Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hokema eläkeläisten köyhyydestä on KUPLA!

Vierailija
28.05.2015 |

Taas alkoi poru, että eläkeläisiltä viedään. Ensinnäkin ei olla nyt viemässä ainakaan heti ja korkeintaan indeksit jäädytetään. Varmasti meillä on köyhiä eläkeläisiä, mutta jos katson nyt ympärilleni, niin kaikki eläkeläiset on varakkaampia kuin nuoremmat polvet ja eläkkeillä tulee hyvin toimeen, kun ei ole velkaa, ei elätettäviä jne. Esimerkiksi anoppini saa käteen eläkettä 1300 ja ihan pienipalkkainen toimistorotta on ollut. Isäni saa eläkettä enemmän kuin minä saan samasta työstä palkkaa, vaikka meillä on sama koulutus taustalla ja tasan sama virka-asema. Äitini ystävä, pätkittäisellä työurallakin saa 1400 Euroa bruttona, miehensä 2000 Euroa hänkin eläkeputken takia, joten ei hekään viimeisellä pennillä elä. Ei monet työssäkäyvät, velalliset ja lapsiaan elättävät juuri sen enempää saa.

Äkkiä ajateltuna en tunne ketään KÖYHÄÄ eläkeläistä. Tunnen muutaman, jotka saa vain kansaneläkettä, mutta niilläkin on sitten puolisolla hyvä työeläke ja puolison kuoltua leskeneläke ja varallisuuttakin on yleensä vähintään se talo ja isot säästöt.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä omistusasuntoon saa asumistukea, mutta tarkasti täytyy tehdä tili menoista sekä omista varoistaan.

Toisaalta ei ns. mummonmökissä mitkään tavattomat kulut ole, joten siinä pärjää kyllä vähemmällä niin kauen kuin katto pysyy pään päällä. Sen jälkeen ongelmat ovatkin jo vähän suurempia jos tarvitaan remppaa."

En ole eläkeläinen, vaan työssäkäyvä ja asun mummonmökissä. On harhaa tai sitten suurta tietämättömyyttä, ettei mummonmökissä juuri kuluja olisi. Juuri maksuun meni, sähkölasku 441 euroa, vakuutus 121e (palo-ja auto), valopiuha 50e/kk (tv ja netti) nuohous 45 e, jäte 20e/kk, vesi ja jätevesi 32e/kk. Viime kuussa oli tien-ja pihanauraus 360 e ja sitä ennen talven polttopuut 800 euroa. jne. jne. lista on loputtoman pitkä.  

Vierailija
2/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:04"]Taas alkoi poru, että eläkeläisiltä viedään. Ensinnäkin ei olla nyt viemässä ainakaan heti ja korkeintaan indeksit jäädytetään. Varmasti meillä on köyhiä eläkeläisiä, mutta jos katson nyt ympärilleni, niin kaikki eläkeläiset on varakkaampia kuin nuoremmat polvet ja eläkkeillä tulee hyvin toimeen, kun ei ole velkaa, ei elätettäviä jne. Esimerkiksi anoppini saa käteen eläkettä 1300 ja ihan pienipalkkainen toimistorotta on ollut. Isäni saa eläkettä enemmän kuin minä saan samasta työstä palkkaa, vaikka meillä on sama koulutus taustalla ja tasan sama virka-asema. Äitini ystävä, pätkittäisellä työurallakin saa 1400 Euroa bruttona, miehensä 2000 Euroa hänkin eläkeputken takia, joten ei hekään viimeisellä pennillä elä. Ei monet työssäkäyvät, velalliset ja lapsiaan elättävät juuri sen enempää saa.

Äkkiä ajateltuna en tunne ketään KÖYHÄÄ eläkeläistä. Tunnen muutaman, jotka saa vain kansaneläkettä, mutta niilläkin on sitten puolisolla hyvä työeläke ja puolison kuoltua leskeneläke ja varallisuuttakin on yleensä vähintään se talo ja isot säästöt.

[/quote]
Et siis tunne ketään köyhää eläkelläistä joten eläkelläiset eivät voi olla köyhiä? Olen itse hoitaja ja en juuri muuta tunnekaan kuin köyhiä eläkelläisiä. 800e/kk ei riitä elämiseen, kotipaikka voi olla joku ränsistynyt mökki jossain josta kukaan ei mitään maksa. Kotihoidon palvelut yksinään voivat maksaa satoja euroja, siihen vielä vuokra ja laskut päälle kun on pitänyt muuttaa vuokralle lähemmäs palveluja. Vaikka olen lapsiperheellinen ja säästöt kirpaisee minuakin, niin köyhä eläkelläinen ei voi enää mistään säästää toisin kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekuluista on turha vinkua. Niihin on kulukatto n. 600e/ vuosi. Kela korvaa.

Vierailija
4/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä sitten käy, kun hallitus leikkaa. Köyhät tappelee keskenään. Opiskelijat vs. työttömät vs. eläkeläiset vs. lapsiperheet. Ja kaiken yllä omahyväiset keskituloiset palkansaajat, jotka käy joka ketjuun kertomassa, että minä maksan sinunkin kotona makaamisesi.

Eipä paljon visionäärejä näy, jotka meidät tästä suosta nostaisi.

Vierailija
5/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:18"]

Mun eläke on on 800 e. Sillä en eläisi, jos mies jättäisi. Mies elättää minua.

[/quote]

Minulla on viides vuosi yliopistossa menossa. Tulot 469,80€ kuukaudessa, pelkkä vuokra 550€. Eikä ole edes kallis asunto, asun PK-seudulla.

Persnettoa tulee kuukaudessa noin 400€ (vuokra, ruoka, laskut jne.). En juo, en polta.

Kumpi meistä on köyhempi?

[/quote]

En ole tuo ylempi kirjoittaja, mutta oletettavasti olet kuitenkin työkykyinen ja sinulla on tulevaisuus edessä.

Minun 70-vuotiaalle sairaalle äidilleni tulee kansaneläkettä + takuueläkettä yhteensä n. 900 euroa. Toimeentulotukea ei saa, kun pärstäkerroin ei miellytä. Asumistukea ei saa. Asuu perikunnan omakotitalossa, johon hänellä on asumisoikeus, ja jossa on todella paljon kuluja. Invalidina ei itse pysty tekemään siinä mitään. Haluaisi muuttaa vuokralle, mutta käsittämätöntä kyllä, ollaan laskettu moneen kertaan että vuokralla rahatilanne romahtaisi vieläkin surkeammaksi.

Hän ei pärjäisi kyllä yhtään, ellen minä auttaisi häntä jatkuvasti. Itsekin olen pienituloinen, joten olen uskomatonta kyllä velkaantunut siksi, että eläkeläisäitini pärjäisi. Minusta tässä asetelmassa on jotain väärin...

Vierailija
6/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lääkkeet ja muut palvelut... Ei eläkeläinen itse saa tehtyä auto- tai asuntoremontteja, mahdolliset hoitomaksut ja taksikulut

Vierailija
7/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nämä suurten iläluokkien eläkeläiset ovat yleensä rikkaita mut itse tunnen useamman yli 80-vuotiaan, jotka ihan oikeasti ovat todella pienituloisia. Esim. anoppini, 7-lapsisen perheen äiti. Jotta ymmärtäisi, miten tavallinen ja koko elämänsä työtä tehnyt ajautuu eläke-köyhyyteen, pitää kertoa elämäntarina lyhyesti:

Anoppi lähti piikomaan etelään ja tapasi työmiehen, rakastui, menivät naimisiin. He ostivat velaksi pienen palan maata ja rakensivat omin käsin asumuksen. Mieheni vanhimmat sisarukset muistelevat, miten luteita riitti. Sitten appiukolle tarjottiin työtä erään ison maatilan ohessa, samalla he saivat asua pienessä sivurakennuksessa. Asuivat lähes pari vuosikymmentä vuotta ja viljelijät pientä maatilkkua siinä ohella kun mies oli tilan töissä ja vaimo hoiti lapsia ja oli mm. velvoitettu siivoamaan päätilan taloa. Ei saanut palkkaa vaan asuntoa ja peltotilkkua, kasvimaata ja tilan antimia vastaan. Miehelläkin siksi olematon palkka = ei eläkettä kovasti kertynyt. Lapsia oli jo liuta.

Myöhemmin he vuokrasivat asunnon erään kaupungin keskustasta ja kävivät tehtaassa töissä ja tekivät "vapaa-ajalla" pienen taloyhtiön kaikki talonmiehen hommat. Sitten heille tarjoutui tilaisuus ostaa tämä asunto. Velaksi tietenkin. Pieni palkka meni ison perheen elinkustannuksiin. Lapset kasvoivat, muuttivat pois, he myivät asunnon ja ostivat pienemmän asunnon, kaksion, edelleen oli vähän velkaa. Sit kuoli mies, anoppi kävi vielä tehtaassa töissä mut ei pystynyt maksamaan yksin lyhennyksiä joten vaihtoi yksiöön, jossa asuu edelleen ja jossa ei ole edes suihkua! Vain vessa! Suihku on kyseisen puutaloyhtiön kellarikerroksessa yhteisen saunan yhteydessä. Asunto on huonokuntoinen, vaatisi täyden remontin. Arvo ehkä 8000 10 000 euroa, jos sitäkään. Pienen maalaiskaupungin laidalla olevassa puutalossa oleva yksiö. Velat on saanut maksettua mutta asunnon myymisessä ei olisi mitään mieltä rahan ansaitsemisen mielessä.

Mitään muuta omaisuutta ei ole. Anoppi saa kansaneläkettä. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Lapset auttavat paljon, kun jatkuvasti jokin rempallaan asunnossa tai pitää kulkea isompaan kaupunkiin lääkäriin... Me annamme lahjat aina lahjakortteina markettiin. Menee tarpeeseen. Sairauksien lääkkeet vaativat rahaa, ja jos jokin kodinkone hajoaa niin siinä kuussa ei sit ostetakaan mitään muuta kuin se kone. Kirppiksillä käy paljon. Vielä elinvoimaa ja onneksi on osa lapsista edelleen samassa kunnassa tai lähikunnissa auttamassa. Mekin täältä käsin autetaan rahallisesti.

Vierailija
8/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummonmökissä on vuoden sähkölasku 400 jos sitäkään jos puilla lämmittää. Kun käyttökuut jaetaan vuoden ajalle, niistä ei kovin kummoista summaa tule ja asuminen sikahalpaa.

Ongelma tulee tosiaan vasta sitten jos täytyy tehdä remonttia. Joskin eläkeläinen saa siihen avustusta eikä tarvitse maksaa kuin jotain 60 prosenttia kustannuksista.

Vierailija
9/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:31"]

Toisaalta se olisi väärin niitä kohtaan jotka maksavat koko ikänsä eläkemaksua että lusmut saavat saman eläkkeen.

Eläkehän pitäisi olla juuri se summa minkä olet töissä tienannut ja siltä menee tarkoitus jos sen saa ilman töitäkin samalla tavalla.

[/quote]

Ja toisaalta esim. kuurosokeilla ja muilla erityisryhmillä realistiset mahdollisuudet  työllistyä niin, että eläkettäkin alkaa kertyä, ovat merkittävästi heikommat kuin muilla. Kun tällainen porukka elää kansaneläkkeen, takuueläkkeen, hoitotuen ja eläkkeensaajan asumistuen varassa ja kun eläkkeensaajan asumistuki lakkautetaan ja asumistuki laskee esim. 1 200 eurolla vuodessa, niin se on huono homma se.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tässä porukassa olisi paljon niitä, jotka haluaisivat tehdä palkkatyötä, mutta kun tilanne on muutenkin koko väestön keskuudessa se mikä se on, todelliset mahdollisuudet ovat melko heikot.

Vierailija
10/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopillani 70+v on eläke 930 euroa näppiin kuukaudessa. Ei kaikki eläkeläiset ole leskiä tai naimisissa. Siitä kun maksat pääkaupunkiseudulla vuokran 750 euroa yksiöstäsi, niin ei asumistuenkaan (420 euroa) kanssa monta satasta näppiin jää. Sähkölasku, puhelinlasku, kotivakuutus, lääkkeet, bussikortti ja aika niukkaa on elämä. Onneksi tv-lupa meni tulotasolla verotettavaksi. Jos sattuu sairastumaan, niin se 25 euroa sairaalapäivältä on iso raha. Ja anopilla on diabetes, lapsena sairastetun tuberkuloosin jäljiltä arpeutumia  sisäelimissä.., reuma - sairastaminen maksaa. Ja semmoisiin keksintöihin kuin tietokone, nettipankki ja automaattikortti hän ei suostu koskemaan. Automaattikortti on olemassa ja minun ja poikansa käytössä, koska jos on sairas, niin hoidamme asioitaan.

Ilahtui kovasti, kun tilasimme joululahjaksi vuoden Hesarin ja maksoimme hänet minun ja lasten kanssa kaupunkilomalle nyt kesällä. Anoppi ei ehkä ole ihan rutiköyhä, mutta aika kädestä suuhun elää.

Vierailija
11/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työeläke ja kansaneläke yhteensä 969,75. Ikä 66. Kanssani asuu 20-vuotias joka ei ole saanut töitä (kun ei ole sitä työkokemusta) eikä opislelupaikkaa. Omistusasunto 40 vuotta vanha, oli arava. Kuulun siis suuriin ikäluokkiin joiden jonkun mielestä kuuluisi kuolla pois."

Aivan. Vastaavia eläkekkeitä on Suomessa paljon, sillä vasta 80-luvulla tuli kunnallinen lastenpäivähoito-oikeus lapsille. Suurin osa naisista jäi hoitamaan lapsensa kotiin, joka oli pakon sanelema juttu, koska hoitopaikkoja ei juuri ollut tai ne oli kalliita. Meillä oli 70-luvulla hoitamassa lapsia kotiapulainen, jonka palkkakustannuksiin meni tuloistani n. 80%, vaikka en ollut edes pienipalkkainen eli työssäkäyntini oli silloin kannattamatonta, kun huomioidaan matka- ja muut kulut. Tosin eläkekertymä säilyi.

Olen ollut työelämässä yhtäjaksoisesti 43-vuotta, muutaman kuukauden äitiyslomia lukuunottamatta ja vielä vuosi lisää, niin tuleva eläkkeeni on arvioitu 1870/kk brutto (44-vuoden yhtäjaksoisesta työurasta) ja eläkekertymäni alkoi vasta 23-vuotiaana, vaikka sitä ennen tein 5-vuotta kaikki kesät ja lomat töitä ja opiskeluni rahoitin täysin työssä käynnillä ja opintolainalla, koska tukia ei edes tunnettu ja siihen aikaan maksettiin jopa lukukausimaksut.

Vierailija
12/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:16"]

[/quote]

No jos lääkkeisiin menee vaikkapa 70 euroakin kuukaudessa, niin aika ison loven se ehtii tehdä 800 euron eläkkeeseen ennen kuin lääkekatto tulee vuoden loppupuolella täyteen.

Vierailija
13/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla työpanoksella kuin mitä suuretikäluokat ovat tehneet, ei saanut aiemmin EIKÄ saa nykyään vastaavan suuruista eläkettä vaan huomattavasti vähemmän. Joten jos jollain suuristaikäluokista on huono eläke niin vastaavalla tekijällä tulevaisuudessa on VIELÄ HUONOMPI.

Vierailija
14/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmillani eläkkeet yhteensä 1700 euroa kuussa verojen jälkeen.Saavat vielä molemmat parikymppiä asumistukea (!)

Varaa asua 800 euron vuokra asunnossa kun aikoinaan ovat talonsa ja perintönsä ryypänneet.

Meillä 5 henk. lapsi perheellä tulot 2000 euroa ja ei oo siinä yhtään ylimääräistä ryypätä tai tehdä muutakaan.Taloamme koitamme maksaa joten tukia turha odotella.

Eläkeläisellä PITÄISI olla jo hankittuna ja maksettuna talot ja autot ja kaikki joten ei niille pitäisi yhteiskunnan osalta tarvia maksaa oikein yhtään mitään.Pitäisi olla asiat hoidettuna niin että sillä pienellä eläkkeellä pärjää!!

NE EI TARVI MITÄÄN lisää kun suurimmalla osalla asunnot ja kesämökit.Ja ne loput vaan ryyppää rahansa!

Vierailija
15/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:16"]

[/quote]

No jos lääkkeisiin menee vaikkapa 70 euroakin kuukaudessa, niin aika ison loven se ehtii tehdä 800 euron eläkkeeseen ennen kuin lääkekatto tulee vuoden loppupuolella täyteen.

[/quote]

Ja lisäksi vielä poliklinikka- ja sairaalamaksut, ja sairastamisen matkakulut (omavastuuosuus). Kaikissa niissä taitaa olla jokin katto, mutta siinä sitten sinnittelet, kunnes se maksukatto lopulta tulee täyteen...

Vierailija
16/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mummonmökissä on vuoden sähkölasku 400 jos sitäkään jos puilla lämmittää. Kun käyttökuut jaetaan vuoden ajalle, niistä ei kovin kummoista summaa tule ja asuminen sikahalpaa.

Ongelma tulee tosiaan vasta sitten jos täytyy tehdä remonttia. Joskin eläkeläinen saa siihen avustusta eikä tarvitse maksaa kuin jotain 60 prosenttia kustannuksista."

Mun mummonmökissä sähkölasku oli 441 euroa/3 kuukautta. Lämmitys osittain puulla ja puolet viikossa lämpötila n. 10-15 astetta, koska asun kaupugissa. Neliöitä n. 60 m2 eli realistinen sähkölasku n. 200 e/kk jos asutaan jatkuvasti. Ja talven puut maksavat n. 800 euroa.

Vierailija
17/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, missä ihmeen fantasiamaailmassa te kaikki elelette, jotka kuvittelette, että valtaosa eläkeläisistä asuu jossain idyllisissä mummonmökeissä. Mökeissä, jotka tietysti hoitavat ja remppaavat itse itsensä. Ne halvat takkapuutkin pilkkoontuvat itsestään.

Minäkin haluan tuollaisen taikamökin, mistä niitä saa?

Vierailija
18/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eläkkeelle siirtyneet ahneet suuret pullmössöikäluokat ovat Suomen historian vauraun sukupolvi, söivät sekä vanhempiensa että lastensa varallisuuden.

Vierailija
19/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:25"]

Omilla vanhemmillani eläkkeet yhteensä 1700 euroa kuussa verojen jälkeen.Saavat vielä molemmat parikymppiä asumistukea (!)

Varaa asua 800 euron vuokra asunnossa kun aikoinaan ovat talonsa ja perintönsä ryypänneet.

Meillä 5 henk. lapsi perheellä tulot 2000 euroa ja ei oo siinä yhtään ylimääräistä ryypätä tai tehdä muutakaan.Taloamme koitamme maksaa joten tukia turha odotella.

Eläkeläisellä PITÄISI olla jo hankittuna ja maksettuna talot ja autot ja kaikki joten ei niille pitäisi yhteiskunnan osalta tarvia maksaa oikein yhtään mitään.Pitäisi olla asiat hoidettuna niin että sillä pienellä eläkkeellä pärjää!!

NE EI TARVI MITÄÄN lisää kun suurimmalla osalla asunnot ja kesämökit.Ja ne loput vaan ryyppää rahansa!

[/quote]

Luulisi elämän olevan ikävää, jos sitä määrittelee moinen kateus...

Ei ennen tunnettu lapsilisiä, kansakoulun jälkeinen opetus (keskikoulu+lukio) oli maksullista (siitä tosin vähävaraisuuden perusteella sai hakea vapautusta), toimeentulotukea, silloista sosiaaliavustusta, saivat todella harvat ja sitäkin hyvin vähän. Asumistukia ei ollut jne.

Vierailija
20/96 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykööt pois ja muuttakoot niillä rahoilla palvelutaloihin..Kyllä eläkeläisillä pää omaa on..ne pois ja rakennetaan niillä rahoilla niille säilöpaikkoja.Liian moni asuu kotonaan.Rahat pois ja palvelutaloihin.

Ei ole yhteiskunnan asia elättää eläkeläisiä kun niillä on rahaa!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi