kovasti myhäillen, että heillä on yllätys. Vartin päästä pihaan oli ajanut heidän poikansa koko perhe ja koirat mukana ja sisko oli todennut, että kutsuivat pojan perheineen mukaan, että saavat nauttia mökkeilystä ja ei varmasti haittaa.

Yöpymispaikkoja ei ollut kaikille ja äitini ei ollut varannut ruokaa kuin kolmelle hengelle, joten vähän haittasi.

Miten yöpymiset ja ruokailut sitten järjestettiin?

Pojan perhe nukkui autoissa paitsi pienin lapsista mummonsa ja vaarinsa kanssa samassa huoneessa lattialla. Grillattavia lihoja puolitettiin ja keitettiin riisiä, kun uusia perunoita ei olisi riittänyt kaikille ja muuta vastaavaa. Seuraavana aamuna yllätysvieraat olivat todenneet, että lähtevät kuitenkin kotiin. Selvästi haittasi heitäkin loppujen lopuksi.

Aivan mahtavaa, että perhe pienten lasten ja koirien kera lähtee lokkeilemaan jonkun mökille kutsumatta ja ilman ruokaa - oletan etteivät olleet varanneet syötävää edes omille kersoilleen?

Jotain oli ollut mukana, mutta olivat kuvitelleet vanhempiensa takia olleensa kutsuttuja ja eivät olleet osanneet varautua. Serkkuni oli myöhemmin soittanut äidilleni ja pahoitellut vanhempiensa omatoimisuutta. Sitä en tiedä, miksi tilanteen ymmärrettyään eivät lähteneet johonkin hotelliin yöksi.

Mun äiti teki joskus tuollaisen p a s k a tempun. Kutsui minut ja perheeni mökilleen toiselle puolelle suomea viikoksi. Ei meillä todellakaan olisi ollut varaa lähteä ja tämän tein selväksi.

Suostuin kun luulin sen puheista päätellen olevan tärkeää ja äitini vakuutteli ettei se ole ongelma. Ruokaa on ym. Ja koska heidän mökkiinsä ei mahdu niin voimme nukkua veljensä kotipihalla "kopissa" joka sijaitsi lähistöllä.

Päästiin perille vasta yömyöhään. Koppi oli kylmä ja talonväki nukkumassa.

Hävetti ja suututti kun tajusin ettei meitä oltu edes osattu odottaa. Mentiin kylmään koppiin nukkumaan lasten kanssa. Minä itkin melkein koko yön. Lapset koitin pitää lämpiminä.

Todellakin oltais menty hotelliin ja sieltä kotiin, jos se olisi ollut mahdollista.

Aamulla äitini "ihmetteli" miksi me ei oltu menty pyytämään lämmitystä päälle.

Lokkeiltiin koko viikko siellä veljensä kotona koska ei oltu edes sinne äitini mökille ja ruokapöytään tervetulleita.

Mulla oli koko ajan jokin kieltoreaktio päällä joka esti lähtemästä kotiin. Eihän mun äiti sellaista tekisi.. Ehkä minussa on jotakin vialla kun kuvittelen tällaista.

Olin unohtanut kokonaan kuinka lapsena ahdisti kaikki kyläilyt äidin kanssa. Pahimmiillaan istuttiin nälkäisinä pöydässä katsellen kuinka muut syövät.

Olimme oppineet ettei saa ottaa ilman lupaa ja ettei "kerjääminenkään" ole sopivaa.

Isäntäväki saattoi ihmetellä ääneen kun lapsille ei maistunut mikään ja siinä vaiheessa meinas tulla itku.

Juu, tollasta se oli luterilaisessa Suomessa ennen ja se vaikuttaa vieläkin tietyssä sukupolvessa.

Vierailija
1767/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tvi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli juorunnut yhtä arkaa henk. koht. asiaani, josta hänelle avauduin, kun luulin, että voin luottaa. Olin siis menossa hänen luo, kun kuulin eteisessä, että hän puhuu tästä asiasta puhelimessa. Tottakai hermostuin ja olin todella hämmentynyt ja hän vaan kohautti olkiaan "ei kai se nyt mitään haittaa, Tuulalle vaan kerroin". Päätin, etten kerro hänelle enää tällaista, kun juoruaa ne eteenpäin. Olen aina tiennyt, että hän on kova juoruamaan, mutta en voinut uskoa, että hän oman aikuisen tyttärensä henkilökohtaisia ja arkoja asioita kertoilisi jollekin "Tuulalle"...

Tämä voisi olla mun kirjoittamani, omalla äidillä sama taipumus. Vuosia sitten opin, ettei äidille pidä kertoa mitään, mitä ei olisi valmis sanomalehden etusivulla mainostamaan.

Mulla sama. Luottamus meni sen siliän tien, eikä palautunut koskaan enää.  

Luottamus äitiin meni siinä vaiheessa, kun oivalsin, että hän koulussa ollessani lukee päiväkirjaani, ja sopivassa tilaisuudessa heittää niin sanotusti tiskirätin kasvoilleni hyvin ivallisella äänensävyllä, esim,. "Jaa, kattoko se sua tänään pitkään?" En sittemmin puhunut hänelle mitään tärkeinä pitämiäni asioita, ja tytär-äiti -suhde meni piloille, eikä se ikinä muuksi muutukaan. Pilalla mikä pilalla.

Uskomatonta, että kukaan äiti haluaisi noin pilata luottamuksen lapseensa. :(

En koskaan voisi tehdä noin.

Kuinkahan yleistä on, että vanhempi lukee lapsensa päiväkirjoja, kirjeitä jne? Mulla sama kokemus: äiti penkoi kaappejani ja laatikoitani, ja ilmeisesti myös luki tekeillä olevia kirjeitäni kavereille, saamiani kirjeitä jne. Nämä tuli esille muussa yhteydessä: "Sille ja sillekin olit kirjeessäsi niin rumasti minusta kirjoittanut!" 

Ihan kuin omia muistojaan lukisi. Mun päiväkirjat tutkittiin, kaikki pengottiin, naureskeltiin. Muistan kun joskus 10-vuotiaana tajusin, että hän ei näe mun ajatuksiani. Se vähän rauhoitti. Olin itse n 50-vuotias, kun mutsi antoi mulle takaisin multa pöllimänsä päiväkirjan. Silloin itkin. Luin sen verran, että siinä olin ihmetellyt mihin mä voisin mennä, kun mutsi käski mun häipyä himasta. Olin 12-vuotias ja maalla asuttiin. Sitä julmuutta on vaikea sulattaa.

Meillä loppui se kotoa heittämisellä uhkailu, kun sanoin, että lähtisin heti, jos olisi joku muu paikka minne mennä. Tätä sitten äiti muisteli myöhemmin itku silmässä.

Vierailija
1768/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penile kirjoitti:

Jos joku kysyy haittaako? Niin jos asia haittaa niin pitää vaan kertoa että haittaa, jos vastaa että ei haittaa niin turha sitä on jälkeenpäin vinkua ja valittaa.. Ihme logiikkaa, itse kerron kyllä heti ja suoraan jos joku asia haittaa tai ei mene kunnolla. Ihme nössöilyä taasen..

Tämä on tullut eteen yllättävän usein vielä nykyäänkin autoillessa. Jotkut tutut ja etenkin heidän kyytiini tulleet tuttunsa, kaivavat heti sisällle autoon päästyään röökit esiin heittäen "kai täällä autossa voi polttaa, ei sua häiritse?". Vastaan aina että ei tietenkään voi sisällä autossa röökiä poltella, ja tottakai häiritsee! Yksikin kaveri aina ihmetteli röökaajia, että voivat ulkona kyytiä odotella ilman polttamista, mutta heti kun sisälle auton kyytiin pääsevät niin röökit kaivetaan esiin.                   

Ihan yhtä paljon haittaa ne tupakoitsijat, jotka polttavat ulkona, ottavat viimeisen henkäyksen ja sitten autoon päästyään puhaltavat savut ulos. Pienessä tilassa se haju on ihan hirveä.

Vierailija
1769/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kylässä kaveripariskunnan luona. Emäntä siinä sitten hyppää isännän syliin ja alkavat touhuamaan. Toteaa vielä, että ei sitä minun nimi haittaa. No öö haittasi, tuntui todella oudolta katsoa kun alkavat harrastamaan sitä itseään. Totesin, että minun pitääkin tästä lähteä

Vierailija
1770/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän terassilla ole Kukaan vieras Eikä tuttu tupakoinut, varmaan siksi etten minäkään tupakoi.

Vierailija
1771/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin vastaanotolla puhelin soi. Lääkäri vastasi ja alkoi kertoilla laveasti toisen potilaan sairaustietoja. Aikansa puhuttuaan totesi puhelimeen, että ei tässä mikään kiire ole, asiakas tuossa istuu, mutta ei häntä näytä haittaavan. Kyllä haittasi, oli kiire töihin. Mun asia hoidettiin sitten miten kuten parissa minuutissa.

Perus. Lääkäreissä on näitä, joille tekisi hyvää saada muutama aiheeton huomautus Avilta ja vaikka Valviraltakin.

Vierailija
1772/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää hissien käyttäjät, joilla on terveet jalat eikä ylimääräisiä pyöriä vedettävänään tai työnnettävään, ovat niitä "ei kai tää nyt haittaa" tyyppejä, jotka eivät pysty samaistumaan, ennen kuin ovat itse sellaisessa asemassa, että olisi joskus kiva päästä liikkumaan kerroksien välissä, kun EI VOI oikeasti valita niitä portaita. 

Suosikaa siis edes hyötyliikunnan edestä portaita ja jättäkää ne hissit heille, jotka niitä välttämättömästi tarvitsevat, etenkin vilkasliikenteisillä paikoilla, kun ne hissit tuntuu koko ajan olevan varattuina (koska hupiajelijat). 

Tämä on todella yksi esteettömyyden haasteista, että useat ihmiset eivät välitä nähdä  silloinkaan nenäänsä pidemmälle, vaikka sen heille selittäisikin "mullakin on oikeus".

Alapeukuista päätellen täällä on useita sellaisia, jotka uskoo näiden näkymättömien tuki- ja liikuntaelinvaivojen nuorilla ihmisillä olevan hirveän yleisiä. Eikä muka olisi olemassa sellaisia, jotka nyt vain ihan huvikseen ottaa hissin liikkuakseen yhden kerroksen välin.

Tietenkin hissiä saavat käyttää kaikki, mutta vähän tilannetajua toivoisin: Jos hissiä odottaa selkeästi sellainen ihminen, joka kulkee pyörillä, keppien kanssa tai muuten hankalasti, niin tietenkin hän saa mennä ensin. Ei tulisi mieleenkään viedä hissiä sellaiselta, mutta osa ei vain välitä.

Miksi ihmeessä? Siis tietty terveet päästävät tarvitsevat ensin, mutta minusta esim ei näy päällepäin että en pääse alas portaita kun polveen sattuu aivan kamalasti. Olen hyväkuntoinen ja urheilullinen ja mielelläni kuljen portaita ylös mutta alas ei onnistu. Miksi pitäisi päästää joku muu ensin vain siksi että heistä vamma tmv näkyy päällepäin?

Kyllä meitä on paljon joista ei päälle tällaiset kivut näy.

Eli koska on vamma, on päästävä ensin? Ei siis siksi, että on ensin paikalla vaan siksi, että On Kuka On?

Vierailija
1773/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri tarjoutui itse kyydittämään minua jonnekin ja pisti sitten autossa tupakiksi "tää ei varmaan haittaa".

Olin raskaana, ja kaveri sen tiesi, että kyllä vaan haittasi.

Vierailija
1774/2993 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupasin korjata työkaverin trikooneuleesta silmäpaon. Hän toi seuraavana päivänä muovikassillisen perheensä vaatteita, jotka ajatteli saavansa korjatuiksi siinä samalla. Saatteeksi hän sanoi, että nämä hänen miehensä vaatteet ovat pesemättä, koska hän pesisi ne vasta sitten, kun ne on korjattu. Kyllä haittasi.

Korjasitko kuitenkin?

Korjasin toki. En halunnut kaverin nolostuvan siitä, että yritti venytellä avuliaisuuteni rajoja. Ja olisihan hän pettynytkin, kun oli jo ilostunut siitä, että rikkinäisille vaatteille löytyi ilmainen korjaaja. Meillä tyhmänkilteillä on ihan oma logiikkamme, jota käyttävät hyväkseen muut kuin me itse.

Noihin aikoihin "ei" alkoi hivuttautua sanavarastooni. Samaa tahtia tuttavapiirini alkoi kaventua. Tuokin kaveri yritti vielä muutaman kerran, mutta kun ei onnistunut, oltiin enää työkavereita. Nyt ei vuosiin ole oltu tekemisissä.

Tuo henkilö oli hyväksikäyttäjä ei kaveri. Älkää ihmiset olko liian kilttejä ja älkää suostuko kaikenlaisiin pyyntöihin. Ilmaiset palvelut kyllä kelpaa ja kysyjiä riittää.

Vierailija
1775/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli kutsunut siskonsa miehineen mökille viikonlopuksi. Pariskunta tuli sovittuna aikana ja kovasti myhäillen, että heillä on yllätys. Vartin päästä pihaan oli ajanut heidän poikansa koko perhe ja koirat mukana ja sisko oli todennut, että kutsuivat pojan perheineen mukaan, että saavat nauttia mökkeilystä ja ei varmasti haittaa.

Yöpymispaikkoja ei ollut kaikille ja äitini ei ollut varannut ruokaa kuin kolmelle hengelle, joten vähän haittasi.

Miten yöpymiset ja ruokailut sitten järjestettiin?

Pojan perhe nukkui autoissa paitsi pienin lapsista mummonsa ja vaarinsa kanssa samassa huoneessa lattialla. Grillattavia lihoja puolitettiin ja keitettiin riisiä, kun uusia perunoita ei olisi riittänyt kaikille ja muuta vastaavaa. Seuraavana aamuna yllätysvieraat olivat todenneet, että lähtevät kuitenkin kotiin. Selvästi haittasi heitäkin loppujen lopuksi.

Lapsena kävi vähän kuin noin. Oltiin mökillä ja sinne tuli joku sukulainen laumansa kanssa. Ei niitä voinut yön selkäänkään ajaa joten ruokaa jatkettiin. Olivat pettyneitä joten häipyivät seuraava päivänä. Meille jäi vaan tyhjät kaapit kun kaikki vararuokakin (pottumuusijauheet, riisit, makaroonit ja purkkihernekeitot) oli syöty. Sitten vaan fillareilla kauppaan. Onneksi kauppias myi vaikka kauppa oli kiinni.

Mä olin just ripille päässyt, kun oltiin mökillä. Muistan, kun äiti laski ruokaa ja sanoi nyt ei tarvi 2 päivään käydä kaupasssa.

Ei kun yllätysvieraita tullut autolastillinen. Olivat hetken olleet ja isäntä alkoi kysymään ruokaa.

Tää perhe oli ollut kova pummailemaan ja äiti oli jälkikäteen kiroillut.

Mä olin isännälle sanonut missä on kylän grilli ja lapsille sanoin sieltä saa tosi hyviä hampurilaisia. Lapset alkoivat pomppimaan innoissaan mennään grillille. Isä alkoi toppuuttekemaan kyllä meille kelpaa ihan tavallinen kotiruokakin. Olin kysynyt mitä toit mukanasi. Kauppa on tänään auki, sitten vasta 2 päivän päästä. Meillä on ruokaa omalle perheelle, ei kuokkavieraille.

Perheen äiti alkoi viemään perhettä grillille ja isäntä huusi tuomme teille sitten laskun.

Sen muistan kuitti summasta tuli pöydälle ja joku oli sanonut noin paljon käytitte rahaa, ettekä meille tuoneet mitään.

Halusivat jäädä yöksi ja mä olin näyttänyt aittaa, joka ei ollut siisti. Isäntä ehdotti nukkuvat jossain ja lapset mun huoneessa ja mä voisin nukkua saunatuvalla. Muistan vieläkin, kun sanoin miksi mun pitäisi antaa mun sänky. Annatko sinä ikinä sänkyä vieraille ?

En muista mitä sitten tapahtui. Luult lähtivät kotiin. N 10 v tämän jälkeen olin kylässä vanhemmilla, kun he tulivat sinne. Tämä isäntä aloitti muistelun, kun minä määräsin heidät grillille. Eikä rahoja ikinä ruuista rullut. Oli, kuin bensaa kaadettaisi tuleen.

Mä kysyin miten on mahdollista tuutte ilman tuliaisia mökille, kysytte ruokaa ja majaa, ette soita. Kun mennään kylään, viedään aina tuliaisia. Ja sovitaan etukäteen.

Sanoin vaimolle eikö sua hävetä tollainen lokkeilu ?

Sen jälkeen en oo nähnyt heitä. Lähettää joulukortin edelleenkin vanhemmille. Postimerkin tilalla on joulutarra

Vierailija
1776/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä perhe rakensi taloa. Olivat tosi väsyneitä, eivät jaksa laittaa joulua. Olin itsekin tosi väsynyt pienet lapset etc, mutta ajattelin, että muutama lautanen lisää joulu pöydässä ei haittaa. Tulivat meille ja vietettiin mukava joulu.

Tapanin päivänä soiteltiin. Perheen äiti kertoi iloisena, että ovat kutsuneet ensi jouluksi omaan uuteen kotiinsa perheen X . Eikä edes kysynyt, että haittaako se? Kyllä haittasi. Olisin ymmärtänyt, jos olisivat kutsuneet vaikka sukuaan. Mutta tämä perhe X ei ollut heille mitenkään erityisen läheinen, mutta paremmista piireistä.

Taustalla oli yksi vähän samantyyppinen tilanne, joten totesin, että tyhjän saa pyytämättäkin.

Kai he nyt saavat kutsua omaan kotiinsa kenet haluavat, hyvänen aika. Ihme marttyyrimeininki...

Vierailija
1777/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virvatuli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä perhe rakensi taloa. Olivat tosi väsyneitä, eivät jaksa laittaa joulua. Olin itsekin tosi väsynyt pienet lapset etc, mutta ajattelin, että muutama lautanen lisää joulu pöydässä ei haittaa. Tulivat meille ja vietettiin mukava joulu.

Tapanin päivänä soiteltiin. Perheen äiti kertoi iloisena, että ovat kutsuneet ensi jouluksi omaan uuteen kotiinsa perheen X . Eikä edes kysynyt, että haittaako se? Kyllä haittasi. Olisin ymmärtänyt, jos olisivat kutsuneet vaikka sukuaan. Mutta tämä perhe X ei ollut heille mitenkään erityisen läheinen, mutta paremmista piireistä.

Taustalla oli yksi vähän samantyyppinen tilanne, joten totesin, että tyhjän saa pyytämättäkin.

Kai he nyt saavat kutsua omaan kotiinsa kenet haluavat, hyvänen aika. Ihme marttyyrimeininki...

Tietysti saa kutsua ja ei tässä sitä kiellettykään, mutta olisi ihan huomaavaista tehdä se yksi vastakutsu sen jälkeen kun toiset on pelastaneet hankalassa tilanteessa. Varsinkin kun kyse ei ollut siitä että joulu olisi haluttu viettää vain perheen kesken, kun se toinen tuttavaperhe kuitenkin kutsuttiin. Ei pakollista, mutta hyvien tapojen mukaista.

Vierailija
1778/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun yllätysvieraita tullut autolastillinen. Olivat hetken olleet ja isäntä alkoi kysymään ruokaa.

Tää perhe oli ollut kova pummailemaan ja äiti oli jälkikäteen kiroillut.

Mä olin isännälle sanonut missä on kylän grilli ja lapsille sanoin sieltä saa tosi hyviä hampurilaisia. Lapset alkoivat pomppimaan innoissaan mennään grillille. Isä alkoi toppuuttekemaan kyllä meille kelpaa ihan tavallinen kotiruokakin. Olin kysynyt mitä toit mukanasi. Kauppa on tänään auki, sitten vasta 2 päivän päästä. Meillä on ruokaa omalle perheelle, ei kuokkavieraille.

Perheen äiti alkoi viemään perhettä grillille ja isäntä huusi tuomme teille sitten laskun.

Sen muistan kuitti summasta tuli pöydälle ja joku oli sanonut noin paljon käytitte rahaa, ettekä meille tuoneet mitään.

Halusivat jäädä yöksi ja mä olin näyttänyt aittaa, joka ei ollut siisti. Isäntä ehdotti nukkuvat jossain ja lapset mun huoneessa ja mä voisin nukkua saunatuvalla. Muistan vieläkin, kun sanoin miksi mun pitäisi antaa mun sänky. Annatko sinä ikinä sänkyä vieraille ?

En muista mitä sitten tapahtui. Luult lähtivät kotiin. N 10 v tämän jälkeen olin kylässä vanhemmilla, kun he tulivat sinne. Tämä isäntä aloitti muistelun, kun minä määräsin heidät grillille. Eikä rahoja ikinä ruuista rullut. Oli, kuin bensaa kaadettaisi tuleen.

Mä kysyin miten on mahdollista tuutte ilman tuliaisia mökille, kysytte ruokaa ja majaa, ette soita. Kun mennään kylään, viedään aina tuliaisia. Ja sovitaan etukäteen.

Sanoin vaimolle eikö sua hävetä tollainen lokkeilu ?

Sen jälkeen en oo nähnyt heitä. Lähettää joulukortin edelleenkin vanhemmille. Postimerkin tilalla on joulutarra

IHANAA, että joku ei ole vässykkä ja kynnysmatto! Niinkuin tosi monet tänne kirjoittavat tuntuvat olevan, kun eivät saa suustaan sanaa vaikka muut käyttäytyvät ties miten huonosti. Ei voida sanoa vastaan, ei kohteliaasti ja asiallisesti edes. Jos toiset ovat törkeitä, niin pitää voida avata suu ja sanoa asiat asioina, mitä rauhallisemmin sitä parempi.

Kiitos tällaisesta, vähän poikkeavasta kommentista. Ei siitä voi loukkaantua, jos joku osoittaa että katsokaa nyt, tulette yllättäen ja ilmoittamatta käymään ilman ruokaa, meillä ei ole kaikille syötävää. Ja sanoo nätisti, että olisi hyvä että soitettaisiin etukäteen.

Vierailija
1779/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri (nykyään entinen) kysyi lähtisinkö mukaan Ikeaan hänen kanssaan seuraavana päivänä. Kysyin milloin olisi menossa että, olen puolen päivän jälkeen vapaa kun tunnit loppuu (olin opiskelija silloin). Hän tähän vastasi, että mennään iltapäivällä. Noh, mä laitoin viestiä tuntien jälkeen, että olen nyt vapaa, kaverista ei kuulunut mitään ja kyselin uudestaan klo 17 aikaan että ollaanko me vielä menossa, että oon täällä nyt viitisen tuntia odotellut niin vastasi kuuden aikoihin, että kävi jo aamulla kun oli kuulemma pakko saada heti aamusta jotkut jääpalamuotit että saa jääpaloja juomaanasa kotona :D.

Tästä tietysti sanoin, että miksi ei kertonut koko päivänä jo käyneensä kun olen häntä koko iltapäivän kotona odottanut niin ei kuulemma olisi pitänyt haitata kum enhän mulla sinne Ikeaan mitään asiaa ollut 🥲

Teki useita kertoja vastaavia temppuja, sovitut asiat eivät pitäneet koskaan, ei koskaan suostunut sopimaan kellonaikoja vaan aina just jotain ympäripyöreitä iltapäivällä tai jossain vaiheessa tänään ja ei koskaan infonnut mistään aikatauluista tarkemmin tai niiden muutoksista. Ei myöskään vastaillut ikinä mihinkään kuin vasta tunteja myöhemmin ja joskus ei ollenkaan.

Vierailija
1780/2993 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään tosiaan tuohon ed. 1788 viestiin että monta kertaa kyllä hänelle tästä sanoin, vastaili aina näihin vaan tasoa mm jaa okei, ei koskaan pahoitellut tai pyytänyt anteeksi saati korjannut toimintaansa, tästä syystä en enää olekaan kaveri koska en jaksanut tollasta enää katsella 😅 en tiedä onko muillekin samanlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä