Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hokema eläkeläisten köyhyydestä on KUPLA!

Vierailija
28.05.2015 |

Taas alkoi poru, että eläkeläisiltä viedään. Ensinnäkin ei olla nyt viemässä ainakaan heti ja korkeintaan indeksit jäädytetään. Varmasti meillä on köyhiä eläkeläisiä, mutta jos katson nyt ympärilleni, niin kaikki eläkeläiset on varakkaampia kuin nuoremmat polvet ja eläkkeillä tulee hyvin toimeen, kun ei ole velkaa, ei elätettäviä jne. Esimerkiksi anoppini saa käteen eläkettä 1300 ja ihan pienipalkkainen toimistorotta on ollut. Isäni saa eläkettä enemmän kuin minä saan samasta työstä palkkaa, vaikka meillä on sama koulutus taustalla ja tasan sama virka-asema. Äitini ystävä, pätkittäisellä työurallakin saa 1400 Euroa bruttona, miehensä 2000 Euroa hänkin eläkeputken takia, joten ei hekään viimeisellä pennillä elä. Ei monet työssäkäyvät, velalliset ja lapsiaan elättävät juuri sen enempää saa.

Äkkiä ajateltuna en tunne ketään KÖYHÄÄ eläkeläistä. Tunnen muutaman, jotka saa vain kansaneläkettä, mutta niilläkin on sitten puolisolla hyvä työeläke ja puolison kuoltua leskeneläke ja varallisuuttakin on yleensä vähintään se talo ja isot säästöt.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:18"] Mun eläke on on 800 e. Sillä en eläisi, jos mies jättäisi. Mies elättää minua. [/quote] Minulla on viides vuosi yliopistossa menossa. Tulot 469,80€ kuukaudessa, pelkkä vuokra 550€. Eikä ole edes kallis asunto, asun PK-seudulla. Persnettoa tulee kuukaudessa noin 400€ (vuokra, ruoka, laskut jne.). En juo, en polta. Kumpi meistä on köyhempi? [/quote] Opiskelija, sinulla on tulevaisuus, parempi tulevaisuus, jos itse niin haluat. Saat sen yhteiskunnan tarjoamana. Olet todella paljon rikkaampi. Mutta sairas olet, jos et tätä tajua. Vaihtaisin oman 1700€ nettoeläkkeeni sinun elämääsi milloin vaan. Mieti sitä.

[/quote]

Itse olet sairas! Mieti sitä!

Vierailija
82/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskieläke naisilla on n. 1350 euroa/kk ja miesten n. 1650 e/kk brutto eli siitä miinus verot ja eläkeläiset maksavat korkeampaa verotusta kuin palkansaajat, koska heiltä puuttuu verotuksessa tehtävä tulonhankkimisvähennys eli äidilläsi on keskimäääräistä korkeampi eläke, jos hänen eläke on n. 1300.- netto.

Eläkeläisten kuluja usein nostavat lääkemenot, koska ikä tuo monia sairauksia,  samoin muu terveydenhoito.

Ehkä hyväkuntoiset pärjäävät pienemmällä eläkkeellä, mutta ongelmia tulevat kun voimat heikkenevät. Tiedän sen omasta kokemuksesta, kun hoidin äitini raha-asioita, elleivät lapset sitten hoita ja auta arkisissa askareissa. Esim. ateriapalvelu n. 9.50 euroa/ateria, siivous, kotisairaanhoito useampi kummenen euroa tunti jne. eli helposti palvelulut ja perusasiat maksavat reilusti yli 2000 euroa/kk jotta vanhus viettäisi inhimillistä ja ihmisarvoista elämää. Meillä pelkkä eläke ei riitä, vaan olemme  myyneet omaisuutta, kun kaikki säästöt on käytetty jo moneen kertaan.

Puhumattakaan niistä vanhuksista, jotka elävät palvelutaloissa, jossa jokaisesta risauksesta veloitetaan erikseen, ellei vanhus ole täysin sidottu vuoteeseen, jolloin vuodepaikan hinta määrääntyy tulojen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vuokralla asuville soisin sen ylimääräisen. Omistusasunnossa asuvilta voisin sen sijaan ottaa. Jos siis pitäisi valita.

Vierailija
84/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:18"] Mun eläke on on 800 e. Sillä en eläisi, jos mies jättäisi. Mies elättää minua. [/quote] Minulla on viides vuosi yliopistossa menossa. Tulot 469,80€ kuukaudessa, pelkkä vuokra 550€. Eikä ole edes kallis asunto, asun PK-seudulla. Persnettoa tulee kuukaudessa noin 400€ (vuokra, ruoka, laskut jne.). En juo, en polta. Kumpi meistä on köyhempi? [/quote] Opiskelija, sinulla on tulevaisuus, parempi tulevaisuus, jos itse niin haluat. Saat sen yhteiskunnan tarjoamana. Olet todella paljon rikkaampi. Mutta sairas olet, jos et tätä tajua. Vaihtaisin oman 1700€ nettoeläkkeeni sinun elämääsi milloin vaan. Mieti sitä.

[/quote]

Itse olet sairas! Mieti sitä!
[/quote]
Kerro lisää. Mikä ottaa aivoon?

Vierailija
85/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian usein vaikuttaa siltä, että palstailijat pitävät mieluummin luulonsa kuin ottavat vastaan tarjotun oikean tiedon...

Vierailija
86/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Minä vaihtaisin osia taas sinun kanssasi. Saan käteen 1600 €/kk kokopäivätyöstä ja korkeakoulututkinto löytyy.

Vierailija
87/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:28"]

Voi taas kerran tätä kateuden määrää. 

Mieheni on tehnyt töitä yli neljäkymmentä vuotta, pääasiassa duunarihommissa. Hänen eläkkeensä tulee olemaan bruttona hieman yli 2000 euroa. Veroja on tullut noina vuosina maksettua sangen kiitettävästi, samoin palkasta pidätettyjä lakisääteisiä työeläkevakuutusmaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja ja sairausvakuutusmaksuja.

Eläkehän on pääsääntöisesti työllä tienattua, aina olemassaolevien eläkeratkaisujen puitteissa. En ymmärrä, miksi joku kadehtii pitkällä työuralla ansaittua eläkettä. Siitä olen yhtä mieltä, että eläkekatto olisi hyvä, koska hyvätuloisilla on ollut työuransa aikana mahdollisuus säästää eläkeaikaa varten, samoin monille heistä jopa työnantaja on maksanut vapaaehtoisen eläkevakuutuksen.

[/quote]

Paljonko elinaikakerroin on lohkaissut miehesi tulevasta eläkkeestä?

Vierailija
88/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kannata työllä itseään tapaa, hullujen hommaa niin kuin näkyy.

Vierailija
89/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on viides vuosi yliopistossa menossa. Tulot 469,80€ kuukaudessa, pelkkä vuokra 550€. Eikä ole edes kallis asunto, asun PK-seudulla. Persnettoa tulee kuukaudessa noin 400€ (vuokra, ruoka, laskut jne.). En juo, en polta. Kumpi meistä on köyhempi? "

Kyllä yhteiskunta satsaa sinuun paljon enemmän kuin eläkeläiseen, sillä kaiken tuon lisäksi veronmaksajat maksavat ja auttavat sinua eri tavoin esim. opiskelija-asuntotuotanto ja niiden ylläpito, mahdollisuus halpakorkoiseen opintolainaan, verotuksessa opintotukivähennys eli voit hankkia verotonta tuloa (toisin eläkeläinen),alennukset julkisesta liikenteestä ja muista palveluista, ilmainen opetus, koulun vakuutukset, tuettu ruokailu yliopistolla, liikenne jne. jne. 

Ja kaiken tuon lisäksi veronmaksajat mahdollistavat opintosi, jotka ovat esim. yhteiskunnallelle n. 300.000-500.000 euroa/tutkinto (opetus, rakennukset ja muut edut).

Vietät todella "varakasta" elämää, jos niitä verrataan aiheuttamiisi kustannuksiin eli esimerkissäsi eläkeläinen on todella köyhä, verattuna sinun henk.koht.kuluihin.

Vierailija
90/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä eläkettä vaan ole sen kummemmin kertynyt kaikille edes 1000 euroa/kk koska suurten ikäluokkien naiset on pantu pihalle töistään kuka sairauden tai muun syyn vuoksi päästyään työttömyysputki-ikään. On vaan niin helppo arvostella, kun ei tiedä koko totuutta. Kyllä ne elämän realiteetit vielä nuoremmillekin valkenee. Useimmat eläkeläisnaiset elävät kalliilla vuokralla yksin vuokra-asunnossa kuka mistäkin syystä. Miehillä onkin toisenlaiset eläkkeet jos vaan ovat vielä hengissä. Vanhemmilla ikäluokilla eläkekin kertyi vasta 23 vuotiaasta lähtien ja näin tuli tehtyä työtä ilman eläkekertymää yleisesti jopa yli 5 vuotta. Nyt sensijaan TYÖELÄKETTÄ KERRYTETÄÄN KAIKENLAISTEN MUIDEN KUIN TYÖNTEON VUOKSI mikä on ihan käsittämätöntä.

Vierailija
91/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on osittain oikeassa. Itse tiedän lähinnä eläkeläisiä, joilla on velattomat asunnot ja suhteellisen pienet asumiskulut. Rahaa kuluu lähinnä ruokaan ja lääkkeisiin. Usein eläkeikäisillä on säästöjäkin, joista voi tarpeen tullen ottaa. Moni eläkeläinen ei oikeasti ole köyhä. Se onkin sitten eri asia, onko eläkkeen suuruus reilu, jos miettii kuinka pitkän työuran sen eteen joutuu tekemään.

Sitten on näitä eläkeläisiä, jotka on koko elämänsä ollut kotona lapsia hoitamassa. Heidän eläkkeensä on todella pieni. Mummoni joutui tällaisella pienellä eläkkeellä pärjäämään. He ovat niitä, joista paljon köyhinä puhutaan. 

Vierailija
92/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke ja kansaneläke yhteensä 969,75. Ikä 66. Kanssani asuu 20-vuotias joka ei ole saanut töitä (kun ei ole sitä työkokemusta) eikä opislelupaikkaa. Omistusasunto 40 vuotta vanha, oli arava. Kuulun siis suuriin ikäluokkiin joiden jonkun mielestä kuuluisi kuolla pois.

Vierailija
93/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke on on 800 e. Sillä en eläisi, jos mies jättäisi. Mies elättää minua.

Minulla on viides vuosi yliopistossa menossa. Tulot 469,80€ kuukaudessa, pelkkä vuokra 550€. Eikä ole edes kallis asunto, asun PK-seudulla. Persnettoa tulee kuukaudessa noin 400€ (vuokra, ruoka, laskut jne.). En juo, en polta. Kumpi meistä on köyhempi? ""

Ihanko pokkana vertaa opiskelijaa ja eläkeläistä toisiinsa tai jos, et, niin sinun kannattaa opiskella lisää vielä veronmaksajien piikkiin.

Eläkkeet maksavat yksityiset vakuutusyhtiöt ja eläkekertymä muodostuu palkkatuloista eli on ollut osa palkkaa, joka on laitettu säästöön eläkepäiviä varten. Jos on ollut sairas tai perhevapaalla, eläkettä ei kerry.

Opiskelijan tuet ja opiskelun maksavat veronmaksajat ja pelkän yhden tutkinnon kustannukset ovat sitä luokkaan, ettei sitä yksikään eläkeläinen voi sitä elinaikanaan saada, ei edes suurituloiset eläkeläiset.  

Vierailija
94/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:48"]

Työeläke ja kansaneläke yhteensä 969,75. Ikä 66. Kanssani asuu 20-vuotias joka ei ole saanut töitä (kun ei ole sitä työkokemusta) eikä opislelupaikkaa. Omistusasunto 40 vuotta vanha, oli arava. Kuulun siis suuriin ikäluokkiin joiden jonkun mielestä kuuluisi kuolla pois.

[/quote]

Tässä kohtaa on muuten vielä huomioitava se seikka, että noissa vanhoissa asunnoissa on tehtävä isoja remontteja, putki-, sähkö- ja julkisivuremontit vähintäänkin. Hintaa pelkälle putkiremontille tulee tänä päivänä helposti 800-1000€/m2, julkisivuremntti voi olla sen 400-500 €/m2, sähkörempan hintaa en tiedä. Käytännössä se tarkoittaa, että asukas maksaa osakehuoneistonsa hinnan toiseen kertaan. Keskimääräiselle 52 m2:n asunnolle tämä tarkoittaa vähintään reilua 70 000 euron hintaa.

Miten tavallinen eläkeläinen asian hoitaa? Noihin maksuihin ei saa edes sossusta rahaa. Se siitä omistusasumisen onnesta. 

Voi, kun te kadehtijat edes joskus ajattelisitte asioita hieman pidemmälle.

Vierailija
95/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä saan eläkettä n. 738€/kk. Siinä on kansaneläke+takuueläke. Mitään muuta ei tule, koen itseni köyhäksi.

Asumiseen tulee sitten eläkkeensaajan asumistuki.

Vierailija
96/96 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon mikä on kupla: se on Perussuomalaiset! Sitä saa mitä tilaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi