Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viisi vuotta Suomessa asunut ei ole oppinut suomen kieltä

Vierailija
24.01.2022 |

Koivukylän Lidlin parkkipaikalla on Pulawskin perhe, joka kertoo vieraskielisen väestön äänestämisen haasteista.

Kasia Pulawski on asunut Vantaalla liki viisi vuotta ja hänen puolisonsa Marcin Pulawski vuoden, mutta molemmat jättivät äänestämättä.

Kolmen kuukauden ikäinen Frannek-vauva nukkuu turvaistuimessa autuaan tietämättömänä vaalivelvoitteista.

”Miten näistä vaaleista voisi edes saada tietoa, kun kukaan ei kerro asioista englanniksi? Yksi nainen tyrkytti minulle mainosta. Kun kysyin, mitä asioita ehdokas ajoi, hän vain kuittasi, että on ’very good person’”, Marcin Pulawski kertoo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008560249.html

Luulisi viidessä vuodessa oppivan kielen jos kiinnostaisi.

Kommentit (209)

Vierailija
141/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä pärjää englannilla, niin ei ole pakko opetella.

Tuskin sinäkään alkaisit innolla jotain hollantia opiskella, jos sinne muuttaisit. Töissä ja kaupassa puhuisit englantia ja illat viettäisit englantia puhuvien kavereiden tai netin parissa.

Tietysti opiskelisin maan kielen! Ihan itsestäänselvyys!

Kannattaa sitten muuttaa muualle kuin Amsterdamiin tai Den Haagiin. Noissa kaupungeissa ei ulkkareille puhuta hollantia vaan aletaan puhua heti englantia, kun kuullaan aksentti. 

Vierailija
142/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaiset puhuu suht hyvää enkkua niitten ulkkisten kanssa. ei niitten tarvi opetella kieltä.

suomen kieli on muutenkin tosi vaikea

Kyllähän 5v pennut puhuu ihan hyvää suomea eikä ole edes käyneet vielä koulua. Ei voi olla kovin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kielen vaikeus on todellakin myytti. Jotkin asiat ovat vaikeampia kuin joissain muissa kielissä, mutta jotkin ovat helpompia. Lisäksi se että asuu Suomessa auttaa jo paljon.

Suomen telkkarin tekstitys auttaa paljon myös suomen oppimisessa.

Sieltä telkkarista pitäisi tulla myös jotain kiinnostavaa katsottavaa. Jos ajatellaan, että tyypillisesti työssäkäyvällä on ehkä tunti illassa aikaa rentoutua ja katsoa telkkaria ja valinnan varana on esim. laatusarja netflixiltä tai salkkarit tekstitettynä. Mitä luulet?

Vierailija
144/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 2 vuotta Suomessa asuneen henkilön ja tyyliin ainoa asia jonka osaa sanoa on: ”Minun nimeni on…”. Mielestäni antaa aika huonon kuvan ihmisestä jos ei osaa tuon enempää kieltä vaikka asunut maassa 2 vuotta.

Vierailija
145/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut jo kymmenen vuotta Saksassa eivätkä paikalliset vieläkään puhu suomea!

Vierailija
146/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut nyt 10 vuotta Saksassa enkä mä tiedä olisinko osannut äänestää ja seurata vaalikeskusteluja viiden vuoden jälkeen. Työkieli oli englanti ja tein myös jonkun verran Suomeen suomeksi töitä. Jos muuttaa töiden takia, ei sitä ole aikaa olla kielikurssilla jne.

Vierailija
147/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalaiset puhuu suht hyvää enkkua niitten ulkkisten kanssa. ei niitten tarvi opetella kieltä.

Lue tamakin uudestaan ja paata sitten saisiko tasta kirjoituksesta edes sanakirjan avulla selvaa. Enkkua, suht, ulkkisten, tarvi.

Suomalaiset itse tekevat kielen oppimisesta vaikeata.

Mina olen ihan Suomessa syntynyt ja kasvanut mutta muutin nuorena ulkomaille. Luulin puhuvani suomea mutta se oli kirjakieli jota osasin.

Kun tietokoneet ja Internet tulivat kuvioihin huomasin etta suomen kieli on muuttunut enka mina aina ymmarra sita. Kauan ihmettelin miten usein ihmiset kirjoittivat sanan "makkara" vaarin "makkari" kunnes selvisi mita se makkari tarkoitti.

148/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään avustuksia ennekuin kielen osaavat. 

Pummit.

Vierailija
149/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tamakin uudestaan ja paata sitten saisiko tasta kirjoituksesta edes sanakirjan avulla selvaa. Enkkua, suht, ulkkisten, tarvi.

Suomalaiset itse tekevat kielen oppimisesta vaikeata.

Mina olen ihan Suomessa syntynyt ja kasvanut mutta muutin nuorena ulkomaille. Luulin puhuvani suomea mutta se oli kirjakieli jota osasin.

Kun tietokoneet ja Internet tulivat kuvioihin huomasin etta suomen kieli on muuttunut enka mina aina ymmarra sita. Kauan ihmettelin miten usein ihmiset kirjoittivat sanan "makkara" vaarin "makkari" kunnes selvisi mita se makkari tarkoitti.

No sinä et kyllä suomea osaa, puhut ihan oudosti!

Vierailija
150/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen saksalaisen tyypin, jonka suomen taito oli todella hyvä ihan parissa vhodessa.

Kysyin hänen salaisuuttaan, hän kertoi, että pari viikkoa kuunteli eikä ymmärtänyt mitään ja sitten päätti alkaa puhua suomea.

Hän ei osannut englantia ja harvat lähipiirissään osasivat saksaa.

Vierailija
151/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Pummit.

Tuossa oli kyseessä autoileva lapsiperhe joten eivätköhän he ihan töissäkäyviä olleet.

Vierailija
152/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli pitää osata ja piste!!!!!!! Tänne ei ketkään tule jos tarkoituksena ei ole sopeutua yhteiskuntaamme. Suomen kieli, kulttuuri, ja laki pitää opetella ja elää sen mukaan, muuten ulos!

Vierailija
153/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Pummit.

Tuossa oli kyseessä autoileva lapsiperhe joten eivätköhän he ihan töissäkäyviä olleet.

Autoileva lapsiperhekö ei voi Suomessa elää tuilla?😂

Vierailija
154/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa ei edellytetä ulkomaalaisilta suomen kielen omaksumista, vaan englantia, jota sitten käyttävät myös suomalaiset kommunikoidessaan ulkomailta saapuneiden kollegoidensa kanssa. Se vähentää akateemisten ulkomaalaisten tarvetta ja halua oppia suomea.

Vierailija
155/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ra si sismi vähenee jos ulkkkkarit itse tekevät asioita niin että ansaitsevat kantaväen kunnnioituksen. Kellään ei ole mitään esim japanilaisia vastaan. He eivät näy rikostilastoissa ja ovat lähes aina koulutettua porukkaa joka elää Suomessa maan tavalla.

Sama ei onnistu tietyiltä kulttuureilta yhtä hyvin. Jos onnistuisi, ei kelllään olisi heidän täällä oloa mitään vastaan.

Vierailija
156/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa ei edellytetä ulkomaalaisilta suomen kielen omaksumista, vaan englantia, jota sitten käyttävät myös suomalaiset kommunikoidessaan ulkomailta saapuneiden kollegoidensa kanssa. Se vähentää akateemisten ulkomaalaisten tarvetta ja halua oppia suomea.

Pitäisi edellyttää.

Vierailija
157/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kielen vaikeus on todellakin myytti. Jotkin asiat ovat vaikeampia kuin joissain muissa kielissä, mutta jotkin ovat helpompia. Lisäksi se että asuu Suomessa auttaa jo paljon.

Sieltä telkkarista pitäisi tulla myös jotain kiinnostavaa katsottavaa. Jos ajatellaan, että tyypillisesti työssäkäyvällä on ehkä tunti illassa aikaa rentoutua ja katsoa telkkaria ja valinnan varana on esim. laatusarja netflixiltä tai salkkarit tekstitettynä. Mitä luulet?

Jos ulkomaalainen on motivoitunut opiskelemaan suomea, radiosta tulee mainio "uutiset selkokielellä". Selvästi äännettyjä ja hitaasti puhuttuja lyhyitä virkkeitä päivän uutisista. Radio Suomi, yle. 

Vierailija
158/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisivat juuri viime viikolla kertoa, että suomalainen on telkkarin ääressä keskimäärin 3,5h illassa.

Vierailija
159/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on paljon 70-luvulla Suomesta muuttaneita, jotka ei ole koskaan oppineet puhumaan ruotsia. Puhuvat vaan suomea, tai puhuivat niin kauan kuin elivät (osa jo kuollut).

Olin 70-luvun alussa vajaan vuoden Ruotsissa töissä. Keskikoulun ruotsin taidolla sainnetsittyä itse töitä.

Palasin Suomeen ja menin opiskelemaan. Koulussa oli myös ruotsia ja opettaja kysyi ekalla tunnilla, että olinko ollut kauan Ruotsissa, kun ruotsin taitoni oli niin hyvä.

Vierailija
160/209 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa saippuasarjat ovat mainioita kielten opettajia. Helppoja ja lyhyitä lauseita ja yleismaailmallisia ongelmia. Itse katsoin vuosia erästä saippuasarjaa, kun asuin ulkomailla, ja opin paljon slangisanoja, helpotti kun oli vielä teksitys päällä.