Poikani kirjoitti neljä approbaturia
Kommentit (53)
Huonoilla yo-arvosanoilla ei välttämättä ole merkitystä, ainakaan jos yliopistoon pyrkii. Sinne kun voi päästä pelkän pääsykokeenkin perusteella. Minulla oli lukion päästötodistuksen keskiarvo 6,2 ja kirjoitin B:n paperit. Yliopistoon pääsinkin sitten heittämällä sisään. Sain kaikista pääsykokeeseen osallistuneista kolmanneksi parhaat pisteet. Yliopistolla olinkin sitten aina kurssin priimus. Huonot lukioarvosanani eivät siis tarkoittaneet sitä että olin tyhmä. Minua vain tuolloin 16-19-vuotiaana pakkasi tuo lasitavara kiinnostamaan kirjoja enemmän.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:23"]
Tottakai voit olla tulevasta ylioppilaasta ylpeä. :)
Joku mainitsi jatko-opintosuunnitelmat tässä ketjussa. Juu, eihän noista juuri lähtöpisteitä saa, mutta onhan moneen koulutukseen olemassa pääsykokeetkin. Pääsykokeet ovat taas sitten kokonaan uusi tilaisuus päästä koulutukseen, siellä ei ns. "vanhoja muistella" eli kaikki ovat samalla viivalla, jos ja kun pääsykoekiintiössä pyrkii koulutukseen.
[/quote]
Ainakaan amk:n pääsykokeissa tuo ei päde. Suositulla alalla ei huonoilla papereilla ole asiaa edes pääsykokeeseen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:32"]
No, sellainen jota ei kiinnosta lukio vittuakaan. Sanoi minulle, ettei edes yritä korottaa arvosanoja syksyllä. Ap
[/quote]
Varmaan tullut lapsi äitiinsä. Onnea vaan sitten molemmille.
Mielestäni huolestuttavaa siksi, ettei pystynyt yrittämättäkään parempaan. Todennäköisesti siis varsin heikkolahjainen. Mutta kaikkia tarvitaan – ilman approbatureita laudaturitkaan eivät näyttäisi todistuksissa yhtä vaikuttavilta. Onnea uudelle ylioppilaalle!
Tottakai olet! Jaksoi kuitenkin käydä loppuun.
Tunnen erään joka repuutti Ruotsin kolme (!) kertaa. Joutui kirjoittamaan kaikki uusiksi. Repuutti Englannin. Ei saanut lakkia. Nykyään sairaanhoitaja.
So what? Pääsykokeet homman ratkaisee, ei yo-tulokset. Sillä paperilla voi pyyhkiä sanonko mitä.
Syksyllä voi korottaa pari ainetta. Kesän aikana ehtii lukea / kerrata / harjoitella. Nyt sentään on kokemusta yo-kirjoituksista ja teini tietää lähtötasonsa. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:38"]
Minun poikani kirjoitti seitsemän improbaturia. Mitäs siitä tuumaatte?
[/quote]
Paljonko hänen tarvitsi kirjoittaa? Helpoimmin tuohon pääsee, kun käy kirjoittamassa henkilötiedot koepaperiin.
Mä kirjotin kaksi A:ta (muut arvosanat MCC) ja niin mun vanhemmat ainakin ovat ylpeitä.
t. Abi
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:38"]
Minun poikani kirjoitti seitsemän improbaturia. Mitäs siitä tuumaatte?
[/quote]
Paljonko tarvitsi kompensaatiopisteitä, kun voi laskea, että kirjoitti? Vai tarkoitatko, että hän kirjoitti improbaturia tulostuspaperille?
Parasta mitä vanhemmat voivat osoittaa lapsilleen, on olla ylpeitä heistä ja kunnioittaa heitä koulumenestyksestä huolimatta. Vähättely ja häpeämisen ovat pahinta mitä toiselle voi tehdä eikä sillä ainakaan anneta eväitä jatkoelämään. Sitä paitsi opiskelemaan pääsee muitakin reittejä kuin pelkät valintakokeet. Esimerkiksi avoimet opinnot yliopistossa on hyvä väylä, jos lukuinto iskee myöhemmin. Siis onnea pojallesi! Asia on joka tapauksessa juhlimisen arvoinen.
On kuitenkin päässyt läpi :) ja aina voi korottaa
Surkea tulos, ei pääse mihinkään tuollaisella rimanalituksella.
Onko poikasi idiootti vai laiska paskiainen?
No, sellainen jota ei kiinnosta lukio vittuakaan. Sanoi minulle, ettei edes yritä korottaa arvosanoja syksyllä.
Ap
Kyllä, läpi kuitenkin, jotkut reputtivat.
Straight A student! Usassa pääsis yliopistoon ihan varmasti. A on siellä kultaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:47"]Ylioppilastodistuksen arvosanat on yksi ohimenevimmistä mielenkiinnon kohteista ihmiselämässä. Ne eivät kiinnosta ketään sen jälkeen kun ihminen on päässyt minkä tahansa työn tai opiskelun syrjään kiinni.
[/quote]
Tarkoitukseni on vaihtaa alaa ja hain uutta opiskelupaikkaa. Päästäkseni edes pääsykokeeseen, minun oli saatava tarpeeksi pisteitä yo-todistuksestani ja päättötodistuksen keskiarvosta. Niin vain kaivelin ikivanhat todistukset naftaliinista. Turhaa puhetta, että kukaan ei kyselisi yo-todistuksen perään.