Siis mitä helvettiä, opintotukea leikataan??
Että pitää ihan vähävaraisimmilta ottaa ensimmäisenä?!
Kommentit (292)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:15"]
Jos opiskelette esim. Helsingissä lääketiedettä, niin teidän opintojanne tuetaan yli 3000 eurolla opiskelukuukautta kohden koko opiskeluajan opintotuen lisäksi. Lappeenrannassa jos opiskelette tekniikkaa niin summa on n. 500€/kk jne. Ja nämä ovat kuuden vuoden takaisia lukuja, eli summa on todennäköisesti nykypäivänä vielä hieman isompi. Nyt pitää ihan oikeasti säästää, luulisi opiskelijoiden olevan tarpeeksi fiksuja tajuamaan sen. Naurettavaa valittaa opintotuen leikkaamisesta, kun se summa rahaa millä teitä kuukausittain tuetaan on kumminkin aika iso. t. opiskelija köyhästä sossupummiperheestä
[/quote]
Otapa huomioon se, että sitten se valmistunut lääkäri maksaa veroja _vuosikymmenten_ ajan yli 3000e kk.
Tosin lääkäriksi valmistuvalla ei ole mitään hätää, töitä kyllä riittää hyvällä palkalla jos ei hirveästi nirsoile erikoistumisalan kanssa. Kymmenet muut alat joita myös tarvitaan, ovat pulassa koska nykyään se työllistyminen ei nyt vain ole varmaa. Ihan oikeasti tilanne johtaa siihen että raha päättää pääseekö opiskelemaan, jolloin sieltä valmistuu ne rikkaimmat mutteivat motivoituneimmat ja fiksuimmat. Kauppakorkeista bisnesmaailmaan siirtyy jo siellä olevien sukulaisia, samoin heidän sukulaiset vievät myös oikiksen paikat ja voitte vain kuvitella mitä siitä seuraa.
Ilmainen koulutus buahahahhaa
Ihan sama kuin sanois että nyt saat kolme vuotta hakea ilmaiseksi ruokaa kaupasta mutta sen jälkeen maksat koko loppuelämäsi valtiolle erinnäisiä veroja jolla korvaat tuon "ilmaisen koulutuksesi" ja kun olet maksanut valtiolle koko elämäsi veroja ja haluat antaa osan lapsillesi perintönä että hän voisi opiskella niin annat siitäkin valtiolle osan koska sehän on jumaluata ilmaista rahaa.
Opintotuki on jo valmiiksi aivan lapsellisen pieni. Vähän kuin karkkiraha, jolla pitäisi elää. Naurattaa, että siitä vielä nipistetään.
No tämähän tuntuukin mukavalta. Nytkin on koko opiskeluajan joutunut painamaan töitä viikonloput ja pyhät koulun päälle, kun opintotuki ei yksinään riitä mihinkään. Viimeksi mulla on ollut vapaapäivä maaliskuussa. Koulutyöt painaa päälle, väsymys on jatkuva ja lihakset jumissa, sekä koulu että työni ovat fyysistä lajia. Mutta pakko vaan painaa ettei lähde katto pään päältä ja jotain pitäisi syödäkin, ja vanhemmilta ei avustusta heru.
Onko tuossa jotain uutta? Itse opiskelin 90-luvulla, opintotukea ja asumistukea sain tasan sen verran, että sain vuokran maksettua. Lainaahan sitten piti ottaa, että eli jotenkin. Enkä ole edes rikkaasta perheestä. Kotona asuessa en sitten opintotukea saanutkaan. Ja tiukkaa oli...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:21"]
[/quote]
juo vähemmän, jää rahaa eläämiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:24"]Kokoomus sai tahtonsa läpi. Rahvaalle kuuluu vain ilmainen perus- ja ammattikoulutus. Korkeakoulu menee lopulta maksulliseksi.
[/quote]
Niin saa mennäkin. Silloin on jo sen ikäinen että voi rahoittaa opintonsa vaikka töitä tekemällä
Hähää. Yllättikö joku, että oikeisto on rikkaiden puolella? Ne joilla on rahaa eivät tukia tarvitse.
Jestas, ei uskoisi että (ilmeisesti) korkeakouluopiskelija voi olla noin tyhmä. Tosin onhan niitä nähty ylioppilaskuntapolitiikassa muitakin. Ihan liian monta. [quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:15"] Jos opiskelette esim. Helsingissä lääketiedettä, niin teidän opintojanne tuetaan yli 3000 eurolla opiskelukuukautta kohden koko opiskeluajan opintotuen lisäksi. Lappeenrannassa jos opiskelette tekniikkaa niin summa on n. 500€/kk jne. Ja nämä ovat kuuden vuoden takaisia lukuja, eli summa on todennäköisesti nykypäivänä vielä hieman isompi. Nyt pitää ihan oikeasti säästää, luulisi opiskelijoiden olevan tarpeeksi fiksuja tajuamaan sen. Naurettavaa valittaa opintotuen leikkaamisesta, kun se summa rahaa millä teitä kuukausittain tuetaan on kumminkin aika iso. t. opiskelija köyhästä sossupummiperheestä [/quote] Siis mistä helvetistä sä puhut? Mikä kolme tonnia? Miten se näkyy siinä opiskelijan arjessa? Onko sun mielestä ~500 euroa iso summa, kun se on opiskelijan AINOA TULO. Työtönkin saa enemmän ja jos ei saa, sossusta voi hakea loppuosan. Opiskelijalla ei tätä mahdollisuutta ole, koska opiskelijan pitää ottaa ensin lainaa eläkseen, vasta sitten voi mennä sossun luukulle. [/quote] No se näkyy siinä opiskelijan arjessa niin, että opiskelijan ei tarvitse maksaa tuota kolmea tonnia yliopistolle kuukausittain saadakseen opiskella siellä. Vai meinaatko, että yliopistot pysyy toiminnassa pyhällä hengellä :D
[/quote]
Mutta kun se summa ei liity opiskelijan toimeentuloon millään tavalla, niin en ymmärrä miksi vedät sen mukaan tähän keskusteluun. Tässä ei nyt puhuta lukukausimaksuista vaan opiskelijan elämisen tukemisesta. Tässä puhutaan siitä, että opiskelijan pitäisi pystyä opiskelemaan täysipäiväisesti ja elämään opiskelusta saatavalla opintotuella. Mikään muu ihmisryhmä ei joudu lainoittamaan elämistään mitä opiskelijat nyt väistämättä joutuvat tekemään. Toinen vaihtoehto on puurtaa pitkiä päiviä töissä ja koulussa, mutta töitäkään kun ei kaikille ole.
On ihan turha vetää keskusteluun mukaan sitä, että paljonko opinnot kustantavat valtiolle. Se ei liity mitenkään siihen, että yhdestä ihmisryhmästä tehdään nyt räikeästi eriarvoisempaa kuin toisista.
[/quote]
Jestas, ei uskoisi että (ilmeisesti) korkeakouluopiskelija voi olla noin tyhmä. Tosin onhan niitä nähty ylioppilaskuntapolitiikassa muitakin. Ihan liian monta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:25"]
Vittu mitä paskaa. Opintotuella ei muutenkaan pärjää.
[/quote]
Jättäkää ne reppureissut ja brunssit ja festarit vähemmälle niin opintotuellakin voi pärjätä.
[/quote]
Haista nyt vittu. Kaikki menee ruokaan, vuokraan ja laskuihin ja mitään ei jää käteen ja loppukuusta eletään makaronilla ja ketsupilla.
Ennenkää opiskelijat eläneet herroiksi
Onneksi kaikki opiskelu on edelleen Suomessa ilmaista ja toivottavasti on jatkossakin! Se on reilua ja tasapuolista. Nauttikaamme siitä!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:53"]
Ihan oikein, että leikataan. Hyvänen aika sentään, meillä on ilmainen koulutus täällä ja sitten vielä oletetaan, että valtio elättääkin.
Ja mitä luokkayhteiskunta- jne. juttuihin tulee, niin omat vanhempani ovat kansakoulun käyneitä duunareita, itse opiskelen maisteritutkintoa. Opintotukea en ole nostanut, vaan sen sijaan rahoittanut elämiseni työnteolla aina lukiosta lähtien.
[/quote]
Ja alapeukkuja satelee :) Huomaa kyllä, että täällä AV:lla kokoontuvat Suomen loiseläjät, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja itse ei olla valmiita ahkeroimaan oman menestyksen eteen. No, onhan se kivempi valittaa surkeaa kohtaloaan ja syytellä hallitusta sen sijaan että ottaisi itse vastuun elämästään.
[/quote]
Kiva että sulla on ollut töitä. Niin oli mullakin, lukiosta siihen päivään kun maisterintutkinnon sain. Maisterille pitää maksaa parempaa palkkaa, mieluummin ottavat uuden opiskelijan tilalle.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
Jaa itsekö elät summalla 224€ kuussa?? Hyvällä tuurilla tuohon vielä 200€ asumislisä jos asut yksin. Siitä maksaa ehkä juuri vuokran mutta milläpä maksat ruuat ja koulukirjat?
Oi voi... Mitenhän käy meidän perheen, opiskelevat vanhemmat ja kaksi lasta...
Joo. Nyt taistelemaan kynsin hampain siitä, että opiskella saa ulmaiseksi niin paljon kuin haluaa! Tästä täytyy pitää kiinni! Ei lukukausimaksuille!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
Jaa itsekö elät summalla 224€ kuussa?? Hyvällä tuurilla tuohon vielä 200€ asumislisä jos asut yksin. Siitä maksaa ehkä juuri vuokran mutta milläpä maksat ruuat ja koulukirjat?
[/quote]
Lainalla, niin olemme me aikaisemmin opiskelleetkin joutuneet tekemään.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:53"]
Ihan oikein, että leikataan. Hyvänen aika sentään, meillä on ilmainen koulutus täällä ja sitten vielä oletetaan, että valtio elättääkin.
Ja mitä luokkayhteiskunta- jne. juttuihin tulee, niin omat vanhempani ovat kansakoulun käyneitä duunareita, itse opiskelen maisteritutkintoa. Opintotukea en ole nostanut, vaan sen sijaan rahoittanut elämiseni työnteolla aina lukiosta lähtien.
[/quote]
Ja alapeukkuja satelee :) Huomaa kyllä, että täällä AV:lla kokoontuvat Suomen loiseläjät, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja itse ei olla valmiita ahkeroimaan oman menestyksen eteen. No, onhan se kivempi valittaa surkeaa kohtaloaan ja syytellä hallitusta sen sijaan että ottaisi itse vastuun elämästään.
[/quote]
Kiva että sulla on ollut töitä. Niin oli mullakin, lukiosta siihen päivään kun maisterintutkinnon sain. Maisterille pitää maksaa parempaa palkkaa, mieluummin ottavat uuden opiskelijan tilalle.
[/quote]
No voi sua ressukkaa. Itsessäsihän ei tietenkään ole mitään vikaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että isot pahat työnantajat eivät halua palkata sua? :) Muutenkin, miten tämä nyt liittyy tähän opintotukikeskusteluun?
Ihmisten pitää valita opintoalansa niin, että voi asua kotona. 95 pros asuu alueella, jossa on mahdollista kotoaan käsin suorittaa tasoisensa opinnot.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:34"] Huoh, minusta tuntuu, että pian on edessä muutto vanhempien nurkkiin takaisin, vaikka he asuvatkin ~100kg päässä. Vuokra on 450€, opintotuki asumislisän kera 460€ enkä kerta kaikkiaan pärjää, kun pitäisi myös saada laskut maksettua ja ruoat hankittua. Lainaa en näin nuorena mielellään ottaisi, joten olen koittanut sinnitellä vain tuon opintotuen + al:n varassa. Olen laihtunut viimeisen neljän kuukauden sisällä 15kg, sillä en ole saanut riittävästi monipuolista ravintoa tarpeeseen nähden. Tätäkö Suomi haluaa? Kansalaisia, joiden terveys on vaarassa matalan elintason vuoksi? Tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia, joiden terveys pettää alta aikayksikön? Olen sanaton. [/quote] Miksi sinä et nosta opintolainaa? Miksi oletat että kaikki maksetaan sinun puolesta? Missä on sinun vastuu omasta elämästä? Jokainen joutuu nyt säästötalkoisiin, ihan jokainen. lapsilisät leikattiin, verot nostettiin jne. Miksi juuri sinulle pitää maksaan kaiken? [/quote] Lainan nostaminen ei muuten olisi ongelma, mutta olen vierestä seurannut tuttavani velkakierrettä, joka lähti opintolainasta. En halua samanlaista tilannetta itselleni. Opiskelen lisäksi matalapalkkaista kutsumusammattia, joten en senkään puolesta mielelläni ottaisi tuhansien eurojen velkaa. Sinä saat toimia aivan kuten tahdot, mutta minä en tule opintolainaa nostamaan.
[/quote]
kyllä taas tekosyitä. Minä olen opiskellut ihan menestyksellä opintotuella ja -lainalla. Bailannut ja reissannutkin. Totta kai piti venyttää penniä ja käydä töissä, sehän on normaalia opiskelijaelämää. Lainan olen onnistunut maksamaan takaisin ihan kivuttomasti humanistin pätkätöillä. Jos on periaate ettei ota lainaa niin sitten et oikein voi valittaa köyhyydestäsikään.
[/quote]
Saanko kysyä, mikä on taloudellinen tilanteesi tällä hetkellä?