Jokohan opiskelijoille alkaa taas kelvata soluasuminen ja alivuokralaisuus
Kommentit (110)
Opiskelijat asuu liian hienosti?? Jossain homeisessa hökkelissäkö tässä pitäis asua? Osasta näistä viesteistä saa sen kuvan, että opiskelijat on yhteiskunnan pohjasakkaa. Kukas niitä teidän toimeentulotukianne tulevaisuudessa valtiolle maksaa.. Niin. Soluasuminen ei itselläni toiminut, rakennuksen seinät suoraan sanottuna paperia, eli sama kuin olisit ollut kämppiksen kanssa samassa huoneessa. Muutenkin ventovieraan kanssa keittiön ja kylppärin jakaminen oli ajoittain kiusallista. Tutulla kaveriporukalla voisin asua kimpassa mutta siihen ei nyt ole mahdollisuutta.
Tottahan tuo on, että kun jöyhä ottaa rahapulassa alivuokralaisen, tulot tippuvat. Eli ei järkeä. En heti itse tajunnut.
.
Ennen leskirouvat yleisesti ottivat alivuokralaisia ja tekivät vielä ruuatkin. Heillähän oli tilaa, mutta ei tuloja. Isäni kahden veljensä kanssa asuivat leskirouvan olohuoneessa kolmisin koko lakimiesopintojensa ajan.
Kyllä opiskelijat voisi aivan hyvin nöyrtyä edelleen asumaan soluissa tai kotonaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:26"]
Kyllä opiskelijat voisi aivan hyvin nöyrtyä edelleen asumaan soluissa tai kotonaan.
[/quote]
Kotoa voi olla pitkä matka kouluun, kun noita opiskelupaikkoja ei joka kunnassa ole. Ja kun vielä vähän keskitetään ja yhdistellään, niin ne siirtyvät vielä enemmän suuriin kaupunkeihin.
Otetaan neljä kärpästä yhdellä iskulla:
Kun valtio joka tapauksessa säännöllisesti lakkauttaa varuskuntia, niin niistähän saisi esim. yliopistoille uusia oppilaskyliä ja kampusalueita
Siinä saataisiin kasarmit käyttöön
Yliopistot tms. saisivat uusia tiloja
Opiskelijoille olisi edullista asumista
Ja koska nämä varuskunnat ovat yleensä pienemmissä kunnissa tai muuten syrjemmässä, saisimme näihin paikkoihin eloa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]
Itse olen 27v opiskelija. Olen jo sen verran vanha etten jaksa joidenkin teinien kanssa solussa enää asua vaan kaipaan sen oman rauhan ja asunnon
[/quote]
Kyllä sinä saat sen oman asunnon ja rauhan, jos maksat sen itse. Jos taas elät muiden maksamien tukien varassa, minusta on hävytöntä vaatia muita maksamaan sinulle oma yksiö. Olisit kiitollinen saamistasi tuista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:19"]
Opiskelijat voisivat asua soluissa ja yhteisasuntoloissa, niin vapautuisi vuokra-asuntoja niitä oikeasti tarvitseville. Myös lainaa voisi käyttää enemmän elämisen rahoittamiseen, niin silloin Subin- tai Mäkin-myyjä, siivooja, kassa ym. työt vapautuisivat muille, ja niiltä poistuisi vähitellen roskatyön status. Nykyisin noihin töihin ei yli kolmikymppiset kehtaa edes hakea, koska väliaikais-roskahommiksi mielletään; ".... vain lääkäriopiskeluiden aikana, olosuhteiden pakosta siis näitä nyt teen..."
[/quote]eli kelle ne asunnot pitäisi vapauttaa?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:15"]
Voisin ottaa piharakennukseen. Ulkovessa ja suihku/sauna päärakennuksessa. Hintaan 280 eur. Tuskin kukaan tulisi.
[/quote]
Jos piharakennus on Helsingissä, tulijoita on jonoksi asti. Jossain Inarissa saattaa olla hiljaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:26"]
[/quote]
No kotonaanhan he asuvatkin, omassa kodissaan kuten sinäkin asut omassa kodissasi. Aikuiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]Itse olen 27v opiskelija. Olen jo sen verran vanha etten jaksa joidenkin teinien kanssa solussa enää asua vaan kaipaan sen oman rauhan ja asunnon
[/quote]
Sun iässä pitäis olla jo töissä...
Kyllä, vanhojen rakennusten kunnostus opiskelija-asunnoiksi. Esim Oulussa vanha OSAOn asuntola tyhjillään, miksi? Miksi ei kunnosteta Osaolle uudeksi asuntolaksi? Välkkylänkin asuntola siirrettiin pois, nykyään ovat PSOASin asuntoja.
Myös Hiukkavaaran kasarmista saisi pintaremontilla hyvän opiskelija-asuntolan. Rajakylässä Ruiskukkatien ensimmäinen kasikko on puoliksi tyhjillään, miksi niistä ei tehdä opiskelija-asuntoja?
Miksi rakennetaan uutta eikä kunnosteta vanhoja? Vanhat kun ovat usein paljon paremmin rakennettu,vaikka ongelmathan niissäkin
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:34"]
Kun valtio joka tapauksessa säännöllisesti lakkauttaa varuskuntia, niin niistähän saisi esim. yliopistoille uusia oppilaskyliä ja kampusalueita
Ja koska nämä varuskunnat ovat yleensä pienemmissä kunnissa tai muuten syrjemmässä, saisimme näihin paikkoihin eloa.
[/quote]
Eikös Helsingin yliopiston käännöstieteet muinoin olleet Kouvolassa jollain vanhalla varuskunta-alueella tms., mutta siirrettiin Helsinkiin?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:19"]
Opiskelijat voisivat asua soluissa ja yhteisasuntoloissa, niin vapautuisi vuokra-asuntoja niitä oikeasti tarvitseville. Myös lainaa voisi käyttää enemmän elämisen rahoittamiseen, niin silloin Subin- tai Mäkin-myyjä, siivooja, kassa ym. työt vapautuisivat muille, ja niiltä poistuisi vähitellen roskatyön status. Nykyisin noihin töihin ei yli kolmikymppiset kehtaa edes hakea, koska väliaikais-roskahommiksi mielletään; ".... vain lääkäriopiskeluiden aikana, olosuhteiden pakosta siis näitä nyt teen..."
[/quote]
Niitä oikeasti tarvitseville? Keitä nämä oikeasti tarvitsevat on, jos ei opiskelukaupunkiin muuttava opiskelija? Mikä on sen suurempi tarve asunnolle kuin se, ettei ole asuntoa? Suurella osalla opiskelijoista on jo ikää ja perhe, koska työelämä muuttuu niin nopeasti, että monien on vaihdettava alaa.
Totta, kyllä kelpaa: nyt otan mieheni ja lapseni mukaan ja muutamme 12 neliön soluhuoneeseen. Onneksi nukumme perhepedissä niin lapsi ei tarvitse omaa sänkyä tilaa viemään. Karistamme jaloista tämän kaupungin vuokra-asunnon tomut. Onhan tämä liian hieno ja kallis meille. Ehe ehe.
[/quote]
Tekee hyvää niissä homeparakeissa asua ja opiskella. Fantastista!
[/quote]juu varmaan kiva koulumatka koululle "jumalan selän takaa" :D ajatellaan jos tulevaisuudessa jyväskylään kuuluvan tikkakosken varuskunta lakkautettais ja se laitettas opiskelijoiden asumiskäyttöön niin sieltä on kuitenkin 20km matkaa jyväskylän keskustaan jossa sijaitsee myös ne koulut! Ne rahat jotka säästyy asumisessa menee koulumatkoihin ja opiskelijat on oikeutettuja koulumatkatukeen jossa omavastuu on 43€ ja loput maksaa yhteiskunta eli ei säästöä syntyisi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]Itse olen 27v opiskelija. Olen jo sen verran vanha etten jaksa joidenkin teinien kanssa solussa enää asua vaan kaipaan sen oman rauhan ja asunnon [/quote] Sun iässä pitäis olla jo töissä...
[/quote]
Lol trolli-pöljä, ihan kuin kouluttautuminen olisi iästä kiinni. Nykyään ihan tavallista aloittaa yliopisto jopa yli kolmekymppisenä. Monella se on pakkokin, kun vanha työ tai terveys menee alta.
Joo kuulostaa näin perheellisenä työttömyysetuudella työllistävää ammattia opiskelevana tosi "hyvältä" tämä perskekoilu. Voi käydä niin, että menee minuunkin sijoitetut rahat kankkulan kaivoon, jos en pysty valmistumaan, kun rajataan sekä opintotukea että ansiosidonnaista. Mut hei tosiaan voishan sitä jättää lapset (3) heitteille ja sijotettavaksi (hoitokustannus 150-300€/vrk). Ja sit erottais ukon kanssa, että mä voin muuttaa sinne halpaan soluasuntoon! Joo hei, sehän tulikin halvaksi!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:42"]
Totta, kyllä kelpaa: nyt otan mieheni ja lapseni mukaan ja muutamme 12 neliön soluhuoneeseen. Onneksi nukumme perhepedissä niin lapsi ei tarvitse omaa sänkyä tilaa viemään. Karistamme jaloista tämän kaupungin vuokra-asunnon tomut. Onhan tämä liian hieno ja kallis meille. Ehe ehe.
[/quote]
Jos on mies ja lapsi, pitäisi olla myös työ ja tulot.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]
No okei. Mutta entä alivuokralsisena ja kimpassa asuminen. Onhan nyt kolmion vuokra hslvempi kuin 3x yksiön. Ap
[/quote]
Kimpassa asuminen, mä olisin muuttanut serkkuni kaksioon asumaan opiskelujen ajaksi ja maksanut tälle pientä vuokraa mutta kela katsoi että me olemme avopari ja vaati että serkkuni elättää minut omalla pienehköllä palkallaan.
[/quote]
Olisitte selvinneet tuosta helposti tekemällä Kelalle selvityksen siitä, ettette ole avoliitossa.
[/quote]
Kelan Ilpo Lahtinen on itse todennut, ettei se avo/avioliitossa asuminen monesti juurikaan kämppisasumisesta eroa. Eli näinköhän olisi mennyt läpi?
[/quote]
Selvityksessä katsotaan lähinnä, että kummallakin on osoittaa asunnosta oma huone/tila, jossa on oma sänky. Sukulaisuussuhteen todistaminen tuskin olisi ainakaan hankaloittanut päätöstä kohdallanne.