Siis mitä helvettiä, opintotukea leikataan??
Että pitää ihan vähävaraisimmilta ottaa ensimmäisenä?!
Kommentit (292)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:36"]Nuo rahat annetaan maajusseille. Keskusta ajaa maajussien asiaa, kai te sen tiesitte. Nyt jusseilta leikataan tulonhankkimisveron 5 % eli tulot nousee. Eikö tunnukin hyvältä?
[/quote]
Mieluummin maajusseille, jotka tuottavat meidän ruokamme, kuin Välimeren miehille, joiden ylläpito Suomessa maksaa lähes miljardin vuodessa,
Opintolaina ei mene ulosottoon, jos sitä ei valmistumisen jälkeisen työttömyyden takia pysty takaisin maksamaan. Urpot.
Ja Helsingissä todellakin pystyy asumaan 1100 eurolla kuussa, jos ei satu asumaan kantakaupungissa jugend-luukussa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:11"]
Vanhempien taloudellinen apu tulee yhä tärkeämmäksi opiskelijoille.
[/quote]
Mites autat, kun ei ole töitä.. mun jälkikasvuni haluaisi lääkikseen, mutta ei töitä hänelläkään.. eli kotiin taitaa jäädä makoileen.. ittelläni ei enää väliä, kaurapuuroa olen tähänkin asti syönyt, mutta jotenkin luotin siihen, että köyhäkin voi edes kouluttautua. Omasta (vuokra)asunnosta puhumattakaan. Nuorilta on kaikki toivo viety, ei asuntoa, ei työtä, ei näemmä koulutustakaan.
Ja en äänestänyt nykyisiä hallituspuolueita.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:34"]Asumislisä+opintotuki 425e, vuoka 430e ja tästä vielä leikataan... Jepjep. Taidan muuttaa lehtiroskikseen. [/quote] Vuokra* [/quote] Jo pelkkä opintotuen lainaosuus ainakin korkeakouluopiskelijalla on 400 euroa. Opintoraha mitä lienee, en edes muista vaikka sitä saan, kun se on niin pieni...verojakin siitä menee 20 pinnaa :D Oikeesti, naurattaa. Pitäkööt tunkkinsa. Mutta pointtini siis on se, että opintotukeen kuuluu myös se laina. [/quote] Äiti laitto jo lukiossa mut nostamaan lainaa, nyt velkaa melkein 10 000 ja saan kanditason tutkinnon vuoden päästä. Todella ilmaista joo. Jos opintotukea nostettaisiin, moni ei joutuisi käydä töissä niin paljon ja valmistuisi nopeammin.
[/quote] miten niin lainaa jos oot ollut lukiossa??? Ei olisi tullut mieleenkään että lapseni pitäisi lainalla käydä lukio. Asuitko jossain muualla???? Yh ostin lähes kaikki kirjat uusina mm oli pitkä matematiikka, syventävät kemia, fyke ja biologia ja pakolliset.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:44"]Mä en voi uskoa, että meillä on näin saatanan tyhmä hallitus. Lähestulkoon mistä tahansa muualta olisi voinut leikata, mutta ei opiskelijoilta! Opiskelijat saavat vähemmän tukia kuin helvetti kansaeläkkeellä elävät ja kaiken kukkuraksi opiskelijoiden odotetaan jatkossa ottavan lainaa tullakseen toimeen. Mikä muu ihmisryhmä joutuu ottamaan lainaa eläkseen?
[/quote]
Mille muulle pienituloiselle myönnetään lainaa? Esim työtön nauretaan pankista pihalle, ei paljon valtio lainoja takaile.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:12"]
Opintolaina ei mene ulosottoon, jos sitä ei valmistumisen jälkeisen työttömyyden takia pysty takaisin maksamaan. Urpot. Ja Helsingissä todellakin pystyy asumaan 1100 eurolla kuussa, jos ei satu asumaan kantakaupungissa jugend-luukussa.
[/quote]
Ei mene enää vai? Oma opintolaina kävi ulosotossa muutamanakin vuotena joskus 2000-luvulla. Korot sait sitten anteeksi, kun kykeni lopulta maksamaan pois.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:54"]
Onko tuossa jotain uutta? Itse opiskelin 90-luvulla, opintotukea ja asumistukea sain tasan sen verran, että sain vuokran maksettua. Lainaahan sitten piti ottaa, että eli jotenkin. Enkä ole edes rikkaasta perheestä. Kotona asuessa en sitten opintotukea saanutkaan. Ja tiukkaa oli...
[/quote]
Sait asumistukea, jos olit opiskelija, jolla on lapsia. Muussa tapauksessa olet saanut asumislisää.
Kansantalouden kannalta on surkeaa, jos kaikkein köyhimmiltä - siis opiskelijoilta - leikataan, sillä heidän rahansa menevät takuuvarmasti heti kaikki kiertoon, pyörittämään Suomen taloutta. Ikävä on työttömiltäkään ottaa, mutta itse olisin leikannut reippaasti ansiosidonnaisen kestosta ja suurimmista ansiosidonnaisista, sillä niillä summilla on varaa matkustella ulkomaillakin, mitä touhua on nyt turha yhteisistä verovaroista tukea.
Mutta yleisesti ei kannattaisi nyt köyhien ja katkerien keskenään tapella. Opiskelijoiden tilanne on huolestuttava, mutta toisaalta he ovat haluttua työvoimaa ja jo nyt osallistuvat työelämään niin, että heidän maksamansa veropotti on merkittävä. Keskustelu tahtoo aina luiskahtaa opiskelijat vs. työlliset -tasolle, vaikka opiskelijat usein ovat juuri niitä työssäkäyviä. Se joustava työvoiman osa, jolla ei ole varaa saikuttaa, olla vuorotteluvapailla, pekkaspäivillä ja kesälomilla.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:26"]Korkeakouluun pääsee lainan turvin, niinkuin ennenkin. Älkää antako kokoomuspelleille periksi, vaan opiskelkaa ja taistelkaa tienne ylös!
[/quote]
Niin taistelkaa tienne minne ylös? Noilla uudistuksilla ei ole töitä nykyisillekään tekijöille eikä työttömillä varaa maksaa mitään velkoja?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:50"]
Pyritäänkö tällä ajamaan ihmisiä töihin? Jos, niin oikein hyvä!
[/quote]
Voi nyt jumalauta. MIHIN TÖIHIN? Oletko tutustunut tilastoihin? Montako työtöntä on avoimia työpaikkoja kohti? Olen aivan raivona tästä asenteesta, mikä hallituskellakin on, että tässä maassa puoli miljoonaa ihmistä jättää menemättä niihin 10 000 työpaikkaan ihan vaan laiskuuttaan. Ja "kiristetään vyötä" niiltä, joilla ei mitään ole. Eikö tosiaan tajuta, miten helvetin kalliiksi tämä tulee yhteiskunnalle? Tämä touhu on oikeasti ihan absurdia. Miten aikuinen, normaaliälyinen ihminen voi olla noin helvetin tyhmä ja lyhytnäköinen?
[/quote]
Mun on pakko sanoa tähän väliin vähän off topicina, että vain noin 30% avoimista työpaikoista näkyy julkisena (mol, monster, mitä näitä on...) ja loput 70% ei näy koskaan minnekään. Työnhakijoiden tulisi muuttaa työnhaun tapaa kontaktoimalla suoraan yrityksiin, jotka eivät ole julkisesti rekryämässä ketään.
Mitä nykyiseen hallitukseen tulee, niin olen sanaton. Äänestin itse Vihreitä. Suomi nousee ainoastaan sillä, että globaaleille markkinoille nousee superyrityksiä. Aikoinaan luotettiin liikaa yhteen yritykseen (Nokia) ja nähtiin miten kävi. Nokian kaltaisia yrityksiä tarvitaan ainakin parikymmentä.
Nyt meni ihan ohi tämän opiskelukeskustelun... Sori :D
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:15"]
Jos opiskelette esim. Helsingissä lääketiedettä, niin teidän opintojanne tuetaan yli 3000 eurolla opiskelukuukautta kohden koko opiskeluajan opintotuen lisäksi. Lappeenrannassa jos opiskelette tekniikkaa niin summa on n. 500€/kk jne. Ja nämä ovat kuuden vuoden takaisia lukuja, eli summa on todennäköisesti nykypäivänä vielä hieman isompi. Nyt pitää ihan oikeasti säästää, luulisi opiskelijoiden olevan tarpeeksi fiksuja tajuamaan sen. Naurettavaa valittaa opintotuen leikkaamisesta, kun se summa rahaa millä teitä kuukausittain tuetaan on kumminkin aika iso. t. opiskelija köyhästä sossupummiperheestä
[/quote]
Otapa huomioon se, että sitten se valmistunut lääkäri maksaa veroja _vuosikymmenten_ ajan yli 3000e kk.
Tosin lääkäriksi valmistuvalla ei ole mitään hätää, töitä kyllä riittää hyvällä palkalla jos ei hirveästi nirsoile erikoistumisalan kanssa. Kymmenet muut alat joita myös tarvitaan, ovat pulassa koska nykyään se työllistyminen ei nyt vain ole varmaa. Ihan oikeasti tilanne johtaa siihen että raha päättää pääseekö opiskelemaan, jolloin sieltä valmistuu ne rikkaimmat mutteivat motivoituneimmat ja fiksuimmat. Kauppakorkeista bisnesmaailmaan siirtyy jo siellä olevien sukulaisia, samoin heidän sukulaiset vievät myös oikiksen paikat ja voitte vain kuvitella mitä siitä seuraa.
[/quote]
Aika mon tuntemani naislääkäri tekee lyhennettyä työviikkoa, on jatkuvasti äitiyslomalla ja hoitovapaalla, sen jälkeen taas lyhennetyllä työviikolla, sen jälkeen vuorotteluvapaalla.
Eivät taida kovin montaa vuotta kokopäiväistä työtä tehdä. Mm tämä on syynä, ettei terveyskeskuksiin saada Suomessa lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:36"]
Nuo rahat annetaan maajusseille. Keskusta ajaa maajussien asiaa, kai te sen tiesitte. Nyt jusseilta leikataan tulonhankkimisveron 5 % eli tulot nousee. Eikö tunnukin hyvältä?
[/quote]
Ja tajuatko sinä, sinä lapsellinen pieni ihminen, että ne "maajussit" ovat jatkuvasti töissä, ei ole lomia, ei viikonloppuja ja heidän tulot ovat heikentyneet jatkuvasti. Itseasiassa nykyään kannattaa rahallisesti hädin tuskin pitää karjaa tai maatilaa ja jos miettii vapaa-aikaa tai oikeastaan sen puutetta - koko hommassa ei ole mitään järkeä. Tämän takia moni on lopettanut. Suomen omavaraisuusaste laskee kokoajan kuin lehmän häntä, mutta sehän ei kiinnosta. On tärkeämpää olla kateellinen asiasta josta ei selkeästi tiedä yhtään mitään.
Minulla ei ole maatilaa enkä missään nimessä sellaista haluakkaan, mutta nostan hattua niille jotka edelleen jaksavat puurtaa ja jos he saavat jonkin 5% lisän niin HURRAA. Veroihin sekin kuitenkin hukkuu, mutta kuitenkin.
[/quote]
Et näköjään tunne yhtään maanviljelijää tai ole nähnyt sitä menoa käytännössä? Hirveän romantisoitu käsitys nimittäin. Mulla on suvussa useampia. Kyllä niillä menee nykyään vallan komeasti, ehtaa porvarisväkeä ne ovat, eivät mitään surkeita torppareita. On varaa matkustaa ja hankkia viimeiset pelit ja vehkeet. Monikin yksityisyrittäjä on ihan samoin naimisissa työnsä kanssa, mikset heidän kohtaloaan itke? Toisekseen, maanviljelijöillä työ on yleensä hyvin kausittaista, monilla saattaa elo olla hyvinkin rentoa talvikaudella.
[/quote]
Romantisoitu? Mikäköhän jatkuvasti töissä olemisessa on sitä maalaisromantiikkaa? Pikemminkin tässä vaikuttaa siltä että sinä että tunne yhtään ainutta oikeasti elantonsa karjan (tiedätkö, lehmät, siat jne) pitämisellä, koska kaikki jatka minä tunnen ja kyllä, tunnen muutamia, eivät vapaa-aikaa juurikaan näe.
Ja en suinkaan ole väittänytkään että he ovat "jotain surkeita torppareita". Sinulla on pelit ja vehkeet ja pleikkarit, miksi heillä ei saisi olla?
Et selkeästi tajunnut kirjotukseni pointtia, eli sitä että tuo oi niin kadehdittu maatilanpito ei juuri lyö leiville varsinkaan kun vertaa sitä siihen työn määrään, joten hyvinkin sallin jonkun 5% etuisuuden heille. Joskus 70- ja 80-luvulla maatilanpidosta ja karjasta onkin tienattu hyvin, mutta ei enää. Ja se mitä todella moni ei tajua, on se että tilaa pitäessä sinä olet jatkuvasti töissä. Minä en kadehdi heitä ollenkaan. Olen oikein mielelläni töissä viikolla tasan sen 8-16, ja sen jälkeen en mieti töitä ollenkaan. Ja silti minulla on lomat ja pleikkarit ja 50" telkkarit.
SUOMEN KANSALAISTEN TÄYTYY NOUSTA VALLANKUMOUKSEEN PÄÄTTÄJIÄ VASTAAN! MITEN KÄVIKÄÄN NIIDEN VAALILUPAUSTEN, ETTÄ PIENITULOISILTA EI LEIKATA?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:50"]
Pyritäänkö tällä ajamaan ihmisiä töihin? Jos, niin oikein hyvä!
[/quote]
Voi nyt jumalauta. MIHIN TÖIHIN? Oletko tutustunut tilastoihin? Montako työtöntä on avoimia työpaikkoja kohti? Olen aivan raivona tästä asenteesta, mikä hallituskellakin on, että tässä maassa puoli miljoonaa ihmistä jättää menemättä niihin 10 000 työpaikkaan ihan vaan laiskuuttaan. Ja "kiristetään vyötä" niiltä, joilla ei mitään ole. Eikö tosiaan tajuta, miten helvetin kalliiksi tämä tulee yhteiskunnalle? Tämä touhu on oikeasti ihan absurdia. Miten aikuinen, normaaliälyinen ihminen voi olla noin helvetin tyhmä ja lyhytnäköinen?
[/quote]
Kyllä mol.fi -palvelussa töitä on.
Sano ihan suoraan vaan, ettei suorittava työ kelpaa. Siihen pitää hakea kolmansista maista työvoimaa jotta sinä voit maata pankon päällä ansiosidonnaista tai muuta tukea nauttimassa.
Suorittava työ ei kerta kaikkiaan kelpaa suomalaisille. Tästä ei saa puhua. Tuet on laskettava niin alas että työ on parempi vaihtoehto kun enkelitanssijan papereilla työnkarttaminen perusteella "ei ole koulututusta vastaavaa".
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:34"]
Huoh, minusta tuntuu, että pian on edessä muutto vanhempien nurkkiin takaisin, vaikka he asuvatkin ~100kg päässä. Vuokra on 450€, opintotuki asumislisän kera 460€ enkä kerta kaikkiaan pärjää, kun pitäisi myös saada laskut maksettua ja ruoat hankittua. Lainaa en näin nuorena mielellään ottaisi, joten olen koittanut sinnitellä vain tuon opintotuen + al:n varassa. Olen laihtunut viimeisen neljän kuukauden sisällä 15kg, sillä en ole saanut riittävästi monipuolista ravintoa tarpeeseen nähden. Tätäkö Suomi haluaa? Kansalaisia, joiden terveys on vaarassa matalan elintason vuoksi? Tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia, joiden terveys pettää alta aikayksikön? Olen sanaton.
[/quote] Miksi sinä et nosta opintolainaa? Miksi oletat että kaikki maksetaan sinun puolesta? Missä on sinun vastuu omasta elämästä? Jokainen joutuu nyt säästötalkoisiin, ihan jokainen. lapsilisät leikattiin, verot nostettiin jne. Miksi juuri sinulle pitää maksaan kaiken?
[/quote]
Lainan nostaminen ei muuten olisi ongelma, mutta olen vierestä seurannut tuttavani velkakierrettä, joka lähti opintolainasta. En halua samanlaista tilannetta itselleni. Opiskelen lisäksi matalapalkkaista kutsumusammattia, joten en senkään puolesta mielelläni ottaisi tuhansien eurojen velkaa.
Sinä saat toimia aivan kuten tahdot, mutta minä en tule opintolainaa nostamaan.
[/quote]
No sittenpä en valittais. Tuo kuitenkin on oma valinta. Ja miksi noin iso vuokra? Eikö solua löytyisi halvemmalla? Lainalla me muutkin on opiskeltu. Ja tuollaista vuokraa en olisi pystynyt maksamaan siltikään.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:11"]
Vanhempien taloudellinen apu tulee yhä tärkeämmäksi opiskelijoille.
[/quote]
Mites autat, kun ei ole töitä.. mun jälkikasvuni haluaisi lääkikseen, mutta ei töitä hänelläkään.. eli kotiin taitaa jäädä makoileen.. ittelläni ei enää väliä, kaurapuuroa olen tähänkin asti syönyt, mutta jotenkin luotin siihen, että köyhäkin voi edes kouluttautua. Omasta (vuokra)asunnosta puhumattakaan. Nuorilta on kaikki toivo viety, ei asuntoa, ei työtä, ei näemmä koulutustakaan.
Ja en äänestänyt nykyisiä hallituspuolueita.
[/quote]
Ei hätää, ei muuta kun rikosta tekemään, sen jälkeen saat ilmaisen koulutuksen kirjoineen päivineen, katon pääsi päälle, ruokaa viisi kertaa päivässä, sulle maksetaan päivärahaa ja jos teet muutaman tunnin töitä saat siitäkin vielä palkkaa.
Kun valmistut missään papereissa ei lue että olet opiskellut vankilassa, eli katso itsellesi joku sopiva rikos mistä saa 3 vuotta (tai jos ensikertalainen niin 6 vuotta) ja mene sinne opiskelemaan.
Ps. lisäbonuksena saat uuden plasmatelkkarin ja pelikonsolin huoneeseesi sekä kaikki muutkin kalusteet, ei tarvitse miettiä mistä saat rahaa silmälaseihin, hammashuoltoon tai parturiin, pystyt tilaamann ne paikan päälle.
Muistakaa äänestää fiksummin ens vaaleissa. Ja ne ketkä ei vielä kyenneet, älkää ottako vanhemmistanne mallia. Jokainen voi vaikuttaa.
Äänestin perussuomalaisia siksi että loppuu tämä opiskelijoiden hyysääminen. Kaiken maailman maisterit istuvat takapuoli punaisena yhteiskunnan tuella. Sähkömiehet, putkimiehet ja yleistyömiehet tämän maan rakentavat. Lyhyt koulutus ja töihin. Koeputkilla lääräileviä taivaanrannan maalareita ei tarvita.
Ei mennyt kauaa että keskusta, kokoomus ja persut rikkoivat vaalilupauksensa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 19:32"]
Äänestin perussuomalaisia siksi että loppuu tämä opiskelijoiden hyysääminen. Kaiken maailman maisterit istuvat takapuoli punaisena yhteiskunnan tuella. Sähkömiehet, putkimiehet ja yleistyömiehet tämän maan rakentavat. Lyhyt koulutus ja töihin. Koeputkilla lääräileviä taivaanrannan maalareita ei tarvita.
[/quote]
Ihan oikeasti kuvittelet noin? Ehkä Afrikassa tuo malli vielä menee, Suomessa luojan kiitos ei eletä banaanitasavallassa, vaan tähdätään korkeamman teknologian vientiin. Putkimiehet eivät tuota mitään vientiin kelpaavaa. Ja tulot Suomelle tulevat juurikin siitä viennistä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:27"]
Niinpä. Hirveän väännön jälkeen oli viimein saatu indeksiin ja nyt siitä leikataan. Käykääpä katsomassa Kelan sivuilta miten paljon opiskelijat saa rahaa. PUOLET siitä mitä pienin työttömyyskorvaus. Se on VÄÄRIN! Miten kenelläkään on enää varaa opiskella ilman varakkaita vanhempia??
tämä on tosi iso muutos joka ihan oikeasti voi muuttaa yhteiskuntaa aika merkittävästi! Jos vain varakkaat voi opiskella niin palataan luokkayhteiskuntaan, jossa köyhillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä portaikossa ylöspäin. Se lisää tyytymättömyyttä, rikollisuutta, väkivaltaa.... Miettikää tarkkaan haluatteko sitä.
[/quote]
Ymmärrän suuttumuksen, mutta valitettavasti, näin tehtiin ennenkin, kun opintotuet olivat pieniä... Tehtiin töitä ohessa tai vanhemmat jeesasivat. Muistan liiankin hyvin.
[/quote]
Niin silloin ennen kun oli töitä mitä tehdä, nyt saa olla kiitollinen jos on töitä opiskelujen jälkeen millä maksaa opintovelat..
Juu ja 90- luvulla oli lama, mutta ruoka ja asuminen oli silloin halvempaa, ei ollut yleveroa ja tv-luvankin pystyi sumplimaan, sossusta sai tukea vaikkei lainaa ottanutkaan jne jne..