Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus aikoo väljentää vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksia....

Vierailija
27.05.2015 |

tuo on mielestäni kaiken röyhkeuden huippu. Eikö se ole päivänselvää, että vanhustenhoito etenkin mitoituksen osalta on Suomessa aivan ala-arvoista. Tuosta ei kertakaikkiaan voi enää säästää. Tai voi, mutta sitten vanhusten elämä ei enää tule olemaan ihmisarvoista, jos se sitä tähänkään asti on ollut.

Vastustan ja ankarasti.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:13"]

Vanhustenhoitoon olisi pitänyt lisätä rahaa, ei väljentää hoitajamitoituksia. Nyt meni tiet ja koulut avuttomien vanhusten edelle.

[/quote]

Tiet kuntoon, ja autovero alas, jotta saavat ajella uusilla autoillaan ne, joilla on sellaisiin rahaa. Ei niitä haittaa, jos pari mummua naapurista jää heitteille sen takia.

Vierailija
22/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lastenhoidosta ja vanhustenhoidosta vähennetään molemmista väkeä. Mutta parempiosaisethan hoidattaa lapsensa ja vanhuksensa yksityisillä. Joten en näe tässä ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis haluat vanhalle omaisellesi kunnon hoitoa, niin huijaa se tekemään rikos. Esim. talousrikos. Silloin pääsee hyvään hoitoon pitkäksi aikaa, toivottavasti.

Vierailija
24/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua käyttää muuten sanaa väljentää tässä yhteydessä, kun tarkoitetaan lähinnä kiristämistä hoitajamitoituksessa..

Vierailija
25/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:13"]

Vanhustenhoitoon olisi pitänyt lisätä rahaa, ei väljentää hoitajamitoituksia. Nyt meni tiet ja koulut avuttomien vanhusten edelle.

[/quote]

Tiet kuntoon, ja autovero alas, jotta saavat ajella uusilla autoillaan ne, joilla on sellaisiin rahaa. Ei niitä haittaa, jos pari mummua naapurista jää heitteille sen takia.

[/quote]

Kepulien kappale kuulostaa niin erilaiselta näiden "kipeiden päätösten" ansiosta...

Vierailija
26/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:57"]

Mites ne joilla ei ole omaisia?

Ja miksi ette itse hoida lapsianne, ovathan hekin omaisia? Te olette terveitä, siispä hoitakaa lapsenne ja maksakaa heidän ruokansa.

Naapusissa 93-vuotias mies, ei lapsia, käynyt kaksi sotaa, kukaan ei ota vastuuta. Tehnyt kovaa fyysistä työtä 17-vuotiaasta asti, eli maksanut velkansta tälle yhteiskunnalle. Mies mädäntyy kotiinsä (ja olen ilmoittanut sosiaalipuolelle),

[/quote]

voisitko sinä antaa kerran tai pari viikossa aikaasi tälle naapurille? Kävisitte vaikka pikkukävelyllä ja toisen kerran vaikka kaupassa. Tai jos hän ei kotoaan pääse ulos, kävisit juomassa iltakahvit hänen kanssaan.

jos me kaikki autettaisiin ikäihmisiä naaputustossa, helpottaisi se kovast esimerkiksi kotihoidon työtaakkaa ja heiltä vapautuisi aikaa koulutusta vaativaan sairaanhoitoon. Tästä tulisi säästöä, ikäihmisille sosiaslisia suhteita ja hyvää mieltä ja ehkä auttajanakin voisit saada tästä jotain?

[/quote]

tämä ei ole se pointti!!!!!!!!!!!!!!! Etkö sä hyvä ihminen tajua? Tottakai ihmiset voivat hyvää hyvyyttään tehdä vapaaehtoistyötä jos haluavat. Silti suomessa on tuhansia kärsiviä vanhuksia, jotka lojuvat märissä vaipoissaan, kun mitoitus laitoksissa on ihan syvältä. Vapaaehtoistyöllä ei ratkaista tätä suurta ongelmaa. Suomessa on paljon yksinäisiä sukulaisettomia vanhuksia. Yhteiskunnan hyvyyden mittari on se, miten se pitää huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevista, esim liikuntakyvyttömistä, muistisairaista vanhuksista, joilla ei ole sukulaisia. Jos heiltä vielä otetaan pois, päättäjät saavat kyllä hävetä.

Vierailija
27/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:44"]

Hassua käyttää muuten sanaa väljentää tässä yhteydessä, kun tarkoitetaan lähinnä kiristämistä hoitajamitoituksessa..

[/quote]

Sama juttu se on joka sektorilla:

Hintamme muuttuvat = nostamme hintoja

Tarkistamme hinnoitteluamme = hintamme nousevat

Kehitämme palveluamme = palvelu huononee

Työnteon kannustavuutta lisätään = menetät työttömyyskorvauksen ja saat vuoden karenssin, jos et muuta päiväksi inariin tekemään osa-aikaisen poroerottelijan iltavuoron tuurausta

Oonkohan mä vähän kyyninen, olenkohan...

Mistäköhän se johtuu, mistäköhän....

Vierailija
28/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:30"]

Tää leikkaus vanhusten hoitoon on kyllä jäätävä uutinen, kun tietää millainen tilanne on tälläkin hetkellä. Vangitkin voi paljon paremmin Suomessa kuin vanhukset, jotka on jätetty heitteille. En ymmärrä....

[/quote]

tämä on kyllä jostain ikiroudasta tämä uutinen. siperian tuulahduksia.

Vierailija
29/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:12"]

Hoida omat ja miehen ikääntyvät sukulaiset omaishoitajana itse, mutta älä odota saavasi siitä mitään korvausta. Tee samaan aikaan sellainen ura ja hanki niin mittavat säästöt, että lapsillasi on varaa kouluttautua ja koko perheellä mahdollisuus käyttää yksityisiä lääkäri- ja hammaslääkäripalveluja, sekä maksaa asuntolaina pois mahdollisimman lyhyessä ajassa. 

[/quote]

mutta ainahan voi syntyä kivaan rikkaaseen rannikolla asuvaan sukuun. Eller hur?

Vierailija
30/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:37"]

Uuhhh.... Kamalaa....kuolen. Terv. Hoitaja, joka tänäänkin ilman kunnolllista ruokataukoa juoksi kahdeksan tuntia hoitaen näitä vanhuksia :\ mä en jaksa.

[/quote]

Jaksaisitteko kirjoittaa kuvauksen päivästänne ja lähettää meiliä päättäjille. Pitäkää rakkaat hoitajat meteliä tästä asiasta, jos suinkin jaksatte. Minä en ole hoitoalalla, mutta näkeehän sen sokea erkkikin, että asiat ovat jo nyt ihan pyllyllään. hoitajia on liian vähän. Ei voi enää säästää. Voimia teille, vaikka eihän tämä toivotus teidän työtänne helpota, mutta myöntätuntoni nyt kuitenkin on puolellanne.

Vierailija
31/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:48"]

Hallitus korostaa omaisten vastuuta kaikkein heikoimmista. Eli jos kiinnostaa vanhusten olo, HOIDA NIITÄ ITSE!

[/quote]

mitä ihmettä...naapurissani on 94-vuotias nainen, jonka yli 70-vuotias muistisairas tytär yritti toimia aikansa tämän omaishoitajana. Nyt molemmat tarvitsisivat laitospaikan. Muita omaisia ei kummallakaan ole kuin toisensa. Kenen pitäisi heistä huolehtia ellei yhteiskunnan?

[/quote]

no jos sossu vaikka lähettäisi perhetyöntekijän keskustelemaan heidän kanssaan siitä, miten he voisivat voimautua.

Vierailija
32/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:56"]Mun mielestä vanhusten hoito vaatisi niin totaalisen remontin, että sen tekijäksi ei mikään hallitus uskalla ruveta. Ihmisiä pidetään väkisin hengissä ja hoidetaan sellaisia sairauksia, joiden hoito on kallista, kuluttaa turhaan henkilöstöresursseja ja hoito/paraneminen aiheuttaa inhimillistä kärsimystä. Monelle tuntuu olevan melkoinen yllätys, että vanhuus tarkoittaa sitä, että ihminen pian kuolee. Vanhusten hoito on sairauksien hoitoa, kun sen pitäisi olla elämänlaatua parantavaa. Sairaanhoitajia tarvitaan oikeissa töissä, vanhustenhoito voitaisiin hoitaa lähihoitajien, sosiaaliohjaajien ja erilaisten viriketyöntekijöiden voimin. Kun oikeasti tärkein sairaanhoidollinen asia vanhustenhoidossa on kipujen minimointi. 
[/quote]
Oletkö sä päivääkään tehnyt hoitoalalla töitä? Vanhustenhoito ON jo nyt pitkälti palleatiivista (=kipuja lievittävää) ja eri sairauksien hoito on pääsääntöisesti sydän-, verenpaine ym sairauksien hoitoa ja alzheimerin tautia (useimmat dementikot) joilla hoidetaan käytösoireita. Olisiko se inhimillistä että vaikkapa 70v dementikko päästetään kuolemaan sydänkohtaukseen koska resursseja tarvitaan muualla? Hei haloo. Muutenkin vanhustenhoitoyksiköt pyörii nimenomaan lähärien voimalla, yksi sairaanhoitaja tai terkkari siellä yleensä on esimiehenä koska lainsäädännöllisesti sairaanhoitaja saa ottaa vastaan lääkärin lääkemääräykset saatika jakaa lääkkeitä viikkokohtaisiin dosetteihin.

Vierailija
33/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin yhtä vanhusta, joka ei ollut minulle mitään sukua, useita vuosia tai kävin katsomassa kerran viikossa pesin pyykit, siivosin ja kävin kaupassa. Kukaan omaisista ei ollut kiinnostunut hänestä. Koskaan en saanut enkä pyytänyt korvatsta, minusta vanhuksista huolehtiminen on jokaisen velvollisuus. Ketään ei saa jättää yksin.
Sitten vanhus joutui hoitolaitokseen, kävin silloinkin ulkoiluttamassa kerran viikossa, hän oli iloinen mukava nainen ja vaikka hän ei ajoittain edes muistanut kuka olen.
Sitten kun.hän kuoli pari vuotta sitten, omaiset olivat heti jakamassa hänen vähäisiä rahoja. Arvostelivat ikävästi hänen elämäntapaansa jne.
Tuli vaan mieleen kun eräs kaukainen sukulainen kuoli, nikn hänen tyttärensä oli perunkirjoituksessa vaatimassa kulukorvauksia koska oli joutunut hoitamaan äitinsä asioita omaa autoaan käyttämällä. Huh huh.. tosiaankin ihmisten välinen normaali rakkaus ja solidaarisuus on kysymys kadonnut tästä maailmasta.

Vierailija
34/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:56"]

Mun mielestä vanhusten hoito vaatisi niin totaalisen remontin, että sen tekijäksi ei mikään hallitus uskalla ruveta. Ihmisiä pidetään väkisin hengissä ja hoidetaan sellaisia sairauksia, joiden hoito on kallista, kuluttaa turhaan henkilöstöresursseja ja hoito/paraneminen aiheuttaa inhimillistä kärsimystä. Monelle tuntuu olevan melkoinen yllätys, että vanhuus tarkoittaa sitä, että ihminen pian kuolee. Vanhusten hoito on sairauksien hoitoa, kun sen pitäisi olla elämänlaatua parantavaa. Sairaanhoitajia tarvitaan oikeissa töissä, vanhustenhoito voitaisiin hoitaa lähihoitajien, sosiaaliohjaajien ja erilaisten viriketyöntekijöiden voimin. Kun oikeasti tärkein sairaanhoidollinen asia vanhustenhoidossa on kipujen minimointi. 

[/quote]

Sinulla ei taida olla tietoa asiasta. Vitteesi ei pidä ollenkaan paikkaansa

Vierailija
35/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin väljennetään? Kun ei niitä nytkään ole laissa säädelty. On vain suositus. Ei kai suositusta muuteta

Vanhuspalvelulakiin ei haluttu laittaa mitoitusta. Jos olisi laitettu, se olisi ollut 0,5. Mikä on ihan surkea mitoitus. Eli jos on 12 vanhusta, niin 6 hoitajaa riittää juuri ja juuri kolmeen vuoroon. Yksin ollaan lähes aina sen 12 mummon kanssa

En ymmärr ollenkaan näitä heittoja

Vierailija
36/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitäisikö minun jättää vaivalla saatu työni pitkän työttömyys-pätkätyörupeaman jälkeen, lähteä hoitamaan isääni 85 v ja kun aika hänestä jättää, jäädä työttömäksi? Siinäpä kysymys. Äiti on kuollut aikoja sitten. PS. en jaksa nostaa isääni, joka liikkuu todella huonosti itse. Palvelutalossa häntä pesee aina 2 ihmistä yhdessä. Kaksi hoitajaa/15 vanhusta/vuoro, yöpäivystyksessä 1, jolla kaksi taloa päivystettävänä. Miten tuosta voi vähentää? Joskus on harjoittelija apuna, mutta ei aina. 

Vierailija
37/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä vanhukset ennen hoidettiin ? Eivät tietysti eläneet näin kauan, enkä kyllä ymmärrä miksi nyt pitäisi elää "yli 100v", kun suurin osa näistä vanhuksista on toitottanut jo 10 v; kun pääsisi jo pois täältä, loppuisi nämä kivut. Eivätkä enää edes muista mitä tunti sitten tapahtui. Kai se on vaan niin hienoa että voidaan elää miltei 100 v vaikka sitten sängyn pohjalla makuuhaavoissa, omassa eritteessä ja tuijottaa kattoa jos kotihoito ei koko päivänä ehdikkään käydä. Kiitos ei sanon minä tälläiselle vanhuudelle! Onko täällä pakko väkisin pitää ihmisiä elossa???

Vierailija
38/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 07:19"]

Miten nämä vanhukset ennen hoidettiin ? Eivät tietysti eläneet näin kauan, enkä kyllä ymmärrä miksi nyt pitäisi elää "yli 100v", kun suurin osa näistä vanhuksista on toitottanut jo 10 v; kun pääsisi jo pois täältä, loppuisi nämä kivut. Eivätkä enää edes muista mitä tunti sitten tapahtui. Kai se on vaan niin hienoa että voidaan elää miltei 100 v vaikka sitten sängyn pohjalla makuuhaavoissa, omassa eritteessä ja tuijottaa kattoa jos kotihoito ei koko päivänä ehdikkään käydä. Kiitos ei sanon minä tälläiselle vanhuudelle! Onko täällä pakko väkisin pitää ihmisiä elossa???

[/quote]

Ei täällä väkisin pidetä ketään elossa. Mihin mielikuvaan tämäkin väitteesi perustuu?

Vierailija
39/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:57"]

Järkyttävän alhaista. Ja Sipilä on muka uskovainen... Ei taida Raamatun opetukset häntä koskea. Hävettää tuollainen "uskovainen", joka jättää vanhukset heitteille.

[/quote]

Sipilä on lestadiolainen. Kuinka monella lestadiolaisella ei ole ketään sukulaisia?

Vierailija
40/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:57"]

Mites ne joilla ei ole omaisia?

Ja miksi ette itse hoida lapsianne, ovathan hekin omaisia? Te olette terveitä, siispä hoitakaa lapsenne ja maksakaa heidän ruokansa.

Naapusissa 93-vuotias mies, ei lapsia, käynyt kaksi sotaa, kukaan ei ota vastuuta. Tehnyt kovaa fyysistä työtä 17-vuotiaasta asti, eli maksanut velkansta tälle yhteiskunnalle. Mies mädäntyy kotiinsä (ja olen ilmoittanut sosiaalipuolelle),

[/quote]

voisitko sinä antaa kerran tai pari viikossa aikaasi tälle naapurille? Kävisitte vaikka pikkukävelyllä ja toisen kerran vaikka kaupassa. Tai jos hän ei kotoaan pääse ulos, kävisit juomassa iltakahvit hänen kanssaan.

jos me kaikki autettaisiin ikäihmisiä naaputustossa, helpottaisi se kovast esimerkiksi kotihoidon työtaakkaa ja heiltä vapautuisi aikaa koulutusta vaativaan sairaanhoitoon. Tästä tulisi säästöä, ikäihmisille sosiaslisia suhteita ja hyvää mieltä ja ehkä auttajanakin voisit saada tästä jotain?
[/quote]

Hassua, miten ihmisten oletetaan jaksavan vanhuksia. Minä en jaksa, etenkään muistisairaita. Jos se tekee minusta pahan ihmisen, olkoon sitten niin, mutta en usko olevani ainoa.
.
Vanhukset eivät ole jokin yhdenmukainen, seesteinen ja mukava ihmisryhmä. Meidän naapurin vanharouva.esimerkiksi vihaa minua, syystä jota en tiedä. On muistisairas, aggressiivinen ja jo terveenä oli juuri sensortin ihminen, jota en jaksa kuunnella. Menisin sinne juomaan vähän iltateetä? No en, eikä hänkään minua sinne halua.
.
Ja mihinkäs minä nuo lapset siksi aikaa laittaisin? Ottaisin mukaan? No ehkä voisin ottaa, jos kyseessä tosiaan olisi terve, hyväntuulinen ja mukava vanharouva.
.
Toistan: vanhukset eivät ole homogeeninen ryhmä eivätkä kaikki heistä ole miellyttäviä tai edes turvallista seuraa. Ja kyllä, he asuvat kotonaan. Onhan meillä kotihoito, kun taas asumispalveluista on huutava pula.
.
Jokainen hoitaja tietää, miten TYÖKSEEN suhtautuu näihin ei niin mukaviin asiakkaisiin. Minäkin. (Olen sosionomi, entinen lh). Mutta vapaa-ajalla en lähde käyttämään työminääni, etenkään ilmaiseksi. Miksen? Koska se söisi minut loppuun ja sitten olisi kollegoilla lastensuojelussa minun lapseni hoidettavana, ennen pitkään. Ympäri käydään, yhteen tullaan. En siis näe, että olisi järkevää ulkoistaa vanhusten hoitoa vapaaehtoisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi