Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"]
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
Seuraava poisto voikin sitten kohdistua juuri Sinun tarvitsemaan lääkeeseen.
[/quote]
Keliaakikot eivät tarvitse lääkkeitä.
[/quote]
Keliaakikoille ei ole olemassa ihmelääkettä. On vain ruokavaliohoito.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"]
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
Seuraava poisto voikin sitten kohdistua juuri Sinun tarvitsemaan lääkeeseen.
[/quote]
Keliaakikot eivät tarvitse lääkkeitä.
[/quote]
Gluteeniton ruoka on keliaakikon lääke.
Mutta mitä tähän sanoo Sinuhe Walliheimo? Keliaakikko ja hallituspuolueen jäsen. Sinuhe: pelasta ruokavaliokorvaus!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:05"]Mä itse oon paininut tuon ruokavaliojutun kanssa. Ensiksi sanoisin, unohtakaa ne kauppojen gluteenittomat jalosteet, kuten jauhosekoitukset, valmiit ylihintaiset leivät jotka tehty vaikka mistä ainesosista, gluteenittomat pastat sun muut..ei ne ole hyvää ruokaa eivätkä varsinkaan kustannustehokasta.
Itselläni jos leipää haluan, niin parasta on tehdä itse. Ja seuraavista aineista: tattarijauhot, tattarisuurimot, porkkanaraaste, omenaraaste, suola ja vesi ja öljy. Ja joskus sinne voi laittaa myös psylliumkuitua jos haluaa leivottavuutta parantaa, mutta itse harvemmin käytän. Ja valmis taikina levitetään uunipellille, ja paistetaan. eli mitään kohotettua leipää siitä ei tule mutta erittäin herkullista gluteenitonta ja halpaa leipää :)
[/quote]
Voisko tästä saada tarkemman reseptin, kuulostaa hyvältä :) Voisikohan tuon tehdä leipävuuassa, että saisi vähän korkeamman?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:48"]
Niin, tätähän moni ei edes tajua, missä kaikessa sitä vehnää on. Haastaisinkin siis seuraavalla kauppareissulla lukemaan tuoteselosteita, voi meinaan yllättyä.
[/quote]
Kerro missä esimerkiksi, kun en ihan oikeasti ole huomannut. Meillä syödään pääasiassa "tuoteselosteettomia" ruokia. Eli perusraaka-aineita, ei mitään eineksiä. Mikä on tällainen "yllätyksellinen" tuote jossa onkin vehnää? Veikkaan, että puhut eineksistä?
[/quote]
Nyt käsi sydämelle: Syötkö joka päivä täysin alusta asti tuoreaineista valmistettua ruokaa? Ihan joka päivä, pyhinä kuin arkena? Et koskaan mitään einestä?
Koko keskusteluhan on nyt pelkkää "minä teen alusta asti" -pönkittämistä, niin että sanotaan teille nyt iso Wau, kun osaatte oikein ruokaa tehdä. Monille se on niin normaalia, ettei sitä mainostella. Mutta se ei silti poista sitä, että joskus syö jotain muuta kuin tuoreista raaka-aineista valmistettuja ruokia.
Ja kyllä, on myös ihmisiä jotka eivät osaa/jaksa tehdä alusta asti ruokaa itse ja syövät niitä eineksiä. Ja samalla on paljon ihmisiä, jotka pinnaavat keliaakikon ruokavaliosta kun eivät ymmärrä seurauksien vakavuutta. Ja ne seuraukset kun ovat sitten yhteiskunnallekin todella kalliita syöpähoitoineen. Eli tuella kannustetaan ihmisiä pysymään oikeassa ruokavaliossa, koska seurauksia on sitten paljon kalliimpaa hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero! [/quote] Pienistä puroista... Tämä nyt ainakin on ollut turhaakin turhempi menoerä.
[/quote]
Plus tuollainen korvaus on ihan epäreilu, kun sellaista ei makseta muistakaan ruokavaliorajoitteista. Esim. siitä maitoallergiasta. Kaikki tällaiset turhat korvaukset joutaakin karsia - sitäpaitsi ei se 20e/kk ole ainoa kustannus, onhan tuohonkin korvaukseen pitänyt rakentaa ympärille byrokratia todistuksineen, tilityksineen jne.
[/quote]
Maitoallergia on pääosin lasten sairaus, ja siitä saa n. 90 e/kk vammaistukea / maitoallerginen lapsi.
Tosin allergian on oltava voimakasoireinen, mistään pienistä yliherkkyyksistä sitä ei myönnetä.
[/quote]
Aikuinen maitoallergikko ei saa korvauksia. Lasten tapauksista en tiedä. Jos he saavat jonkun korvauksen, niin mielestäni sekin pitäisi ehdottomasti poistaa. Maitokaan ei ole pakollista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero! [/quote] Pienistä puroista... Tämä nyt ainakin on ollut turhaakin turhempi menoerä.
[/quote]
Plus tuollainen korvaus on ihan epäreilu, kun sellaista ei makseta muistakaan ruokavaliorajoitteista. Esim. siitä maitoallergiasta. Kaikki tällaiset turhat korvaukset joutaakin karsia - sitäpaitsi ei se 20e/kk ole ainoa kustannus, onhan tuohonkin korvaukseen pitänyt rakentaa ympärille byrokratia todistuksineen, tilityksineen jne.
[/quote]
Maitoallergia on pääosin lasten sairaus, ja siitä saa n. 90 e/kk vammaistukea / maitoallerginen lapsi.
Tosin allergian on oltava voimakasoireinen, mistään pienistä yliherkkyyksistä sitä ei myönnetä.
[/quote]
Aikuinen maitoallergikko ei saa korvauksia. Lasten tapauksista en tiedä. Jos he saavat jonkun korvauksen, niin mielestäni sekin pitäisi ehdottomasti poistaa. Maitokaan ei ole pakollista.
[/quote]
Niin, tässähän nyt huomataan iso epäkohta: miksi keliaakikoilta vietiin koko tuki, mutta muilta ei edes leikattu?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:05"]Mä itse oon paininut tuon ruokavaliojutun kanssa. Ensiksi sanoisin, unohtakaa ne kauppojen gluteenittomat jalosteet, kuten jauhosekoitukset, valmiit ylihintaiset leivät jotka tehty vaikka mistä ainesosista, gluteenittomat pastat sun muut..ei ne ole hyvää ruokaa eivätkä varsinkaan kustannustehokasta. Itselläni jos leipää haluan, niin parasta on tehdä itse. Ja seuraavista aineista: tattarijauhot, tattarisuurimot, porkkanaraaste, omenaraaste, suola ja vesi ja öljy. Ja joskus sinne voi laittaa myös psylliumkuitua jos haluaa leivottavuutta parantaa, mutta itse harvemmin käytän. Ja valmis taikina levitetään uunipellille, ja paistetaan. eli mitään kohotettua leipää siitä ei tule mutta erittäin herkullista gluteenitonta ja halpaa leipää :) [/quote] Voisko tästä saada tarkemman reseptin, kuulostaa hyvältä :) Voisikohan tuon tehdä leipävuuassa, että saisi vähän korkeamman?
[/quote]
En ole reseptin kirjoittanut, mutta ei varmasti sovellu leipävuokaan ja paksuna tehtäväksi, sillä ei kohoa (ei ole hiivaa eikä leivinjauhetta). Varmasti tulisi tiivistä tiiliskiveä.
Ja resepti kuulostaa mainiolta rieskalta, mutta itse tykkään vaihtelusta ruokavaliossa. Olisi tylsää syödä aina rieskasia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten sanoin, aikuiselle maitoallergikolle suositellaan siedätyshoitoa. Siksi tukea ei tipu.
hyvä että loppuu se sairaitten elättäminen
Kaikille poistoa vastustaville suosittelen allekirjoittamaan adressin
http://www.adressit.com/vastustamme_keliaakikoiden_ruokavaliokorvauksen_poistamista
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:51"]
Niin, tätähän moni ei edes tajua, missä kaikessa sitä vehnää on. Haastaisinkin siis seuraavalla kauppareissulla lukemaan tuoteselosteita, voi meinaan yllättyä.
[/quote]
Kerro missä esimerkiksi, kun en ihan oikeasti ole huomannut. Meillä syödään pääasiassa "tuoteselosteettomia" ruokia. Eli perusraaka-aineita, ei mitään eineksiä. Mikä on tällainen "yllätyksellinen" tuote jossa onkin vehnää? Veikkaan, että puhut eineksistä?
[/quote]
Nyt käsi sydämelle: Syötkö joka päivä täysin alusta asti tuoreaineista valmistettua ruokaa? Ihan joka päivä, pyhinä kuin arkena? Et koskaan mitään einestä?
Koko keskusteluhan on nyt pelkkää "minä teen alusta asti" -pönkittämistä, niin että sanotaan teille nyt iso Wau, kun osaatte oikein ruokaa tehdä. Monille se on niin normaalia, ettei sitä mainostella. Mutta se ei silti poista sitä, että joskus syö jotain muuta kuin tuoreista raaka-aineista valmistettuja ruokia.
Ja kyllä, on myös ihmisiä jotka eivät osaa/jaksa tehdä alusta asti ruokaa itse ja syövät niitä eineksiä. Ja samalla on paljon ihmisiä, jotka pinnaavat keliaakikon ruokavaliosta kun eivät ymmärrä seurauksien vakavuutta. Ja ne seuraukset kun ovat sitten yhteiskunnallekin todella kalliita syöpähoitoineen. Eli tuella kannustetaan ihmisiä pysymään oikeassa ruokavaliossa, koska seurauksia on sitten paljon kalliimpaa hoitaa.
[/quote]
Ei ruuanlaitto itse ole hankalaa ja aikavievää. Ei ole pakko tehdä jonkun reseptin mukaan jonkun määrätyn nimistä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Eli kannatat sitä, että että mm. lääkekorvauksetkin poistuvat kokonaan? Jos kerran vastustat "sairaiden elättämistä".
[/quote]
Periaatteessa kyllä. Tosin sitä ruokaa tehdään pariksi päiväksi kerrallaan ja pakkaseen valmiiksi kiirepäivä (einespäivä?) varten. Sekoitetaan marjatkin maustamattomaan jogurttiin joka aamu eikä osteta valion valmiiksi sekoittamaa (=sokeroimaa).
Eineshyllystä tulee maksalaatikko ja pinaattikeitto muutaman kerran vuodessa. Leikkeleet ja makkarat ostetaan valmiina. Itse olen karpin suuntaan kallellani, joten makaronia ja leipää ei juuri käytetä.
Jos sitä saa arkiruuat edullisesti niistä luontaisesti gluteenittomista, niin jää rahaa silloin tällöin ostaa kahvilasta joku gluteeniton leivos tai vastaavaa tai hakea valmista sapuskaa kyläpaikkaan mukaan.... kuvittelisin.
2 kokopäivätyössäkäyvää ja ekaluokkalainen harrastuksineen, suku kaukana, isovanhemmat hoitokodissa, okt pitämässä kiireisenä, mutta silti on aikaa laittaa ruokaa ja syödä yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:15"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:58"]Aina voi leipoa itse. [/quote] Halvin gluteeniton jauho on 4 e/kg, sis. vehnätärkkelystä (eli ei käy kaikille), ei yhtään kuitua tai proteiinia. Lisäksi tarvitsee esim. psylliumiakin jos haluaa leivän eikä paahdettua korppujauhoa. [/quote] kannattaa katsoa myös esim. Alanya kaupasta ja sellaisista. Siellä on jopa kikhernejauhoa 2,50€ 2 kg ja hyvää on :) [/quote] Ja kuka takaa niiden täyden gluteenittomuuden? [/quote] no voihan jokaista tuotetta epäillä jos niin haluaa..
[/quote]
Niin. Tervetuloa keliaakikon arkeen, eipä olekaan enää niin helppoa ja huoletonta.
[/quote] no voi voi kuulistapa hankalalta. Että sä jaksat. Aika säälittävä jo. Gluteenitobta ruokaa on tosi helppo laittaa.. Jopa sitä leipää. Kannattaisko opetella? Eikä ole kauhean kallista.!!
Sanoisin nyt jokaiselle keliakian vähättelijälle, että kannattaisi tutustua esimerkiksi Suuntaan (http://www.gluteenitonsuunta.fi/) ja sitä kautta nähdä asioita vähän muultakin on siitä sinun omalta kannaltasi.
Kun katsoo noitten gluteenittomien korvikkeiden sisällysluetteloita, niin niistä on kyllä terveellisyys kaukana. Maku on myöskin ihan paska.
Olen elänyt viisi vuotta ilman gluteenia ja ilman niitä korvikkeita, koska ne vaan on vielä hirveämpää kuraa kuin gluteenilliset tuotteet. En saa edes sitä korvaustakaan, koska sairauteni ei ole keliakia, mutta olen silti onnistunut ruokkimaan itseni ja kuituakin saanut ilmeisen tarpeeksi, koska suoli toimii ihan hyvin.
Itse asiassa, ruokalasku on jopa pienentynyt, kun oli pakko jättää ruokavaliosta pois aika paljon aineksia.
Minullakin on kiirettä töissä ja joskus pitää ruoka syödä lennossa. Tällaiset päivät olen ennakoinut leipomalla siemenleipää. Se ei ole kallista, siinä on hyvin ravitsevat ainekset, säilyy hyvin pakkasessa ja on lisäksi kuituisaa ja hyvän makuista. Pitää myös hyvin nälkää, koska siinä on proteiiniakin ihan mukavasti.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:22"]
Kun katsoo noitten gluteenittomien korvikkeiden sisällysluetteloita, niin niistä on kyllä terveellisyys kaukana. Maku on myöskin ihan paska.
Olen elänyt viisi vuotta ilman gluteenia ja ilman niitä korvikkeita, koska ne vaan on vielä hirveämpää kuraa kuin gluteenilliset tuotteet. En saa edes sitä korvaustakaan, koska sairauteni ei ole keliakia, mutta olen silti onnistunut ruokkimaan itseni ja kuituakin saanut ilmeisen tarpeeksi, koska suoli toimii ihan hyvin.
Itse asiassa, ruokalasku on jopa pienentynyt, kun oli pakko jättää ruokavaliosta pois aika paljon aineksia.
Minullakin on kiirettä töissä ja joskus pitää ruoka syödä lennossa. Tällaiset päivät olen ennakoinut leipomalla siemenleipää. Se ei ole kallista, siinä on hyvin ravitsevat ainekset, säilyy hyvin pakkasessa ja on lisäksi kuituisaa ja hyvän makuista. Pitää myös hyvin nälkää, koska siinä on proteiiniakin ihan mukavasti.
[/quote]
Mitä käytät siemenleivässä jauhonkorvikkeena?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Eli kannatat sitä, että että mm. lääkekorvauksetkin poistuvat kokonaan? Jos kerran vastustat "sairaiden elättämistä".
[/quote]
niin kannatanki. sais loppua kokonaan sairatten elättäminen toisten verorahoilla.verorahoilla. vitun punamulta kommunismit
[/quote]