Siis mitä helvettiä, opintotukea leikataan??
Kommentit (292)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:50"]
Hei sinä opintolainasta jankkaaja, joka kirjoitat huonoa suomen kieltä. Olet ilmeisesti ruotsinkielistä bättre folkia, joka on saanut etulyöntiaseman koulutukseensa muutenkin, ja tuskin olet ottanut senttiäkään lainaa itse koska pappa betalar. Menehän muualla jankkaamaan vaikka på svenska.
[/quote]
Minä ainakin olen vain opiskelija, joka nostaa lainaa ja siltikin sossupummi olosuhteiden pakosta.
Ihan oikein, että leikataan. Hyvänen aika sentään, meillä on ilmainen koulutus täällä ja sitten vielä oletetaan, että valtio elättääkin.
Ja mitä luokkayhteiskunta- jne. juttuihin tulee, niin omat vanhempani ovat kansakoulun käyneitä duunareita, itse opiskelen maisteritutkintoa. Opintotukea en ole nostanut, vaan sen sijaan rahoittanut elämiseni työnteolla aina lukiosta lähtien.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:15"]
Jos opiskelette esim. Helsingissä lääketiedettä, niin teidän opintojanne tuetaan yli 3000 eurolla opiskelukuukautta kohden koko opiskeluajan opintotuen lisäksi. Lappeenrannassa jos opiskelette tekniikkaa niin summa on n. 500€/kk jne. Ja nämä ovat kuuden vuoden takaisia lukuja, eli summa on todennäköisesti nykypäivänä vielä hieman isompi. Nyt pitää ihan oikeasti säästää, luulisi opiskelijoiden olevan tarpeeksi fiksuja tajuamaan sen. Naurettavaa valittaa opintotuen leikkaamisesta, kun se summa rahaa millä teitä kuukausittain tuetaan on kumminkin aika iso. t. opiskelija köyhästä sossupummiperheestä
[/quote]
Siis mistä helvetistä sä puhut? Mikä kolme tonnia? Miten se näkyy siinä opiskelijan arjessa? Onko sun mielestä ~500 euroa iso summa, kun se on opiskelijan AINOA TULO. Työtönkin saa enemmän ja jos ei saa, sossusta voi hakea loppuosan. Opiskelijalla ei tätä mahdollisuutta ole, koska opiskelijan pitää ottaa ensin lainaa eläkseen, vasta sitten voi mennä sossun luukulle.
[/quote]
Herää se kysymys miksi muut pitää maksaa enemmän kun voit itse rahoittaa osan sinun elämisestä. Opiskelija ei ole vielä muuta kuin kuluerä valtiolle. Sinähän satsaat aikaa ilmaiseen opiskeluun jotta sinulla on mahdollisuus työllistymään. Opiskelun vuoksi sinulla on myös mahdollisuus saada parempaa palkkaa.
Työtön on hyvin usein tehnnyt töitä elääkseen, ja siitä maksanut veroja. Eli hän on osallistunut verojen maksuun toisin kuin sinä. Jos olet käynnyt töissä ja sinut on irtisanottu niin sinulla on mahdollisuus koulutuksiin. Jos itse olet päättänyt alkaa opiskelemaan kun olet ollut töissä sinun olisi sitä varten pitänyt säästää rahaa.
Eikö se että sinulle on parempia tulevaisuus ole yhden opintolainan verran arvoinen?
Ja sinä joka tästä valitat, niin tulet varmaan tänne valittamaan kun olet valmistunut ja maksat veroja että miksi minun pitää maksaa niin paljone veroja. Mietipä hetke sitä!
[/quote]
Jos oikeasti lähdet miettimään tarkemmin, niin työtön kouluttautumaton henkilö on juuri se kansanoosa, jota Suomi ei kaipaa: jos halutaan pitää hyvinvointiyhteiskuntaa yllä, niin halpaduuni ei ole se, millä se onnistuu. Työtön kouluttautumaton ei on myös erittäin epätodennäköisesti se henkilö, joka tekee minkäänsortin innovaatioita.
Ja nimenomaan se, että kouluttautumalla saadaan parempaa palkkaa tarkoittaa sitä, että ei olla missään halvassa suorittavassa duunissa, koska sellaisella duunilla Suomi ei pysty ollenkaan kilpailemaan, halpatyömaita löytyy jo ihan Euroopastakin. Eli väestön kouluttaminen ei ole pelkästään sen opiskelijan etu, vaan siihen pitäisi tähdätä laajemminkin: nimenomaan ne syrjäytyneiden lapset (ja mielellään ne syrjäytyneetkin) pitäisi saada koulutettua. Ja jos työpaikka on kadonnut Suomesta, niin silloin se työtönkin pitäisi saada uudelleenkoulutettua.
Mutta jos halutaan saada Suomesta halpatyövoimamaa, niin se on ihan turhha kuvitella, että työttömilläkään nykyinen tasoinen elintaso tulee säilymään. Koulutuksesta leikkaaminen on ihan heletin lyhytnäköistä politiikkaa, joka tulee kostautumaan. Se on tietenkin helppo ratkaisu, koska opiskelijat ovat suhteellisen pieni äänestäjäjoukko ja varsinkaan alaikäiset opiskelijat, kun eihän ne äänestä ollenkaan.
[/quote]
Meillä on jo syysteemi jossa on mahdollisuus uudelleen kouluttamiseen. Eli sinut irtisanotaan työstä niin sinulla on oikeus opiskeluun x määrä päiviin ja saat ansiosiddoinnasta päivärahaa. Tämä on juuri tarkoitettu niille jotka joutuvat halpa työpaikoista pois. Eli tämä on jo hoidettu, nyt puhutaan henkilöistä jotka eivät ole tehnneet päivääkään töitä ja odottavat että he saavat kaiken ilmaiseksi. Minun mielestä opintolaina ei ole huono vaihtoehto. Koska sillä pystyy rahoittamaan oman opiskelun joka on kuitenkin ilmainen. Minä en ymmärrä mikä tuossa opintolainassa on niin väärin.
Kukaan ei saa ilmaista rahaa, mutta opiskelijoilla ei ole minkäänlaisia vevloitteita. Eli he saavat koulutuksen ilmaiseksi ja nostavat vielä opintotukea ja asumislisät. he saavat myös opiskelija etuja, jota työtön ei saa. Heitä ei velvoita mitään sen jälkeen kun valmistuvat, eli he voivat vaikka muuttaa minne ja siten ne verorahat ja innovaatiot menee muualle. Ja kuinka monta täällä jo valittavat korkeista veroista, aika monta, joten jos saavat hyvän tuloisen paikan ulkomailta niin he lähtevät.
Ja hekin voi heittäytyä työttömäksi heti kun valmistuu.
Oikeasta paikasta leikattiin ENEMMISTÖ opiskelijoista sanon ENEMMISTÖ käyttää opiskelijarahansa baarireissuihin ainoastaan hyvin pieni vähemmistö opiskelijoista käyttää rahansa elämiseen.
No, sehän tarkoittaa sitten varmaan sitä, että opintolainaa annetaan ottaa enemmän/kauemmin. Muuten kaikki opiskelijat menis sossun kassalle sen jälkeen, kun ne tulevaisuuden muutama hassu opintotukikuukausi loppuu - opintolaina kun pitää olla kokonaan nostettuna, mutta opintotukioikeuden päätyttyä sitä ei ole enää mahdollista nostaa.
Eihän tämä valtio halua mitään ilmaiseksi antaa. Oon ihan varma, että jatkossa opintotuki päättyy kokonaan ja mahdollista on enää vain lainan nosto.
Kaduttaakohan kokoomuksen, keskustan ja persujen äänestäjiä nyt yhtään, mitä menivät tekemään? Ainakin av:n aiempien keskustelujen perusteella monet äänesti esim. persuja ainoastaan perustelunaan: "no kun Tapanilassa oli se raiskaus", ajattelematta sen suuremmin persujen muita intressejä. :D Mutta mitäpä koulutuksesta, kunhan saadaan mamut pois Suomesta? Voidaan täällä sitten elellä keskenämme valkoisten luokkayhteiskunnassa, jossa ainoastaan rikkailla on rahaa kouluttautua.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:50"]
Hei sinä opintolainasta jankkaaja, joka kirjoitat huonoa suomen kieltä. Olet ilmeisesti ruotsinkielistä bättre folkia, joka on saanut etulyöntiaseman koulutukseensa muutenkin, ja tuskin olet ottanut senttiäkään lainaa itse koska pappa betalar. Menehän muualla jankkaamaan vaikka på svenska.
[/quote] Olen tosin ruotsinkielinen, mutta pappa ei ole maksanut mitään. Opintolainaa otin minäkin. Ja se on maksettu takaisin. Tosin opiskelin Ruotsissa ja työtön en ole ikinä ollut. Mutta minhän en odota että mitään saisin ilmaiseksi, jotta sinä odotat. Kaikesta joutuu jollain tavalla maksamaan, ja jos nyt ei leikata mitään niin sitten veroissa maksetaan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:55"]
Oikeasta paikasta leikattiin ENEMMISTÖ opiskelijoista sanon ENEMMISTÖ käyttää opiskelijarahansa baarireissuihin ainoastaan hyvin pieni vähemmistö opiskelijoista käyttää rahansa elämiseen.
[/quote]
Missä on tilasto joka tukee väitettäsi, tai minkäänlainen tutkimus? Ihan turha heitellä näitä "naapurin Jaakkokin se vaan ryyppää opintotukensa" -kuvitelmia, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
No mitäs ootte idiootteja äänestäneet eduskuntaan!!!
Nyt on Suomessa taloudellinen tilanne siinä jamassa, että veroja on nostettava ja tukia leikattava.
Kiitos teille!!
Oon viä 15-vuotias, ja olen tuleva kärsijä tässä asiassa ja tämä asia ei etene parempaan suuntaan yhtään.
Ihmiset ettekö 90-luvun lamasta ole oppineet yhtään mitään!?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:25"]
Vittu mitä paskaa. Opintotuella ei muutenkaan pärjää.
[/quote]
Jättäkää ne reppureissut ja brunssit ja festarit vähemmälle niin opintotuellakin voi pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:35"]
Leikataanko siis opintotukikuukauksien määrää vai opintotuen summaa? Noh, ainakin vuokrat laskevat.
[/quote]
Ei laske koska ne leikkaa myös opiskelija-asuntojen rakennustukia -> vähemmän asuntoja opiskelijoille -> vuokrat nousee.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:50"]
Pyritäänkö tällä ajamaan ihmisiä töihin? Jos, niin oikein hyvä!
[/quote]
Voi nyt jumalauta. MIHIN TÖIHIN? Oletko tutustunut tilastoihin? Montako työtöntä on avoimia työpaikkoja kohti? Olen aivan raivona tästä asenteesta, mikä hallituskellakin on, että tässä maassa puoli miljoonaa ihmistä jättää menemättä niihin 10 000 työpaikkaan ihan vaan laiskuuttaan. Ja "kiristetään vyötä" niiltä, joilla ei mitään ole. Eikö tosiaan tajuta, miten helvetin kalliiksi tämä tulee yhteiskunnalle? Tämä touhu on oikeasti ihan absurdia. Miten aikuinen, normaaliälyinen ihminen voi olla noin helvetin tyhmä ja lyhytnäköinen?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:34"]
Huoh, minusta tuntuu, että pian on edessä muutto vanhempien nurkkiin takaisin, vaikka he asuvatkin ~100kg päässä. Vuokra on 450€, opintotuki asumislisän kera 460€ enkä kerta kaikkiaan pärjää, kun pitäisi myös saada laskut maksettua ja ruoat hankittua. Lainaa en näin nuorena mielellään ottaisi, joten olen koittanut sinnitellä vain tuon opintotuen + al:n varassa. Olen laihtunut viimeisen neljän kuukauden sisällä 15kg, sillä en ole saanut riittävästi monipuolista ravintoa tarpeeseen nähden. Tätäkö Suomi haluaa? Kansalaisia, joiden terveys on vaarassa matalan elintason vuoksi? Tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia, joiden terveys pettää alta aikayksikön? Olen sanaton.
[/quote] Miksi sinä et nosta opintolainaa? Miksi oletat että kaikki maksetaan sinun puolesta? Missä on sinun vastuu omasta elämästä? Jokainen joutuu nyt säästötalkoisiin, ihan jokainen. lapsilisät leikattiin, verot nostettiin jne. Miksi juuri sinulle pitää maksaan kaiken?
[/quote]
Lainan nostaminen ei muuten olisi ongelma, mutta olen vierestä seurannut tuttavani velkakierrettä, joka lähti opintolainasta. En halua samanlaista tilannetta itselleni. Opiskelen lisäksi matalapalkkaista kutsumusammattia, joten en senkään puolesta mielelläni ottaisi tuhansien eurojen velkaa.
Sinä saat toimia aivan kuten tahdot, mutta minä en tule opintolainaa nostamaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:55"]
[/quote]
Missä on tilasto joka tukee väitettäsi, tai minkäänlainen tutkimus? Ihan turha heitellä näitä "naapurin Jaakkokin se vaan ryyppää opintotukensa" -kuvitelmia, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
[/quote] ei tarvitse tutkimuksia kyllä tuon ihan omilla silmillä näkee että opiskelijoilla on suurimmassa osassa baarireissut aina mielessä sitten ihmetellään miksi niiltä leikataan
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:11"]
Vanhempien taloudellinen apu tulee yhä tärkeämmäksi opiskelijoille.
[/quote]
Älä? Ihan itsekö päättelit? Kun koko ketjun verran on päivitelty sitä ettei köyhempien perheiden lapsilla enää ole varaa opiskella, kun vanhemmat ei pysty auttamaan.
[/quote]
No älä ittelles? Itsekö päättelit, että porvarihallitusta olisikaan kiinnostanut köyhien kakaroiden opiskelu? Ammattikoulu riittää köyhien lapsille.
Mitä nämä opintolainan tyrkyttäjät tarjoavat neuvoksi niille jotka eivät pääse töihin? Itsellä oli pahimmillaan 18 000 € opintolainaa, heikosti työkokemusta ja kyseenalainen työkyky. Nyt olen muutaman vuoden maksanut sitä takaisin työmarkkina- ja toimeentulotuista, vanhempien avustuksista ja laittomista myyntituloista. Suosittelisitteko tätä mallia muillekin?
Minulle ei ole mitään väliä, mihin opiskelijat pistävät opintotukensa, kunhan eivät maksata yhteiskunnalla koko elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:21"]
Että pitää ihan vähävaraisimmilta ottaa ensimmäisenä?!
[/quote]
Niin se menee, että tulevaisuudessa vain rikkaiden kakaroilla on varaa opiskella!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:34"]En vaan tajua näitä opiskelijoita.
Monet ei tajua, että OPISKELIJANA VOI SAADA TOIMEENTULOTUKEA. Suosittelen selvittämään, onko itsellä mahdollisuutta saada toimeentulotukea ja hakemaan sitä, jos ehdot toimeentulotuen saamiseksi täyttyvät. Toimeentulotuelle tulee toimeen ihan riittävästi, jos omista kulutustottumuksista on valmis karsimaan. Elämä on valintoja.
Ja sitten se vinkuminen siitä, kun työnteosta rangaistaan. Voit tyytyä siihen elintasoon, joka on mahdollista jommalla kummalla yhdistelmällä: 1. teet töitä Kelan antamien rajojen puitteissa ja nostat tuet 2. nostat tuet ja LAINAN.
Jos haaveilet paremmasta elintasosta: 1. pappa betalar tai 2. painat duunia niin paljon, että tienaat tarpeeksi rahoittaaksesi oman elämäsi.
Ei ole yhteiskunnan tehtävä kustantaa jokaiselle luksuselämäntapaa!
Ps. Opiskeluaika ei jatku ikuisesti.
[/quote]
Koita seuraavan kerran ottaa pää perärööristäsi ulos, niin maailma saattaa hieman kirkastua. Mulle on tukien pienentäminen niin kauan ok, kun tulorajat nostetaan 15 000 euroon tai yli. Tällä hetkellä tulorajojen kanssa kikkailu on uskomatonta. Pääkaupunkiseudun asuntotilanne on huono ja vuokrat kovat myös opiskelijasunnoissa. Moni joutuu tekemään töitä opiskelujen ohella. Mutta kappas, työtilannekin on huono! Siinä tapauksessa täytyy ottaa ne työt vastaan mitä saa, vaikka sitten suuremmalla tuntimäärällä. Siinä mennään sitten tulorajojen yli, kun lomarahat tulee.1100 euroa ei yksinkertaisesti riitä osalle pk-seudulla asuvista opiskelijoista. Mutta niin, onhan se opiskelu ihan oma valinta ja sen takia kuuluukin kärsiä. Siltikin, vaikka asiantuntijoiden kouluttaminen tietyille aloille on sijoitus myös valtiolle.
---
Toki voit syödä pelkkää puuroa joka päivä, mutta se ei ole pitemmän päälle terveellistä. En ymmärrä, miksi opiskelun pitäisi olla niin suuri uhraus, että oma terveyskin on vaarassa?
---
Sen sijaan aloituspaikkoja tulisi vähentää aloilta, joilla työllisyys on ollut aina huono. Myös ilmapiiriä, jossa ei-korkeakoulutetut ovat "tyhmempiä" tai "wt" tulisi pyrkiä muuttamaan. Nykyään kaikelle tuntuu olevan korkeakoulutus.