Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:09"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:01"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:57"] Lukekaa vaikka viesti nro 64 ja miettikää onko se gluteenin välttäminen niin kamalan vaikeaa sitten kuitenkaan. Ja KULTAPIENI, mikä tahansa allergia voi olla TAPPAVA jos herkistyminen on suuri. Ei tässä nyt mistään pienestä kuitinasta ja muutamasta näppylästä puhuta. Jos kurkku turpoaa tukkoon niin ihan yhtä TAPPAVAA sekin on kuin se sinun pieni keksinmurunen siellä suolenmutkassa. Saattaa vaan se lähtö tulla nopeamminkin jos ei ole asiantuntevaa ensiapua paikalla... Että tui tui ja kaiva se pää pois sieltä p*estä sinäkin, viestin 78 kirjoittanut. [/quote] Kylläpä vaan tuntuu suurin osa näistä "allergioista" olevan sitä, että vähän kurkkua kutisee ja siihen se jääkin. Ja ole kirjoittamatta idioottimaisi aivopieruja, jos et kestä kritiikkiä. Jos et tiedä mitään keliakiasta ja sen hoidosta, niin ole mielumin hiljaa. [/quote] Minä tiedän sen, että keliakian hoito on gluteeniton ruokavalio. ja osaan tehdä gluteenitonta ruokaa ihan itse. ...Ai niin, sehän se niin vaikeaa onkin, siinähän se tulikin. Kun pitäis vähän tehdä ITSE eikä voi niitä eineslihapullia syödä. Ja kun on koulussa oppinut sen jauhosuurusteisen makkarakastikkeen tekemään, niin onhan se nyt kamalan hankalaa kun kastiketta ei osaa tehdä esim. paseeratusta tomaatista ja kermasta. Niin ja kun ei tiedä että makkaraa on muutakin kuin hk blöö. Taidan lähteä ruuanlaittoon. Kaalilaatikko ois tän illan ruoka. Gluteenia siihen ei tule tippaakaan. Tai muruakaan, sanoisinko. Muksut toivoi jälkkäriksi marjarahkaa. Where's the gluteeni... [/quote] Niin, se on helppoa jos loikoilee päivät pitkät kotona, mutta työta tekevällä opiskelijalla ei ole joka helvetin ikinen päivä aikaa kokkailla alusta loppuun, etenkään jos pääsee raahautumaan pitkän päivän jälkeen kotiin klo. kymmenen jälkeen illalla, tenttiin pitäisi vielä lukea ja herätä aamulla aikaisin koululle. SIinä ei ruveta enää mitään kokkailemaan alusta asti. [/quote] Kaikki muut makaa kotona päivät pitkät paitsi töitä tekevät opiskelijat :) Kana esim.valmistuu itsestään uunissa sillä aikaa kun sä luet tenttiin. Tai joku lihajuurespata. Mutta sähän olet jo päättänyt että itse et tee mitään, muuten ehdottaisin isomman annoksen tekemistä kerralla, useammaksi päiväksi.
[/quote]
Mut hei, onko muka kana tai lihajuurespata vastaus kaikkeen, camoon?!?!?!
Jotenkin tuntuu, että monilta se keliakia on suolinukan sijaan tuhonnut aivosolut. Kaikki mahdolliset ruoatko täällä pitää luetella, ettei vastine ole absurdi "no en mä nyt pelkkää pakasteporkkanaa voi syödä loppuikää, syöpähän siitä tulee!!!111!"
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:15"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:58"]Aina voi leipoa itse. [/quote] Halvin gluteeniton jauho on 4 e/kg, sis. vehnätärkkelystä (eli ei käy kaikille), ei yhtään kuitua tai proteiinia. Lisäksi tarvitsee esim. psylliumiakin jos haluaa leivän eikä paahdettua korppujauhoa. [/quote] kannattaa katsoa myös esim. Alanya kaupasta ja sellaisista. Siellä on jopa kikhernejauhoa 2,50€ 2 kg ja hyvää on :) [/quote] Ja kuka takaa niiden täyden gluteenittomuuden? [/quote] no voihan jokaista tuotetta epäillä jos niin haluaa..
[/quote]
Niin. Tervetuloa keliaakikon arkeen, eipä olekaan enää niin helppoa ja huoletonta.
Ymmärrän keliakiaa sairastavien ärsyyntymisen keliakia-korvauksen poiston takia. Itselläni on kaksi lasta joista toisella pitkän tutkimisen ja kärsimisen jälkeen todettu vilja-allergia jo olemassa olevan laktoosi-intoleranssista lisäksi (huom vain täysin laktoosittomat tuotteet käyvät). Tällä hetkellä ei siedetä mitään kotimaisia viljoja ei edes sitä kauraa. Vehnä on kaikkein pahin, siitä aiheutuu meille hirveät mahakivut, ripuli ja yölliset 0,5-1tunnin kipuhuidot mihin ei auta mikään. Oireet jatkuivat pari päivää ennen kun maha ja suolisto ovat rauhoittuneet. Kun ed mainitut viljat ovat täydellisesti poissa ruokavaliosta meillä asuu iloinen ja rauhallinen lapsi, mutta altistuttuaan meille muuttaa uhmakas, raivoava ja itkuinen lapsi. Ennen lapseni sairastumista en itse ollenkaan tajunnut kuinka monessa minulle itsestään selvässä tuotteessa on vehnää. Olen itse moniallergikko joka saa vain niitä kutinoita, näppyjä ja kurkun turpoamista. Tein jo aikaisemmin lähes kaiken ruuan itse alusta asti nyt toki vieläkin enemmän juuri tuon vehnän takia. En siis valita, mutta toivoisin ymmärrystä meillä ainakaan kyseessä ei ole muotidiagnoosi tai huomionhakuisuus vaan oikea sairaus. Ja huom perheessä asuu toinen lapsi jolla ei ole mitään allergioita antaisin mitä vain jos molemmat lapset olisivat allergiattomia. Olkaa siis ystävällisiä toisillenne.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:09"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:01"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:57"] Lukekaa vaikka viesti nro 64 ja miettikää onko se gluteenin välttäminen niin kamalan vaikeaa sitten kuitenkaan. Ja KULTAPIENI, mikä tahansa allergia voi olla TAPPAVA jos herkistyminen on suuri. Ei tässä nyt mistään pienestä kuitinasta ja muutamasta näppylästä puhuta. Jos kurkku turpoaa tukkoon niin ihan yhtä TAPPAVAA sekin on kuin se sinun pieni keksinmurunen siellä suolenmutkassa. Saattaa vaan se lähtö tulla nopeamminkin jos ei ole asiantuntevaa ensiapua paikalla... Että tui tui ja kaiva se pää pois sieltä p*estä sinäkin, viestin 78 kirjoittanut. [/quote] Kylläpä vaan tuntuu suurin osa näistä "allergioista" olevan sitä, että vähän kurkkua kutisee ja siihen se jääkin. Ja ole kirjoittamatta idioottimaisi aivopieruja, jos et kestä kritiikkiä. Jos et tiedä mitään keliakiasta ja sen hoidosta, niin ole mielumin hiljaa. [/quote] Minä tiedän sen, että keliakian hoito on gluteeniton ruokavalio. ja osaan tehdä gluteenitonta ruokaa ihan itse. ...Ai niin, sehän se niin vaikeaa onkin, siinähän se tulikin. Kun pitäis vähän tehdä ITSE eikä voi niitä eineslihapullia syödä. Ja kun on koulussa oppinut sen jauhosuurusteisen makkarakastikkeen tekemään, niin onhan se nyt kamalan hankalaa kun kastiketta ei osaa tehdä esim. paseeratusta tomaatista ja kermasta. Niin ja kun ei tiedä että makkaraa on muutakin kuin hk blöö. Taidan lähteä ruuanlaittoon. Kaalilaatikko ois tän illan ruoka. Gluteenia siihen ei tule tippaakaan. Tai muruakaan, sanoisinko. Muksut toivoi jälkkäriksi marjarahkaa. Where's the gluteeni... [/quote] Niin, se on helppoa jos loikoilee päivät pitkät kotona, mutta työta tekevällä opiskelijalla ei ole joka helvetin ikinen päivä aikaa kokkailla alusta loppuun, etenkään jos pääsee raahautumaan pitkän päivän jälkeen kotiin klo. kymmenen jälkeen illalla, tenttiin pitäisi vielä lukea ja herätä aamulla aikaisin koululle. SIinä ei ruveta enää mitään kokkailemaan alusta asti. [/quote] Kaikki muut makaa kotona päivät pitkät paitsi töitä tekevät opiskelijat :) Kana esim.valmistuu itsestään uunissa sillä aikaa kun sä luet tenttiin. Tai joku lihajuurespata. Mutta sähän olet jo päättänyt että itse et tee mitään, muuten ehdottaisin isomman annoksen tekemistä kerralla, useammaksi päiväksi.
[/quote]
Mut hei, onko muka kana tai lihajuurespata vastaus kaikkeen, camoon?!?!?!
Jotenkin tuntuu, että monilta se keliakia on suolinukan sijaan tuhonnut aivosolut. Kaikki mahdolliset ruoatko täällä pitää luetella, ettei vastine ole absurdi "no en mä nyt pelkkää pakasteporkkanaa voi syödä loppuikää, syöpähän siitä tulee!!!111!"
[/quote]
Sinulla ne aivosolut taitavat olla jo ihan syntymävaurioisia.
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
Seuraava poisto voikin sitten kohdistua juuri Sinun tarvitsemaan lääkeeseen.
Oijoi, kylläpä jollain kiristää :D
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"]
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
[/quote]
Gluteiinin välttäminen ei ole sama asia kuin lääke. :D
Kiitos, tää on viihdyttävää luettavaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:15"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:58"]Aina voi leipoa itse. [/quote] Halvin gluteeniton jauho on 4 e/kg, sis. vehnätärkkelystä (eli ei käy kaikille), ei yhtään kuitua tai proteiinia. Lisäksi tarvitsee esim. psylliumiakin jos haluaa leivän eikä paahdettua korppujauhoa. [/quote] kannattaa katsoa myös esim. Alanya kaupasta ja sellaisista. Siellä on jopa kikhernejauhoa 2,50€ 2 kg ja hyvää on :) [/quote] Ja kuka takaa niiden täyden gluteenittomuuden? [/quote] no voihan jokaista tuotetta epäillä jos niin haluaa..
[/quote]
Niin. Tervetuloa keliaakikon arkeen, eipä olekaan enää niin helppoa ja huoletonta.
[/quote]
Eikös silloin nimenomaan olisi helpompaa syödä niitä ruokia jotka on luontaisesti gluteenittomia, kuin niitä keinotekoisesti valmistettuja "korvikkeita"? Kalassa ei tasan varmasti ole gluteenia, tai kaalissa. Sen sijaan kuka niistä keinojauhoista tietää kuinka hyvin ne on tehty.
[/quote]
Ei karsita ikinä mistään turhasta saavutetusta etuudesta, tai muuten kohta lopetetaan syöpähoidot? Camooooooon, jotain yritystä edes.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:57"]
Lukekaa vaikka viesti nro 64 ja miettikää onko se gluteenin välttäminen niin kamalan vaikeaa sitten kuitenkaan. Ja KULTAPIENI, mikä tahansa allergia voi olla TAPPAVA jos herkistyminen on suuri. Ei tässä nyt mistään pienestä kuitinasta ja muutamasta näppylästä puhuta. Jos kurkku turpoaa tukkoon niin ihan yhtä TAPPAVAA sekin on kuin se sinun pieni keksinmurunen siellä suolenmutkassa. Saattaa vaan se lähtö tulla nopeamminkin jos ei ole asiantuntevaa ensiapua paikalla... Että tui tui ja kaiva se pää pois sieltä p*estä sinäkin, viestin 78 kirjoittanut.
[/quote]
Paha tauti on keliakia, kun noin raivopääksi tekee.
Aah, kiitos viihdyttävästä keskustelusta. Taidanpa tästä lähteä PIZZALLE, kuolkaa kateuteen.
terv. pähkinäallerginen joka ei saa korvauksia
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero! [/quote] Pienistä puroista... Tämä nyt ainakin on ollut turhaakin turhempi menoerä.
[/quote]
Plus tuollainen korvaus on ihan epäreilu, kun sellaista ei makseta muistakaan ruokavaliorajoitteista. Esim. siitä maitoallergiasta. Kaikki tällaiset turhat korvaukset joutaakin karsia - sitäpaitsi ei se 20e/kk ole ainoa kustannus, onhan tuohonkin korvaukseen pitänyt rakentaa ympärille byrokratia todistuksineen, tilityksineen jne.
[/quote]
Maitoallergia on pääosin lasten sairaus, ja siitä saa n. 90 e/kk vammaistukea / maitoallerginen lapsi.
Tosin allergian on oltava voimakasoireinen, mistään pienistä yliherkkyyksistä sitä ei myönnetä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:55"]
Oon samaa mieltä. Gluteenittomat ruuat on ihan hirveen kalliita! Ihan järjetöntä. :-/
[/quote]
Kun tekee itse on niin ei ole kallista, sama kuin normiruuan kanssa
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero! [/quote] Pienistä puroista... Tämä nyt ainakin on ollut turhaakin turhempi menoerä.
[/quote]
Plus tuollainen korvaus on ihan epäreilu, kun sellaista ei makseta muistakaan ruokavaliorajoitteista. Esim. siitä maitoallergiasta. Kaikki tällaiset turhat korvaukset joutaakin karsia - sitäpaitsi ei se 20e/kk ole ainoa kustannus, onhan tuohonkin korvaukseen pitänyt rakentaa ympärille byrokratia todistuksineen, tilityksineen jne.
[/quote]
Maitoallergia on pääosin lasten sairaus, ja siitä saa n. 90 e/kk vammaistukea / maitoallerginen lapsi.
Tosin allergian on oltava voimakasoireinen, mistään pienistä yliherkkyyksistä sitä ei myönnetä.
[/quote]
Niin ja tähän vielä lisään, että pikkulapsia lukuunottamatta noin oleelliseen ruoka-aineeseen kohdistuvan allergian käypänä hoitona pidetään siedättämistä. Sama juttu vilja-allergiassa.
Keliakiassa siedättäminen ei ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:29"]
Ymmärrän keliakiaa sairastavien ärsyyntymisen keliakia-korvauksen poiston takia. Itselläni on kaksi lasta joista toisella pitkän tutkimisen ja kärsimisen jälkeen todettu vilja-allergia jo olemassa olevan laktoosi-intoleranssista lisäksi (huom vain täysin laktoosittomat tuotteet käyvät). Tällä hetkellä ei siedetä mitään kotimaisia viljoja ei edes sitä kauraa. Vehnä on kaikkein pahin, siitä aiheutuu meille hirveät mahakivut, ripuli ja yölliset 0,5-1tunnin kipuhuidot mihin ei auta mikään. Oireet jatkuivat pari päivää ennen kun maha ja suolisto ovat rauhoittuneet. Kun ed mainitut viljat ovat täydellisesti poissa ruokavaliosta meillä asuu iloinen ja rauhallinen lapsi, mutta altistuttuaan meille muuttaa uhmakas, raivoava ja itkuinen lapsi. Ennen lapseni sairastumista en itse ollenkaan tajunnut kuinka monessa minulle itsestään selvässä tuotteessa on vehnää. Olen itse moniallergikko joka saa vain niitä kutinoita, näppyjä ja kurkun turpoamista. Tein jo aikaisemmin lähes kaiken ruuan itse alusta asti nyt toki vieläkin enemmän juuri tuon vehnän takia. En siis valita, mutta toivoisin ymmärrystä meillä ainakaan kyseessä ei ole muotidiagnoosi tai huomionhakuisuus vaan oikea sairaus. Ja huom perheessä asuu toinen lapsi jolla ei ole mitään allergioita antaisin mitä vain jos molemmat lapset olisivat allergiattomia. Olkaa siis ystävällisiä toisillenne.
[/quote]
Niin, tätähän moni ei edes tajua, missä kaikessa sitä vehnää on. Haastaisinkin siis seuraavalla kauppareissulla lukemaan tuoteselosteita, voi meinaan yllättyä.
Vaihtoehtoja ruoille juu on, mutta voisivat kokeilla heittäytyä juuri diagnoosin saaneen saappaisiin. Helppoahan se on heillä, joilla sairaus on ollut lapsesta asti ja kasvanut siihen ruokavalioon, mutta aikuisena diagnoosin saaminen ei enää olekaan välttämättä yhtä helppoa.
Itsekin ekoina viikkoina harhailin kaupassa päämäärättömästi, tuntui että parempi sitten vaan olla syömättä kun ei mitään uskalla syödä. Söinkin alussa niin pitkään paistettua kananmunaa ja salaattia, että edelleen tulee kananmuna korvista ulos. Matkustamisessakin on haasteensa (ja nyt muistutus, että kaikki matkustelu ei ole lomailua...) että löytääkö itselleen sopivaa ruokaa. Kaikkialla sitä ruoanlaittomahdollisuutta ei ole, joten patoja ei haudutella tai kanaa paistella. Osa ravintoloista käsittää gluteenittomuuden tyylillä "vähän sinne päin", josta sitten pahimmillaan tulee altistus.
Nykyään on löytynyt paljon luontaisesti gluteenittomia ruokia, mutta ei se nyt helppoa ole edelleenkään. Lisäksi elintarvikeyhtiöt rahastavat gluteenittomilla sikamaisesti, joten sillähän kaikki ratkeaisi jos niiden hinnoittelu saataisiin sitten vaikka lailla kuriin. Silloin ei tulisi enää kädenvääntöä tukiasiastakaan.
Lidlistä löytyy onneksi nykyään jopa ihan siedettävän hintaista spagettia.
Nyt narkkarit on häiritsemässä. Hyss pois! Täällä puhutaan keliakiasta
[/quote]
Keliaakikot eivät tarvitse lääkkeitä.
Nyt narkkarit on häiritsemässä. Hyss pois! Täällä puhutaan keliakiasta
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noniin, elikkä siitähän saa enemmän kuin keliakiasta. Pois tuollainen tuki, ihminen pärjää ilman maitoakin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:17"]
Niin, se on helppoa jos loikoilee päivät pitkät kotona, mutta työta tekevällä opiskelijalla ei ole joka helvetin ikinen päivä aikaa kokkailla alusta loppuun, etenkään jos pääsee raahautumaan pitkän päivän jälkeen kotiin klo. kymmenen jälkeen illalla, tenttiin pitäisi vielä lukea ja herätä aamulla aikaisin koululle. SIinä ei ruveta enää mitään kokkailemaan alusta asti.
[/quote]
Heität pussin vokkivihanneksia pakasteesta pannulle ja avaat tölkin tonnikalaa. Helpompaa ja nopeampaa kuin leivän voitelu.
[/quote]
keitä useampi kananmuna, säilyvät jääkaapissa hyvin. Helppo ottaa evääksi, helppo syödä. Nopeampaa kuin keittää makaronia :D.
Mä oon töissäkäyvä ihminen jolla on 3 lasta kotona, ja silti ehdin tehdä ruokaa.
Ja mulla on pakastin. Just esim. kaalilaatikkoa voi pakastaa. Tai lihapullia, jotka on helppo tehdä ilman gluteiinipitoista raaka-ainetta.
Mutta, elämä on valintoja täynnä. Myös opiskelijana. Mun ei tarvinnut käydä koulua/lukea vuorokausia putkeen (ja ihan amk:n käynyt), tentit on suoritettu ajallaan ja hyvin arvosanoin, ruokaa oon ehtinyt laittaa ja syödä elääkseni.
Ps. otetaan tuo esimerkki kaalilaatikko. Valmistusaika pilkkomisineen ja paistamisineen noin 30 min ja uuni hoitaa loput. Ruuan ollessa uunissa voi vaikka LUKEA siihen tenttiin -vai onko uunisi sellainen että sitä pitää vahtia pystymättä tekemään mitään muuta? ja btw kaalilaatikko on halpa ja riittoista ruoka.
Ne valinnat...