Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:20"]
Sanoisin nyt jokaiselle keliakian vähättelijälle, että kannattaisi tutustua esimerkiksi Suuntaan (http://www.gluteenitonsuunta.fi/) ja sitä kautta nähdä asioita vähän muultakin on siitä sinun omalta kannaltasi.
[/quote]
Ja sekö on vähättelyä, että kertoo löytyvän muutakin syötävää kuin gluteeniviljoista tehdyt tuotteet?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:27"]
Sanoisin nyt jokaiselle keliakian vähättelijälle, että kannattaisi tutustua esimerkiksi Suuntaan (http://www.gluteenitonsuunta.fi/) ja sitä kautta nähdä asioita vähän muultakin on siitä sinun omalta kannaltasi.
[/quote]
Ja sekö on vähättelyä, että kertoo löytyvän muutakin syötävää kuin gluteeniviljoista tehdyt tuotteet?
[/quote]
No toivottavasti on muuta syötävää kuin gluteeniviljoista tehdyt tuotteet, muuten keliaakikot kuolee aika nopeasti...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:41"]
Tällä periaatteella kaikki lääkkeet pitäisi muuttaa omakustanteisiksi. Olen siis itse keliaakikko ja lääkkeeni on gluteeniton ruokavalio, mistä aiheutuu kalliimpi ostoskori kuin tavallista ruokaa syöville.
Keliakia on elinikäinen sairaus. Ei mikään muotivillitys toisin kuin gluteenittomuus teille viljoja huvikseen välttäville, jotka huutelette, että syö perunaa!
[/quote]
Ruoka ei ole lääke. Ruoka on elintarvike. Teet itse valintasi syötkö kallista valmista leipää vai elätkö ilmankin.
[/quote]
Viljatuotteet ovat osa terveellistä ruokavaliota. Gluteeniton ruokavalio todellakin on keliakian ainoa lääke. Mitään muuta ei (vielä) ole keksitty.
[/quote]
Viljatuotteet eivät ole mitenkään välttämättömiä, eikä oikeastaan edes kovin terveellistä. Parempaa ja ravintorikkaampaakin syötävää löytyy.
Ette ole tosissanne kun väitätte ettei kaupasta muka löytyisi gluteenittomia eineksiä? Minä olen gluteeniviljoille allerginen kasvissyöjä ja siltikään en ole vielä kuollut nälkään jos en ole itse jaksanut kokkailla. Ja minä todellakin tutkin tuoteselosteet tarkkaan kun esim. maltodekstriini ja glukoosi/tärkkelyssiirappi on ehdoton ei vehnätärkkelyksen ohella. Oikeastaan ainoa hankalampi löydettävä on jäätelö ja karkit (molemmissa glukoosisiirappia), mutta ilmankin toki pärjää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:22"]
Kun katsoo noitten gluteenittomien korvikkeiden sisällysluetteloita, niin niistä on kyllä terveellisyys kaukana. Maku on myöskin ihan paska.
Olen elänyt viisi vuotta ilman gluteenia ja ilman niitä korvikkeita, koska ne vaan on vielä hirveämpää kuraa kuin gluteenilliset tuotteet. En saa edes sitä korvaustakaan, koska sairauteni ei ole keliakia, mutta olen silti onnistunut ruokkimaan itseni ja kuituakin saanut ilmeisen tarpeeksi, koska suoli toimii ihan hyvin.
Itse asiassa, ruokalasku on jopa pienentynyt, kun oli pakko jättää ruokavaliosta pois aika paljon aineksia.
Minullakin on kiirettä töissä ja joskus pitää ruoka syödä lennossa. Tällaiset päivät olen ennakoinut leipomalla siemenleipää. Se ei ole kallista, siinä on hyvin ravitsevat ainekset, säilyy hyvin pakkasessa ja on lisäksi kuituisaa ja hyvän makuista. Pitää myös hyvin nälkää, koska siinä on proteiiniakin ihan mukavasti.
[/quote]
Mitä käytät siemenleivässä jauhonkorvikkeena?
[/quote]
Oiskohan siemeniä?
Ihan vakavasti. Resepti on seuraavanlainen:
3-4 munaa TAI 2 munaa ja 2 dl juustoraastetta
3-4 rkl rahkaa tai jugurttia
1 dl jauhettua pähkinää tai mantelia
1-2 dl seesaminsiemeniä (osa voi olla pellavaakin)
1-2 dl auringonkukansiemeniä
leivinjauhettakin voi laittaa, ei pakollista
loraus öljyä ja toinen vettä.
Ainekset sekoitetaan keskenään ja tasoitellaan leivinpaperin päälle uunipellille. Paistetaan 200 asteessa 20-40 minuuttia riippuen kuinka tummaksi sen haluaa paistaa.
Leikataan leivän kokoisiksi paloiksi ja syödään kuten mitä tahansa leipää mieluisine täytteineen.
[/quote]
[/quote]
Ei vaan oteta täysin huomioon sitä, että se ruokailuhetki ei rajoitu vain sinne kotiin jossa on mahdollisuus kokata vaikka mitä.
Jos menet kauppaan aikomuksenasi ostaa jotain, minkä saat syötyä nopeasti kävellessä/autossa, niin mitä löydät? Terve voi ostaa vaikka sen kolmioleivän, keliaakikolle ei sellaista ole edes gluteenittomana (en ole itse ainakaan tähän mennessä törmännyt).
Ja itse näin raskaana ollessa on ollut pakko syödä jotain pientä tunnin välein, muuten iskee huono olo. Yritin syödä erilaisia hedelmiä, mutta mikään ei pahemmin auttanut. Gluteenittomia keksejä kun syö muutaman, niin olo tasoittuu. Pähkinät olisivat ok, mutta vatsani ei jostain syystä kestä.
Pointtinani nyt siis se, että ruokailutilanteita on paljon muutakin kuin ne kotona olevat hetket.
Ja tuoreista aineksista kun puhutaan, niin eivät nekään nyt aina sitä halvinta antia ole. Esimerkiksi kala on törkeän hintaista, ellei satu osumaan hyvää tarjousta kohdalle.
Itselläni on kaapissa tattari, maissi, riisijauho ainakin gluteenittomia niistä teen blinejä, tortilloja, mandariinin pannukakkuja. Ei haittaa jos keliaakikko tulee käymään. Ja myös itse teen ruokani IHAN joka päivä mielelläni.
Missä se on sanottu, että tää korvaus poistuu??
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Ei vaan oteta täysin huomioon sitä, että se ruokailuhetki ei rajoitu vain sinne kotiin jossa on mahdollisuus kokata vaikka mitä.
Jos menet kauppaan aikomuksenasi ostaa jotain, minkä saat syötyä nopeasti kävellessä/autossa, niin mitä löydät? Terve voi ostaa vaikka sen kolmioleivän, keliaakikolle ei sellaista ole edes gluteenittomana (en ole itse ainakaan tähän mennessä törmännyt).
Ja itse näin raskaana ollessa on ollut pakko syödä jotain pientä tunnin välein, muuten iskee huono olo. Yritin syödä erilaisia hedelmiä, mutta mikään ei pahemmin auttanut. Gluteenittomia keksejä kun syö muutaman, niin olo tasoittuu. Pähkinät olisivat ok, mutta vatsani ei jostain syystä kestä.
Pointtinani nyt siis se, että ruokailutilanteita on paljon muutakin kuin ne kotona olevat hetket.
Ja tuoreista aineksista kun puhutaan, niin eivät nekään nyt aina sitä halvinta antia ole. Esimerkiksi kala on törkeän hintaista, ellei satu osumaan hyvää tarjousta kohdalle.
[/quote]
Minun käsittääkseni esim. riisikakkuja löytyy kaupasta kuin kaupasta pikkuevääksi eikä esim. valmiit salaattiannoksetkaan ole huono vaihtoehto jos haluaa jotain täyttävämpää. Ja kala taas on tasan saman hintaista kaikille oli keliakia tai ei.
Elämä on tasan niin hankalaa kuin sen antaa olla tässä tapauksessa.
Itse keliaakikkona en ymmärrä sitä jatkuvaa vinkunaa miten muka 70e tulee lisähintaa kuukaudessa gluteenittomasta ruokavaliosta. Itse en karppaa eli käytän gluteenittomia tuotteita, en leivo mitään itse, syön leipää ja pastaa jne, ja tuo 23,60e riittää varsin hyvin korvaamaan ylimääräiset kustannukset. Mitä hittoa oikein syövät ne joille muka tulee 70e lisälasku kuukaudessa??? Olen myös ollut keliaakikko niin kauan, että kun olin opiskelija, ei ruokavaliokorvausta vielä ollut ja gluteenittomat tuotteet maksoivat enemmän kuin nyt, elin opintotuella ja silti onnistuin pitämään hyvin ruokavalion. Totta kai se harmittaa menettää saavutettu etuus, mutta jotain järkeä kiitos...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:48"]
Niin, tätähän moni ei edes tajua, missä kaikessa sitä vehnää on. Haastaisinkin siis seuraavalla kauppareissulla lukemaan tuoteselosteita, voi meinaan yllättyä.
[/quote]
Kerro missä esimerkiksi, kun en ihan oikeasti ole huomannut. Meillä syödään pääasiassa "tuoteselosteettomia" ruokia. Eli perusraaka-aineita, ei mitään eineksiä. Mikä on tällainen "yllätyksellinen" tuote jossa onkin vehnää? Veikkaan, että puhut eineksistä?
[/quote]
Nyt käsi sydämelle: Syötkö joka päivä täysin alusta asti tuoreaineista valmistettua ruokaa? Ihan joka päivä, pyhinä kuin arkena? Et koskaan mitään einestä?
Koko keskusteluhan on nyt pelkkää "minä teen alusta asti" -pönkittämistä, niin että sanotaan teille nyt iso Wau, kun osaatte oikein ruokaa tehdä. Monille se on niin normaalia, ettei sitä mainostella. Mutta se ei silti poista sitä, että joskus syö jotain muuta kuin tuoreista raaka-aineista valmistettuja ruokia.
Ja kyllä, on myös ihmisiä jotka eivät osaa/jaksa tehdä alusta asti ruokaa itse ja syövät niitä eineksiä. Ja samalla on paljon ihmisiä, jotka pinnaavat keliaakikon ruokavaliosta kun eivät ymmärrä seurauksien vakavuutta. Ja ne seuraukset kun ovat sitten yhteiskunnallekin todella kalliita syöpähoitoineen. Eli tuella kannustetaan ihmisiä pysymään oikeassa ruokavaliossa, koska seurauksia on sitten paljon kalliimpaa hoitaa.
[/quote]
En syö joka päivä itse tehtyä ruokaa. Mutta purkissa hernekeittoa ei ole gluteenia. Eikä maksalaatikossa. Eikä punajuurisalaatissa. Perunasalaatissa. A-luokan makkaroissa, nakeissa. (Joissain voi olla, mutta onko se oikeasti niin iso vaiva lukaista tuoteseloste läpi?) Jugurtit ja rahkat on ok. Liha-perunasoselaatikko valmiina, ei gluteenia.
Sori että oon pönkittänyt pitkin keskustelua, mutta minusta ruuanlaitto ihan itse on normaalia elämää. En tajunnutkaan olevani jotenkin erikoinen.
Ja perustelusi, ettei kaikki tee ja syöpää on kalliimpi hoitaa kun ihmiset on tyhmiä, ei ole vedenpitävä. Tuskin se parikymppiä kuukaudessa kenenkään järkeä lisää. Tai antaa aikaa lukea tuoteselosteita. tmv. mitä ikinä nyt tässäkin ketjussa on jurputettu.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noi mainitsemasi ovat ihan järjestelykysymyksiä. Siinä olet oikeassa,että pelkkä hedelmä ei ole hyvä välipala. Ja kala ei ole kallista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun käsittääkseni esim. riisikakkuja löytyy kaupasta kuin kaupasta pikkuevääksi eikä esim. valmiit salaattiannoksetkaan ole huono vaihtoehto jos haluaa jotain täyttävämpää. Ja kala taas on tasan saman hintaista kaikille oli keliakia tai ei.
Elämä on tasan niin hankalaa kuin sen antaa olla tässä tapauksessa.
[/quote]
Niin no riisikakkuja saa vetää sen paketillisen, että nälkä pysyy poissa.
Salaattiannos olisi hyvä, mutta mites sen gluteenittomuus? Meidän lähikaupassa on salaattibaari, josta voi koota itselleen salaattiannoksen. Muuten oikein kiva, mutta siellä vierekkäisissä laareissa on yhdessä laarissa leipäkrutonkeja, joiden takia en itse uskaltaisi annostani sieltä koota. Ottimia kun vaihdellaan astiasta toiseen, niin leipämurut leviävät muihin astioihin ja ainesosista tulee keliaakikolle syömäkelvotonta.
Valmiiksi koottuihinkaan en luottaisi ihan heti, ellei kannessa taata gluteenittomuutta. Etenkään nyt kun olen raskaana, gluteenialtistuksesta kärsisi myös lapseni.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noi mainitsemasi ovat ihan järjestelykysymyksiä. Siinä olet oikeassa,että pelkkä hedelmä ei ole hyvä välipala. Ja kala ei ole kallista.
[/quote]
Niin, totta kai pitää varautua ja keliaakikon elämä onkin aikapitkälti ennakoimista, koska se itselleen kelvollisen ruoan saaminen ei olekaan yhtä itsestäänselvyys kuin terveelle. Varaan eväitä mukaan, suunnittelen asioita jne. mutta joskus yllättäviäkin tilanteita tulee.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"]
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
Seuraava poisto voikin sitten kohdistua juuri Sinun tarvitsemaan lääkeeseen.
[/quote]
Gluteiinin välttäminen ei ole sama asia kuin lääke. :D
Kiitos, tää on viihdyttävää luettavaa.
[/quote]
MUTTA keliakian AINOA hoito on gluteeniton ruokavalio eli sitä on pakko noudattaa. Sokeritautiin on onneksi keksitty insuliini ja kilpirauhasen vajaatoimintaan on mm. Thyroxin. Näistä muista autoimmuunisairauksien lääkkeistä kyllä saa kela-korvauksen. Nyt keliakiasta ei siis enää saa.
Meillä muksulla on niin paha keliakia ettei voi syödä edes lihaa, jota on ruokittu gluteenia sisältävillä viljoilla. Lisäksi on tosi moniallerginen mm. kananmunat, maito ja sitrushedelmät, pähkinät, tomaatti ym. joten aika kikkailua tämä elämä välillä on, eikä kovinkaan halvalla päästä..
Hyvä päätös!
Terveisin, Allerginen, jolle ei ole maksettu, vaikka ruokani tulee kalliimmaksi kuin keliaakikolla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"]
Eipä taida ihmispolot nyt tajuta sitä, että kun yksi tällainen kokonainen tuen poisto hyväksytään nyökytellen, niin seuraavaksi silpaistaan jokin toinen tuki kokonaan pois.
Seuraava poisto voikin sitten kohdistua juuri Sinun tarvitsemaan lääkeeseen.
[/quote]
Gluteiinin välttäminen ei ole sama asia kuin lääke. :D
Kiitos, tää on viihdyttävää luettavaa.
[/quote]
MUTTA keliakian AINOA hoito on gluteeniton ruokavalio eli sitä on pakko noudattaa. Sokeritautiin on onneksi keksitty insuliini ja kilpirauhasen vajaatoimintaan on mm. Thyroxin. Näistä muista autoimmuunisairauksien lääkkeistä kyllä saa kela-korvauksen. Nyt keliakiasta ei siis enää saa.
[/quote]
Mutta gluteenitonta ruokavaliota on helppo noudattaa eikä siitä koidu välttämättä ylimääräisiä kuluja. On ihan oma valinta, jos haluaa syödä kalliita korvikkeita.
lidlin glut makaroonit on 500g 2e, vai 400g.
s-kaupassa normit makaroonit on 400g 25snt/pss. onhan siinä hintaero, mutta eikai kukaan täytä vatsaansa pelkällä pastalla
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:01"] hyvä että loppuu se sairaitten elättäminen [/quote] Eli kannatat sitä, että että mm. lääkekorvauksetkin poistuvat kokonaan? Jos kerran vastustat "sairaiden elättämistä". [/quote] niin kannatanki. sais loppua kokonaan sairatten elättäminen toisten verorahoilla.verorahoilla. vitun punamulta kommunismit
[/quote]
Mikset muuta Amerikkaan? Siellähän tuo sinun ihannoimasi malli olisi jo valmiina.