Onko totta, että häihin ei saa laittaa pitkää mekkoa?
Tiedän jo, että punainen, valkoinen ja musta ovat kiellettyjä värejä häävieraiden vaatteissa, mutta kuulin vasta, että vieraan mekon pituudellakin on väliä. Pitkä mekko ilmeisesti varastaa huomion morsiammelta. Onko tämä joku yleinen sääntö, vai jotain kaverin mutua? Mitä muita sääntöjä on olemassa häävieraiden pukeutumiseen? Ovatko vaaleanpunainen tai muut punaisen sävyt sallittuja?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:22"]Miksei mustaa? Mulla on aina musta mekko häissä. [/quote] Suruväri. Musta kuuluu hautajaisiin, siis naisilla. Miehillä toki saa olla häissä musta puku.
[/quote]
Musta mekko käy ihan hyvin, kun asustaa sen muilla väreillä.
Minä en ole ennen av:n löytämistä tiennyt mistään koodeista mitään, mutta ilmeisesti sammalenvihreä polvipituinen naruolkainmekkoni hiukan vaaleamman vihreän, tosin aavistuksen läpikuultavan pitkähihaisen boleron kanssa on sitten ollutkin hyvä valinta ihan tietämättäni.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 20:34"]
Punainen kielto koskee vain tulipunaista. Eli anilliini ja vaaleat värit on ok.
[/quote]
Siis koskeeko se vain tulipunaista kokomekkoa? Vai voinko laittaa esim. tulipunaisen hameen + vaaleanpunaisen yläosan? Tai tulipunaisen yläosan ja vaaleanpunaisen alaosan?
[/quote]
No ei ole mitään sääntöä punaisesta mekosta. Ei niin mitään eikä minkäänsävyisestä. Valkoinen ja ihan kokomusta ovat epäsopivia.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:22"]
Katso kuvaa kuninkaallisista häistä:
Kyllä tuollakin on aika monta punapukuista.
[/quote]
Ja on kuninkaallisissa häissä nähty valkoinenkin puku häävieraan yllä. Linkissä Kreikan prinsessa Marie-Chantalin asu Madden ja Chrisin häissä
http://www2.pictures.zimbio.com/gi/Wedding+Princess+Madeleine+Christopher+O+Neill+_5qawuvyyRfx.jpg
Miksi punainen on kielletty? En ole kuullut moisesta...
Pitkä mekko saa olla, mutta ei iltapukua (ellei iltahäät).
Miksei mustaa? Mulla on aina musta mekko häissä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:15"]Miksi punainen on kielletty? En ole kuullut moisesta...
[/quote]
Koska varastaa huomion morsiammelta tai joidenkin tulkintojen mukaan vieraan punainen mekko tarkoittaa sitä, että on nainut sulhasen kanssa. Kaverini (morsian ) on tarkka tuosta vieraiden pukeutumisesta ja latelee joka päivä uusia sääntöjä siitä, mitä en saisi pukea hänen häihinsä. En haluaisi mokata pukeutumisessani, mutta kohta taidan ihan tosissani olla siinä pisteessä, että saavun paikalle nakuna.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:22"]Miksei mustaa? Mulla on aina musta mekko häissä.
[/quote]
Suruväri. Musta kuuluu hautajaisiin, siis naisilla. Miehillä toki saa olla häissä musta puku.
Pitkä mekko ei yleensä kuulu häihin, koska ne alkavat yleensä ennen klo 18. Kello 18 jälkeen alkaviin häihin voi laittaa pitkän mekon, jos dresscode sen sallii.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:28"]
Pitkä mekko ei yleensä kuulu häihin, koska ne alkavat yleensä ennen klo 18. Kello 18 jälkeen alkaviin häihin voi laittaa pitkän mekon, jos dresscode sen sallii.
[/quote]
Mutta toisaalta maximekko on ok myös päivähäihin. Sehän on eri asia kuin iltapuku.
Ap:n kaveri taitaa olla täysverinen bridezilla.
Nämä 'vanhentuneet' säännöt... Ja sääntöjen kanssa veivaaminen... Joo, se kotelomekko pitäis olla ok ihan joka paikkaan - paitsi häihin, jos se on musta ja hautajaisiin ei kelpaa, kun helma päättyy hippasen polven yläpuolelle, puhumattakaan siitä, että olkapäät ei saa olla paljaana - missään.
Mustaa/punaista ei häihin - koska oot joko aviota vastaan tai nainut sulhasen kanssa...
Eli joka helvatan pippaloihin eri mekko - ei ikinä mustaa koteloa, eikä mitään punaista.
Voi olla pitkä mekko. Katso vaikka kuvia Madden ja Chrisin häistä. Vikkanilla oli kyllä niin pitkä mekko kun olla vain voi.
Toi punaisen kielto on musta jotenkin naurettavaa. Mustan ymmärtää, koska se on tosiaan suruväri ja näyttää valokuvissa ankealta. Ja valkoista ei, koska se on tyypillisesti morsiamen väri ja mistä sitä tietää, miten vaatimaton puku morsiamella on. Mutta että punaistakaan ei saa laittaa. Voi luoja.
Katso kuvaa kuninkaallisista häistä:
Punanen oli kyllä mulle uus kielto. Kokomustan oon kuullu olevan vähän rajatapaus, etenkin kesä-/päivähäissä. Pitkä mekko ok, jos ei tosiaan iltapukumainen.
Voiko häihin laittaa mustan jakun värillisen mekon päälle kylmän ilman varalta? Muu minulla oleva jakku ei minusta sovi yhteen mekon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:15"]Voi olla pitkä mekko. Katso vaikka kuvia Madden ja Chrisin häistä. Vikkanilla oli kyllä niin pitkä mekko kun olla vain voi.
[/quote]
Eiväthän suomalaiset säännöt Ruotsissa päde. Mustakin on Etelä-Euroopassa yleisin vaateväri juhlassa kuin juhlassa, olisi noloa mennä häihin jossain kukkakuosissa.
Meidän häissä mieheni siskolla oli punainen mekko! Mitä tästä pitäisi ajatella?!
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 19:22"]Katso kuvaa kuninkaallisista häistä:
[/quote]
Ehkä noissa piireissä on ihan ok viestittää avoimesti, että ähäkutti, oon päässytkin testailemaan sulhasta! ;)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:15"]Miksi punainen on kielletty? En ole kuullut moisesta...
[/quote]
Koska varastaa huomion morsiammelta tai joidenkin tulkintojen mukaan vieraan punainen mekko tarkoittaa sitä, että on nainut sulhasen kanssa. Kaverini (morsian ) on tarkka tuosta vieraiden pukeutumisesta ja latelee joka päivä uusia sääntöjä siitä, mitä en saisi pukea hänen häihinsä. En haluaisi mokata pukeutumisessani, mutta kohta taidan ihan tosissani olla siinä pisteessä, että saavun paikalle nakuna.
[/quote]
Nuo alkaa kuulostaa ihan ala-astemeiningiltä, jolloin punainen tarkoitti, että olet kiimassa, keltainen oli huoran väri, tukka-sana viittasi alapääkarvoitukseen...