Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöasioista tietävät, auttakaa! Kiitos

Vierailija
27.05.2015 |

Tilanne on se, että minulla on taannoin ostettu omistusasunto, josta minulla on lainaa jäljellä suunnilleen asunnon arvon verran. Kanssani täällä asuvat kaksi jo kohta täysi-ikäistä lastani sekä avomies, jonka kanssa olen ollut yhdessä jo vuosia. Asunto ja laina ovat nimissäni.

Nyt minua on kosittu ja olen vastannut myöntävästi.

Mutta mitä ihmettä teen nimissäni olevan asunnon ja nimissäni olevan asuntolainan kanssa kun menemme naimisiin? Mitä tapahtuu, jos yht äkkiä kuolen? Kuka perii asunnon ja sen lainan? Tämä on lasteni koti. Mitä tapahtuu, jos ja kun talo pitää myydä? Tai jos sitä ei voi myydä, avioluolisoolla kaiketi on oikeus asua asunnossa kuolemani jälkeen. Olen ennen kaikkea huolissani lasteni tilanteesta. Miten varmistan sen, etteivät lapseni joudu kodittomiksi ja/tai maksumiehiksi.

Tuhannesti kiitos avusta.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä avioehdon, muuten tuleva siipeilijä ukkos vie 3.osan kaikesta.

Vierailija
2/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioluolisoolla = aviopuolisolla

Anteeksi typo t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:46"]

[/quote]

Väärin. Jos ei ole avioehtoa, mies saa avio-oikeudella puolet yhteisestä omaisuudestannne eli puolet asunnosta (ilman perintöveroa) ja lapsille menee toinen puolikas puoliksi (ja kumpikin maksaa osuudestaan perintöveron).

Vierailija
4/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei vaan puolet :P

Vierailija
5/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on avioehto ja sovitte, että asunto on sinun, lapset perivät sen.

Mutta leskellä on oikeus jäädä asumaan asuntoon eli lapset eivät välttämättä voi myydä asuntoa, mutta maksavat silti perintöveroa.

Vierailija
6/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto suojaa ettei mies saa asuntoa, mutta mitä käy ap:n velalle??

Entä saako mies asua asunnossa, jota ei itse omista yhtään? Vaikuttaako avioliiton lyhyys, ettei oikeutta asua synny??

Vierailija
7/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:48"]

[/quote]

Väärin. Jos ei ole avioehtoa, mies saa avio-oikeudella puolet yhteisestä omaisuudestannne eli puolet asunnosta (ilman perintöveroa) ja lapsille menee toinen puolikas puoliksi (ja kumpikin maksaa osuudestaan perintöveron).

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta. Mitä tapahtuu lainalle, jota on saman verran kuin asunnon arvo? Miten se jaetaan?

Vierailija
8/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen mene naimisiin.

Vierailija
9/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:50"]

Jos on avioehto ja sovitte, että asunto on sinun, lapset perivät sen.

Mutta leskellä on oikeus jäädä asumaan asuntoon eli lapset eivät välttämättä voi myydä asuntoa, mutta maksavat silti perintöveroa.

[/quote]

Kiitos tästäkin vastauksesta. Juuri näitä asioita pohdin. Tämä olisi erittäin huono vaihtoehto. Ap

Vierailija
10/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdolla saa miehen oikeuden rajattua ulos ja keskinäisellä testamentilla, elinikäisine asumisoikeuksineen saa lasten oikeudet jäädytettyä kunnes toinenkin kupsahtaa.

Ihan itsestä kiinni, miten homman haluaa hoitaa.

Vierailija
11/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisen lauseen löysin: "Mikäli kuolinpesä on velkainen, asunto voidaan kuitenkin joutua käyttämään velkojen maksuun, sillä velkojien oikeudet syrjäyttävät lesken oikeudet."

Mutta miten silloin maksetaan perintöveroa? (Siis lapset). Jos velkojen maksun jälkeen jää vaikkapa 20 000 e? Eli 10 000 per lapsi. Eikös alle 20 000 e perintö ole veroton?

Vierailija
12/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:55"]

Tämmöisen lauseen löysin: "Mikäli kuolinpesä on velkainen, asunto voidaan kuitenkin joutua käyttämään velkojen maksuun, sillä velkojien oikeudet syrjäyttävät lesken oikeudet."

Mutta miten silloin maksetaan perintöveroa? (Siis lapset). Jos velkojen maksun jälkeen jää vaikkapa 20 000 e? Eli 10 000 per lapsi. Eikös alle 20 000 e perintö ole veroton?

[/quote]

Ja linkki on tässä: http://www.perunkirjoitus.fi/lesken-oikeudet/

Vierailija
13/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:52"]

Älä hyvä ihminen mene naimisiin.

[/quote]

No kiitos nyt tästäkin... mutta tilanne on se, että on hyvä mies ja hän on minua kosinut ja haluan mennä naimisiin. T. Ap

Vierailija
14/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lainaa voi olla JÄLJELLÄ asunnon arvon verran. Etkö ole lyhentänyt lainaa lainkaab?

Vierailija
15/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihmeessä asianajajalla ap ennen kuin teet mitään. Joudut kuitenkin menemään avioehdon takia, jos päädyt menemään naimisiin. 

Vierailija
16/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:57"]

Miten lainaa voi olla JÄLJELLÄ asunnon arvon verran. Etkö ole lyhentänyt lainaa lainkaab?

[/quote]

Olen juuri ostanut asunnon. T. ap

Vierailija
17/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, itse olen muuten samassa tilanteessa mutta talousasioiden selkeyden takia kieltäydyin kosinnasta. Ratkaisevaa on se että kuka maksaa asuntolainaa? Jos maksat ja aiot maksaa yksin niin avioehto ehdottomasti! Jos aiotte maksaa lainaa yhdessä niin pankkiin juttusille milä on helpoin tapa siirtää asunnon omistussuhde ja laina molempien nimiin. Muista omistussuhteen ei tarvitse olla 50-50! Esim. ystävälläni on talo miehensä kanssa 70-30-suhteella vaikka laina on puoliksi; käsiraha sattui löytymään ystäväni kukkarosta ;-)

sinänsä paras neuvoni on että älä luota keskustelupalstoihin vaan paras parin sadan sijoitus olisi käynti lakiasiantoimistossa juttelemassa.

Vierailija
18/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu sinun ja miehesi muusta omaisuudesta; molempien varat ja velat lasketaan yhteen, jonka jälkeen jälkeen varakkaampi osapuoli maksaa tasinkoa vähävaraisemmalle niin, että omaisuuden arvo on tasan. Kuolemantapauksessa menetellään samalla tavalla, erotuksena se ettei kuolinpesälle tarvitse maksaa tasinkoa. Siis jos miehesi velaton omaisuus on suurempi kuin sinulla (iso velka asunnosta), ei hän saa talosta mitään.
.
Jos oletetaan tilanne jossa miehesi on täysin varaton, kuollessasi miehesi saa avio-oikeuden nojalla puolet omaisuudestasi. Tämän jälkeen jäljelle jäävästä osasta lapset saavat vähintään puolet, enintään puolesta voit määrätä testamentilla. Leskellä on oikeus jäädä asumaan teidän yhteiseen kotiinne, mikäli hänellä ei ole omistuksessaan asunnoksi soveltuvaa kiinteistöä
.
pahoittelut sekavuudesta, kirjoitan kännykällä

Vierailija
19/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä omaisuutta? Jos on, ja varsinkin jos hänellä on (kuollessasi) asunto, hänellä EI ole oikeutta asua sinun yksin omistamassasi asunnossa.

Jos miehellä on omaisuutta hän saa ilman avioehtoa puolet teidän YHTEENLASKETUSTA omaisuudestanne. Eli ei välttämättä mitään sinulta.

Vierailija
20/79 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:51"]

Avioehto suojaa ettei mies saa asuntoa, mutta mitä käy ap:n velalle??

[/quote]

Tämäkin on kysymys, jota pohdin. Kiitos T ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän