Uusi ammatti labrahoitajalle?
Opiskelen bioanalytiikkaa, mutta harmittaa jo valmiiksi tulevan palkan pienuus. Mitähän minun kannattaisi mennä opiskelemaan seuraavaksi - nythän pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin, jos meinaa jonnekin suosittuun opinahjoon päästä. Kiinnostuksen kohteita on biologia, mikrobiologia ja terveydenhuolto. Johtaminen ei oikein kiinnosta. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei sovellu unihäiriöiden takia. Lääkärinopinnot kestävät liian pitkään ja farmaseuteilla taas on apteekeissa tylsä työ ja sairaalafarmaseutiksi on vaikea päästä. Tosiaan palkka saisi olla parempi kuin labrahoitajan 2200e ja kohtuuhyvä työllisyystilanne. Plussaa siitä jos osan tutkinnosta voi suorittaa avoimessa yliopistossa.
Keksiikö kukaan mitään?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:50"]Opiskelen bioanalytiikkaa, mutta harmittaa jo valmiiksi tulevan palkan pienuus. Mitähän minun kannattaisi mennä opiskelemaan seuraavaksi - nythän pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin, jos meinaa jonnekin suosittuun opinahjoon päästä. Kiinnostuksen kohteita on biologia, mikrobiologia ja terveydenhuolto. Johtaminen ei oikein kiinnosta. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei sovellu unihäiriöiden takia. Lääkärinopinnot kestävät liian pitkään ja farmaseuteilla taas on apteekeissa tylsä työ ja sairaalafarmaseutiksi on vaikea päästä. Tosiaan palkka saisi olla parempi kuin labrahoitajan 2200e ja kohtuuhyvä työllisyystilanne. Plussaa siitä jos osan tutkinnosta voi suorittaa avoimessa yliopistossa.
Keksiikö kukaan mitään?
[/quote]
Minä vaihtaisin sote -alan sisällä röntgenhoitajan opintoihin hakemalla sisäistä siirtoa. Palkka on parempi, työllisyys hyvä ja työ monipuolisempaa vaikka vastaava palveluyksikkö kuin labrakin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:50"]Opiskelen bioanalytiikkaa, mutta harmittaa jo valmiiksi tulevan palkan pienuus. Mitähän minun kannattaisi mennä opiskelemaan seuraavaksi - nythän pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin, jos meinaa jonnekin suosittuun opinahjoon päästä. Kiinnostuksen kohteita on biologia, mikrobiologia ja terveydenhuolto. Johtaminen ei oikein kiinnosta. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei sovellu unihäiriöiden takia. Lääkärinopinnot kestävät liian pitkään ja farmaseuteilla taas on apteekeissa tylsä työ ja sairaalafarmaseutiksi on vaikea päästä. Tosiaan palkka saisi olla parempi kuin labrahoitajan 2200e ja kohtuuhyvä työllisyystilanne. Plussaa siitä jos osan tutkinnosta voi suorittaa avoimessa yliopistossa. Keksiikö kukaan mitään? [/quote] Minä vaihtaisin sote -alan sisällä röntgenhoitajan opintoihin hakemalla sisäistä siirtoa. Palkka on parempi, työllisyys hyvä ja työ monipuolisempaa vaikka vastaava palveluyksikkö kuin labrakin.
[/quote]
Olen kyllä ymmärtänyt että palkka olisi lähes sama?
15 ja 16, tuollaisiin palkkoihin pääsee ammattikoulusta valmistunut hitsari jo vuoden työskentelyn jälkeen, eikä paina opintolainat niskassa.
ikävää kun kaikki ajatukset pyörii vaan sen rahan ympärillä
Olen labrahoitaja ja opiskelen yliopistossa vastaavanlaisella alalla. Labhoitajilla on käytännössä 100% työllisyys, akateemisille työpaikkoja ei juurikaan ole tarjolla. Paitsi tietenkin lääkäreille tms. Tunnen usemmankin akateemisen joka on lähtenyt opiskelemaan labrahoitajaksi koska omalla alalla ei ole ollut töitä.
Niin, ja tuo 2200 bruttona on lähtöpalkka joissain paikoissa, erilaisten lisien kanssa vastavalmistunutkin pääsee ainakin lähelle 2500. Oikeasti palkka lab.h:lla on päivätöissä jotakin 2400-2600 väliltä yleensä. Vuorotöissä pääseekin huomattavasti paremmille tienesteille.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:50"]Opiskelen bioanalytiikkaa, mutta harmittaa jo valmiiksi tulevan palkan pienuus. Mitähän minun kannattaisi mennä opiskelemaan seuraavaksi - nythän pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin, jos meinaa jonnekin suosittuun opinahjoon päästä. Kiinnostuksen kohteita on biologia, mikrobiologia ja terveydenhuolto. Johtaminen ei oikein kiinnosta. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei sovellu unihäiriöiden takia. Lääkärinopinnot kestävät liian pitkään ja farmaseuteilla taas on apteekeissa tylsä työ ja sairaalafarmaseutiksi on vaikea päästä. Tosiaan palkka saisi olla parempi kuin labrahoitajan 2200e ja kohtuuhyvä työllisyystilanne. Plussaa siitä jos osan tutkinnosta voi suorittaa avoimessa yliopistossa.
Keksiikö kukaan mitään?
[/quote]
Minä vaihtaisin sote -alan sisällä röntgenhoitajan opintoihin hakemalla sisäistä siirtoa. Palkka on parempi, työllisyys hyvä ja työ monipuolisempaa vaikka vastaava palveluyksikkö kuin labrakin.
[/quote]
Miten röntgenhoitajan työ olisi monipuolisempaa kuin labrahoitajan? Meillä ainakin on labrassa näytteenottoa, verikeskustyöskentelyä ( veriryhmät + sopivuuskokeet + veripankin ylläpito) hematologiaa ( synoviat, askitekset, pleurat, likvorit, nenän eosit, yskökset, diffaus + verenkuvat, hyytymiset, lasten näytteenotto, )kemiaa, ekg:n ottoa sekä eritelabran (virtsan seulonnat +solut, spermat, vuorokausivirtsat ym) hommat. Kolmivuorotyöläisen pitää hallita nuo kaikki, ei käy tylsäksi. Mitä kaikkea röntgenhoitaja tekee?
Noilla kriteereillä tuskin löydät mitään. Aloittavan bioanalyytikon tehtäväkohtainen palkka on 2375€. Ei parhaimpia mutta minulle se kyllä tulee riittämään. Joissain tehtävissä on varmasti TES:iä parempi palkka. Jos muutat Norjaan tai Sveitsiin niin sitten palkka on sitä luokkaa mitä Suomessa lääkäreillä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:47"]
ikävää kun kaikki ajatukset pyörii vaan sen rahan ympärillä
[/quote]
Mitäs elämässä sitten on muuta kun syöminen ja naiminen, ja syömiseen tarvitsee rahaa.
Täällä 40v labrahoitaja. Palkka päivätyöstä 2800€.
Mutta 15 vuotta tätä tehneenä haluaisin vaihtelua ja yrittänyt keksiä mitä voisin opiskella vielä.. Lääkikseen pääsy tuntuu lähes mahdottomalta.. Samoin yliopistossa opiskelu 5-6 vuotta, huoh..
Mutta jatka AP ihmeessä opiskelua jos pystyt!!