Onko totta, että häihin ei saa laittaa pitkää mekkoa?
Tiedän jo, että punainen, valkoinen ja musta ovat kiellettyjä värejä häävieraiden vaatteissa, mutta kuulin vasta, että vieraan mekon pituudellakin on väliä. Pitkä mekko ilmeisesti varastaa huomion morsiammelta. Onko tämä joku yleinen sääntö, vai jotain kaverin mutua? Mitä muita sääntöjä on olemassa häävieraiden pukeutumiseen? Ovatko vaaleanpunainen tai muut punaisen sävyt sallittuja?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:36"]
Meidän häissä mieheni siskolla oli punainen mekko! Mitä tästä pitäisi ajatella?!
[/quote]
Mulla on ollut punainen hame häävieraana, kun en ollut tuollaisesta jutusta kuullutkaan. Tosin juhlavaatteita oli mulla silloin niin vähän, että olisin sitten varmaan mennyt suorilla housuilla. En tiedä, onko sekin kiellettyä. No, minunkin häissäni oli punaista. Minusta se oli nättiä. Mustasta en tykkää, mutta punainen on kiva väri.
Ei pidä laittaa kesähäihin pitkää mekkoa. Mahdollisimman lyhyt hame pitää olla, ja pikkarit pitää jättää myös pois. Tuottaa hääparille hyvää onnea, kun häävieras vilauttaa pimppiä hääjuhlassa. Se on Kymenlaaksolainen kansanperinne, joka on syytä pitää voimissaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:45"]
Ei pidä laittaa kesähäihin pitkää mekkoa. Mahdollisimman lyhyt hame pitää olla, ja pikkarit pitää jättää myös pois. Tuottaa hääparille hyvää onnea, kun häävieras vilauttaa pimppiä hääjuhlassa. Se on Kymenlaaksolainen kansanperinne, joka on syytä pitää voimissaan.
[/quote]
Kiitos tästä! Tokihan Kymenlaaksolaista hääperinnettä täytyy pitää yllä ja tuoda tuta myös Itä-Suomen suunnalle. Tarkennuksena vielä kysyisin: pitääkö pimppiä vilauttaa siis itse juhlapaikassa, vai jo kirkossa?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:36"]
Nämä 'vanhentuneet' säännöt... Ja sääntöjen kanssa veivaaminen... Joo, se kotelomekko pitäis olla ok ihan joka paikkaan - paitsi häihin, jos se on musta ja hautajaisiin ei kelpaa, kun helma päättyy hippasen polven yläpuolelle, puhumattakaan siitä, että olkapäät ei saa olla paljaana - missään.
Mustaa/punaista ei häihin - koska oot joko aviota vastaan tai nainut sulhasen kanssa...
Eli joka helvatan pippaloihin eri mekko - ei ikinä mustaa koteloa, eikä mitään punaista.
[/quote]
Muakin ärsyttää sääntöjen orjallinen noudattaminen ja niiden kanssa veivaaminen, mutta vieraana haluan kunnioittaa niitä, koska ovat morsiammelle niin tärkeitä.
-ap.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:45"]
[/quote]
Kiitos tästä! Tokihan Kymenlaaksolaista hääperinnettä täytyy pitää yllä ja tuoda tuta myös Itä-Suomen suunnalle. Tarkennuksena vielä kysyisin: pitääkö pimppiä vilauttaa siis itse juhlapaikassa, vai jo kirkossa?
[/quote]
Varmuuden vuoksi molemmissa
En ole kuullutkaan tuollaisesta punainen kielletty -säännöstä. Meinasin laittaa häihin anilliininpunaisen mekon. Eikö siis olekaan soveliasta?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:07"]
En ole kuullutkaan tuollaisesta punainen kielletty -säännöstä. Meinasin laittaa häihin anilliininpunaisen mekon. Eikö siis olekaan soveliasta?
[/quote]
En tiedä yhtään... oon itsekin sekaisin näiden sääntöjen kanssa. Jos hääpari on rentoa porukkaa eikä pikkuasioista nipottajia, niin ei luulisi haittaavan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:07"]
[/quote]
En tiedä yhtään... oon itsekin sekaisin näiden sääntöjen kanssa. Jos hääpari on rentoa porukkaa eikä pikkuasioista nipottajia, niin ei luulisi haittaavan.
-ap
[/quote]
Mulla vielä se ongelma, että olen raskaana, ja mekoistani vain tuo anilliininpunainen mahtuu ison mahan kanssa. Ja äitiysmekkoja on hankala löytää tarpeeksi juhlavina, tai olisi ainakin turhan kallis satsaus vain yksiin juhliin laitettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:45"] Ei pidä laittaa kesähäihin pitkää mekkoa. Mahdollisimman lyhyt hame pitää olla, ja pikkarit pitää jättää myös pois. Tuottaa hääparille hyvää onnea, kun häävieras vilauttaa pimppiä hääjuhlassa. Se on Kymenlaaksolainen kansanperinne, joka on syytä pitää voimissaan. [/quote] Kiitos tästä! Tokihan Kymenlaaksolaista hääperinnettä täytyy pitää yllä ja tuoda tuta myös Itä-Suomen suunnalle. Tarkennuksena vielä kysyisin: pitääkö pimppiä vilauttaa siis itse juhlapaikassa, vai jo kirkossa? [/quote] Varmuuden vuoksi molemmissa
[/quote]
Kotkan ja Haminan suunnalla tavallisesti juhlapaikalla hääparin saapuessa, mutta Iitissä ja Anjalankoskella päin yleistyi 1900-luvun alun tienoilla tapa vilauttaa jo kirkossa vihkimisen jälkeen. Mutta kumpikaan tapa ei ole väärin, eikä ole suuri etikettivirhe etenkään Kouvolan seudulla, vaikka vilautettaisiin molemmissa. Kukaan tuskin katsoo kieroon. :)
[/quote]
Niin ja jos pastori sattuu olemaan nuori komea poikamies, niin tuskin kukaan pistää pahakseen naimattoman neitsyen pimpin vilauttelua kirkossa. Sehän on ihan ymmärrettävää silloin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:36"]
Meidän häissä mieheni siskolla oli punainen mekko! Mitä tästä pitäisi ajatella?!
[/quote]
:-) Ja mulla oli kaverin häissä punainen mekko, enkä ollut nähnyt sulhasta kertaakaan ennen häitä...
Onkohan tää punaisen puvun sääntö nyt joku uusi keksintö? Niin monelle uusi juttu. Typerä "sääntö". Valkoisen ja mustan ymmärrän kyllä.
Punainen kielto koskee vain tulipunaista. Eli anilliini ja vaaleat värit on ok.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:34"]
[/quote]
Siis koskeeko se vain tulipunaista kokomekkoa? Vai voinko laittaa esim. tulipunaisen hameen + vaaleanpunaisen yläosan? Tai tulipunaisen yläosan ja vaaleanpunaisen alaosan?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:34"]
[/quote]
Siis koskeeko se vain tulipunaista kokomekkoa? Vai voinko laittaa esim. tulipunaisen hameen + vaaleanpunaisen yläosan? Tai tulipunaisen yläosan ja vaaleanpunaisen alaosan?
[/quote]
Ja voiko laittaa tulipunaista huulipunaa? Entä valkoista luomiväriä ja mustaa ripsiväriä?
Osa näistä on kyllä typeriä. Ymmärrän että puhdas valkoinen varattu morsmaikulle ja tilaisuutta tulee kunnioittaa pukeutumalla juhlavadti, mutta säännöt on karanneet kyllä sellaisiksi että pukeutiminen oikeasti vaikeutuu. Itse en ainakaan jaksaisi vetää pulttia pikkumustasta, joka asustettu häihin sopivasti, enkä kukkamekosta jossa on valkoisella pohjalla värikkäitä kukkia, enkä maksimekosta.
Vierailija kirjoitti:
Mua meinasi ruveta naurattamaan yksissä häissä, kun tuli av mieleen: morsiamen äidillä oli punainen mekko. Ei tosin ihan kirkas punainen, mutta punainen kuitenkin.
"Etiketin mukaan valkoinen väri on varattu morsiamelle, naisvieraiden ei tule pukeutua kokovalkoiseen. Naisvieraiden tulisi välttää myös kirkkaan punaista asua, sillä se saattaa vetää liikaa huomiota sekä mustaa asua, joka on surun väri. Lisäksi koska usean morsiamen puku on nykyisin vaalean sävyinen, on naisvieraiden parasta välttää myös vaaleita sävyjä."
Etiketissä ei oteta kantaa voidaanko väreistä päätellä kuka on sutinut ketäkin tai onko joku kateellinen.
Etiketistä http://www.morsiuspari.fi/fi/haaopas/haaetikettiopas/pukukooditnaiset
Ennen kuin tuskastuu tuohon - valkoinen musta Ai punainenkin mitä hittoa vaaleakin väri mitä minä sitten oikein laitan päälleni - niin nykyään pukeutumisvinkeissä suositellaan reippaasti olemaan oma persoonansa ja antamaan piut paut liian jäykälle etiketille. Googlaa "häävieraan pukeutuminen" itsellesi sopivat vinkit. Vinkki: Sukkahousuja ei ole pakko pukea päälleen, edes morsiamen ryöstöön..
Nostan tämän vanhan ketjun. Saanko laittaa maaliskuun alun klo 15 alkaviin häihin
A) pitkän mekon
B) pastellililan mekon, onko liian vaalea? Pitsiä yläosa, lyhyet hihat.
Laukku on syvän anilliini ja päälle tulee musta nahkabolero.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:36"]Meidän häissä mieheni siskolla oli punainen mekko! Mitä tästä pitäisi ajatella?!
[/quote]
Aijaijai... Olen pahoillani. :(