Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen vammaistuesta ja kuntoutusrahasta pitäisi säästää

Vierailija
30.05.2015 |

Olen parikymppinen nainen ja mulla diagnosoitiin 13-vuotiaana Aspergerin syndrooma. Diagnoosini perusteella musta maksettiin ensin alle 16-vuotiaan lapsen vammaistukea ja sen jälkeen lukion loppuun asti kuntoutusrahaa. Kävin koko ajan tavallista koulua tavallisella luokalla vanhempieni luona asuen, olin hiljainen ja rauhallinen ysin oppilas, hiukan kömpelö, lievästi ääniyliherkkä ja muutenkin vähän erikoinen, mutta en koskaan kokenut minkään haittaavan normaalia elämää. Diagnoosin saatuani kävin kerran viikossa psykologilla (perheeni ei maksanut siitä mitään) ja tarvitsin/sain tasan kaksi erityistoimenpidettä:

1. Sain vapautuksen koululiikunnasta.

2. Tein kokeet yksin erillisessä tilassa opettajan valvonnan alla ja sain ylioppilaskirjoituksiin vähän lisäaikaa.

Miksi mulle/vanhemmilleni maksettiin tukia, vaikka olin kotona ihan yhtä helppo ja halpa kuin kuka tahansa tavallinen lapsi? Tai oikeastaan helpompi ja halvempi, koska murrosiän kuohunta jäi multa täysin väliin, viihdyin hyvin kotona ilman maksullisia harrastuksia enkä ollut yhtään kalliiden muotivaatteiden, muiden statusjuttujen ja bilettämisen tai muiden ongelmien perään. Nykyään opiskelen yliopistossa ja saan parhaita mahdollisia arvosanoja, vaikka olen ruvennut tekemään tenttejä samassa tilassa muiden kanssa (käytän silloin korvatulppia). En käy terapiassa tms. enkä koe diagnoosini rajoittavan edes ammatinvalintaani käytännössä lainkaan.

Tällä hetkellä lapsen alin vammaistuki on 93,28 e/kk ja kuntoutusrahan määrä huikeat 24,02 euroa arkipäivältä - eli satoja euroja kuussa. Niiden myöntöperusteet ei ole muuttunut mihinkään. Miksi sellaisia summia jaetaan ihmisille, joille ei aiheudu yhtään ylimääräisiä kustannuksia? Nyt kun edessä on muutenkin rankkoja säästöjä, hallituksen olisi korkea aika tarttua tähänkin epäkohtaan. Pahoin kuitenkin pelkään, että lapsen vammaistuki on jo nimensä puolesta sellainen, ettei hallitus uskalla kajota asiaan - kuka nyt tahtoisi tulla muistetuksi siitä, että leikkaa vammaisilta lapsilta?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 14:43"] Siskoni saa täyden vammaistuen melkein 500 e joka kk lapsesta jolla adhd sekä muita viivästymiä. Kuitenkin normaaliluokalla lapsi ja itsenäisesti kulkee busseilla yms. Mietin vaan mitä tukia sellaiset vammaiset saa jotka toimintakyvyttömiä jos adhd:t saa korkeinta vammaistukea? [/quote]Ja höpöhöpö ylin vammaistuki on 422e ja sitä myönnetään vaikeasti vammaisille, eli tyyliin kannettaville, vaippoja käyttäville ja syötettäville. Sitä ei saa adhd lapsi, joka on tavallisella luokalla. Joko sinä tai siskosi valehtelette. [/quote]itse asiassa tiedän että myös lapsen kaveri saa korkeinta. En kiellä etteikö he olisi erilaisia mutta ihmettelen miten tuetaan vaikeavammaisia suomessa. Heidän tulisi saada korkeinta tukea mielestäni.

[/quote]

Vaikeavammaisille on sitten ihan omat tukensa. Ja ne painivat ihan eri eurosarjassa kuin nämä perusvammaistuki ja korotettu vammaistuki. Nimi taitaa olla tässä se, joka sinua hämää. Näitä kutsuttiin ennen sairaan lapsen hoitotueksi. 
[/quote]Ok, tuo tieto riittää mulle. Luulin että ylintä korkeampaa ei ole mutta hyvä siis että oikeasti vaikeavammaiset saa kunnon tuet kun omat vanhemmat jaksaa hoitaa (eikä laita laitokseen). Todella vammaiselle varmasti tärkeää elää kotona ja siihen tarvii kunnon tuet kun ei voi käydä enää töissä.

Vierailija
162/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on pian kuusivuotias, jolla on puheenviivästymä ja ikään nähden ymmärtämisessä vaikeuksia. Muuten iloinen ja reipas lapsi.
Puheterapia on kerran viikossa. Kieltämättä olimme mieheni kanssa ihmeissämme, kun meidän piti hakea Kelasta vammaistukea, joka on reilu 200e/kk. Mieheni jopa sanoi, että ei me mitään vammaistukea haluta, mutta ilman sitä emme myöskään olisi saaneet puheterapiaa. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa fiksulta, pärjäävältä nuorelta, hienoa! Yksi lapsus, iso sellainen tässä aloituksessa kuitenkin on. Hän yleistää perustuen yhteen tapaukseen, omaansa, ottamatta huomioon myöskään sitä että koko järjestelmä on todennäköisesti muuttumut aikojen saatossa. Yhden tapauksen perusteella ei voi tietää onko yleistä että vammaistukea saa heppoisin perustein.

Vammaistuen saamisen kriteerejä on roimasti tiukennettu viime vuosina. Nyt jo varmasti monet jäävät ilman, jotka sitä tarvitsisivat. Ennen tod.näk. oli periaatteena että annetaan yksi tuki liikaa mieluummin kuin jätetään yhtäkään todellista tarvitsijaa ilman. Eli varovaisuusperiaate kansalaisen hyväksi. Nyt ollaan siirrytty varovaisuusperiaatteeseen valtion hyväksi.

Vierailija
164/174 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni vammaistukea täytyy saada jotta on oikeutettu kelan maksamiin terapioihin.

Vierailija
165/174 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:55"]

Käsittääkseni vammaistukea täytyy saada jotta on oikeutettu kelan maksamiin terapioihin.

[/quote]

Ei ainakaan aikuisten.

Vierailija
166/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:29"]No nykyään ei saa tukea ilman että on kuitit pakollisista hoitokustannuksista mukana, ja siltikään ei saa niin paljoa kuin on kustannukset.
[/quote]
Vammaistuen saaminen ei edellytä mitään suoria kustannuksia. Työtön kaveri saa tukea lapsesta, joka käy kyllä terapioissa, mutta ei ne terapiat mitään maksa. Vieminenkin on ilmaista, koska äiti on työtön.
[/quote]siitä on vaivaa,jos terapiassa juostaan 2x viikossa,ja jos sattuu niin et perheen vaikka molemmat lapset joutuvat käymään terapiassa eli käyntejä tulee neljänä päivänä viikossa tuki on ansaittu.

Vierailija
167/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:40"] Muistakaa että bisnestä tehdään ihmisten hädälläkin! [/quote] Miten tämä liittyy vammaistukeen tai sen hakemiseen? Ensisijaisesti lääkärin tehtävä on miettiä mitkä tutkimukset tai terapiat todella on tarpeellisia. Eikä tehdä tutkimuksia tai terapioita vain siksi että on tehty edes jotakin. [/quote] Eivätkö ne yhteiskunnan tarjoamat terapiat riitä tueksi, pitääkö saada pahan-mielen-rahaa vielä lisäksi?

[/quote]

Terapioista oikeastaan harvoin koituu lisäkustannuksia perheille eikä ne mitenkään automaattisesti ole tuen peruste jos ei ole osoittaa että vammasta/sairaudesta on lisätyötä tai kustannuksia. Tuen ukon kyllä pikemmin lisäävän sitä että lapsen tukemiseen kotona panostetaan. Hankitaan materiaalia jolla tukea voidaan tarjota juuri niissä asioissa joissa lapsi sitä tarvitsee. Vältytään edes osittain niiltä turhilta terapioilta jotka ei kohdistu oikein juuri kyseisen lapsen tarpeisiin.

Vakuutuksista voi saada "kipukorvauksia" ei kelalta.

[/quote]

Just, että ilman lisärahaa yhteiskunnalta, "vammaisen" lapsen vanhempia ei nappaa panostaa lapseensa ja hänen hyvinvointiinsa? Ei ole äidinrakkauden voittanutta. Eikä kun onkin, rakkaus rahaan!

[/quote]

Sairas lapsi tuo aina lisäkustannuksia perheelle. Yhteiskunta sen joka tapauksessa maksaa, joten miksei tuki voisi olla nimeltään juuri "vammaistuki". Sinulla ei selvästikään ole kokemusta sairaan ihmisen hoitamisesta...
[/quote]
mitä kustannuksia? Kerro esimerkkejä? Kaikki apuvälineet, vaipat yms saa ilmaiseksi. Mitä pitää ostaa? Kysyin kerran vammaisen vanhemmalta mitä ylimääräisiä kuluja menee,alkoi äksyillä kun ei osannut nimetä yhtäkään asiaa mitä pitäisi ostaa enemmän kuin normiperheessä. .eli tämä on siis vain joku palkintoraha että jaksat sitä omaa lasta vai? Ettei pala käpy niin helposti ja jätä yhteiskunnan hoidettavaksi ja maksettavaksi?
[/quote]olet oikeassa joissain tapauksissa rahalla korvataan,hoitoapu,jotta hoidat lapSesi itse.

Vierailija
168/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:26"]

Olipas provo. Olet siis itse nauttinut tukia ja nyt sinun mielestäsi niitä pitäisi leikata. Voit aloittaa maksamalla takaisin sinulle "turhaan" maksetut tuet ja tukkia sen jälkeen ison suusi.

[/quote]

En ole provo. Olin tukien hakuaikaan alaikäinen ja vastuu oli vanhemmillani. Yliopiston aloittaessani en edes hakenut kuntoutusrahaa vaan tyydyin normaaliin opintotukeen, vaikka kuntoutusraha yleisen asumistuen kanssa olisi ollut isompi. -ap
[/quote]

Juu et suinkaan ole provo. Onpa tosiaan kumma juttu,vaikka minkä ketjun avaa niin aina törmää aloitukseen jonka olet aloittanut.

Vierailija
169/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:00"]

Mihin vammaistuki on tarkoitettu? Onko se joku bonus tai porkkana että jaksaa vammaisen kanssa,maksu henkisestä kärsimyksestä? Kuntoutuksen ja apuvälineethän saa jo ilmaiseksi, mihin raha on tarkoitettu käytettäväksi? Tiedän ainakin kolme perhettä lähipiiristä jotka elää pelkillä tuilla (siis sossupummeja), mutta ei ne rahat kyllä sen enempää lapsille mene kuin tavallisessa perheessä, että voisi perustella että tarttis ostaa jotain erityistarpeisiin..

[/quote]Elää pelkillä tuilla? No onko ne tuet sinun mielestäsi tarkoitettu pelkästään lapsiin. Ei esimerkiksi sähköön, vuokraan tai ruokaan.

Vierailija
170/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 14:43"] Siskoni saa täyden vammaistuen melkein 500 e joka kk lapsesta jolla adhd sekä muita viivästymiä. Kuitenkin normaaliluokalla lapsi ja itsenäisesti kulkee busseilla yms. Mietin vaan mitä tukia sellaiset vammaiset saa jotka toimintakyvyttömiä jos adhd:t saa korkeinta vammaistukea? [/quote]Ja höpöhöpö ylin vammaistuki on 422e ja sitä myönnetään vaikeasti vammaisille, eli tyyliin kannettaville, vaippoja käyttäville ja syötettäville. Sitä ei saa adhd lapsi, joka on tavallisella luokalla. Joko sinä tai siskosi valehtelette. [/quote]itse asiassa tiedän että myös lapsen kaveri saa korkeinta. En kiellä etteikö he olisi erilaisia mutta ihmettelen miten tuetaan vaikeavammaisia suomessa. Heidän tulisi saada korkeinta tukea mielestäni. [/quote]Niin ja piti jatkaa että ihmettelwn jos sisko mulle tuollaista valehtelee. Voi toki olla mut mikä olisi motiivi?

[/quote]Kukapa sitä siskos motiiveja tietää. Mutta katso sinä kelan sivuilta vammaistukien myöntämisen perusteet.

Vierailija
171/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun aloituksessa se saattanee näkyä. Usein näillä lapsilla on myös lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä pulmia, kun koulu alkaa. Kustannuksia on tulossa kyllä.

Vierailija
172/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:59"]Oikeasti ap on ihan oikeilla jäljillä. Vammaispalvelut ja niiden kustannukset on paisuneet hurjasti viimeisen 10 vuoden aikana .Olisi ihan aiheellista ottaa vähän takapakkia . Kaikki säälii vammaisia ja pitää heitä uhreina , joten heiltä on henkisesti vaikea leikata mutta helppo antaa. [/quote] Minä myös osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Itse olen perhehoitaja ja lapseni on käynyt yhteiskunnan varoilla tiiviissä terapiassa 2 vuotta eikä se ole auttanut hänen ongelmiinsa. Terapeutti ja lääkäri kannatti jatkoa, me sijaisvanhemmat emme koska aivan käsittämätöntä rahanhaaskausta kun ei auta. Pitää etsiä parempia keinoja. Muistakaa että bisnestä tehdään ihmisten hädälläkin!

[/quote]

Sijaisperheet ne vasta "tukikuppareita" ovatkin, joten suu soukemmalle.

[/quote]

Niin perusvammaistuki taitaa olla siinä satasen korvilla/kk. Korotettu vammaistuki noin 200e/kk, mutta sijaisperheelle maksetaan korotettujen palkkaluokkien mukaan 1-3, lähtien 755,59e/kk-1162,45e/kk tai jos on kyse muutaman pride ja pilipalikoulutuksen käynyt "ammatillinen" sijaisperhe jopa 2139,03 e/kk. Ja tasan varmasti noista luvuista näkee, että niillä sijaisemo voi tehdä muutaman keittiörempan tai ulkomaanmatkan. Ei se raha taatusti mene vain sen "sijoitetun" lapsen eteen. Mutta tästä sijoituslapset voivatkin kertoa ennemmän. Yleensähän kokemus on se, että kohdellaan "melkein perheenjäsenenä" kuin vierasta sikaa..
[/quote]

No täysin vahdittava 9-vuotias joka tuhoaa paikkoja ja varastaa jne. Työtä on kyllä lapsesta moninkerroin verrattuna itse synnyttämiini ja tasapuolisesti kaikkia kohdellaan paitsi perhehoidossa oleva lapsi kuluttaa aikaa, rahaa, voimavaroja paljon enemmän. Maksetaan 1100€/kk, ja olen siis lapsen takia pois työelämästä...en siis puhuisi tienaamisesta todellakaan.

Vierailija
173/174 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaksi lasta ja molemmat yökastelee joka yö. Saan vammaistukea tuohon molemmista 180e kk

Vierailija
174/174 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:55"]

[/quote]

Ei ainakaan aikuisten.
[/quote]

Lasten kohdalla on juuri näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän