Miksette ymmärrä että hallituksen on PAKKO leikata menoja?
Valtion taloutta ei voida ranektaa sen varaan että "kohta" alkaa mennä paremmin. Pitää ns. syödä vain sen verran mihin on varaa.
Ymmärrän ette ns. pikavippu sukupolvi (kaikki-mulle-heti) käsitä sitä että velat pitää maksaa pois, mutta jokainen fiksu ihminen tuon tietää. Kohta olemme kuin "uusi Kreikka" jos ns. holtiton tuhlaaminen ei lopu.
Meillä ei ole varaa kaikkeen --> jostain pitää karsia. On toki tietyllä tavalla arvovalinta MISTÄ karsitaan pois, mutta esim. nyt ehdotetuissa säästökohteissa on kyllä ihan oikeasti kohteita joista voidaan karsia. Moni sanoo että esim. koulutuksesta ei saa karsia, joo ei saa minustakaan, MUTTA toisaalta tunnen parikin ns. ikuista (vielä ns. huuhaa-alan) opiskelijaa, jotka eivät varmana koskaan tule työllistymään vaikka ovat vuosikaudet jo opiskelleet. Samoin ymmärtääkseni jotain medianomeja on ihan liikaa --> noista voidaan karsia pois, ja lisätä esim. lääkärien tai koodaajien koulutusta, mistä on enemmän hyötyä yhteiskunnalle.
Samoin (vaikka olen vasemmistolainen ajatuksiltani: EHDOTTOMASTI pitää olla heikomman puolella ja taata hyvä elämä myös esim. sairaille, eläkeläisille, pieniulpoisille jne.) on ns. pummeja jotka käyttävät surutta yhteiskunnan tukia hyväkseen. Tukien hyväksikäytätminen pitää saada ehdottomasti pois, esim:
-Jos ei käy töissä, ei saa viedä lapsia päiväkotiin ELLEI siihen saa lupaa esim. lääkäriltä/sossulta/tmv. taholta.
-Jos ei töitä tee (eikä ole esim. sairautta tmv. OIKEAA syytä) niin silloin yhteiskunnalla ei ole mitään syytä elättää kuin minimi (ns. "köyhäintalot" takaisin vert. vastaanottokeskukset: pieni huone ihmiselle/perheelle, ruokaa ja vaatetta, ja ns. kuntouttavaa toimintaa jotta pääsee takaisin yhteiskuntaan mukaan esim. opiskelijaksi/työelämään)
-Edelliseen viitaten: kunnille/valtiolle VELVOLLISUUS hankkia jokaiselle töitä esim. 6kk kuluessa siitä kun jää työttömäksi, ja ei mitään "9€/päivä" vaan 40h/vko ja vähintään 10€/h, tuo ei edes paljoa kalliimmaksi tulisi, jos ajatellaan että maksetaan nyt ns. tyhjästä asuminen+sossun tuet. Eli vastikkeetta ei enää saisi mitään (ja edelleen: tämä ei koske esim. eläkeläisiä, sairaita, vajaakuntoisia, heille soisin nykyistä ENEMMÄN!)
.Pois turha byrokratia, eli yhden luukun systeemi, ei erillistä kelaa, sossua, työkkäriä jne. Lisäksi pidetään kiinni tetyistä ns. fiksuista jutuista (esim. elintarvikehygienia) ja karsitaan pois tyhmät jutut (esim. ns. turha lupaviidako, nykyään ei saa pitää (kärjistäen) pihakirpparia ilman että on monta lupaa anottava.
Kommentit (195)
Eräs läheinen ihminen on hallituksen nimekäs edustaja, en halua paljastaa nimeä mutta asia joka on minua vaivannut vuosikausia on se, että päättäjille lahjoitetaan kahdelta suurimmalta suomalaiselta kauppaketjulta määrättömästi lahjakortteja ketjujensa liikkeisiin. Niillä voi ostaa kaiken maan ja taivaan väliltä, elintarvikkeet, puutarhatuotteet, remontit rautakaupasta, hankkia vaikka kylpytynnyrin takapihalle jos siltä tuntuu. Hän on todennut ettei ole käyttänyt mihinkään kulutukseen omia rahojaan vuosiin mutta silti nostaa kuukausipalkkaa jossa on viisi numeroa peräkkäin. Tähän vielä päälle ilmainen taksi- ja lentoliikenne kotimaassa. Kesät hän viettää perheen kanssa enimmäkseen lomaillen, koska lomakausi heillä on todella pitkä.
Tavallinen kuluttaja ei tiedä kuin jäävuoden huipun niistä kaikista etuuksista, joita päättäjät saavat "lahjoina", Suomessahan ei saa lahjuksia ottaa vastaan, mutta lahjoja päättäjille riittää jos jonkinlaisesta suunnasta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:07"]
Mistä tämä ajatus tulee, että vasemmistolainen on yhtä kuin laiska vetelehtijä? En minä ainakaan. Työllistän itse itseni alalla, jolla muuten menee huonosti.
Kalliilla tavaroilla leveilevä tukien saaja on kyllä yksi suurimmista olkiukoista. Joku lehti on joskus haastatellut yhtä elämäntapalaiskuria, ja sen perusteella päätellään, että kaikki työttömät ovat samanlaisia. Herätkää. Näitä lusmureita on ehkä jokunen prosentti tuensaajista, mutta muut oikeasti tarvitsevat tukea: heillä on perhe elätettävänä ja tekisivät erittäin mielellään töitä.
[/quote]
Olen samaa mieltä, että tukien saajia ei pidä syyllistää vaan heille pitää saada töitä. Oma ongelma on sitten se, että näistä tukien saajista pitäisi kuitenkin pystyä erottelemaan väärinkäyttäjät ja työtä vieroksuvat, jotta tukien saajat eivät leimaannu ikävästi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:06"]
Mistä tämä ajatus tulee, että vasemmistolainen on yhtä kuin laiska vetelehtijä? En minä ainakaan. Työllistän itse itseni alalla, jolla muuten menee huonosti.
Kalliilla tavaroilla leveilevä tukien saaja on kyllä yksi suurimmista olkiukoista. Joku lehti on joskus haastatellut yhtä elämäntapalaiskuria, ja sen perusteella päätellään, että kaikki työttömät ovat samanlaisia. Herätkää. Näitä lusmureita on ehkä jokunen prosentti tuensaajista, mutta muut oikeasti tarvitsevat tukea: heillä on perhe elätettävänä ja tekisivät erittäin mielellään töitä.
[/quote]
Olen samaa mieltä, että tukien saajia ei pidä syyllistää vaan heille pitää saada töitä. Oma ongelma on sitten se, että näistä tukien saajista pitäisi kuitenkin pystyä erottelemaan väärinkäyttäjät ja työtä vieroksuvat, jotta tukien saajat eivät leimaannu ikävästi.
[/quote]
Ennen 90-luvun lamaa sossussa asioiminen oli häpeällistä. Toki jotkut joutuivat toimeentulotukea hakemaan silloinkin, mutta eivät he huudelleet pitkin kyliä käyneensä sossussa. Eivätkä kyselleet tuttaviltaan ja naapureiltaan, saako sossusta rahat pesukoneeseen, vauvanvaunuihin, lasten harrastuksiin ja ties mihin. Myös velkaantuminen ulosottoon asti oli häpeällistä ja jos niin ikävästi kävi, niin asiasta pyrittiin olemaan hyvin hiljaa.
Sitten tuli lama. Yhä useampi ihan tavallinen kunnollinen kansalainen sai kengänkuvan pehvaansa ja vaikka aiemmin olikin hoitanut raha-asiansa esimerkillisesti, tipahti tukien varaan. Moni joutui myös velkojensa kanssa maksuvaikeuksiin. Enää sossussa ei asioinutkaan vain Kossu-Kauko ja Vähä-Virpi kumppaneineen vaan sossun asiakkaiksi tuli Asentaja-Ari, Insinööri-Ilpo, Sairaanhoitaja-Sari ja moni muu. Tilanne oli muuttunut ja koska kuka tahansa saattoi tipahtaa tukien varaan, sossussa asioimista ei enää pidetty häpeällisenä. Ihmiset suhtautuivat myös empaattisemmin kahden asunnon loukkuun jääneisiin, joilta pahimmassa tapauksessa meni kumpikin koti alta ja loppuvelka vielä ulosottoon asuntojen hintojen romahdettua. Tai konkkaan menneisiin yrittäjiin.
Kun tukien varassa elämistä ei enää pidetty häpeällisenä, siitä tuli jokaisen kansalaisen oikeus. Vuodet vierivät ja työllisyys parani, mutta sossussa asioimista ei enää pidetty häpeällisenä kuten ennen lamaa. Jotkut alkoivat laskea, että jos tukien varassa elämällä saa perheelleen vaikkapa 1500 €/kk, niin kun palkasta maksaa ensin verot ja sitten vielä päivähoitomaksut ja työmatkakulut, niin eihän palkasta jääkään tukien pienennyttyä kuin 150 €/kk enemmän käteen kuin jos olisi vain kotona. Ja kuka nyt 150 € kuukausipalkalla lähtee töihin? Palkka ei enää ollutkaan se raha, jonka työnantaja maksaa tilillesi. Palkka oli se raha, joka oli enemmän kuin mitä työttömänä saisi. Ja onhan se tosiaan vähän kökköä tehdä 8 tuntia päivässä + työmatkat viitenä päivänä viikossa töitä vain 150 € vuoksi. Joillekin kävi jopa niin, että työssäkäynnistä ei olisi ollut yhtään mitään taloudellista hyötyä. Kun tukiin suhtauduttiin vielä suopeasti, niin osa kansalaisista jäi ihan vapaaehtoisesti työelämän ulkopuolelle.
Nyt ollaan taas tilanteessa, jossa näitä "vapaamatkustajia" ei katsotakaan enää suopeasti. Ikävä kyllä samaan porukkaan niputetaan kaikki työttömät, työkyvyttömät, mielenterveysongelmaiset, vammaiset jne
[/quote]
[/quote]
Sanoisin jopa niin, että meillä pitää olla varaa elättää pientä lusmujoukkoa. Sellainen tulee aina olemaan, joku aina löytää keinon hyväksikäyttää järjestelmää. Se leimaaminen pitää lopettaa jotenkin muuten.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:53"]
Leikkaisi myös omasta selkänahastaan. Kansanedustajat voisivat näyttää myyös esimerkkiä. Helvetin korkeat palkat niillä loisilla. Esimerkkiä pitää näyttää kansalle. Omasta pois myös.
Elävät niin vitun kalliisti sielä Helsingissä. Taksit ja kaikki viulut maksetaan. Saatana. Jumalauta lyön nyrkin pöytään nyt! Vittu.
[/quote] helvetin korkeapalkkaiset loiset? Noin ei voi puhua kuin henkilö joka on autuaallisen tietämätön kansanedustajan työstä. Hävettäisi itseä olla sinunlainen tyyppi, joka melskaa tunteiden vallassa asioista joista ei ymmärrä mitään ja tekee itsestään kilometrin päähän täyden pellen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:48"]
Sinällään harmittaa kun alkoi aika loppua ja tehtiin lapset. Minä 40v ja mies 37v.
Oli jo aika tehdä vaikka molemmilla ei ole vieläkään vakituista työtä tai omaisuutta. Joskus ne lapset on tehtävä. Odotimme hyvää aikaa yli kymmenen vuotta ja ei tullut. Lapset piti tehdä tähän lamaan. Kiitos persuille.
[/quote]
Mulla sama, mutta odottelu/varovaisuus alkoi jo edellisestä teininä koetusta lamasta. Ei ollut koskaan sopiva hetki alkaa vehtaamaan naisten kanssa/perheytyä. Aina oli olevinaan hyvä syy lykkäykselle toisensa perään ja lopulta koko homma kaatui ikääntymiseen. Ei enää 40+ viitsi aloittaa kotileikkejä täysin tyhjästä. Nyt viimeisimmän laman aikana on tullut kahtia jakautuneet fiilikset. Toisaalta sitä on huojentunut, ettei ole lapsia elätettävänä, mutta vanhuksia käy sääli, kun eivät päässeet hössöttämään pikkuisten kanssa.
m41
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:09"]
Näin on jo nyt! Työmarkkinatuki on n. 700 e brutto kuussa. Siitä pois 20 prossan vero. Ei sillä juhlita, kun pitää se asuminen maksa! Eräs taloustieteilijä sanoi tässä, että ongelma on asumisen kalleus kasvukeskuksissa. Ei haluta rakentaa edullisia pienasuntoja vuokralsisille. Miksi ei? Koska yhteiskunnan mielestä tällainen perustarve pitää antaa olla grynderien ja pankkien vapaa temmellyskenttä josta ne repii isot voitot ja kunta tontinmyynnillä myös. Tämä on pöyristyttävää ahneutta johon tämäkään hallitus ei puutu mitenkään! Peruskämppiä ilman saunoja ja autopaikkoja voisi rakentaa valtavasti enemmän huokeille paikoille keskustojen ulkopuolelle ja joutomaille sekä pistetonteille keskustoihinkin. Asuntoministeri voi ottaa ideani vapaasti käyttöön!
[/quote]
Niinpä. Mutta hallituksen tekemä eka pieni askel, eli halpojen vuokra-asuntojen varaaminen pienituloisille tekemällä tulotarkistukset viiden vuoden välein, onkin paha asia. Muuttokaruselli! Pätkäasumista! Köyhien (?!) kyykyttämistä!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 04:12"]
Ja se vienti olisi mitä? Sellua ja paperia? Paljonko sen lisämyynti automatisoiduissa tehtaissa työllistäisi? Puolaisten ja virolaisten keikkamiesten suomalaisella telakalla rakentava laiva?
Kun isäntä vei tehtaan pois, niin mitä täällä nyt sitten enää on, mitä joku ostaisi vaikka saisi ilmiseksi, noin kärjistäen?
[/quote]
Aika pihalla taidat olla suomessa valmistettavista tuotteista...
Viedään kokonaisia tehtaita, isoja teollisuuden koneita, laitosten osia, erikoislaitteita jne/yms... Tai vietäisiin, ellei hävittisi hintakilpailussa muille länsimaisille yrityksille, ja podettaisi samalla kroonista työntekijäpulaa kun ammattitaitoisista tekijöistä (niistä haalaripukuisista, ei-korkeakoulutetuista) on jatkuva pula.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:11"]
[/quote]
[/quote]
Sanoisin jopa niin, että meillä pitää olla varaa elättää pientä lusmujoukkoa. Sellainen tulee aina olemaan, joku aina löytää keinon hyväksikäyttää järjestelmää. Se leimaaminen pitää lopettaa jotenkin muuten.
[/quote]
Samaa mieltä. En usko, että kovin moni haluaa elää elämäänsä tukien varassa, toki näitä on mutta eivät he työntekijöinäkään kyllä olisi kummoisia. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa elättää itsensä, saada palkkaa ja ehkä arvostustakin työnsä kautta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 04:03"]
Puoluetuista voisi säästää 30 miljoonaa. Siinäpä vasta sosiaalituki!
[/quote]
Minustakin puoluetuki tuntuu äkkiseltään turhalta, mutta se on käytössä tasa-arvon lisäämiseksi. Ilman tukea vain suurimmat ja rikkaimmat puolueet porskuttaisivat ja kansalla olisi aika vähän vaihtoehtoja.
[/quote]
Puoluetuet voisi hyvin maksattaa puolueen jäsenillä, eli jos on sitä mieltä että kyseinen puolue ajaa hyvää asiaa, niin miksi ei olisi myös sen asian ajamisesta valmis maksamaan?
Samoin voisi myös siirtää velvollisuuden ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan maksusta siirtää kokonaisuudessaan työttömyyskassoille, kun kerran työttömyyskassan jäsenyys on edellytys sen saamiselle.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:27"]
Ap sinä se valitettavasti tässä olet se joka ei oikein ymmärrä. Leikkaamalla me emme ikinä saa taloutta kasvuun. Vuonna 2011 leikattiin jo. Sen jälkeen talous kuitenkin kasvoi odotettua vähemmän, joten nyt taas leikataan lisää että saadaan tuo aiempi vaje kiinni. Annas kun arvaan. Nämä nyt tehtävät leikkaukset eivät taida saada suomalaisia ostamaan lisää tuotteita ja palveluita ainakaan Suomesta, joten muutaman vuoden päästä leikataan lisää. Tämä hallitus tulee olemaan vielä huonompi juttu kansantaloudelle kuin vuoden 2008 globaali lama. Mutta uskottelevat kaikille että tietävät mitä tekevät.
Kannattaisi investoida. Lisää rahaa pohjalle, niin se menisi suoraan kulutukseen ja talouden kasvuun. Lisää investointeja työelämään. Oikeita työpaikkoja, ei mitään alihinnoiteltua pakkotyötä. Kunnon koulutus ja päivähoito lapsille, kunnon terveydenhuolto.
[/quote]
Valtio ei voi työpaikkoja luoda.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:32"]
Olen vasemmistolaisperheen /-suvun kasvatti, mutta perheessä työntekeminen on ollut kunnia-asia. Minkä hyvänsä työn, jos parempaa ei ole ollut tarjolla. Mihin aikaan vuorokaudesta vain. Määräaikaisuuksia. Urakkatöitä. Päivätöitä. Kakkostöitä. Oli aikoja, jolloin isällä ei ollut töitä. Hän siis lähti ulkomaille töihin. Ei osannut sanaakaan englantia. Ei nähty 9 kuukauteen. Ja tämä uusiksi. Ja kun tuli kotiin, meni suoraan töihin. Samaan aikaan äiti kävi töissä, pyöritti kotia. Opin, että ei ole vastikkeetonta rahaa. Pitää itse osallistua, venyä, etsiä, olla aktiivinen, olla valmis lähtemään kauas. Ei olisi tullut mieleenkään mennä sosiaalitoimistoon. Senkin tosin olen kerran elämässäni joutunut tekemään, eli tiedän, mitä totaalinen rahattomuus ja köyhyys on. Opiskelin, muutin siis toiselle paikkakunnalle. Valmistuin työttömäksi yliopistosta. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia. Työttömyyttä. Mies samassa jamassa, asuimme monta vuotta eri paikkakunnilla. Lopulta päädyimme pääkaupunkiseudulle, hyviin töihin. Painoin ns. niskalimassa, nautin, etenin, pääsin parempiin töihin, saavutusteni perusteella. Nyt maksan veroja 45% ja tiedän olevani hyvätuloinen. Maksan verot mielelläni, mutta haluan että verorahat käytetään hyvin. Tapasin viime kesänä kotipaikkakunnallani entisiä yläasteaikaisia koulukavereitani, joita vähempää koulu ei olisi voinut kiinnostaa, poismuutto paikkakunnalta edes tilapäisesti on ollut no-no aina ja joista nyt puolet työttöminä. valittivat, että "poliitikot eivät tee mitään", "yritykset kohtelee työntekijöitä kaltoin" ja "hyvähän se sun on tossa asemassa"... En sanonut mitään, mutta jäin kyllä miettimään.... Ihan itse olen kaiken saanut omasta selkänahasta, maksan veroja, samoin työnantajani ja osa siitä päätyy suorastaan kiittämättömien ja saamattomien ihmisten hyväksi. Eri asia on ihmiset, joilla sairauksia tmv mutta ns. tavalliset ihmiset jotka ikinä edes eivät yrittäneet, kehtaavat olla katkeria. Ja toinen näkökulma: olen työssäni ollut tilanteessa, jossa työnantaja oli konkurssin partaalla. Jouduimme käymään läpi tosi ison prosessin saadaksemme firman henkiin jälleen. Kun tulovirta on pienentynyt, on pakko sopeuttaa kuluja. Matematiikka on yksinkertaista. Jos rahaa ei ole, ei voi sijoittaa kasvun tekemiseen. Ensin on saatava perusteet kuntoon. Jouduimme irtisanomaan kolmasosan työntekijöistä JA esimiehistä, ja vaikka se oli vaikea ratkaisu, se oli pakko tehdä, että saimme kassavirran kuntoon, yrityksen jaloilleen ja samalla pystyimme takaamaan työn 2/3lle. Vaihtoehtoja ei ollut. Ei koskaan pidä elää illuusiossa että kaikki on ja paranee ikuisesti. Tai että "valtio" tai "yhteiskunta" järjestää. Kaikilla tasoilla on nousuja ja laskuja. Nousun aikaan voi saada enemmän, laskun aikana on pakko leikata. Siitä tässä nyt on kyse. Valitettavasti.
[/quote]
Asiaa! Minäkin olen vasemmistosuvusta ja mummuvainaalla oli tapana sanoa: "Rikas ylpeilee rahallaan, köyhä ahkeruudellaan"
[/quote]
Valkoisten harjoottama törky jota voi verrata natsien hirmutekoihin muistetaan viäl. Saatana.
Suvussa kulkee lista sukunimia jotka ovat murhaajan sukua. Nimilista on sellane lista ettei niiden kanssa olla tekemisis.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:11"]
[/quote]
Minustakin puoluetuki tuntuu äkkiseltään turhalta, mutta se on käytössä tasa-arvon lisäämiseksi. Ilman tukea vain suurimmat ja rikkaimmat puolueet porskuttaisivat ja kansalla olisi aika vähän vaihtoehtoja.
[/quote]
Puoluetuet voisi hyvin maksattaa puolueen jäsenillä, eli jos on sitä mieltä että kyseinen puolue ajaa hyvää asiaa, niin miksi ei olisi myös sen asian ajamisesta valmis maksamaan?
[/quote]
Tässä mallissa "rikaiden" puolueilla olisi väistämättä enemmän rahaa kuin "köyhien" puolueilla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:26"]
Olen miettinyt että esim. seuraavia asioita voisi tarjota ns. "hätäaputöinä":
-Köyhien eläkeläisten/vanhusten tmv. avustaminen, ihan vaikka autettaisiin ulos (Suomessa on paljon ihmisiä jotka eivät koskaan pääse ulos, ainoa ihmiskontakti on kerran päivässä käyvä kodinhoitaja tmv.) kävelylle, vietäisiin kauppaan, luettaisiin sokealle päivän lehti tmv.
-Turvattaisiin lasten koulutyötä, esim. joka luokkaan yksi ns. kouluavustaja, samoin koulumatkoilla voisi olla saattajia (ns. vaarallisissa paikoissa Amerikan tyyliin suojatievalvoja tmv.)
-Lisäksi on paljon ns. keikkaluontoisia töitä, talvella katujen hiekoitusta/kolaamista, kesällä jättiputkien tuhoamista, tai ihan vaikka roskien keräämistä mm. katujen/maanteiden varsilta, voisi olla mukana vanhojen huonoon kuntoon menneiden rakennusten entisöinnissä jne.
Nuo nyt äkkiseltään tulee mieleen, paljon muitakin varmasti on!
AP
(Ja anteeksi kirjoitusvirheeni aloituksessa...)
[/quote]
Ei ole varaa, ei ole varaa. Säästetään!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä mallissa "rikaiden" puolueilla olisi väistämättä enemmän rahaa kuin "köyhien" puolueilla.
[/quote]
Kuinka niin, eikö tässä maassa ole "köyhiä" huomattavasti enemmän kuin "rikkaita"?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:26"]
Olen miettinyt että esim. seuraavia asioita voisi tarjota ns. "hätäaputöinä":
-Köyhien eläkeläisten/vanhusten tmv. avustaminen, ihan vaikka autettaisiin ulos (Suomessa on paljon ihmisiä jotka eivät koskaan pääse ulos, ainoa ihmiskontakti on kerran päivässä käyvä kodinhoitaja tmv.) kävelylle, vietäisiin kauppaan, luettaisiin sokealle päivän lehti tmv.
-Turvattaisiin lasten koulutyötä, esim. joka luokkaan yksi ns. kouluavustaja, samoin koulumatkoilla voisi olla saattajia (ns. vaarallisissa paikoissa Amerikan tyyliin suojatievalvoja tmv.)
-Lisäksi on paljon ns. keikkaluontoisia töitä, talvella katujen hiekoitusta/kolaamista, kesällä jättiputkien tuhoamista, tai ihan vaikka roskien keräämistä mm. katujen/maanteiden varsilta, voisi olla mukana vanhojen huonoon kuntoon menneiden rakennusten entisöinnissä jne.
Nuo nyt äkkiseltään tulee mieleen, paljon muitakin varmasti on!
AP
(Ja anteeksi kirjoitusvirheeni aloituksessa...)
[/quote]
Ei ole varaa, ei ole varaa. Säästetään!
[/quote]
Elvytystöiden pitäisi olla sellaisia, jotka tuottavat tai jotka on joka tapauksessa tehtävä seuraavan muutaman vuoden aikana. Hiekotus tietysti vähentää promillen lonkkamurtumia, jotka hoidetaan verorahoilla. :D
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuinka niin, eikö tässä maassa ole "köyhiä" huomattavasti enemmän kuin "rikkaita"?
[/quote]
On, mutta rikkailla on silti moninkertainen määrä rahaa köyhiin verrattuna (1 %!).
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:26"]Vassarit, ymmärrettekö tämän: Perheessä on identtiset kaksoset, kumpikin täysin terveitä. Toinen tekee ahkerasti kotitöitä ja menestyy koulussa hyvin, toinen ei koskaan tee kotona muuta kun pelaa tietokoneella eikä jaksa edes kouluun panostaa. Onko reilua, että noilla lapsilla on tismalleen sama viikkoraha? Minusta ei ole, siksi yhteiskunnalliselle tasolle jos muutetaan sama: työtä tekevällä pitää olla enemmän rahaa mitä lusmulla.
Reilua on se, että kaikilla on suht samat lähtökohdat, ja ne jotka tekevät töitä saavat rahaa enemmän mitä kotona makaavat.
[/quote]
Oikeiston kakara, ymmärrä tämä. Lähtökohdat eivät ole samat. Siinä missä stubbi2 pelaa golffia kesät talvet isukin maksellessa viulut, köyhän alkoholistiperheen lapsi valvoo yöt alkkarin pitäessä perhettä hereillä ja työskentelee kesät, että äiti saisi edes jotain syömistä muun perheen ohessa. Parhaimmassa tapauksessa ottaa turpaan itsekin ja kuuntelee vittuilua koulussa. Arvaa mitä tekee sosiaalitoimi? Riippuu työntekijästä, harvemmin mitään, koska rahaa ei muka ole. Miksikö rahaa ei ole? Siksi, että veronkierto on sallitunpaa toisille, kuin toisille. Joten näistä lähtökohdista: miten jaksat jauhaa paskaa, että mahdollisuudet ovat kaikilla edes lähelläkään samat???
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:15"]
[/quote]
Koska se, kenellä on valta määritellä käsitteet, on valta vaikuttaa mielikuviin ihmisten mielissä ja tätä kautta hallita poliittisesti ja taloudellisesti. Asioiden tekeminen katsotaan oikeutetuksi, kun "realiteetit" on annettu etukäteen (pakko leikata) ja siihen on "oikeat" perusteet (esim. on OK, että pienimmillä tuloilla elävien tukia leikataan).
Töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille ja ne, jotka eivät töitä saa vaikka haluaisivat tulevat stigmatisoiduksi niin päättäjien kuin työmarkkinoiden puolelta.
[/quote]
Niinpä. Eivätkö ne, jotka ruoskisivat työttömiä julkisesti jos vain saisivat, tunne empatiaa? Joku päivä se työttömyys voi osua myös omalle kohdalle. Vai luulevatko he olevansa korvaamattomia?
[/quote]
Tutkimusten mukaan työllistyminen vaikeutuu huomattavasti, jos ikä alkaa olla yli 50-vuotta. Jopa akateemisten kohdalla, vaikka juuri heidän kohdallaan luulisi vuosikausia kertyneen kompetenssin olevan etu työmarkkinoilla. Toisin on, sillä työnantajilla on valita kenet palkkaa, työntekijöistä on sen verran tarjontaa.