Jokohan opiskelijoille alkaa taas kelvata soluasuminen ja alivuokralaisuus
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:45"]
Tähän on oikeasti ratkaisu. Siirretään yliopistot ja korkeakoulut pois pääkaupunkiseudulta, ja tehdään pikkukaupungeista, kuten Kemistä, Kajaanista, Sotkamosta, Kemijärvestä jne. opiskelijakaupunkeja. Asuminen puoli-ilmaista, ja kaikki löytyy mitä opiskelija tarvitsee. Seinät on ihan samaa betonia kuin Helsingissäkin, mutta valtio säästäisi valtavasti vuokrissa ja opsikelijoiden välillisessä tukemisessa, kun se opintotuki riittäisi elämiseenkin.
[/quote]
Tässä nyt ilmeisesti joku varttuneempi setä tai täti visioi muistamatta sitä, että opiskelijat on merkittävä, joustava työvoimaresurssi isoissa kaupungeissa. Siksi heitä ei voi noin vaan johonkin kasarmiin tai pikkukaupunkiin siirtää. Koska heidän käsiparejaan tarvitaan siellä, missä on kauppoja ja palveluita - missä talous pyörii.
[/quote]
Eikö joku toinen varttuneempi setä tai täti juuri visioinut, että opiskelijat siirtyisivät pois näistä töistä ja antaisivat työt oikeasti työttömille? Onhan meillä puoli miljoonaa työtöntä.
[/quote]
Luulenpa vähän, että noista puolesta miljoonasta puolet nautiskelee ansiosidonnaista, eikä niin vain suostukaan rappusiivoukseen tai Siwan iltakassaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:11"]
Tosiaankin opiskelijat voisi olla alivuokralaisina ja soluissa. Nykyään niiden elintaso on liiankin hieno. Suurin osa voisi opiskella vanhempiensa kodista käsin. Sen pitäisi olla itsestään selvää.
[/quote]
Tässä taas huomaa, että mammat eivät seuraa oikeita uutisia.
Jokin aika sitten oli lehdissä juttua siitä, kuinka nuoret muuttavat koko ajan myöhemmin eli vanhempina pois vanhempiensa luota. Muistaakseni ollaan jo jossain 25 vuoden kieppeillä.
Vuokra-asuminen on niin kallista, että moni opiskelija ei edes haaveile omasta kämpästä, mikäli opiskelupaikkakunta on sama kuin vanhempien kotipaikkakunta. Pääkaupunkiseutua voi ajatella yhtenä kuntana ja täällähän ne vuokrat pahimmat ovat, samoin asuntopula.
Kiva sitten, kun tilanne on meillä vastaava kuin Italiassa; yli kolmekymppiset asuvat vielä vanhempiensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:27"]
Isoissa kaupungeissa on riittävästi työttömiä paikkaamaan opiskelijoiden jättämä aukko. Vähän kannustusta vaan, että se työnteko kannattaa, niin ongelmaa ei ole.
[/quote]
Milläs se opiskelija elää kun opintotuki ei riitä ja sitä vissiin vielä leikataankin jos töitäkään ei saa tehdä? Joo, lainaa voi ottaa mutta ei koulutus nykyään takaa töitä joten valtiontakauksella se laina voi sitten tulla valtion maksettavaksi.
[/quote]
Vision mukaan saavat ilmaiset/huippuedulliset asunnot sieltä kasarmilta, jonne myös opetus on siirretty.
[/quote]
Sieltä onkin helppo luoda verkostoja ja saada kokemusta työelämään siirtymistä varten.
[/quote]
Verkostoitukoon ja hankkikoon kokemusta sillä ajalla, joka säästyy, kun opinnot lyhenevät, kun ei tarvitse samalla käydä töissä.
Tämänkin ketjun luettuani voin vain todeta, että suomalaiset ovat harvinaisen kateellista kansaa.
Isoissa kaupungeissa on riittävästi työttömiä paikkaamaan opiskelijoiden jättämä aukko. Vähän kannustusta vaan, että se työnteko kannattaa, niin ongelmaa ei ole.
[/quote]
Milläs se opiskelija elää kun opintotuki ei riitä ja sitä vissiin vielä leikataankin jos töitäkään ei saa tehdä? Joo, lainaa voi ottaa mutta ei koulutus nykyään takaa töitä joten valtiontakauksella se laina voi sitten tulla valtion maksettavaksi.
[/quote]
Vision mukaan saavat ilmaiset/huippuedulliset asunnot sieltä kasarmilta, jonne myös opetus on siirretty.
[/quote]
Sieltä onkin helppo luoda verkostoja ja saada kokemusta työelämään siirtymistä varten.
[/quote]
Akateemisiin töihin siirtymisen kannalta ei ole relevanttia, oletko istunut Siwan kassalla vai et. Suurin osa opiskelijoista tekee kuitenkin näitä hanttihommia, ei oman alan töitä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No eikö tämä netti riitäkään verkostoitumiseen? On facet, twitterit, instagramit sun muut ja joka tyypillä nenä kiinni älypuhelimessa verkostoitumassa. Hitonko väliä missä koulu tai asunto fyysisesti sijaitsee, kun netti yhdistää kaikki?
Mä kävin kattomas yhtä solua. 580e solukämpästä on liikaa. Vuokrasin sitten saunallisen yksiön ja vuokra on 430e
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:46"]Mä kävin kattomas yhtä solua. 580e solukämpästä on liikaa. Vuokrasin sitten saunallisen yksiön ja vuokra on 430e
[/quote]
Ja siihen se opintotuki meneekin.. Sitte ois vielä laskut (sähkö,puhelin,vesi??), ruokaakin pitäs ostaa, mahdollisesti bussilippu, joskus pitäs ostaa uusia vaatteita..
Oikotieltä löytyy pilvin pimein soluhuoneita Helsingistäkin, että ei niistä pulaa ole. Toki jos täytyy asua sadan metrin säteellä Espalta, niin onhan ne kalliita vaikka vain yhdestä huoneesta pitäisi vuokra maksaa. Sitten jos katsoo mitä vastaavalta paikalta vastaavan kokoisesta asunnosta pyydetään, tai edes yksiöstä, ei enää tunnukaan niin kalliilta.
Muistakaa sitten sumplia opiskelijoiden työharjoittelut uusiksi kun pitää lähteä sieltä kasarmilta kuukaudeksi pariksi silloin tällöin. Missä silloin asutaan? Hankitaan kuukaudeksi se vuokrakämppä?
Soluhuoneessa voi asua kuusikin ihmistä, jos järjestelee huoneen oikealla tavalla. Eräs tuttavani on Venäjällä töissä ja hän tietää erään asunnon, joka on 18 m2 ja siellä asuu neljä ihmistä. Sopu sijaa antaa. Jokaiseen soluhuoneeseen voisi majoittaa 2-3 opiskelijaa. Patjat lattialla ja päiväksi rullalle niin mahtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:22"]Soluhuoneessa voi asua kuusikin ihmistä, jos järjestelee huoneen oikealla tavalla. Eräs tuttavani on Venäjällä töissä ja hän tietää erään asunnon, joka on 18 m2 ja siellä asuu neljä ihmistä. Sopu sijaa antaa. Jokaiseen soluhuoneeseen voisi majoittaa 2-3 opiskelijaa. Patjat lattialla ja päiväksi rullalle niin mahtuu.
[/quote]
Soluhuoneeseen 6 ihmistä? Asuisitko itse niin, että sinulla on omaa tilaa 3 neliön verran. Siitä otetaan sitten pois se, jos huoneeseen halutaan edes yksi yöpöytä. Entä tavaroiden ja vaatteiden säilytys?
Jos yhdessä huoneessa on 6 ihmistä, asunnossa 3 huonetta, se tekee jo 18 ihmistä asuntoon jossa luultavasti olisi vain yksi vessa/suihkutila, yksi uuni, yksi hella jne?
Olisitko itse valmis asumaan sellaisessa sekamelskassa? Entäpä 18 ihmisen ruuat yhteen jääkaappiin?
Oisko järki käteen mitään?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:22"]Soluhuoneessa voi asua kuusikin ihmistä, jos järjestelee huoneen oikealla tavalla. Eräs tuttavani on Venäjällä töissä ja hän tietää erään asunnon, joka on 18 m2 ja siellä asuu neljä ihmistä. Sopu sijaa antaa. Jokaiseen soluhuoneeseen voisi majoittaa 2-3 opiskelijaa. Patjat lattialla ja päiväksi rullalle niin mahtuu. [/quote] Soluhuoneeseen 6 ihmistä? Asuisitko itse niin, että sinulla on omaa tilaa 3 neliön verran. Siitä otetaan sitten pois se, jos huoneeseen halutaan edes yksi yöpöytä. Entä tavaroiden ja vaatteiden säilytys? Jos yhdessä huoneessa on 6 ihmistä, asunnossa 3 huonetta, se tekee jo 18 ihmistä asuntoon jossa luultavasti olisi vain yksi vessa/suihkutila, yksi uuni, yksi hella jne? Olisitko itse valmis asumaan sellaisessa sekamelskassa? Entäpä 18 ihmisen ruuat yhteen jääkaappiin? Oisko järki käteen mitään?
[/quote]
Jos mulla ei olis rahaa muuhun, niin toki. Aika noloa olisi vaatia muita maksamaan juuri mulle rahaa, jotta saisin asua omassa rauhassa omassa yksiössä. Hävettäisi aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:09"]
Muistakaa sitten sumplia opiskelijoiden työharjoittelut uusiksi kun pitää lähteä sieltä kasarmilta kuukaudeksi pariksi silloin tällöin. Missä silloin asutaan? Hankitaan kuukaudeksi se vuokrakämppä?
[/quote]
Kimppakuljetukset puolustusvoimien ylijäämäkalustolla.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]
No okei. Mutta entä alivuokralsisena ja kimpassa asuminen. Onhan nyt kolmion vuokra hslvempi kuin 3x yksiön. Ap
[/quote]
Kimpassa asuminen, mä olisin muuttanut serkkuni kaksioon asumaan opiskelujen ajaksi ja maksanut tälle pientä vuokraa mutta kela katsoi että me olemme avopari ja vaati että serkkuni elättää minut omalla pienehköllä palkallaan.
[/quote]
Eihän avopareilla ole elatusvelvollisuutta?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:36"]
Itse olen 27v opiskelija. Olen jo sen verran vanha etten jaksa joidenkin teinien kanssa solussa enää asua vaan kaipaan sen oman rauhan ja asunnon
[/quote]
Kyllä sinä saat sen oman asunnon ja rauhan, jos maksat sen itse. Jos taas elät muiden maksamien tukien varassa, minusta on hävytöntä vaatia muita maksamaan sinulle oma yksiö. Olisit kiitollinen saamistasi tuista.
[/quote]
Tästä tulee nyt mieleen, että miksikäs työttömiä ei ajeta soluihin? Miksi työttömillä on yhtään sen suurempi oikeus asua isossa asunnossa?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:36"]
Itse olen 27v opiskelija. Olen jo sen verran vanha etten jaksa joidenkin teinien kanssa solussa enää asua vaan kaipaan sen oman rauhan ja asunnon
[/quote]
Kyllä sinä saat sen oman asunnon ja rauhan, jos maksat sen itse. Jos taas elät muiden maksamien tukien varassa, minusta on hävytöntä vaatia muita maksamaan sinulle oma yksiö. Olisit kiitollinen saamistasi tuista.
[/quote]
Tästä tulee nyt mieleen, että miksikäs työttömiä ei ajeta soluihin? Miksi työttömillä on yhtään sen suurempi oikeus asua isossa asunnossa?
Muistakaahan ketkä tulevaisuudessa maksavat eläkkeenne ja vanhainkotipaikkanne.
Minä asuin vuoden ystäväni kanssa kolmiossa, asumiskuluja muistaakseni 400 eur per henkilö. Sitten asuin vuoden yksin omakotitalon kellarikerroksessa, jossa oli 20 neliön pikkuyksiö omalla sisäänkäynnillä. Sitten kaksi vuotta kolmen huoneen solussa. Minulla oli seitsemän kämppistä tänä aikana ja koskaan kumpikaan huone ei ollut kahta viikkoa enempää tyhjillään.
Sen jälkeen asuin vielä reilun vuoden isossa omakotitalossa, jossa meitä oli 5-7 asumassa. Asumiskulut oli pienet mutta yhteisöllisyys suuri.
[/quote]
[/quote]
Hyvin riittää opiskelijan rahat, kun asuminen on kasarmialueella halvempaa, kuin kaupungissa.
Lakkautettujen varuskuntien muuttamisessa oppilaitoksiksi ja asuntoloiksi ei voi kuin voittaa.