Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokohan opiskelijoille alkaa taas kelvata soluasuminen ja alivuokralaisuus

Vierailija
27.05.2015 |

Ja kimppa-asuminen yleisesti.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskäsitteitä

haa-aa

Vierailija
22/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:05"]Käsi pystyyn, kuka antaisi omasta asunnostaan pari huonetta vuokralle? Hyvin harva enää suostuisi siihen, että vuokraa esimerkiksi rintamamiestalon yläkertaa kenellekään, koska arvostaa omaa rauhaa. Minä ainakin kokisin hyvin ahdistavaksi, että meillä asuisi oman perheen lisäksi vielä tiheästi vaihtuva vuokralainen.
[/quote]
Varmaan joku jolla olis sille rahalle kova tarve. Vaikka väliaiksisesti työtön tai eläkkeelle jäänyt ja tulot tippuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin opiskelijat voisi olla alivuokralaisina ja soluissa. Nykyään niiden elintaso on liiankin hieno. Suurin osa voisi opiskella vanhempiensa kodista käsin. Sen pitäisi olla itsestään selvää.

Vierailija
24/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:53"]

Heti kun niitä soluasuntoja rakennetaan lisää niin että kaikki hakijat saa heti opiskelija-asunnon.

[/quote]

Eihän niitä rakenneta, kun parhaillaan soluja muutetaan yksiöiksi. Saa vuokranantaja paremmat rahat.

[/quote]

Yksiössä voi asua monta ihmistä

Vierailija
25/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi opiskelijalla ei saisi olla oikeutta omaan asuntoon. Etenkin, jos mielellään töissäkäynnillä tienaisi siihen rahat. Vaan sitten lähtee vähätkin tuet, jos käy töissä, niin eipä kannata.

Vierailija
26/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:05"]Käsi pystyyn, kuka antaisi omasta asunnostaan pari huonetta vuokralle? Hyvin harva enää suostuisi siihen, että vuokraa esimerkiksi rintamamiestalon yläkertaa kenellekään, koska arvostaa omaa rauhaa. Minä ainakin kokisin hyvin ahdistavaksi, että meillä asuisi oman perheen lisäksi vielä tiheästi vaihtuva vuokralainen. [/quote] Varmaan joku jolla olis sille rahalle kova tarve. Vaikka väliaiksisesti työtön tai eläkkeelle jäänyt ja tulot tippuneet.

[/quote]

Entisellä naapurillani oli alivuokralaisia. Sai nopeammin asuntolainansa maksettua. 

Vierailija
27/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun niitä soluasuntoja rakennetaan lisää niin että kaikki hakijat saa heti opiskelija-asunnon.

[/quote]Turussa soluja piti yhdistellä ja remontoida yksiöiksi ja kaksioiksi kun hakijoita ei riittänyt.

Vierailija
28/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:49"]

Ja kimppa-asuminen yleisesti.

[/quote]Suomalaiset taitaa jo muutenkin asua melko ahtaasti eurooppalaisen mittapuun mukaan. Vaikkei täällä korvessa mainittavammin porukkaa olekaan.

Vierailija
29/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]

No okei. Mutta entä alivuokralsisena ja kimpassa asuminen. Onhan nyt kolmion vuokra hslvempi kuin 3x yksiön. Ap

[/quote]

Kimpassa asuminen, mä olisin muuttanut serkkuni kaksioon asumaan opiskelujen ajaksi ja maksanut tälle pientä vuokraa mutta kela katsoi että me olemme avopari ja vaati että serkkuni elättää minut omalla pienehköllä palkallaan.

[/quote]

Olisitte selvinneet tuosta helposti tekemällä Kelalle selvityksen siitä, ettette ole avoliitossa.

[/quote]

Kelan Ilpo Lahtinen on itse todennut, ettei se avo/avioliitossa asuminen monesti juurikaan kämppisasumisesta eroa. Eli näinköhän olisi mennyt läpi?

Vierailija
30/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:05"]Käsi pystyyn, kuka antaisi omasta asunnostaan pari huonetta vuokralle? Hyvin harva enää suostuisi siihen, että vuokraa esimerkiksi rintamamiestalon yläkertaa kenellekään, koska arvostaa omaa rauhaa. Minä ainakin kokisin hyvin ahdistavaksi, että meillä asuisi oman perheen lisäksi vielä tiheästi vaihtuva vuokralainen. [/quote] Varmaan joku jolla olis sille rahalle kova tarve. Vaikka väliaiksisesti työtön tai eläkkeelle jäänyt ja tulot tippuneet.

[/quote]

Sen vuokran pitäisi kuitenkin olla n. 350 e, että siihen kukaan opiskelija muuttaisi eli saa aika tiukilla olla, jos rahan takia vuokraa.

Vierailija
31/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa minulle max 500e vuokran :) Olisin voinut ottaa 480e kaksion, mutta otin 300e yksiön.

t. ex-laitosnuori

Vierailija
32/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:05"]Käsi pystyyn, kuka antaisi omasta asunnostaan pari huonetta vuokralle? Hyvin harva enää suostuisi siihen, että vuokraa esimerkiksi rintamamiestalon yläkertaa kenellekään, koska arvostaa omaa rauhaa. Minä ainakin kokisin hyvin ahdistavaksi, että meillä asuisi oman perheen lisäksi vielä tiheästi vaihtuva vuokralainen.
[/quote]
Varmaan joku jolla olis sille rahalle kova tarve. Vaikka väliaiksisesti työtön tai eläkkeelle jäänyt ja tulot tippuneet.
[/quote]
Mulla varmasti työttömänä olisi tulevaisuudessa tarvetta rahalle, mutta en ottaisi ketään tänne alivuokralaiseksi. Odotan nimittäin jo kovasti, että oma nuori saisi oman asunnon ja minä oman rauhan. Ah, sitä hiljaisuutta joka jo häämöttää...

Vierailija
33/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:13"]

[/quote]Turussa soluja piti yhdistellä ja remontoida yksiöiksi ja kaksioiksi kun hakijoita ei riittänyt.

[/quote]

En tiedä, onko oikea syy, mutta tuon olisi korjannut helposti niin, että soluun olisi saanut hakea (kaveri)porukalla eikä niin, että siihen tulee satunnaisesti porukkaa.

Vierailija
34/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:14"]Sossu maksaa minulle max 500e vuokran :) Olisin voinut ottaa 480e kaksion, mutta otin 300e yksiön.

t. ex-laitosnuori
[/quote]

Tais olla max 530e tms, mutta laskin 500e, koska joissain kaksioissa vesi oli 20-30e/hlö.

Vierailija
35/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:13"]

[/quote]

Jännää. Itse asuin Turussa kolmen solussa, eikä kuukauttakaan olleet huoneet tyhjillään.

Vierailija
36/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa piharakennukseen. Ulkovessa ja suihku/sauna päärakennuksessa. Hintaan 280 eur. Tuskin kukaan tulisi.

Vierailija
37/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]

No okei. Mutta entä alivuokralsisena ja kimpassa asuminen. Onhan nyt kolmion vuokra hslvempi kuin 3x yksiön. Ap

[/quote]

Kimpassa asuminen, mä olisin muuttanut serkkuni kaksioon asumaan opiskelujen ajaksi ja maksanut tälle pientä vuokraa mutta kela katsoi että me olemme avopari ja vaati että serkkuni elättää minut omalla pienehköllä palkallaan.
[/quote]

Yksityisessä kimppakämpässä säästää kun asuu työelämän alussa. Mulla oli kimppakämppä ex miehen kaa.

Vierailija
38/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin majoittaa tyttöpuolisen opiskelijan. Vuokrasta sovitaan!

Vierailija
39/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat voisivat asua soluissa ja yhteisasuntoloissa, niin vapautuisi vuokra-asuntoja niitä oikeasti tarvitseville. Myös lainaa voisi käyttää enemmän elämisen rahoittamiseen, niin silloin Subin- tai Mäkin-myyjä, siivooja, kassa ym. työt vapautuisivat muille, ja niiltä poistuisi vähitellen roskatyön status. Nykyisin noihin töihin ei yli kolmikymppiset kehtaa edes hakea, koska väliaikais-roskahommiksi mielletään; ".... vain lääkäriopiskeluiden aikana, olosuhteiden pakosta siis näitä nyt teen..."

Vierailija
40/110 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja sitten nämä saavat vuokratuloja, jotka otetaan pois muista tuista, ja ovat edelleen yhtä pienillä tuloilla, mutta pienemmässä tilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme