Perintöasioista tietävät, auttakaa! Kiitos
Tilanne on se, että minulla on taannoin ostettu omistusasunto, josta minulla on lainaa jäljellä suunnilleen asunnon arvon verran. Kanssani täällä asuvat kaksi jo kohta täysi-ikäistä lastani sekä avomies, jonka kanssa olen ollut yhdessä jo vuosia. Asunto ja laina ovat nimissäni.
Nyt minua on kosittu ja olen vastannut myöntävästi.
Mutta mitä ihmettä teen nimissäni olevan asunnon ja nimissäni olevan asuntolainan kanssa kun menemme naimisiin? Mitä tapahtuu, jos yht äkkiä kuolen? Kuka perii asunnon ja sen lainan? Tämä on lasteni koti. Mitä tapahtuu, jos ja kun talo pitää myydä? Tai jos sitä ei voi myydä, avioluolisoolla kaiketi on oikeus asua asunnossa kuolemani jälkeen. Olen ennen kaikkea huolissani lasteni tilanteesta. Miten varmistan sen, etteivät lapseni joudu kodittomiksi ja/tai maksumiehiksi.
Tuhannesti kiitos avusta.
Kommentit (79)
Jos minä omistan asunnon ja maksan lainat vastaisuudessakin ja näin kirjoitetaan avioehtoon, niin jääkö miehelle leskenä silti oikeus asua asunnossa jos kuolen? Vaikka lapseni perivät asunnon. Kuka silloin maksaa jäljellä olevan asuntolainan? Asunnossa elävä leski vaiko asunnon perineet lapseni?
Alan olla ihan pihalla.. Ap
(Avioliitto on iloinen ja onnellinen asia)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
Erikoinen järjestely. Menette naimisiin, mutta ostat yksin asunnon. Eikö samassa perheessä voisi pitää yhteistaloutta vai miksi halusit omiin nimiin talon? Miksi ette ostaneet yhdessä? Tai mikset myy miehellesi osuutta, esim. 30% tai 40% tai peräti 50%?
[/quote]
Sitäpaitsi asunto oli jo ostettu. Ehkä ap haluaa kerätä varallisuutta lapsilleen.
Tällaisten kuvioiden vuoksi enää koskaan mene naimisiin, en omista mitään yhdessä kenenkään kanssa enkä edes asu avoliitossa. Pidän tosiaankin huolen, että kaikki omaisuuteni päätyy lapsilleni. Seurustella voi muutenkin.
Miksi tosiaan ette maksa kämppää yhdessä, ihan älytöntä että maksat yksi 100% lainaa. Ilmaiseksiko se ukko loisii? Entäs rempat, mahtaako mies suostua tekemään tai maksamaan mitään kun kaikki jää sit erossa sulle. Ymmärtäisin avioehdon jos sulla olis jotain omaisuutta, mut kun ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:38"]
Erikoinen järjestely. Menette naimisiin, mutta ostat yksin asunnon. Eikö samassa perheessä voisi pitää yhteistaloutta vai miksi halusit omiin nimiin talon? Miksi ette ostaneet yhdessä? Tai mikset myy miehellesi osuutta, esim. 30% tai 40% tai peräti 50%?
[/quote]
Elämä kulkee joskus yllättäviä reittejä. En ala yksilöimään tarkemmin. Mutta kiitos perinteisestä ehdotuksesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:40"]
Jos minä omistan asunnon ja maksan lainat vastaisuudessakin ja näin kirjoitetaan avioehtoon, niin jääkö miehelle leskenä silti oikeus asua asunnossa jos kuolen? Vaikka lapseni perivät asunnon. Kuka silloin maksaa jäljellä olevan asuntolainan? Asunnossa elävä leski vaiko asunnon perineet lapseni?
[/quote]
Oliko se edelleen niin, että kuolinpesä maksaa velat ensin? Eli onko asunto silloin pakko myydä, jos muuta perittävää velan kattamiseksi ei ole? Voivatko lapset halutessaan ottaa loppuvelan itselleen, ja periä asunnon?
Jos asunto jää olemaan, niin miehellä on oikeus asua siinä jos hän ei itse omista asuntoa, jossa pystyisi asumaan. Lapset perivät asunnon ja saavat sen miehen kuoltua (tai luovuttua oikeudestaan.) Jos mies ei muuten asu siinä, vaikka olisi saanut, raukeaako oikeus silloinkin?? (Koska vuokratuottohan kuuluisi miehelle...?) Joutuvat maksamaan perintöveron vaikka mies asuisi asunnossa.
[/quote]
Asuntolainan maksaa tietenkin se kenen nimissä se on ja kenelle pankki "lähettää" lyhennyslaskut, eli käytännössä pankki odottanee kuolinpesän edustajalta yhteydenottoa suhteellisen pikaisesti kuoleman jälkeen siitä, miten kyseisen lainan suhteen toimitaan ja vaikka ei odottaisikaan, niin kaikkien osallisten puolelta se kannattaa tehdä, koska pankit ajavat vain omaa asiaansa ja saattavat ryhtyä toimenpiteisiin joita on myöhemmin paha perua.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:45"]
Miksi tosiaan ette maksa kämppää yhdessä, ihan älytöntä että maksat yksi 100% lainaa. Ilmaiseksiko se ukko loisii? Entäs rempat, mahtaako mies suostua tekemään tai maksamaan mitään kun kaikki jää sit erossa sulle. Ymmärtäisin avioehdon jos sulla olis jotain omaisuutta, mut kun ei ole.
[/quote]
Ehkä ap on hyvätuloinen? Mies maksanee sen verran elämisestä, että tulevat toimeen. Ei mies loisi, eihän hänelle kerry omaisuuttakaan. Ja jos kertyy avioliiton aikana, niin ap:llehan kuuluu sitten puolet siitä. Mieshän se tuossa tavallaan "heikommilla" on. Toisaalta sitten taas ei :)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:47"]
[/quote]
Oliko se edelleen niin, että kuolinpesä maksaa velat ensin? Eli onko asunto silloin pakko myydä, jos muuta perittävää velan kattamiseksi ei ole? Voivatko lapset halutessaan ottaa loppuvelan itselleen, ja periä asunnon?
Jos asunto jää olemaan, niin miehellä on oikeus asua siinä jos hän ei itse omista asuntoa, jossa pystyisi asumaan. Lapset perivät asunnon ja saavat sen miehen kuoltua (tai luovuttua oikeudestaan.) Jos mies ei muuten asu siinä, vaikka olisi saanut, raukeaako oikeus silloinkin?? (Koska vuokratuottohan kuuluisi miehelle...?) Joutuvat maksamaan perintöveron vaikka mies asuisi asunnossa.
[/quote]
Mikä vuokratuotto ?
Ei asumisoikeus tarkoita vuokrausoikeutta.
[/quote]
mikäli teet avioehdon (jota lämpimästi suosittelen) ja sitten otat henkivakuutuksen jolla lapset pystyvät maksamaan lainan niin ok mutta mikä on miehesi panostus asumiseen ? Kyynisesti ajateltuna miksi miehen pitäisi saada asua asunnossa (kuolemasi jälkeen) jonka omistajille hän ei ole sukua ja jonka rahoittamiseen hän ei ole osallistunut?! Käsitin että lapsesi ovat jo niin vanhoja etteivät tarvitse kaitsijaa
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:21"]
Kun menet naimisiin, niin asunto on yhä sinun samoin velkasi. Avioliitto ei muuta omistussuhteita. Se ei myöskään vaikuta perintöön, koska sinulla on lapsia, eli lapsesi perivät sinut joka tapauksessa. Avioliiton päättyessä (kaikki avioliitot päättyvät!) avio-oikeus eli puolisoiden toisten omaisuuteen konkretisoituu. Eli avioliiton päättyeässä tehdään osituslaskelma eli listataan kunkin osapuolen varat ja velat ja katsotaan mitää jää ns. viivan alle. Se kummalle jää enemmän viivan alle joutuu maksamaan tasinkoa, niin paljon että summat ovat samat. Leski voi kieltäytyä maksamasta tasinkoa kuolinpesälle (tasinkoprivilegi).
Rintaperillisille kuuluu aina lakiosa eli puolet perittävästä omaisuudesta. Loput omaisuudesta voi testamentta esim puolisolle tai vaikka kodittomille marsuille. Leskellä on oikeus pitää jäämistä jakamattomana hallinassaan. Ap:na tekisin täysin poissulkevan avioehdon ainakin sen oman talosi suhteen.
[/quote]
Anteeksi ap ohis, mutta mua kiinnostaa tämä lakiosan suuruus. Ihan mielenkiinnosta vaan. Kun jos leski saa muutenkin puolet (jos hän ei vaikkapa omista yhtään mitään) niin miten lapset voivat saada puolet ja sen lisäksi jää jotain testamentattavaakin?
En vain tajua. Eikö lasten lakiosa ole neljännes?
Puolet leskelle ja testamentilla voi määrätä neljänneksestä ja lapsille menee neljännes?
Vai miten käy lesken, jos kuollut testamenttaa puolet omaisuudestaan marsuille ja lapset saavat lakiosana puolet? Ei saa mitään, vai? Jos siis leski varaton.
[/quote]
niin kun yhteenlaskettu omaisuus on 100%
siitä toinen puoli eli 50% on vaimon ja
toinen 50% miehen.
vaimon 50% puolet eli 25% on lasten.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:45"]
[/quote]
Kiitos näistäkin ihmettelyistä, vaikka en niitä kaipaa eikä niillä ole tekemistä kysymysteni kanssa. Olen ajatellut niin, että asunto on minun ja maksan sen itse ja lopulta se päätyy perintönä lapsilleni. Olen aina ollut itsenäinen ja hoitanut raha-asiani ilman miehiä. Nyt vaan on käynyt niin onnellisesti, että minua on hieman yllättäin kosittu ja onneni keskellä olen yllättäin huolissani omien lasteni tilanteesta jos sattuisi käymään niin että kuolen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]
Mikä vuokratuotto ?
Ei asumisoikeus tarkoita vuokrausoikeutta.
[/quote]
Eli lesken oikeus yhteisenä olleeseen asuntoon (vaikka itse ei siitä omistaisikaan mitään) raukeaa, jos hän ei asu siinä? Se olisi toki hyvä.
Kun tuolla sivulla luki näinkin: "Perilliset eivät voi vapaasti myydä lesken käyttämää asuntoa eikä myynti lakkauta lesken hallintaoikeutta. Leskellä on elinikäinen oikeus pitää asunto jakamattomana hallinnassaan. Oikeus ei poistu esimerkiksi sillä, että leski solmii uuden avioliiton."
Tuossa lukee "hallinnassaan". Tarkoittaako se asumista vai että voi sitten vaikka antaa sen vuokralle?
[/quote]
mikäli teet avioehdon (jota lämpimästi suosittelen) ja sitten otat henkivakuutuksen jolla lapset pystyvät maksamaan lainan niin ok mutta mikä on miehesi panostus asumiseen ? Kyynisesti ajateltuna miksi miehen pitäisi saada asua asunnossa (kuolemasi jälkeen) jonka omistajille hän ei ole sukua ja jonka rahoittamiseen hän ei ole osallistunut?! Käsitin että lapsesi ovat jo niin vanhoja etteivät tarvitse kaitsijaa
[/quote]
Tätäpä tässä juuri yritän selvittää. Eli jos rajaan avioehdolla sekä asunnon että velat itselleni kuuluviksi (ja perinnön myötä lapsilleni), niin onko teoriassa mahdollista se, että leski voi silti jäädä ikuisiksi ajoiksi lasteni omistamaan asuntoon asumaan? (En väitä enkä usko että näin kävisi, mutta kyllähän minun täytyy tietää onko se mahdollista).
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
Tätäpä tässä juuri yritän selvittää. Eli jos rajaan avioehdolla sekä asunnon että velat itselleni kuuluviksi (ja perinnön myötä lapsilleni), niin onko teoriassa mahdollista se, että leski voi silti jäädä ikuisiksi ajoiksi lasteni omistamaan asuntoon asumaan? (En väitä enkä usko että näin kävisi, mutta kyllähän minun täytyy tietää onko se mahdollista).
Ap
[/quote]
Oikeus syntyy nimenomaan AVIOLIITON kautta. Kyllä se näin ikävästi on. Mutta jos asutte yhdessä muualla ja asuntosi on sinulle vain sijoitusasunto, josta lyhennät lainaa, niin silloin miehellesi EI käsittääkseni synny oikeutta muuttaa siihen asuntoon. Eli ongelma syntyy siinä, kun se on yhteinen kotinne.
Leskellä on oikeus jäädä asumaan asuntoon, ellei hänellä ole omistuksessaan jotain toista asuntoa. Näin siis avioehdosta huolimatta. Tämä asumisoikeus kestää lesken kuolemaan asti, ellei hän sitä ennen muuta pois asunnosta. Oikeus lakkaa, jos leski muuttaa pois. Hänellä ei siis ole esim. oikeutta vuokrata asuntoa edelleen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:22"]
Leskellä on oikeus jäädä asumaan asuntoon, ellei hänellä ole omistuksessaan jotain toista asuntoa. Näin siis avioehdosta huolimatta. Tämä asumisoikeus kestää lesken kuolemaan asti, ellei hän sitä ennen muuta pois asunnosta. Oikeus lakkaa, jos leski muuttaa pois. Hänellä ei siis ole esim. oikeutta vuokrata asuntoa edelleen.
[/quote]
Leski voipi täräyttää kuitenkin uusiin naimisiin ja asua silti talossa uuden vaimonsa kanssa. Kannattaa huomioida tämäkin.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Oikeus syntyy nimenomaan AVIOLIITON kautta. Kyllä se näin ikävästi on. Mutta jos asutte yhdessä muualla ja asuntosi on sinulle vain sijoitusasunto, josta lyhennät lainaa, niin silloin miehellesi EI käsittääkseni synny oikeutta muuttaa siihen asuntoon. Eli ongelma syntyy siinä, kun se on yhteinen kotinne.
[/quote]
Eikä kun äh, sori!! Luulin väärin. Jos kuolinpesään kuuluu lesken asumiseen sopiva asunto, hänellä on oikeus asua myös siinä. :(
"Lesken asuminen on turvattu ja leskellä on oikeus pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetty tai muu jäämistöön kuuluva lesken kodiksi sopiva asunto, vaikka asunto olisi ollut yksin vainajan omistuksessa. Leskellä ei kuitenkaan ole oikeutta pitää jäämistöön kuuluvaa asuntoa hallinnassaan, jos hänen omaan varallisuuteen kuuluu hänen kodikseen sopiva asunto. Asunnon lisäksi leski saa pitää hallinnassaan yhteisessä kodissa olevan tavanmukaisen asuntoirtaimiston, johon kuuluu esimerkiksi huonekalut, liinavaatteet ja astiat. Leskellä on oikeus pitää asuntoa hallinnassaan, vaikkei hänellä olisi lainkaan avio-oikeutta vainajan omaisuuteen."
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 21:29"]
Ap, ajattelet asunto/laina-asiaa vain kuoleman osalta. Niin ikävää kuin se on niin sinun on mietittävä asiaa myös mahdollisen eron varalta. Kirjoitin jo aiemmin että ydinkysymys on kuka lainaa maksaa;sen myötä ratkeaa vaihtoehtosi.
[/quote]
No ap maksaa lainaa ja jos on avioehto niin ei kai mies mitään saa, vaikka menisikin laina makselemaan??
Ja jos ap on elossa erossa kuten tietty on, niin hänhän se edelleen lainaa maksaa, ei lapset. Ja avioehto estää, ettei mies saa asuntoa erossa.
[/quote]
ap, ei ole vielä maininnut avioehdosta mitään joten en pitänyt sitä ap:lle itsestäänselvyytenä.