Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ammatti labrahoitajalle?

Vierailija
28.05.2015 |

Opiskelen bioanalytiikkaa, mutta harmittaa jo valmiiksi tulevan palkan pienuus. Mitähän minun kannattaisi mennä opiskelemaan seuraavaksi - nythän pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin, jos meinaa jonnekin suosittuun opinahjoon päästä. Kiinnostuksen kohteita on biologia, mikrobiologia ja terveydenhuolto. Johtaminen ei oikein kiinnosta. Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei sovellu unihäiriöiden takia. Lääkärinopinnot kestävät liian pitkään ja farmaseuteilla taas on apteekeissa tylsä työ ja sairaalafarmaseutiksi on vaikea päästä. Tosiaan palkka saisi olla parempi kuin labrahoitajan 2200e ja kohtuuhyvä työllisyystilanne. Plussaa siitä jos osan tutkinnosta voi suorittaa avoimessa yliopistossa.

Keksiikö kukaan mitään?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan suuruus riippuu myös työpaikasta.
Minulla 2600e keskussairaalassa päivätyössä.
Kaikki työsuhteen pituudesta tulevat korotukset ja vastuuhoitajan lisät ovat tuossa bruttopalkassa mukana.
Kolmivuorossa palkka on tietysti suurempi ja epäsäännölliset työajat ei lapsetonta haitannut.
Sivusta seuranneena tykkäisin itse sairaalakemistin työstä.

Vierailija
2/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko norjassa muka labrahoitajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska, ihan samoja ajatuksia pyörittelen omassa päässäni. Valmistun myös pian bioanalyytikoksi ja mietin jo, että mitä seuraavaksi. Nälkä kasvaa syödessä.. Tuntuu, että ei tämä ala kuitenkaan riitä tyydyttämään tiedonjanoani ja haluan päästä syvemmälle esim. hematologiaan. Lääkistä olen pyöritellyt mielessäni, mutta murehdin myös itsekkin opiskeluiden pituudesta. Olen myös lähempänä 30 kuin 20 ja opiskellut koko ikäni jo valmiiksi..

Vierailija
4/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:47"]

ikävää kun kaikki ajatukset pyörii vaan sen rahan ympärillä

[/quote]

Se nyt on pötypuhetta että KAIKKI pyörisi rahan ympärillä. Mielessä se on kuitenkin koska olen kituutellut viimeiset noin 20 vuotta sellaisilla 1400 euron kuukausituloilla. Loppuelämän pitää olla parempaa. Eläkekin tulee olemaan nykymenolla aivan olematon, olen huolissani riittääkö se edes pakollisiin menoihin.

Ap

Vierailija
5/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskele kaupallista alaa ja pyri lääke-esittelijäksi. Voit tienata aika paljon.

Vierailija
7/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri pyrkimässä bioanalyytikon koulutukseen ja pidän palkkaa ihan hyvänä. Toki jokainen on erilainen rahankäyttäjä. Noilla tuloilla saisin todennäköisesti säästöön useamman satasen kuussa, koska en yksinkertaisesti saa yli 1000e kuukaudessa kulutettua mitenkään päin vaikka tykkään ostella vaatteita, sisustusjuttuja ja käydä ravintoloissa. Itselleni ei siis palkan suuruus merkkaa sinällään, kunhan itse työ on mielenkiintoista. Jos sitä rahaa haluaa noilla kriteereillä niin tosiaan lääketieteellinen on hyvä vaihtoehto. Tuurauksista (8-16) saa tonninkin päivässä ja joissakin terveyskeskuksissa lähtöpalkka on yli 6000e. Sairaalassa lähtöpalkka käsittääkseni huomattavasti pienempi. En pidä koulutustakaan erityisen pitkänä, koska töitä saa kuitenkin tehdä jo ennen valmistumista ja oikeasti niin paperitkin taitaa saada kouraan jo talvella, vaikka opintojen kestoksi on asetettu kuusi vuotta. Kaiken lisäksi kaksi ensimmäistä vuotta vaikuttavat melko helpoilta, todella vähän läsnäolopakkoa ja suht paljon vapaatakin, että varmasti voi tehdä myös pienesti töitä sivussa. Vaikein juttu lääkiksessä on sisäänpääseminen. Osa pääsee ensimmäisellä yrityksellä, joku vasta kuudennella. Osa luovuttaa kesken, kun ovat tarpeeksi useasti jo yrittäneet. Jos lääkäriksi haluaa tosissaan niin kannattaa harkita tutkintoa myös ulkomailla.

Vierailija
8/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:58"] Miten röntgenhoitajan työ olisi monipuolisempaa kuin labrahoitajan? Meillä ainakin on labrassa näytteenottoa, verikeskustyöskentelyä ( veriryhmät + sopivuuskokeet + veripankin ylläpito) hematologiaa ( synoviat, askitekset, pleurat, likvorit, nenän eosit, yskökset, diffaus + verenkuvat, hyytymiset, lasten näytteenotto, )kemiaa, ekg:n ottoa sekä eritelabran (virtsan seulonnat +solut, spermat, vuorokausivirtsat ym) hommat. Kolmivuorotyöläisen pitää hallita nuo kaikki, ei käy tylsäksi. Mitä kaikkea röntgenhoitaja tekee?

[/quote]Unohdit mikrobiologian, patologian ja kliinisen fysiologian laboratoriot. 

Vierailija
9/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se ketjun röntgenhoitaja (tai joku muu rtg-hoitaja) vastata mitä röntgenhoitaja tekee, laboratoriohoitajan toimenkuva kun on varsin laaja. 

Vierailija
10/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinko muka ainut joka luki labrahoitajan ensin labradorinnoutajana

Vierailija
11/31 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelen, miksi edes lähdit labrahoitajaksi, etkä pistänyt kaikkea peliin esim. lääkiksen suhteen jo ajat sitten? Ei se eläke sillä kerry, että opiskelee koko elämänsä.

Vierailija
12/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen entinen labrahoitaja, 4 vuoden työssäolon jälkeen aloitin lääkärin opinnot. Ei se lääkärin opiskeluaikakaan nyt niin kovin pitkä ole ja työllisyystilanne on hyvä. Lyhyellä opiskelulla et parempaa palkkaa saa. 

Vierailija
13/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla vaatimuksilla taida muita vaihtoehtoja olla kuin lääkäri tai hammaslääkäri... Siis jos vielä varmaa työllisyyttä haluaa. Käsittääkseni tuosta bioanalyytikosta vois suoraankin päästä johonkin maisteriohjelmaan, mutta en tiedä millainen työllisyystilanne ja palkka sit siellä olis. Valmistuminen ainakin nopeempaa.

Vierailija
14/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssikeskuksessa käyt opettelemassa hitsaamaan useammalla menetelmällä luokkasaumaa, niin ei tarvitse murehtia töiden riittävyyttä tai palkan pienuutta.

Varsinkin naishitsareille on kova kysyntä, koska tekevät työnsä tunnollisesti - Nelivitoset ja siitä vanhemmat parhaita työntekijöitä mitä noihin hommiin voisi löytää.

Vierailija
15/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi äh... Jos lääkäriksi pitäisi lukea niin mieluummin sitten erikoislääkäriksi ja ehtiikö sitä edes ennen eläkeikää enää... Tuskin heti ensimmäisellä haulla pääsisin sisäänkään :-(

ap

Vierailija
16/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:01"]

Voi äh... Jos lääkäriksi pitäisi lukea niin mieluummin sitten erikoislääkäriksi ja ehtiikö sitä edes ennen eläkeikää enää... Tuskin heti ensimmäisellä haulla pääsisin sisäänkään :-(

ap

[/quote]Meidän kurssilla vanhin oli aloittaessaan yli 50-v ja erikoistuikin vielä psykiatriksi. Ihan hyvin voi toimia yleislääkärinä, eikä tarvitse erikoistua, niin minäkin. Paljonko ap:llä ikää?

2

Vierailija
17/31 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi minkä teitte. Olen nyt koko päivän miettinyt millaista olisi opiskella lääkiksessä ja tutkinut vanhoja pääsykokeita.

Ap

Vierailija
18/31 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas kiinnostaisi päästä labraan töihin.. onko joku onnistunut sairaanhoitajana pääsemään? Joskus olen käynyt harjoittelemassa tuolla ja pidin kyllä työstä. 

Vierailija
19/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärillä terveyskeskuksessakin on peruspalkka 5600 + toimenpiteet + päivystyskorvaukset. Kyllä sen rahan edestä nyt muutaman vuoden opiskeleekin. 

Vierailija
20/31 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:01"]

ap

[/quote]Meidän kurssilla vanhin oli aloittaessaan yli 50-v ja erikoistuikin vielä psykiatriksi. Ihan hyvin voi toimia yleislääkärinä, eikä tarvitse erikoistua, niin minäkin. Paljonko ap:llä ikää?

2

[/quote]

Melkein 40 :-(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi